Ny bruksbil: Betty. -82 Transporter
Re: Ny bruksbil. Willy2?
Hvor mange kg isolasjon har du lagt inni der? Har lyst på mest mulig isolasjon, og minst mulig kg i mine t3. Og svart blank t3 er fint. 
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
14stk 1cm plater, 6stk 2cm plater, 6 stk asfaltplater. Tipper 15-20kg, ikke mer enn at jeg bar det i en runde ut i bilen...Viljar wrote:Hvor mange kg isolasjon har du lagt inni der? Har lyst på mest mulig isolasjon, og minst mulig kg i mine t3. Og svart blank t3 er fint.
Trenger 10stk 1cm plater til, så blir det bra:-)
Fargevalg heller mer og mer mot blank svart...
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Ser du legger lydisolasjonene veldig tett, i følge ekspertene trenger man ikke å legge det på mer enn en viss prosent av plata, husker ikke helt tallet. For det er vel asfaltplater ? De skal jo bare stoppe viberasjoner i plata som viderefører støy. Lydbølger inni coupeen må stoppes med bløtere materiale.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Asfaltplatene legges bare i striper, de skal dekke 1/3 av materialet for god effekt. På coachen har jeg lagt det tett, og det er bedre.
De "blanke" platene er bløtere matriale;-) en slags hard skumgummi...
Vurderer glava på innsiden av dette igen, men tror ikke jeg gidder...
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
De "blanke" platene er bløtere matriale;-) en slags hard skumgummi...
Vurderer glava på innsiden av dette igen, men tror ikke jeg gidder...
Blank svart er en vinner...
Skal du lakkere eller rulle? Er ikke vanskelig å sprøyte. Maskering tar mest jobb
Skal du lakkere eller rulle? Er ikke vanskelig å sprøyte. Maskering tar mest jobb
Jeg ruller, bilen er allerede rullemalt, og jeg har ingen bra "lakkboks"
Kan leve med litt appelsinhud... De som har sett coachen på nært hold vet at jeg ikke er så nøye på finishen... blir så forbannet når jeg har nylakket bil og noen skraper opp eller lager en liten bulk, (og på en bil som kjøres over 20000km til-fra butikk og barnehage så skjer det før eller siden)
Kan leve med litt appelsinhud... De som har sett coachen på nært hold vet at jeg ikke er så nøye på finishen... blir så forbannet når jeg har nylakket bil og noen skraper opp eller lager en liten bulk, (og på en bil som kjøres over 20000km til-fra butikk og barnehage så skjer det før eller siden)
Så sant så sant.. Bayen min begynner å bli slitt i lakken nå etter 3 års heftig bruk på sommerhalvåret..
Stå på!
Stå på!
Slipt skøterust (det lille som er) med stålbørste på drill. Så smørt "rustomvandler" og blåst det godt inn med trykkluft.
Etter det sprayet syregrunning, også den blåst inn med trykkluft...
Fikk litt syregrunning på den grønne malinga, reagerte kraftig og malinga flasset av... vurder nesten å bare spraye hele bilen med det:-P
Etter det sprayet syregrunning, også den blåst inn med trykkluft...
Fikk litt syregrunning på den grønne malinga, reagerte kraftig og malinga flasset av... vurder nesten å bare spraye hele bilen med det:-P

Løsningsorientert! Er tross alt ikke så mange fester som må endres, og så ble skyvedørsbøylen forlenget med det samme:-)
Begynt så smått å ribbe interiør fra coachen, sidepanelene og tepper pluss kork er ute.
Bestemt meg for å bare bruke korken på gulvet framme, de skumgummimattene er litt for myke til å egne seg som gulv, og jeg har ikke funnet noe bra billig alternativ. Og korken funker jo!
Kombibenken er vanvittig tung! I tilfelle noen lurte...
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
Første delebestilling er kommet til postkontoret, med bla regreim... hadde et nytt strammehjul liggende...
Får få fortgang i girkassebytte, få på regreim og få gang på disse greiene...
Bestilte også hjulsylindre, siden jeg må bytte bremserøra som går inn i de, klok av skade B-)
Får få fortgang i girkassebytte, få på regreim og få gang på disse greiene...
Bestilte også hjulsylindre, siden jeg må bytte bremserøra som går inn i de, klok av skade B-)
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Har du bygd om skyvedøra eller festene i bilen? Gjorde du noen endringer på C-stolpen? Jeg har litt rust i skyvedøra på '83-modellen, og ei løs skyvedør fra en nyere bil. Men jeg vet ikke om jeg har lyst til å bygge om..Renax wrote:
Løsningsorientert! Er tross alt ikke så mange fester som må endres, og så ble skyvedørsbøylen forlenget med det samme:-)
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Festene i bilen jeg endrer, er mye mindre jobb enn å bygge om døra, og lettere å bytte dør i neste omgang, (om noen bulker etc...)
B-stolpen får sveist inn "tappen" og C-stolpen får sveist over festet der, det feste er bare sveist utpå, stolpen er lik ellers, så å kappe den av igen så kan det byttes tilbake til gammel dør...
Skyvedørsbøylen ble sveist sammen av en ny og en gammel type, og forlenget i samme slengen...
Min bil er ikke "verneverdig"...
B-stolpen får sveist inn "tappen" og C-stolpen får sveist over festet der, det feste er bare sveist utpå, stolpen er lik ellers, så å kappe den av igen så kan det byttes tilbake til gammel dør...
Skyvedørsbøylen ble sveist sammen av en ny og en gammel type, og forlenget i samme slengen...
Min bil er ikke "verneverdig"...
Plukka ut alt stoff fra coachen , lagt kork i transporteren, og resten av lydisolasjonen rundt.
Re: Ny bruksbil: Betty. -82 Transporter

Sveist fast fester på B og C stolpe, sveist om skinna til å passe forlenget bøyle, justert.
Ferdig.
Passer den.
Men ja, det går nok i samme kategori som mye annet, det er greiere å finne noe som passer!

Fikk ekstra plass til bakhjul. Nå mangler bare hjul til å dra nytte av det:-)
Plukket girkassen av delebilen idag.
Kommer ganske beskjedne mengder girolje ut ved drivakslingen på skadesia.
Har hvertfall 5 girkasser liggende, og ingen av de lekker her, er det bare å skru opp å bytte her? Var en som mente det måtte shimses opp på nytt da...
Var forsåvidt tørt når jeg begynte å skru, så kan ver den har blitt belastet av at jeg løsnet alt og prøvde å røske den av, drivakslingen sto i spenn pga bøyd bærearm...
Påbegynt antirustbeskyttelse med Jotun Treolje, startet ved skyvedørskinna.
Maler nok også under der med riktig farge før jeg "lukker lokket".
Bøylen passerer 90° i åpen posisjon, gjør de alltid det? Evt hvilken del skal stoppe den i riktig vinkel? Noen som har bilder?
Har hvertfall 5 girkasser liggende, og ingen av de lekker her, er det bare å skru opp å bytte her? Var en som mente det måtte shimses opp på nytt da...
Var forsåvidt tørt når jeg begynte å skru, så kan ver den har blitt belastet av at jeg løsnet alt og prøvde å røske den av, drivakslingen sto i spenn pga bøyd bærearm...
Påbegynt antirustbeskyttelse med Jotun Treolje, startet ved skyvedørskinna.
Maler nok også under der med riktig farge før jeg "lukker lokket".
Bøylen passerer 90° i åpen posisjon, gjør de alltid det? Evt hvilken del skal stoppe den i riktig vinkel? Noen som har bilder?
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Er det ikke kun simringen som fått stryk? Enkel sak å skifte
Sent fra min C6903 via Tapatalk
Sent fra min C6903 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Mistenker det ja, får undersøke litt mer senere...
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det er helt kurant å ta av drivakselflensen, vippe ut simmeringen, og montere det sammen igjen med ny simmering.Renax wrote:Plukket girkassen av delebilen idag.
Men simmeringen er presset inn i en del som er skrudd inn i girkassehuset, og som kan løsnes med et stjerneformet spesialverktøy. Denne delen er låst med en plastdings, som er festet med to skruer. Og den må fjernes for å komme til med verktøyet.
Ytterringen av lageret som holder differensialen, er presset inn på innsida av den samme delen som simmeringen. Så ved å skru disse lagerhusene ut og inn, så justerer du inngrepet mellom kronhjul og pinjong, og forspenningen på differensiallagerne. Det bør du ikke gjøre uten å vite hva du driver med. Hvis du må skru av en slik del, så pleier det å gå bra å merke posisjonen på lagerhuset i forhold til girkassehuset før du løsner, og telle antall omdreininger du skrur den ut. Da kan du montere tilbake i nøyaktig samme stilling. Men da kan du ikke bare montere et annet lagerhus, eller løsne lagerringen fra lagerhuset. I tilfelle må du ta en full justering av differensialen.
Henrik Engen
Jeg tørket opp alt fett derfra, og la kassen litt på skrå den veien, da kom ikke en dråpe, så jeg tror jeg monterer uten å gjøre noe. Det er plass til å gjøre dette med girkasse i bil om det skulle vere et problem senere...
Fikk motor ut av coachen igår, så da er alt det "store" ferdig plukket...
Fikk motor ut av coachen igår, så da er alt det "store" ferdig plukket...
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
her er noen bilder fra når jeg skiftet simringer

som du ser på første bildet så sitter det en låsring som du må ta vekk for å få ut overgangen fra girkassen til drivakselen

som du ser på første bildet så sitter det en låsring som du må ta vekk for å få ut overgangen fra girkassen til drivakselen
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Takk for bilder og info:-) men det holder helt tett nå, mistenker at det har drypt pga drivakselen på den sia sto i spenn...
Drivknutemansjettene må byttes, alle 4 på Betty er dårlige.
Hvordan får jeg enklest ut drivakslingene komplett? Skal det gå å bare skru av sentermutteren og dra de inn? På coachen var det ikke nubbsjangs, måtte av med lagerhuset og ta det utover...
Fått byttet motorbøyler idag, sauset godt med Jotun mellom karosseri og bøyler når jeg hadde sjangsen...
Drivknutemansjettene må byttes, alle 4 på Betty er dårlige.
Hvordan får jeg enklest ut drivakslingene komplett? Skal det gå å bare skru av sentermutteren og dra de inn? På coachen var det ikke nubbsjangs, måtte av med lagerhuset og ta det utover...
Fått byttet motorbøyler idag, sauset godt med Jotun mellom karosseri og bøyler når jeg hadde sjangsen...
Ny bruksbil: Betty. -82 Transporter
Du kan løsne ytre drivknute fra stubbakselen, så slipper du å kødde med borgmutteren. Men du må jo ha hjulet du jobber på i lufta for å komme til alle boltene.
Og ja, du kan bruke avtrekker og presse ut stubbakselen også, trommelen pleier å henge såpass på skoa at det går fint.
Og ja, du kan bruke avtrekker og presse ut stubbakselen også, trommelen pleier å henge såpass på skoa at det går fint.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Trommel og sko skal også byttes...
Og jeg har kjøpt en meterlang latmannsarm kun for å løsne og stramme borgmutteren...
Men på coachen var det som sagt ikke klaring til å ta ytre drivknute innover, men så har understellet der fått litt juling også...
Og jeg har kjøpt en meterlang latmannsarm kun for å løsne og stramme borgmutteren...
Men på coachen var det som sagt ikke klaring til å ta ytre drivknute innover, men så har understellet der fått litt juling også...
Gleder meg til å se denne trille ut av verksted