Den store felg tråden T4

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Re: Den store felg tråden T4

Post by chr18 »

den kalkulatoren forstod jeg ikke veldig mye av, må jeg da sette inn min nåværende dekkstørelse(den forstod jeg jo å gjøre), men skal jeg da sette inn 18tom, også fortsette å justere de to andre tallene frem til det dekket det er bilde av er innefor de strekene?
christian
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Det stemmer.
Sett inn eks.
245/40-18
225/45-18
begg disse har nærmest rulleomkrets og diameter ifht orginalt.
Det er ikke alle kombinasjoner du får kjøpt/tak i i Norge.

Det kan kanskje leveres andre dimmesjoner som er lettere å få tak i som har større rulleomkrets som er lovlig, skal vel være maks pluss/minus 6% i avvik.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Arild
-
-
Car: 02 151hk tdi
Phone: 90936497

Post by Arild »

chr18 wrote:den kalkulatoren forstod jeg ikke veldig mye av, må jeg da sette inn min nåværende dekkstørelse(den forstod jeg jo å gjøre), men skal jeg da sette inn 18tom, også fortsette å justere de to andre tallene frem til det dekket det er bilde av er innefor de strekene?
Hei,min er gokjent med 245/45 18
Arild
T4 02mod 151hk tdi
sigvef
Car: T4 150 tdi 2001
Phone: 99748086

Post by sigvef »

Hei
Som jeg har oppfattet det, er det fire forhold som er viktig om du skal få godkjent felgsett større enn originalt.
1. rulleomkrets
2. load indeks/lastekode
3. Innpress
4. felgens styrke (f.eks kan det stå preget 700kg inni felgen. Det betyr litt forenklet at om du ganger dette med 4 felger, og får et svar som er lik eller større enn bilens tillatte totalvekt, så kan ingen nekte deg å bruke felgene om de andre kravene er oppfylt.

1.Jeg har originale passatfelger fra 2007 på min t4 2001 mod. Bruker nå Michelindekk 235 55 17 99H (levert originalt til vw tiguan). Iflg en omkretskalkulator er hjulenes rulleomkrets ca 1.8 % større med denne dim enn originalt 225 60 16. Da er de innenfor norsk lov. Inntil 5 % økning er lovlig i Norge. (Storbritannia har 2 %)
2. Loadindeksen er 99H (hva H står for er jeg noe usikker på men vil anta det har med gummiens hardhet å gjøre)
I vognkortet mitt står det minimum LI 96. Da er iallefall mine dekk innenfor det kravet.
3. Innpresset på disse felgene er ET47. De holder seg akkurat innenfor skjermkantene og ser ok ut selv om det i vognkortet står minimum innpress ET 49. Men også når det gjelder innpress kan man lovlig avvike inntil 5 %.
4. Inne i noen felger står det oppgitt hva felgen tåler av belastning i kg. Ganger du dette med fire (evnt om bilen har oppgitt forskjellig tillatt totalvekt pr aksling ganger du denne vektkoden med 2 for hver aksling) vil du forhåpentligvis komme ut med tilsvarende vekt eller i beste fall høyere enn tillatt aksellast oppgitt i vognkortet. I mitt tilfelle står det ikke oppgitt noe tall med kg bak. Det er i så fall her biltilsynet kan spolere gleden av fine felger på min Caravelle.
Image

Image
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

1. Ser OK ut for meg.
2. H står for hvilken hastighet dekket er godkjent for.
3. Du kan avvike med +-7,5mm, glem 5% her. Altså OK
4. Du kan ikke gange med 4 og se på bilens totalvekt, du må gange med 2 og se på den akslingen med høyest tillatt totalvekt. Ser du mangler dette i vognkort, men kanskje det står noe i instruksjonsboka? Hvis ikke sjekker du opp LI som er oppgitt for dekka, dette er det tabeller for, finnes på nett om du googler litt.
Post Reply