"Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ
Re: '90 Caravelle C Syncro - DJ
Da er høstens moroprosjekt bestilt:
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-419.html og http://www.diyautotune.com/catalog/inno ... p-196.html
Så får vi se om jeg kan klare å få dette til å spille. Siden jeg har et komplett motorledningsnett liggende til DJ tror jeg jeg skal klare å holde perioden bilen er ute av drift ganske kort.
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-419.html og http://www.diyautotune.com/catalog/inno ... p-196.html
Så får vi se om jeg kan klare å få dette til å spille. Siden jeg har et komplett motorledningsnett liggende til DJ tror jeg jeg skal klare å holde perioden bilen er ute av drift ganske kort.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
skal bli spennende å følge dette.
Har en Dynojet Wideband commander liggende som jeg ikke hatt tid å få testet enda. Tenkte bruke den når jeg skal leke med Digijet systemet.
Har bare leget i skuffene i 4 år så en dag blir den sikkert brukt
http://www.widebandcommander.com/
Har en Dynojet Wideband commander liggende som jeg ikke hatt tid å få testet enda. Tenkte bruke den når jeg skal leke med Digijet systemet.
Har bare leget i skuffene i 4 år så en dag blir den sikkert brukt
http://www.widebandcommander.com/
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Hadde ikke hørt om WBC før, men kjekk å vite om. Har hørt både godt og ille om Innovate sine produkter, men de er i det minste hva "alle" bruker. Mye bra lesning på forumet deres også.
Hadde håpet å lodde litt i helga, men EMS på Gardermoen klarer som vanlig å kødde det til. Denne gangen har de visst ikke funnet personnummeret mitt, så pakka er lagt på lager midlertidig. Udugelige skrotinger! Det går ikke så lang tid mellom hver gang de må tolle inn pakker for meg, HVOR VANSKELIG KAN DET VÆRE?
Uansett, tilbake til saken. Eksteriøret var nedgrodd, det har jeg jo fikset, så nå måtte interiøret til pers. Som vanlig er kuren biltema-pensel, kraftvask, bøtte og svamp samt tørkepapir.
før

etter
Utrolig mye penere på kort tid! Taktrekket fikk også samme behandling - hvitt og fint igjen.
Hadde håpet å lodde litt i helga, men EMS på Gardermoen klarer som vanlig å kødde det til. Denne gangen har de visst ikke funnet personnummeret mitt, så pakka er lagt på lager midlertidig. Udugelige skrotinger! Det går ikke så lang tid mellom hver gang de må tolle inn pakker for meg, HVOR VANSKELIG KAN DET VÆRE?
Uansett, tilbake til saken. Eksteriøret var nedgrodd, det har jeg jo fikset, så nå måtte interiøret til pers. Som vanlig er kuren biltema-pensel, kraftvask, bøtte og svamp samt tørkepapir.
før

etter
Utrolig mye penere på kort tid! Taktrekket fikk også samme behandling - hvitt og fint igjen.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 08:25, edited 1 time in total.
Joachim
-
avdem
- -

- Car: T3 1990 syncro mTDI
- Phone: 48232026
Vanlig felleskjøpet kraftvask? Plages med å få taktrekket rent i min...
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
'90 Caravelle C Syncro - DJ
Bruker Jotun Kraftvask, men det meste funker skulle jeg tro.
Joachim
Endelig fikk Posten fingeren ut av to'ern:

Jepp, tok med en MS3X mens jeg var igang, kan vel ikke gi seg før jeg kjører COP-tenning og sekvensiell innsprøytning.

Jepp, tok med en MS3X mens jeg var igang, kan vel ikke gi seg før jeg kjører COP-tenning og sekvensiell innsprøytning.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 08:26, edited 1 time in total.
Joachim
Jaja, noe måtte det være. Tenkte jeg skulle skifte bremsevæske på den, men sekskanten på alle lufteniplene har rustet bort. Har ikke nye liggende, så da ble det ikke før til våren. Bremserøra bak har sett bedre dager også, så får bare krysse fingra for at den går gjennom EUen uten for mange 2ere.
Dagens idiottabbe var å koble bremselufteren på et fullpumpa C-dekk. POFF sa det da lufteren blåste av beholderen.
Dagens idiottabbe var å koble bremselufteren på et fullpumpa C-dekk. POFF sa det da lufteren blåste av beholderen.
Joachim
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
subwoofer wrote:J
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Spørs nå litt på sykkelhjulet. På dagligsykkelen min har jeg 7 bar i dekka, men det er jo ikke det store volumet. 
Joachim
Jobba litt i helga, men måtte reparere kompressoren først. Trykkbryteren stod og blåste, så pressa gikk kontinuerlig. Heldigvis har Feiltema nye til en 200-lapp, var så å si identisk med den som stod der fra før. Mao. holder den 2-3 år til.
Nå er dashbord på plass igjen, og jeg har begynt på en av jobben som før eller siden må gjøres:

Stålmarken har kost seg i stigtrinnet på førersida

Klar til ny bit

Døra fra det gamle sikringsskapet får nytt liv
Jeg skal ikke påstå at jeg er flink til å sveise, men øvelse gjør tilslutt mester. Til neste gang vet jeg nå at det er en god ide å ta av døra, men når man aldri vet hvor lenge man får jobba (kjerring og unger...) og ikke har plass til bilen innendørs er det litt greit å kunne gjøre bilen så noenlunde vanntett. Skulle nok også ha skiftet ut litt mer stå, men hadde jeg trengt en mye mindre kutteskive.
Gikk tom for gass før jeg ble ferdig, og det ble for mørkt til å ta brukbare bilder. Brukte litt tid på å slipe det til så det ser så noenlunde ut. Har også begynt såvidt på skjøtrusta, prøver Jotun Antipest som grunning. Kutter og skraper, sandblåser, vasker med silikonfjerner og grunner med epoxy. I morgen blir det PU-kitt for å tette sprekken. Hele bilen må flekklakkes til slutt, får ta det ved leilighet. Hellakkering er foreløpig ikke en mulighet.
Er det noen som har noen tips om hvordan man holder rusta i skjøten rett bak bakhjula i sjakk? Blåse ned på begge sider, epoxy og så godt med Mercasol på baksida, vil det funke så noenlunde?
Nå er dashbord på plass igjen, og jeg har begynt på en av jobben som før eller siden må gjøres:

Stålmarken har kost seg i stigtrinnet på førersida

Klar til ny bit

Døra fra det gamle sikringsskapet får nytt liv
Jeg skal ikke påstå at jeg er flink til å sveise, men øvelse gjør tilslutt mester. Til neste gang vet jeg nå at det er en god ide å ta av døra, men når man aldri vet hvor lenge man får jobba (kjerring og unger...) og ikke har plass til bilen innendørs er det litt greit å kunne gjøre bilen så noenlunde vanntett. Skulle nok også ha skiftet ut litt mer stå, men hadde jeg trengt en mye mindre kutteskive.
Gikk tom for gass før jeg ble ferdig, og det ble for mørkt til å ta brukbare bilder. Brukte litt tid på å slipe det til så det ser så noenlunde ut. Har også begynt såvidt på skjøtrusta, prøver Jotun Antipest som grunning. Kutter og skraper, sandblåser, vasker med silikonfjerner og grunner med epoxy. I morgen blir det PU-kitt for å tette sprekken. Hele bilen må flekklakkes til slutt, får ta det ved leilighet. Hellakkering er foreløpig ikke en mulighet.
Er det noen som har noen tips om hvordan man holder rusta i skjøten rett bak bakhjula i sjakk? Blåse ned på begge sider, epoxy og så godt med Mercasol på baksida, vil det funke så noenlunde?
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 08:27, edited 1 time in total.
Joachim
Da nærmer sannhetens øyeblikk seg, EU-kontroll torsdag morgen.
Joachim
Hjalp betraktelig å få inn et litt lysere filter i sveisemaska, gitt! Nå er det ihvertfall hakka sammen, så går vi på neste utfordring med liv og lyst.
Når jeg så nærmere på foringene foran på radiusstagene var de ganske sprøkne, noen som har i hodet om det kommer til å bli en 2-er? Alle forstillingsdelene har en kledelig brunfarge, så boltløsning kommer til å bli gøy...
Når jeg så nærmere på foringene foran på radiusstagene var de ganske sprøkne, noen som har i hodet om det kommer til å bli en 2-er? Alle forstillingsdelene har en kledelig brunfarge, så boltløsning kommer til å bli gøy...
Joachim
Pokker. Høres ut som jeg har fått eksoslekkasje på en sylinder, høres ut til å komme fra høyre side. Litt som ventiltikking, bare sykt mye sterkere. Ganske lik i karakter som en AAZ med lekkasje på eksosmanifolden, faktisk. Kan ikke huske at den hadde den lyden da jeg hentet den, så det må være noe jeg har gjort.
Siden jeg ikke har rørt eksosanlegget, går jeg foreløpig utifra at det er den helicoilede pluggen som lekker. Skal stramme til i ettermiddag og se om det hjelper. Hvis ikke må jeg dra fram en slange og lytte meg fram til hvor problemet ligger.
Siden jeg ikke har rørt eksosanlegget, går jeg foreløpig utifra at det er den helicoilede pluggen som lekker. Skal stramme til i ettermiddag og se om det hjelper. Hvis ikke må jeg dra fram en slange og lytte meg fram til hvor problemet ligger.
Joachim
-
TaigAGreEn
- -

- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Til hjelp på lufteniplene så kan du prøve med en sveisetang/selvgripertang. Klem den til hardt som faen, og gi tangen noen slag i retning "skru ut". Da løsner ofte disse for meg, det er bedre å slå løs enn å prøve å dra løs. Evt gi niplene noen små kakk rett i toppen i tillegg. Ha nye nipler klar for å bytte med såklart... 
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Hvis du alikevel skulle høgge den røde har du massevis av stål i korrekt tykkelse. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Noen som har dimensjonen på lufteniplene i hodet? Og er det samme foran og bak?BayJon wrote:Til hjelp på lufteniplene så kan du prøve med en sveisetang/selvgripertang. Klem den til hardt som faen, og gi tangen noen slag i retning "skru ut". Da løsner ofte disse for meg, det er bedre å slå løs enn å prøve å dra løs. Evt gi niplene noen små kakk rett i toppen i tillegg. Ha nye nipler klar for å bytte med såklart...
Joachim
For å si som Øystein Sunde:Der Postmeister wrote:Hvis du alikevel skulle høgge den røde har du massevis av stål i korrekt tykkelse.
Delebil, makan til den gamle Mazda'n.
Men det som var i støkker på den bilen han hadde
Var jo akkurat det som var i støkker på den andre
Så dermed satt'n der med dobbelt av alt:
Både det som var i orden og det som var galt.
Til slutt så kjøpte'n en gammal buss fordi batteriet var så bra,
Og den har kona tatt og reist der ifra.
Hvis man betrakter det som rå-plat kommer jeg til å ha plenty....
Joachim
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
7mm bak og 11mm foran tenker jeg, såsant den ikke har 7mm foran også siden de er gamle.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Ikke 11mm foran, kan ha vært 7mm. Tenkte mer på gjenger og slikt når jeg skal kjøpe nye. Er det M7eller M6, og hvor lange skal de være?
I Bentley kunne det se ut til at sylindrene nummereres fra svinghjulet, kan det stemme?
Pluggen på høyre fremre sylinder (#2?) kunne strammes en god del, og jeg synes det virket som om tikkinga roet seg litt. Klarer ikke helt å lokalisere lyden, kan hende det er en sliten løfter som har tømt seg? Vi får se etter litt kjøring.
I Bentley kunne det se ut til at sylindrene nummereres fra svinghjulet, kan det stemme?
Pluggen på høyre fremre sylinder (#2?) kunne strammes en god del, og jeg synes det virket som om tikkinga roet seg litt. Klarer ikke helt å lokalisere lyden, kan hende det er en sliten løfter som har tømt seg? Vi får se etter litt kjøring.
Joachim
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
På Boxeren til VW (sett forover):subwoofer wrote:I Bentley kunne det se ut til at sylindrene nummereres fra svinghjulet, kan det stemme?
Syl 1: H-foran, under luftfilter på DJ
Syl 2: Bak den igjen.
Syl 3: V-foran, under termostathus.
Syl 4: Bak nr 3.
"Tenningsrekkefølgen ... Når man har tredd plughhetta på 1'ern så fortsetter man 2-3-4...MOTURS." Sa han..
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Nå er jeg mer forvirra enn før
Slik synes jeg å huske at Bentley beskrev det:
Sånn trodde jeg det var
Mens du sier det er
alternativt (hvis jeg husker feil om hvilken vei vippene lener seg):
Tenningsrekkefølgen er 1-4-3-2, men i hvilket system? Her må det tittes nærmere.
Slik synes jeg å huske at Bentley beskrev det:
Code: Select all
svinghjul
|
1 ----|
|---- 2
3 ----|
|---- 4
|
reimhjul
svinghjul
|
4 ----|
|---- 3
2 ----|
|---- 1
|
reimhjul
svinghjul
|
3 ----|
|---- 1
4 ----|
|---- 2
|
reimhjul
svinghjul
|
|---- 1
3 ----|
|---- 2
4 ----|
|
reimhjul
Joachim
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Nr 1 sylinder er den nærmest svinghjul på passasjersiden
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
T3Generalen
Spennende prosjekt!
Finnes noe info om tenning/sylindere her:
http://www.nls.net/mp/volks/htm/eng_strt.htm
Finnes noe info om tenning/sylindere her:
http://www.nls.net/mp/volks/htm/eng_strt.htm
Da har jeg funnet bekreftende kilder, bla. en Subaru-side samt bilder av toppene.
Takk for hjelpa, nå har vi fasiten til neste som lurer.
Men hvordan i alle dager de har kommet til den nummereringen der, det kan man spørre seg.
svinghjul
|
3 ----|
|---- 1
4 ----|
|---- 2
|
reimhjul
Men hvordan i alle dager de har kommet til den nummereringen der, det kan man spørre seg.
Joachim