Lys på taket!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Pickupman
-
-

Re: Lys på taket!

Post by Pickupman »

Maks fire fjernlys kan lyse om gangen Odd.. og de skal stå foran..
Mvh Pickupman
OddN
-
-

Post by OddN »

Pickupman wrote:Maks fire fjernlys kan lyse om gangen Odd.. og de skal stå foran..
Ok, foran som i fremst på taket, eller foran som i foran frontruta ;-)

Og har jeg forstått det sånn at det godt kan være flere lykter bare det ikke er mer enn fire som lyser av gangen?

Og så vet jeg det har vært diskutert om firkantlyktene skal telles som to eller fire fjernlys, var vel en gang i tiden en regel om at to lyspunkter med samme funksjon innenfor en gitt firkant skulle regnes som en lykt... Husker ikke om det gjaldt fjernlys også?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Lys på taket!

Post by Neergård »

OddN wrote:
Pickupman wrote:Maks fire fjernlys kan lyse om gangen Odd.. og de skal stå foran..

Og har jeg forstått det sånn at det godt kan være flere lykter bare det ikke er mer enn fire som lyser av gangen?

Og så vet jeg det har vært diskutert om firkantlyktene skal telles som to eller fire fjernlys, var vel en gang i tiden en regel om at to lyspunkter med samme funksjon innenfor en gitt firkant skulle regnes som en lykt... Husker ikke om det gjaldt fjernlys også?
Du kan maks ha fire. Uansett om de lyser på veksel eller ei.

Mvh Frode.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
daain83
-
-

Post by daain83 »

Arbeidslys er en fin ting :grin:

Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Pickupman
-
-

Post by Pickupman »

OddN wrote:

Når det gjelder firkantlyktene blir det 4 fjern totalt hvis alle lyser fjernlys, og 2 fjern totalt hvis det er to nær og to fjernlys samtidig. Jeg er usikker på om de ytterste har både og, eller bare nærlys som standard.

Antall: § 28-4. Lysutstyr som bil skal ha

FJERNLYS
1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys. (Red. Kommentar: Tell pærer, èn fjernlykt kan ikke ha to.., med unntak av kommende e-merkede ledlykter)
1.1 Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys):
a) Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.
b) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.
c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover.
1.3 Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.
1.4 Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.
1.5 Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige – utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater. (Red. Kommentar: Foran kan også være fremst på taket på frembygde biler ( selv om dette kan iblant være ganske harry)
1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig.

§ 28-1.4.9: N3 - og M3 -kjøretøy kan ha 6 lykter hvor kun 4 kan lyse samtidig.
Krav til lysstyrke: Den største lysstyrken for samtlige lykter for fjernlys som kan lyse samtidig (tillatt med vendebryter), må ikke overstige 480 lux.(som er 100%)

Et lite smutthull er det at det nå også aksepteres DOT og SAE merkede lykter for nær og fjernlys (§ 28-1 3. ledd) Med smutthull mener jeg det at disse ikke er merket med prosentsatsen..
Mvh Pickupman
Pickupman
-
-

Post by Pickupman »

Her er det bare å fordype seg utover julenatta :-)

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#28-1
Mvh Pickupman
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

trur ikkje da er noko enorm grunn til å vera paragrafrytter på DETTE områdetet, bortsett frå når da er snakk om eu kontroll(ta vekk lyktene,bruk deksel etc) fordi da er alvorlig mange bilar og lastebilar som har ,etter boka, for mange lykter.. lastebilar har jo stort sett alltid 4 stk på taket, og gjerne 2/4 i grillen + org ekstralys..

for oss som er so heldige å ha rundlykter, kan me jo berre laga til sånn att dei orginale langlysa vert kobla ut til fordel for ekstra langlys :D (vist lover og reglar skal følgast..)

eg synst da er verre med dei som bruker XENON ekstralys i bøtter og spann.. halogen ekstralys er jo stearinlys i forhold og xenon blender alltid! ekstra gale når du får ein idiot rett bak deg med sin nye hyttebil som ikkje blender ned fordi han trur du ser so dårlig med dei gamle halogenlysene...

go jol ellers:)
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

OddN wrote:

Joda, Odd!

Jeg har fra pålitelige kilder hos både trafikkstasjon og diverse verksteder som utfører PKK blitt fortalt at lyktene på T3 regnes som kun ei lykt på hver side; to tilsammen.

Se bare på f.eks Fård Scorpio, og Mercedes mfl.

Min Ford har H4-pærer ytterst, og H3 pærer innerst. At denne bilen har felles glass, er i denne sammenheng irrelevant.

Slik at samme sak gjelder T3.
Dermed kan man ha to ekstralyskastere (og 2 tåkelys/spredere) montert.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Det som jo er litt forskjell fra andre biler er at T3 har to fjernlys orginalt mens feks.Mercedes har to stk tåkelys i orginallyktene.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Pickupman wrote:Her er det bare å fordype seg utover julenatta :-)

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#28-1

Med fare for å opptre som djevelens advokat... Så burde orginale firkantlykter regnes som to lykter selv om det er fire pærer i henhold til denne:
En kombinasjon av to eller flere lykter, enten de er identiske eller ikke, men som har samme funksjon og samme farge, skal anses å være en enkelt lykt hvis projeksjonen av deres lysende flater på vertikalplanet loddrett på kjøre tøyets lengdeakse utgjør 50 % eller mer av det minste rektangel som kan omskrives de nevnte lysende flaters projeksjoner.
       En enkelt lysende flate i form av et bånd skal anses å være to eller et like antall av lykter hvis det er plassert symmetrisk om kjøretøyets lengdeakse og det strekker seg så lang ut mot hver side av kjøretøyet at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra kjøretøyets ytterste kant og båndet har en lengde på minst 80 cm. Belysningen av slik flate skal skje fra minst 2 lyskilder plassert så nær som mulig mot ytterkantene. Den lysende flate kan bestå av flere elementer dersom betingelsene som er nevnt i første ledd er oppfylt.
       Bestemmelsene i dette nummer gjelder dog ikke for nærlys, kurve-/tåkelys, hjelpefjernlys og ryggelys.
Gjelder ikke hjelpefjernlys, men gjelder vel da vanlige fjernlys?
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

hakke detta svinga litt a a? spørsmålet var vel ikke hvor mange lamper han kunne ha, men hvor han skulle lede strømledninga..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Lys på taket!

Post by Neergård »

Det har svinga, men om trådstarter har fått sine svar, er det ikke problematisk at det kommer frem annen informasjon vel?
Når det hjelper hjelpefjernlys, mistenker jeg at akkurat det er ekstra fjernlys som på t3 det tenkes på.
Her trengs nok trolig en uttalelse fra en eller helst fler som er innenfor godkjenningsetaten.

Mvh Frode.

Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Rapidspeed wrote:hakke detta svinga litt a a? spørsmålet var vel ikke hvor mange lamper han kunne ha, men hvor han skulle lede strømledninga..
Joda, Jan det har svinga! Men litt nytte og interesse er det vel...mest for andre enn Ray... :wink:
Tur-Bo wrote:Det som jo er litt forskjell fra andre biler er at T3 har to fjernlys orginalt mens feks.Mercedes har to stk tåkelys i orginallyktene.
Dårlig eksempel med MB (Trudde de hadde flytta tåkelyse ned per nu..)
Neergård wrote:Når det hjelper hjelpefjernlys, mistenker jeg at akkurat det er ekstra fjernlys som på t3 det tenkes på.
Her trengs nok trolig en uttalelse fra en eller helst fler som er innenfor godkjenningsetaten.

Mvh Frode.

Mitt poeng er som nevnt_; andre har det ...Men under felles glass. Men de jeg snakket med... i Bilsakkyndige/Biltilsynet/ Trafikkstasjonen var enig at...jo dette var for såvidt likt med andre biler.

Og jeg har faktisk ekstralys på min røde, og det de av og til kicker på, er plasseringa såvidt langt ut mot sidene, rett under hovedlysa. Men aldriu noen 1'ere for det.

Mvh Roar.

Hvilke lykter/ hva skal du ha Ray?? :mrgreen:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Pickupman
-
-

Post by Pickupman »

Teksten Oddn refererer til er hentet og oversatt fra et av lysdirektivene. Men E- merkede lykter er ferdig vurdert og merket av produsenten. Det er ikke meningen at man skal behøve å vurdere etter direktivet selv. Svaret finnes i merkinga på lyktene uavhengig av hva man ønsker og tror.
Dersom de ytterste lyktene er merket som nær-og fjernlys (HCR eller HR/CR) med prosentsats, og de innerste er merket som fjernlys (HR) med egen prosentsats. Da er det er altså beviselig fire separate fjernlys på den er jeg redd.
Mvh Pickupman
Pickupman
-
-

Post by Pickupman »

For de med rundlyktegrill finnes denne LED saken som sikkert ikke lyser så godt, men ser spesi ut. (DOT og E merket enhet) PS: Passer Harlyer også.

Image
Mvh Pickupman
Post Reply