Når jeg setter bilen i "D" durer det veldig 2.4D a
automat kasse.
Kan jo være noe med konverter å, kjør innom et verksted å hør om dem har ei mening om ka det kan være. Ps. har konverter hvis du treng.... 
Bilen min er en 94 modell. Jeg tror kassa her blitt bytta en gang eller to. Kan godt scanne inn service historikk hvis du er intresert! Som sagt, så har den fått jevnlig ny olje og sil! noe som ikke er vanlig i følge service programmet til vw på disse! I følge vw skal vel disse kassene være "vedlikeholdsfrie" (Frem til det smeller!!)
Martin
Den gule fare
Den gule fare
Re: Når jeg setter bilen i "D" durer det veldig 2.
Spørs på lyden...det durer som regel når lamellene er slitte...wirre wrote:Når jeg setter bilen min i drive, durer det veldig. Noen som vet hva dette er? Hørt noen rykter om at det kan være bakere motorfeste?
Roar Sørnmo
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
ta en sjekk av moment begrenseren din.. skal sitte under i bakkant av kassa.. den skal hindre at motor vrir seg.. ikke lett og se om den er gåen men ligg under og få noen andre til å sette bilen i gir...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
Hva skal jeg se etter når noen setter bilen i gir? Denne moment begrenseren er det ett slags motorfeste, som skal hindre at motoren vrir seg? slik at hvis det er gåent, blir det metall mot metall når motoren begyner å dra, og motoren vrir seg? Lyden er tydelig at motoren jobber. Er ingen "ulyd" bare vibrasjoner fra motoren. Kommer spesielt ved bakkestart!
Martin
Den gule fare
Den gule fare
Har litt tilegsinformasjon å komme med ang. lyden:
Når den står i P:
På flatmark: ingen lyd
I motbakke: Masse during
I Nedoverbakke: bittelitt during (samme omtrent som når den står stille i R)
Hvis jeg stopper i motbakke, og holder bremsen inne, og veksler til P, er det stille, helt til jeg slipper bremsen, slik at girkassa holder vekten av bilen. Da begyner det. Slipper jeg den sakte, blir det gradvis mere!
Når den står i P:
På flatmark: ingen lyd
I motbakke: Masse during
I Nedoverbakke: bittelitt during (samme omtrent som når den står stille i R)
Hvis jeg stopper i motbakke, og holder bremsen inne, og veksler til P, er det stille, helt til jeg slipper bremsen, slik at girkassa holder vekten av bilen. Da begyner det. Slipper jeg den sakte, blir det gradvis mere!
Martin
Den gule fare
Den gule fare
-
Rapidspeed
- -

wirre wrote:Hva skal jeg se etter når noen setter bilen i gir? Denne moment begrenseren er det ett slags motorfeste, som skal hindre at motoren vrir seg? slik at hvis det er gåent, blir det metall mot metall når motoren begyner å dra, og motoren vrir seg? Lyden er tydelig at motoren jobber. Er ingen "ulyd" bare vibrasjoner fra motoren. Kommer spesielt ved bakkestart!
stemmer...
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
Rapidspeed
- -

få noen til å se når du setter bilen i gir... altså sett det ene beonet på bremsen og få noen til å se på motoren hvprdan den vrir seg når du så setter bilen i "D".. hold fortsatt bremsen inne og gi littegranne gass sånn at den jobber litt.. motoren skal da ikke vri seg vesentlig mere...
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
Hvis det er konverteren det er snakk om, og hvis kassa må ut så brukte jeg en 20-30 timer på den jobben (bytta kasse). Det er "lett" å få delt kasse og motor, men det er mye jobb å få kassa ut av bilen. (Forstilling bør senkes o.s.v) 98mod 2.5 AET/DML.
Hvis konverteren er sliten kommer ikke det ofte av oljegangen i kassa (Slitte ventiler), slik at hele kassa bør overhales (Min kasse er styrt av en haug med elektriske ventiler som sitter midt under kassa). Dette er en tanke fra hodet mitt som dere gjerne må rette på.
Har du prøvd å lese ut feilkoder fra den, lock up på converter og andre mekaniske/elektriske feil blir lagret i minnet (DML kasse)
Axel
Hvis konverteren er sliten kommer ikke det ofte av oljegangen i kassa (Slitte ventiler), slik at hele kassa bør overhales (Min kasse er styrt av en haug med elektriske ventiler som sitter midt under kassa). Dette er en tanke fra hodet mitt som dere gjerne må rette på.
Har du prøvd å lese ut feilkoder fra den, lock up på converter og andre mekaniske/elektriske feil blir lagret i minnet (DML kasse)
Axel
Det ble lest ut naar jeg kjopte bilen. Da vista fremere turtalssensor 0 RPM
, og Potensiometeret paa gassen, fortalte FULL gass
paa tomgang. Ellers var alt i orden. Bytta turtalssensor, og justerte potensiometeret riktig, saa fungerte alt som det skulle. (Bortsett fra at det durer litt naar motoren trekker med mest moment paa lavt turtall!)) Men jeg skal faa med meg kona ut i morgen, saa skal vi se paa moment begrenseren i action! se om den flytter for mye paa seg!! Det er det runde litt avlange festet som sitter bak paa kassa? 4-5cm i diameter, og ca 6-7 cm brett?
Martin
Den gule fare
Den gule fare
Hei!
Har tidligere vært borti samme problemet som du forklarer, men på en annen type bil. Er ikke sikkert at dette er relevant for deg, men skriver allikevel.
Det var slik at det kom kraftig "ekkel" during(romblete) lyd fra bilen når jeg satte den i gir(automat som deg): Kunne minne om samme type lyd som når en bil ikke går på alle sylinderene, men i tillegg så var det vibrasjon. Ble forsterket ved gass pådrag.
Prøvde det meste for å finne ut hva det kunne være, og hadde den oppå bukker for å kikke under, uten hell. Til slutt bestemte jeg meg for å dobbeltsjekke alt jeg hadde gjort tidligere, og satte den på bukker igjen og tenkte jeg skulle "bøye og bende" litt på ting for å se om noe var synlig løst. Når jeg gjorde det viste det seg at det var opphengsforing for girkassa som var ødelagt slik at det gnisset mot karosseriet og lagde den dype lyden. Det var helt umulig å se at den var ødelagt før jeg brukte brekkjern på den.
Så enkel var løsningen på problemet mitt. Før jeg fant feilen så var jeg helt sikker på kassa var gåen
Kan være det er slik i ditt tilfelle også?
Mvh
SC
Har tidligere vært borti samme problemet som du forklarer, men på en annen type bil. Er ikke sikkert at dette er relevant for deg, men skriver allikevel.
Det var slik at det kom kraftig "ekkel" during(romblete) lyd fra bilen når jeg satte den i gir(automat som deg): Kunne minne om samme type lyd som når en bil ikke går på alle sylinderene, men i tillegg så var det vibrasjon. Ble forsterket ved gass pådrag.
Prøvde det meste for å finne ut hva det kunne være, og hadde den oppå bukker for å kikke under, uten hell. Til slutt bestemte jeg meg for å dobbeltsjekke alt jeg hadde gjort tidligere, og satte den på bukker igjen og tenkte jeg skulle "bøye og bende" litt på ting for å se om noe var synlig løst. Når jeg gjorde det viste det seg at det var opphengsforing for girkassa som var ødelagt slik at det gnisset mot karosseriet og lagde den dype lyden. Det var helt umulig å se at den var ødelagt før jeg brukte brekkjern på den.
Så enkel var løsningen på problemet mitt. Før jeg fant feilen så var jeg helt sikker på kassa var gåen
Mvh
SC
-
Rapidspeed
- -

dette festet kalles som sagt momentbegrenser og tar imot all momentet fra motoren så det lever ett hardt liv.. er på enkelte biler slitedel på linje med bremseklosser osv...SCar wrote:Hei!
Så enkel var løsningen på problemet mitt. Før jeg fant feilen så var jeg helt sikker på kassa var gåenKan være det er slik i ditt tilfelle også?
Mvh
SC
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
Rapidspeed
- -

nei dessverre... men byttet det på mondeoen jeg hadde.. og ga vel da ca 900,- som originaldel..wirre wrote:rapidspeed: Du aner ikke hva dette festet koster på en 2.4D 94' bare ca. pris
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
Har vært en tur under bilen med lommelykt. Ser ut til at gummien inne i forianga er rimelig sliten. senter på foringa er forskjøvet med 1 cm!
Fant en veldig enkel måte å teste dette ut på:
Kona inne i bilen, og setter bilen i D, med brekket inne.
Jeg forran i motorommet, og skyver motoren bakover.
Hvis lyden forsvinner når men dytter motoren bakover, er vel sjansen 99% sikker at det er noe med motorfestene. (Ja Lyden ble borte!)
Hvis lyden forsvinner når men dytter motoren bakover, er vel sjansen 99% sikker at det er noe med motorfestene. (Ja Lyden ble borte!)
Martin
Den gule fare
Den gule fare
-
Rapidspeed
- -

moro det... fikk du pris på dette eller?wirre wrote:Har vært en tur under bilen med lommelykt. Ser ut til at gummien inne i forianga er rimelig sliten. senter på foringa er forskjøvet med 1 cm!
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
Ringte jessheim auto i dag, og prata med Tommy på delelagret der.. han viste vist ikke hva detta var, og sendte meg tegninger på fax. Blei veldig i tvil, fordi det ser nesten ut som om det kan være to foringer, men når jeg la meg under bilen blei jeg helt sikker, så da får vi se om jeg får noen pris på den i morgen.. Det skal uansett bli godt å få bort den lyden!! Er litt plagsomt. Tror kanskje dette kan skape en del ekstra støy i bilen under kjøring også.. syns det durer nok til tider!! (Men nå var vel ikke det her BMW)
Regner med det er del 8a. Det jeg lurer på hva er, er Nr 8!

Regner med det er del 8a. Det jeg lurer på hva er, er Nr 8!

Martin
Den gule fare
Den gule fare
-
Rapidspeed
- -

-
Rapidspeed
- -