VW T3 Joker 1983

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Litt oppdatering
Endelig bilen er klar til lakkering og ble fraktet til malemannen i dag :)

Image
Image
Image
Caravelle-Kai InnleggSkrevet: Søn Jan 18, 2009 8:00 pm
Pass deg så den ikke gnager på ledningene. Vi hadde en som tok knekken på noen telefoner. -Det var før alt ble trådløst.
Katen for lov å leke i bilen bare mens vi selv er garasjen så vi passer på ham godt ;)
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Yesss! I dag var en av de fineste dagene i garasjen. Endelig ble bilen levert tilbake fra lakkeringsverksted.
Fargen i bildene varierer og ser litt annerledes ut enn den er i realiteten men den "ekte" tonen er noe mellom dyp oranjs-rød-brun.
Kvaliteten ble også helt ok og jeg er kjempe fornøyd og glad :)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Veldig pent og fint. Men hvorfor er også taket lakkert i samme fargen som bilen? De er jo vanlig at taket er lyst (elfenbensgrå originalt, gjerne med VAG-fargen L90D).

Men bevares: Den blir jo veldig lekker!
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Smaken er jo som baken vøttø Erik :D

Syns tak i samme farge funka kjempebra, liten detalj som fort kan bli prikken over I-en. Litt senk og gode felgers på denne og du er i mål...
Image

bugbuddies.no
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Veldig pent og fint. Men hvorfor er også taket lakkert i samme fargen som bilen? De er jo vanlig at taket er lyst (elfenbensgrå originalt, gjerne med VAG-fargen L90D).

Men bevares: Den blir jo veldig lekker!
Jeg hadde en tanke å beholde den samme originale fargen - lysbrun + hvit tak men så kastet jeg bort denne ideen. Det ble alt for fristende med å finne en annenfarge.
Det var smaken og praktiske ting som avgjørde at taket ble i samme farge. Og det hadde kostet mer å få lakkert to farger.
Litt senk og gode felgers på denne og du er i mål
Senken og felgers komme ikke før neste år :( Jeg må bli ferdig med bilen til påske og det er mye arbeid og nesten ingen penger igjen :(
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Nydelig! Har du tenkt å ha fangerne og sidepanelene ensfarga eller med sånn svart stripe på?
Tage Vedal

T3-fan
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Nydelig! Har du tenkt å ha fangerne og sidepanelene ensfarga eller med sånn svart stripe på?
Ja, den svarte stripen skal males både på fangerne og sidepanelene. Jeg har bare tenkt å gjøre det selv på grunn av at det hadde blitt ganske dyrt hvis lakkeringsverksted hadde gjørt det. Det er litt det samme greia som med taket. Prisen stigerveldig for hver ekstra farge og små, tidskrevende detaljer.

Jeg hadde også en ide om å ha den listen rund i dyp mørke brun farge (den brune fargen som er i interøret). Men jeg tror at det blir litt feil siden alle andre detaj er svart (gumikantene rund vinduer, håndtaker osv.) Så det blir svar mestsansynlig.
Også speilene skal males i bilens farge en gang i framtid.. :D
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Nå er første lag med isoleringsmaterial på plass.
Men jeg aner ikkje hva er best å bruke som andre lag.. Er det lurt å bruke Biltema/Bilextra isoleringsmaterialer eller finnes det noe bedre alternativ?

uff..litt dårlig bildetkvalitet :(
Image
Image
Image

Dessverre så har "Eberspacher - peisen" død og "puster" bare kalt luft. Vifte går men det kommer ingen varme :(
Jeg ble tipset av en elektriker at det er den lille boksen (se siste bildet) som er skyldig.
Kan det stemme?
Går det ann å fikkse dette eller bordet jeg begynne å lette etter ny?
Og kan man få kjøpt nye/brukte sånne?

Image
Image
TaigAGreEn
-
-

Post by TaigAGreEn »

Her jobbes! Flott å sjå slik framgang :D

Ser jo litt dårlig på bildene. Hva bruker du? Viktig med et materiale som ikkje under noe omstendigheter holder på fuktighet. GOd artikkel:
http://www.shagadelic.org/VW/info/gmbulley-soundproof/
Tage Vedal

T3-fan
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

TaigAGreEn skrev:
Her jobbes! Flott å sjå slik framgang.

Ser jo litt dårlig på bildene. Hva bruker du? Viktig med et materiale som ikkje under noe omstendigheter holder på fuktighet. GOd artikkel:
http://www.shagadelic.org/VW/info/gmbulley-soundproof/
Takk for tips! Det var en virkelig god artikkel.

Nå har jeg brukt asfaltmatter (se bildet). Egentlig så er disse ment å bruke for å isolere ventilasjonssystemer men jeg tror at de kan likegodt brukes for å isolere bilen. Asfaltmattene limer seg sikellig fast etter at de blir varmet opp. Det er ganske lett å bøye de så man kan lett dekke ujevne flater. Man må bare sjekke om det ikke har blir luftbøbler.
Det gode med asfaltmattene er at de absofberer vibrasjon i metall. Som varme/lyd isolasjon hjelper de ganske lite. Så derfor skal det komme et lag med et annet isolasjons material. Jeg kommer til å gjøre omtrent det samme som står i atikkelen (http://www.shagadelic.org/VW/info/gmbulley-soundproof/).

Men allerede nå høres det ut som en mercedes når man lukker døren... "klik" :D
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Oppdatering

Motoren har blitt skrudd sammen og kommet på sin plass i bilen.
Fikk fyr på motoren men det er fortsatt mye luft i systemet og kjølesystemet trenger også en lufting.
Men ellers så virket motoren helt fint :)

Uff...det er bare en måned igjen til jeg blir "kastet" ut av garasjen men det er så mykje arbeid fortsatt.. :? stress..stress

Image
Image
Image
Image
Image
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Ting begynner å komme på plass og det ser ut at det kommer til å bli en bil som liggner på en T3 :D
I går ble takket satt på plass. Den veier sikket halparten av bilen.

Motoren har jobbet på tumgang nå i ca 2 timer og det ser ut at alt fungerer som det skal. Ingen ulyder eller lekasjer.. (foreøpig).

Det var litt problemer med å få kjøleskapet til å virke. Den virker fint på gass nå men ikke med bateriet :(

Eberspacher er fortsatt "død" men det er den "lille boksen" som må skiftes.
Hvis noen har noe sånt til salgs så er jeg kjempe interesert.

Også har jeg problemer med å få instrumentpanel med turtelleren til å virke. Originalt så har ikke bilen turteller men jeg fikk en brukt instrumentpanel som har turteller.
Alt passer fint, kontakt.osv men når jeg kobler instrumentpanel på så blinker alle varsellampene feil.
Var ikke det bare "plugg and play"? :oops:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Martins
årnes
-
-

Post by årnes »

detta blir bra, likte fargen å jeg da.
blir vel mange fine turer i denna fremover :D

Pål
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

årnes wrote:detta blir bra, likte fargen å jeg da.
blir vel mange fine turer i denna fremover :D

Pål
Takk :) Fargen ble litt, litt for oransj synes jeg. Men PC skjermene "lyver" også ganske mye så det er vanskelig å se den reelle fargen på skjerm.
Den ligner litt på den gamle vw fargen "Mars Rot".
Martins
OddN
-
-

Post by OddN »

Imponerende arbeid, denne blir jo som ny :D

Når det gjelder turteller så er det forskjell på ledningsnett før og etter ca -85. Pluggen er visstnok lik, men beinplasseringa er endret.
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

OddN wrote:Imponerende arbeid, denne blir jo som ny :D

Når det gjelder turteller så er det forskjell på ledningsnett før og etter ca -85. Pluggen er visstnok lik, men beinplasseringa er endret.
Tja.. bilen min er en 83 modell men turtelleren kommer fra en 86 modell eller nyere :(

Da blir det Biltema turtelleren inn til videre.

Den gamle
--------------
Image

Og den nye
--------------
Image
Martins
RuneA
-
-

Post by RuneA »

Angående eber' varmeren, har du sjekket at glødepluggen virker som den skal?
At det tikker i pumpa, evnt. legge deg under og se at den dytter diesel gjennom slangen og frem til eber'?
Hvis pluggen er defekt så blåser det bare kaldt og hvis den ikke får diesel så tenner den naturligvis heller ikke og blåser også bare kaldt.
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

RuneK wrote:Angående eber' varmeren, har du sjekket at glødepluggen virker som den skal?
At det tikker i pumpa, evnt. legge deg under og se at den dytter diesel gjennom slangen og frem til eber'?
Hvis pluggen er defekt så blåser det bare kaldt og hvis den ikke får diesel så tenner den naturligvis heller ikke og blåser også bare kaldt.
Eber,en var tatt ned og åpent. Glødepluggen så ok ut og diesel kommer også.

Helt tilfeldigvis tok jeg med våte finger på "printplate" til styringsboksen og da begynte Eber,en å virke... glødepluggen ble varm og tente på drivstøff. Når fingeren ble tatt vekk så ståppet drivstøffs tilføring.
Så derfor tror jeg at feil ligger i styringsboksen.
Martins
TaigAGreEn
-
-

Post by TaigAGreEn »

HAdde trøbbel mange minusgrader med min dieseleber. Tror rett og slett dieselen frøys i slangen. Når det ble varmere enn -10 gikk det greit.
Tage Vedal

T3-fan
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Fiiin katt. Ligner Andre, katten min som kom hjem med knust hofte og dekket i grønn maling. Han sover i fred nå.
Hadde jeg bare fått tak i den som gjorde det. :evil:
amubus
-
-

Post by amubus »

Den bilen blir flott... Håper eg ser den i Bergenstrafikken....:-)
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Hvis du hadde lakket forhøyningen på Coach-panelene og fangerene svart tror jeg du hadde dempet det "hel-oransje" inntrykket en god del, og bilen hadde virket enda mer proff-restaurert. Tror jeg :) Syns den svart-oransje comboen fungerer som et skudd!
Image

bugbuddies.no
RuneA
-
-

Post by RuneA »

martins.macs wrote:
RuneK wrote:Angående eber' varmeren, har du sjekket at glødepluggen virker som den skal?
Eber,en var tatt ned og åpent. Glødepluggen så ok ut og diesel kommer også.

Helt tilfeldigvis tok jeg med våte finger på "printplate" til styringsboksen og da begynte Eber,en å virke... glødepluggen ble varm og tente på drivstøff. Når fingeren ble tatt vekk så ståppet drivstøffs tilføring.
Så derfor tror jeg at feil ligger i styringsboksen.
Hvis dette var plukket ut før du overtok bilen, eller etter, så kan det jo ha blitt en skade på printplata som du sier,regner med at du ikke ser noe skader på den?
Jeg skjønner fint lite av sånne plater selv, men det er nok sikkert tegninger å få tak i.
Forøvrig så kan sikkert en forhandler hjelpe deg med deler/tegninger, jeg har selv god erfaring med Oppegård Elektro Diesel,- søk på gulesider.no for tlf-nr.

Forøvrig så fant jeg en utfyllende "instruksjonsbok" med tegninger av alt i pdf format på nettet selv, men har byttet pc ett par ganger etter dette og finner den ikke igjen.
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Det er ikke bare dårlige loddinger på printplata som gjør det da?
Pål Strand
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

skaravelle wrote:Hvis du hadde lakket forhøyningen på Coach-panelene og fangerene svart tror jeg du hadde dempet det "hel-oransje" inntrykket en god del, og bilen hadde virket enda mer proff-restaurert. Tror jeg :) Syns den svart-oransje comboen fungerer som et skudd!
Ja, det er planen å lakere de forhøyingene på panelene og fangerene. Det har blitt bare utsatt hele tida. Men det skal gjøres! :D

RuneK wrote:Hvis dette var plukket ut før du overtok bilen, eller etter, så kan det jo ha blitt en skade på printplata som du sier,regner med at du ikke ser noe skader på den?
Jeg skjønner fint lite av sånne plater selv, men det er nok sikkert tegninger å få tak i.
Forøvrig så kan sikkert en forhandler hjelpe deg med deler/tegninger, jeg har selv god erfaring med Oppegård Elektro Diesel,- søk på gulesider.no for tlf-nr.

Forøvrig så fant jeg en utfyllende "instruksjonsbok" med tegninger av alt i pdf format på nettet selv, men har byttet pc ett par ganger etter dette og finner den ikke igjen.
Gamle eieren påsto at Eber,en virker fint og jeg sjekket ikke den når jeg kjøpte. Bare par dager senere fant jeg ut at det var bare kalt luft som kom ut men jeg hadde ikke tid til å gjøre noe mer der og da. Så Eberen ble åpent bare nå i garasjen.
Som jeg skrev så ser man ingen skader eller feil på printplate. Alt ser fint ut. Det var også en elektriker som så på den men han kunne ikke hjelpe noenting.
Men takk for info, jeg skal prøve å kontakte Oppegård Elektro Diesel.
t21500 wrote:Det er ikke bare dårlige loddinger på printplata som gjør det da?
Kaskje men alt ser ok ut med mine øyne. Ingen løse eller oderlagte loddinger. :?
amubus wrote: Den bilen blir flott... Håper eg ser den i Bergenstrafikken....Smile
Hvis alt går fint og bilen blir ikke slaktet i EU-kontroll så kommer den ut i Bergenstrafikken kort tid etter påske :) Da blir det bare kjøring. Jeg føler litt at alt for lang bilens opphold i garasjen er ikke noe bra for sjelen ;)
Martins
Post Reply