Innspill på kjøp av T5 Transporter

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: Innspill på kjøp av T5 Transporter

Post by Rikskringkastingen »

trion wrote:Kjøpte ny bremsepedalbryter for 160,- men fikk ikke montert den på stedet (noe jeg burde). Har i ettertid byttet bremsepedalbryter og sjekket sikringer, men har fremdeles fungerende bremselys og blinkende glødelampe med beskjed "Engine Workshop!".
Hvordan monterte du bremselysbryteren? Disse bryterne pleier å være laget slik at de justerer seg selv i det du monterer dem. Du bør ikke trykke inn bryteren i det hele tatt før du monterer den i bilen, og når du vrir bryteren på plass så skal den justere seg riktig. Da er det viktig at ikke bremsepedalen er trykket inn, for da blir den justert feil. Altså - bremsepedalen skal være ubetjent når du monterer bryteren. Hvis den blir montert feil, så blir den ofte ødelagt. Det sitter to bryterkontakter i den bryteren. Den ene kontakten går til bremselyset, den andre går til motorelektronikken og sånt. Men elektronikken overvåker den som går til bremselyset også, og du får varsel hvis de ikke kobles inn samtidig.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
trion
Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14

Post by trion »

Jeg kan nok ha montert bremselysbryteren feil. Fiklet en del med den for å finne ut hvordan den skulle monteres, så har nok klemt inn bryteren flere ganger før jeg fikk montert den. Monterte den uten å presse inn bremsepedalen. Bremselyset fungerer bra. Blir vel å kjøpe en ny bryter og montere etter boka før jeg feilsøker noe videre. Takker for tilbakemelding!

Ser at det minker litt på kjølevannet på bilen, og har hatt litt gråfarge i oljepåfyllingen. Skal nå forske på hvordan man bytter vannpumpa på bilen og få det gjort før jeg kjører noe særlig mer.
kodvaag
-
-
Car: 2009 Transporter 174 4-motion
Phone: 48869416

Post by kodvaag »

trion wrote: ...og slark i drivlinja som ble godt merkbart når jeg gikk av og på gassen. Antar at dette er symptomer på gåent svinghjul.
Eller symptom på defekt clutchpedalbryter til 200 kroner?
Motorstyringa gjør at den blir luggete å kjøre med denne bryteren defekt.

Min røyk på 3 år og 105.000km.
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel

x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
Post Reply