Hvor på bilen tilkoble 13 pol euro elkobling?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
stedgar
Car: TDI Multivan 1998

Re: Hvor på bilen tilkoble 13 pol euro elkobling?

Post by stedgar »

Hei. Gode innlegg :-)
Jeg kjører ikke med vogn, men har 2x75Ah bak i bilen til subwoofer, 1000W inverter og lading av LiPo-batterier til hobbyen min. La opp en 10mm2 fra motorbatterier med 40A sikring. Bak har jeg skillerele fra Biltema som bryter når motorbatteriet er under 12,75 volt. Da er jeg sikret at jeg alltid får startet. Vet ikke hvor mye strøm som går gjennom kabelen når jeg kjører og servicebatteriene lades, men jeg har tippet meg fram til at 10mm2 har såpass mye motstand at det ikke blir for mye strøm. Fungerer i hvert fall strålende. Av og til kobler jeg "landstrøm" til bilen for å toppe servicebatteriene via en 12A lader.
Montøren
-
-

Post by Montøren »

stedgar wrote:jeg har tippet meg fram til at 10mm2 har såpass mye motstand at det ikke blir for mye strøm.
Motstanden i en 10mm2 kobberleder ligger i følge Draka's "Teknisk håndbok kraftkabel" side 80, på under 2 ohm pr kilometer ved 20 grader, så hvis du har brukt 5 meter er motstanden i ledningen 0,01 ohm.
Når skillereleet ditt slipper gjennom strøm blir nok dette fordelt "broderlig" mellom batteriene. Det er fornuftig å lade ekstra en gang i blant, for dynamoen i bilen er ikke dimensjonert for å lade 2 ekstra batterier.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

En dynamo klarer å holde ladinga like fint på 1 som på 3 batterier, all den tid den kjøres nok ift tapning av batterier.
Men en dynamo vil aldri klare å topplade batterier på samme nivå som en batterilader. Så uansett er det lurt å lade batterier med batterilader en gang i mellom.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Montøren
-
-

Post by Montøren »

Neergård wrote:all den tid den kjøres nok ift tapning av batterier.
Er enig i at en dynamo kan vedlikeholde batteriene nesten uavhengig av kapasiteten på batteriene bare ladetiden er lang nok. Men produsenten av en bil dimensjonerer vel dynamoen ut i fra «normal bruk» av bilen.
I følge en statistikk om NAF’s utrykninger hadde de, i mai – september 2012, 43435 utrykninger hvorav 9456 av dem var relatert til batteri. Jeg tipper at en del av disse kunne vært unngått med fulladet batteri.
Post Reply