Miniprosjekt: Fra JX til AAZ...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Forskjellen på G12 og G12+ er vel at plussen kan mikses med blå uten at det går til h...
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Bugman wrote:Pass bare på følgende:

HAR det vært benyttet BLÅ kjølevæske...Så må hele kjølesystemet spyles rent FØR du starter med G12..
Hvis ikke kan det danne seg gelé i systemet.

Dette betyr sannsynligvis at alle slanger og fittings må fra hverandre, slik at du får ut alle rester av den blå kjølevæsken.

MEN: Det skal visst nok finnes en type kjølevæske som er lilla (fiolett) som skal kunne benyttes uten at du behøver å være så nøye som jeg beskrev ovenfor.

Skal gi samme beskyttelse som den røde. (G12+)

Lykke til!!
Det du skriver om blå væske stemmer, og alle wasserboxere skal iflg. VW ha rød (G12) eller bedre.

G12+ er nettopp den lilla væsken som takler blanding med både blå og rød uten fare for geledannelse.
Og en annen fordel er at G12+ har 5 års skiftintervall, mot 2 år på alle andre typer. Jeg har i alle fall aldri sett annet anbefalt enn 2 år på de merkebladene jeg har kommet over.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Da vet vi (LES: jeg) det!!

Den lilla har jeg spurt etter på mitt herværende VAG verksted, men de har den ikke inne.

DE sier at det går g r e i t med vanli' blå...NÅJA..

UTEN å rappe tråden, går det å fikse topper til WB hvis de ennå er TETTE inn mot sylinder?
Altså ta dem av , fikse og så bytte vannkappe pakningen?
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

aka_stian wrote:Dette betød jo også å gå løs på registeret, men der manglet jeg selvsagt en 12kantet 21mm pipe så det fikk jeg ikke gjort noe med idag.
Har du løsnet registerdrevet på veivakselen på AAZ-motoren? Senterbolten er en strekkbolt, og skal skiftes hver gang den har vært løsnet på.

Jeg har vært borti en god del slike motorer hvor registerdrevet har løsnet, og jeg har en sterk mistanke om at det er fordi denne bolten ikke har vært skiftet ut og trukket til etter riktig prosedyre. (moment + vinkel). Dette har ofte vært biler som har gått et år eller tre etter registerreimsskift.

Når drevet løsner vil det ikke falle rett av, men det vil slå fram og tilbake slik at kilesporet i veivakselen skades. Hvis det går lenge nok vil tappen på drevet ryke, og da er du heldig hvis du ikke har større skader enn noen krokete ventiler. I noen tilfeller går det an å file til veivakselen sånn at du slipper å bytte den, men det blir aldri helt bra. Ny strekkbolt er vesentlig rimeligere enn ny veivaksel.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rikskringkastingen
-
-

Bugman wrote:Da vet vi (LES: jeg) det!!

Den lilla har jeg spurt etter på mitt herværende VAG verksted, men de har den ikke inne.

UTEN å rappe tråden, går det å fikse topper til WB hvis de ennå er TETTE inn mot sylinder?
Et merkeverksted som ikke har G12+ på lager?? De kan jo ikke bruke gammeldags blå væske på nyere biler. Møller leverer ikke vanlig G12 lenger, den er erstattet av G12+, men selve væska som leveres av Møller er mer rosa enn lilla. Prøv neste gang å spørre etter G 012 A8F M1 999. Den er blandbar med alle typer frostvæske jeg har brukt på NRK-bilen, og det omfatter vel de fleste typer som er å få kjøpt langs veien på vinterstid..

Hvis det ikke har tæret for ille går det faktisk å "støpe igjen" gropene i toppen med vanlig epoxylim. Jeg tror faktisk vi gjorde det i tetningsflata inn mot sylinderen også engang.
Henrik Engen

VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rikskringkastingen wrote:
Bugman wrote:Da vet vi (LES: jeg) det!!

Et merkeverksted som ikke har G12+ på lager?? De kan jo ikke bruke gammeldags blå væske på nyere biler. Møller leverer ikke vanlig G12 lenger, den er erstattet av G12+, men selve væska som leveres av Møller er mer rosa enn lilla. Prøv neste gang å spørre etter G 012 A8F M1 999. Den er blandbar med alle typer frostvæske jeg har brukt på NRK-bilen, og det omfatter vel de fleste typer som er å få kjøpt langs veien på vinterstid..

Hvis det ikke har tæret for ille går det faktisk å "støpe igjen" gropene i toppen med vanlig epoxylim. Jeg tror faktisk vi gjorde det i tetningsflata inn mot sylinderen også engang.
Det er en skam hvis en "Boblebutikk" ikke har G12+ inne, men det finnes billigere steder å handle slikt uansett. :roll:

Når det gjelder dine spørsmål om tæring/groper på toppene, er den siden jeg linker til her under direkte grom og lærerik. Jeg har selv stått på VWerksted for noen år siden og overhalt slike maskiner, og jeg synes dette var imponerende godt skrevet.

Martin eller en annen moderator kan kanskje sjekke med tanke på rettigheter etc. for å evt. kopiere materialet fra denne siden inn på forumet?
Jeg fant linken her en gang, og har lagret den selv. Men hvis siden slettes, er da dette POFF! = borte for alle som har akutt behov for den.:cry:

http://www.xa.no/stein/topplokk.html
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
aka_stian
-
-
Car: T3 1992 AAZ

Post by aka_stian »

Rikskringkastingen wrote:
Har du løsnet registerdrevet på veivakselen på AAZ-motoren? Senterbolten er en strekkbolt, og skal skiftes hver gang den har vært løsnet på. Hvilket moment på denne? Og hva mener du med vinkel?
Denne har vært løsnet ja. Var ikke klar over at dette var strekkbolt, så da blir det en tur til møller på mandag. Takker for inspill.

Ellers så startet motoren fint idag etter at luften var kommet ut av dieselrørene. Men turboen synger på siste tonene som sagt. Var godt med blårøyk etter oppstart. "Ny" turbo er på vei, og skal monteres før langtur neste fredag. Lakk også diesel på ene dysen så denne må byttes, men det er jo kjapt gjort. Er det samme dysene på JX eller må jeg plukke fra den andre AAZ motoren jeg har?

Må også rette en stor takk til rapidspeed for telefonhjelpen, slik at jeg fikk registeret riktig idag.
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Snakka med VAG verkstedet idag..

Joda de har G12+....bare jeg som ikke har sett den i butikken.
Og når jeg spurte (da) om det kun var denne de hadde, var svaret JA!

Mulig den var rosa, ja! (Og da er det vel G12+..)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

Lurer på en ting ang glødingen. Når AAZ motoren stod i ventoen brukte den ca 2-3 sekunder før glødelampen slukket, men nå når den står i caravellen bruker den mye lengre tid. Når den er helt kald kan den stå på i 10 sek før den slukkes. Hvor ligger problemet?
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

det ligger i at disse to har to forskjellige glødesystem. du har brukt det originale som er vanlig under ombygging, så glødetiden er den samme som når det sto i en JX..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

rapidspeed wrote:det ligger i at disse to har to forskjellige glødesystem. du har brukt det originale som er vanlig under ombygging, så glødetiden er den samme som når det sto i en JX..
Ok. Men er ikke 10 sek uvanlig lenge? Eller bare er det slik på disse bilene?
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

nei ikke uvanlig.. ganske normalt på disse bila hva som er unormalt ellers... :roll: :wink:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Rikskringkastingen
-
-

Ventoen begynner faktisk å gløde når du åpner førerdøra, så den er nesten ferdig når du får skrudd på tenninga. Det er helt sant, det sitter en dobbel dørbryter på førerdøra i Golf og Vento TDK. Den ene kontakten aktiverer glødereleet.
Henrik Engen

Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Rikskringkastingen wrote:Ventoen begynner faktisk å gløde når du åpner førerdøra, så den er nesten ferdig når du får skrudd på tenninga. Det er helt sant, det sitter en dobbel dørbryter på førerdøra i Golf og Vento TDK. Den ene kontakten aktiverer glødereleet.
stemmer det
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

Har litt problemer med å få start på motoren. Eller, det vil si den starter hver gang, men klarer ikke å holde den igang.
Så lurer på to ting.
Bilde 1, Disse tynne vakumslangene. En skal på dieselpumpen og en på innsuget. Men hvor skal den siste? Sitter en på aaz turboen men finner ingen slike slangetuter på jx turboen.

Image

Image

Bilde2
Denne tuten som sitter på innsuget. Skal den være slik? Skal det ikke gå noen slange eller noe slikt inn på den?
Hvilken vei skal tuten sitte, om det har noe å si. Har satt den med tuten ned slik den står nå.

Synes det er rart at ikke motoren vil holde seg gående nå. Hadde problemer med lekkasje fra en dyse. Fikset dette og nå vil den ikke gå. Motoren starter, drar litt opp på turtall hvis jeg holder gassen inne og så bare dør den ut. Ingen respons ved gassbruk.

2,5 døgn til bilen skal brukes på ferietur nå...:S
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

på det første bildet kan du ta vekk t stykket slangen skal gå fra innsug og til vakumpumpa på dieselpumpen. andre bildet så skal det ikke noen slange inn på den tuten, det er overtrykksventilen..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

VWegard wrote:Kjør innom Oljelagerets utsal i Bergen og kjøp væska billigst der.
59,- for 1,5 liter garantert G12+ er det ingen som slår.
http://oljelageret.no/shop/osc/index.php
Bumper en gammel tråd her. Ringte Oljelageret i dag, tidens pris er kr79/liter. Noen billigere noe sted?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Post Reply