Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

Post by Rudeboy »

Tja, da har jeg "spart" noen kroner - økset vekk samtlige 1'erfeil noen diktet opp på bilen samt to 2'erfeil.

Da gjenstår Bremseskiver og klosser foran, check. Rust + slitte skiver og klosser - 3x2'er-feil.
El ledninger froan - den glødesikringa slenger rundt i batterirommet så jeg må ha tak i en ny holder til den, dette er da 2'er-feil nr. 4.

Hm, så ser jeg NAF også teller gjengangeren "slitt øvre høyre bærekule" som 2'erfeil uten å ta den med i det som er nevnt til Staten...

Well, detta var en helt annen sum enn det møkkafolka i Østerdalen forsøkte lure meg med.

Innhenter etpar deler til så får NAF lov å skru bilen opp istedet for at de som jeg mener skal kunne biltypen og - som historien har gått - kjenner Tyskerbrakka nest best. Good riddance.

Sånn går nu dagan.

Det er 1 enerfeil fra NAFs test, og det er slakk i bakre høyre hjullager - denna enerfeilen arver ny eier, om det nå blir et salg, da :lol:
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

åssen gåre a, jeg skal ha grillen og øyelokka. tror neste uke kan gå bra eller=? :D
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Etter avtale linker jeg opp med deg onsdan/torsdan, var det ikke så ?

Ikke noe mer tjafs du skal ha da, Recaroseter har jeg en kar her borte som er interessert i å se nærmere på - skulle gjerne hatt dem i Tyskerbrakka men så skal jeg visst ikke beholde den, så da så :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har lest litt på siste PKK og litt i prislister.

Det skal koste rundt 1540,- for delene som trengs for å få bilen på veien uten 2'erfeil og det har man da råa til :wink:
Øvre høyre bærekule til 705, fôring til den kr. 193,- samt hjullageret bak til kr. 1155,- for 800 kg last på hjulet (minibuss skal ikke lastes til neste nivå, 2 tonn).

Dermed er det vel bare å slenge ivei bestillinga, da. Så får jeg drive knokepoker når jeg har anledning til det.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Glødesikring og sikringsholder anskaffet for den enorme sum av kr. 145,-, noe som medførte jeg ikke gadd sjekke pris andre stedder siden jeg også skulle ha tjafs til nybilen :wink:

Da blir det mekking i eftas. Kan ikke kjøre rundt med defekt sikringsholder som også er begynnt å smelte i kantene :lol:

Får vel legge om vinterdekka og sjekke enda en gang om et sett sommerdekk jeg har liggende virkelig ikke passer til T4a - "noen" fortalte "noen André" at de skulle sitte som et skudd men da jeg prøvde på venstre bak fikk jeg jo lurt bolten i bolthølet men da var det ikke rekti avstand ned til senterhøl og de fire andre bolthøla :D
Blei lizzm bare med det ene forsøket, fant ut jeg skulle avvente Kakemonsterets ankomst med å prøve på den - så ikke utført enda, så det blir å ta av et hjul der også å sjekke om de kanskje går på der (mend et er vel ikke så store forskjellen mellom T4a og T4b på senterhøl og bolthøla sine avstander ?) også.

Må forresten kjøre Tyskerbrakka framover, har smått med kilometre igjen på forsikringa til nybilen (16.000 går fort og så var det gjort)(skal bytte selskap) men jeg trives jo i bilen og har ingen problemer med den i verken høstmørket eller vinterkulda - har jo en 12V varmeovn som jeg tenkte ha helt bakerst i Tyskerbrakka (eller bakerst i Kakemonsteret midtvinters) så da har bilen tre punkt som produserer varme i kupéen.

Bilder ? Det kommer, skal bl.a ta bilde av dekkskifteoperasjonen med disse uprøvde hjula og så blir det vel etpar til så jeg får etpar flere fotos hit 8)
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

En ting kan jeg si helt sikkert Yngve, bolthull og senterhull er likt på T4a og -b. Kanskje du har fått T5 felg?

Edit: Kan jo nevne forskjellen også. T4a har ET 44, T4b har ET55. Dette er tall som gjelder standard stålfelg på standard bil. Har et vagt minne om at enten 150 tdi eller VR6 har ennet ET, men dette har jeg ikke klart for meg. De tallene jeg presenterer her gjelder i alle fall for begge dine.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har kjørt Tyskerbrakka hjem ifm at vi skal ha oss ny sofa, brodern arver den gamle og jeg skal ha med hans gamle vekk fra byen igjen i.l.a kvelden.

Styringa er beintung når bilen er i sakte fart, dvs lukeparkeringa må jeg ta i på rattet, og det så muskler spiller og Far pruster og peser :lol:

Så er det "noe" knirking fra framifra bilen når jeg ratter, og alt går over når man kjører og bilen er i fart.

Kan det være så enkelt at servoen har konka ? Eller kan det (grøss) ha noe med bærekulehistorikken på høyresiden ?? Skulle jo nesten ikke tro at bærekula som sådan får innvirkning direkte men enn om slitasjen der gir såpass avvik at det står noe skeivt inni der, spm da i andre rekke påvirker styringa ?

Fundert litt på detta sia jeg kom ut av gateparkering mellom to biler og fikk plass rett uttafor døra med bare én bil foran min, dvs et fotgjengerfelt rett bak 8) Sleit med forrige parkering, iht beskrivelsen ovenfor.
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Har du nok servoolje da? Skal ikke være mye under minimum før dette gir prakk....
Pål Strand
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg har ikke det, nei.

Noen idé om steder jeg kan få tak i en desiliter eller to med ny servoolje på en tidlig søndags kveld i Oslo ?
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Nja, evt. bensinstasjoner med verksted burde i allefall ha, kanskje de som stort sett selger pølser også :wink:
Pål Strand
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hm. Har funnet bremsevæske der, så da skal jeg teste Esso'n hvor den hvite T3'ern fra Gjøvik står.
Livar
-
-

Post by Livar »

Bruker den servoolje eller ATF olje da? Har ATF på T3en min.
(Automatic Transmission Fluid, eller automatgirolje på godt norsk.)
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Rudeboy wrote:Har kjørt Tyskerbrakka hjem ifm at vi skal ha oss ny sofa, brodern arver den gamle og jeg skal ha med hans gamle vekk fra byen igjen i.l.a kvelden.

Styringa er beintung når bilen er i sakte fart, dvs lukeparkeringa må jeg ta i på rattet, og det så muskler spiller og Far pruster og peser :lol:

Så er det "noe" knirking fra framifra bilen når jeg ratter, og alt går over når man kjører og bilen er i fart.

Kan det være så enkelt at servoen har konka ? Eller kan det (grøss) ha noe med bærekulehistorikken på høyresiden ?? Skulle jo nesten ikke tro at bærekula som sådan får innvirkning direkte men enn om slitasjen der gir såpass avvik at det står noe skeivt inni der, spm da i andre rekke påvirker styringa ?

Fundert litt på detta sia jeg kom ut av gateparkering mellom to biler og fikk plass rett uttafor døra med bare én bil foran min, dvs et fotgjengerfelt rett bak 8) Sleit med forrige parkering, iht beskrivelsen ovenfor.
Knirkinga er nok fra slitte bærekuler. Tung på rattet ved lav fart/turtall kan vel også være slakk servo reim. Har du slakk reim så vil det lugge/nappe i rattet når man står stille å svinger. :)
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg sjekka nivået på servo-olja. Den var en halv cm over bunnen av oljebeholderen... så at den olja som var igjen var mørk og den nye var rød tolker jeg dithen at den gamle var moden for utskifting.

Kvelden idag gikk med til påfyll (fyllte en gang, etterfyllte en gang) og da blir det å bytte alt av servoolje imårra.

Som nevnt kjørte jeg møbler for min bror, og med retursofaen ombord fikk jeg også peila motorolja - bilen sto i borti 20 minutter mens vi bar. Ikke noe galt med oljenivået der, og jaggi myste jeg ikke bortom gullfiskbollen etter kjølevæskenivået, det var jaggu ok det også 8)

Men som jeg sa til min bror, jeg har en radiostyrt bil-simulator i motorrommet for når bilen er i gir og turtallet øker så høres det ut som om når man aksellererer en RC-bil :shock: Hva det kommer av må fåglorna veta :?

Dette med servoen regner jeg som løst, styringa ble dritlett og om ikke bedre så i allefall som før :D

Da veit man det.

Etter å ha kjørt & lempa sofa for brodern, så svippa jeg bortom forumist KG72 og plukka opp no hjul, så da var den biten også unnagjort.

Men jeg får vel legge til jeg gleder meg til lønna er på plass og jeg kan tenke videre på spørsmålet bytte kule vs bytte komplett bru :roll:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ja, okei da.

Da var det avklart - jeg har lekkasje i servooljesystemet. Fyllte og etterfyllte igår, før jeg var på Hamar idag merka jeg at styringa var treigere i lavere fart igjen. Åpna huven da jeg parkerte og så nivået på samma høyde som da jeg fikk tak i ny servoolje igår :roll:

Potensiell fordel - lekasjen kan være så lavt at ejg får tappa ut gammal olje :wink:
Men det veit jeg jo ikke...

Får skru litt i eftas, løfte fram radiator og se etter der jeg kan se. Skal i samma slengen se om jeg ser noe status på reimene på bilen, kan jo tenkes den "radiobil"-lyden er et skeivt hjul eller ei reim som krangler. Gratis å se etter, ikke nødvendigvis gratis å la være :D
Livar
-
-

Post by Livar »

Sjekk gummibelgene i tannstangen for lekkasjer. Er det olje inni, lekker det. Skal være tørt inni der.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Tannstanga til styringa ?? Den bør vel være lokalisert på samma sia som rattet er montert, vel ? :shock:

Jaja, jeg veit jo ikke om den er andre steds hen men jeg kjøpte brukt tannstang til min første bil og det var da tjafset som følger med som man til syvende og sist skrur rattet til, dvs alt foran rattet :wink:

Her er forresten bildet rakt på, med det hjulet som gnisser og bak det kan man se olja som er fint fordelt oppetter what not som måtte befinne seg der.
Skal se om jeg får tatt et bilde imårra før jeg freser til byen, av motoren bakfra slik at høyresia er dekt av bilder.
Image

Merk at lekasjen på fremre høyre, nedre, hjørne av motoren er i området bunnpakninga og den har vært der en stund - dette er ikke servoolja. Det bak tror (og håper ?) jeg er servoolje :wink:

Fortsettelse følger aldeles plutselig !

EDIT - satan, så schwært bilde trur jeg ikke jeg har lagt inn på flere år !
Forsøker med et mindre et...

Gnissing av hjul mot motor er i området "puppen" som stikker ut til høyre på motoren 8vi husker vel forskjell på høyre og venstre på en bil, gjør vi ikke ?)
Livar
-
-

Post by Livar »

Tann stanga finner du i forstillinga Yngve... Det er den som beveger hjula. På denne finner du en mansjet i hver ende, og inni der bør det ikke være vått
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Tja, jeg skulle vel forklart jeg forventer finne tannstanga i enden av rattstammen. Som du sier, bør det ikke være olje der.

Ref bildet ovenfor er vi ikke engang på samma postnummer som der jeg forventer finne tannstanga inntil det blir forklart nærmere hvor i bilen den ender ut, i motorrommet :wink:
Rattstammen kommer vel ut på venstresia av motoren mens vi befinner oss på høyresia.

EDIT - se på bildet og fortell meg om det som er dekket av olje bakom motoren er tannstang-relatert, i det minste :roll:
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Det ser vel ut som den svetter litt ut på drivakslingen og det er vel eventuelt en simring der hvor drivakslingen er tredd inn i girkassa. Hvis du følger det ytre endeleddet innover så kommer du til en mansjett før tannstanga. Det er vel her Livar mener du skal sjekke for olje :) Tannstanga ligger ikke rett over drivakselen så jeg tror ikke det vil renne ned på den.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Hallois!

Siden du kjører uten bunnpanne beskyttelsen så kan den olja som er på drivakslingen din komme i fra den lekkasjen i fra bunnpanne fremre høyre. I motor rommet så er det litt vrient å se så mye av tannstanga. Det beste er å få bilen på bukk. Da vil du få tilgang til det meste under der. Husk også at servopumpa på bilen din sitter på høyre side på motoren i fartsretningen. Hvis du har hørt noen ulyder i pumpa de så kan det jo være at det er gått et lager der som går at du mister veske. Er du heldig så kan det jo også bare være en slange som er sprukket. Lykke til, ps: du får ta deg en styre pils før du begynner :twisted:
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Creeps, da har jeg jo rene smørbrødlista jeg må gjennomgå når jeg skal sjekke dette :roll:

Well, hastverket ifm at lillesøs skulle l¨åne bilen for møbelflytting er borte, de fiksa levering av møblene og da får de samtidig bært opp ny sofa og bært ned gammal sofa av dem de kjøper av :wink:
Så da får jeg avvente varmere dager og litt solskinn her bilene står.

Idag blir det ikke gjort noe, og imårra er jeg i Oslo med nybilen for å få sjekka rustangrepet ved hølet der ene vindusviskeren er festa på lakkgarantien. Tilbake her om etpar dager, da.

Takk for svar, alle mann !

P.S ! Det blir styrepils når bilen går på bukk, ja 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Anskaffet bunnpakninga til motoren, skal ta den siden det ligger an til at lekasjen i framre høyre hjørne er gammel ("gammel nok").

Da hiver jeg innpå med sånn lurium-middel for å renske opp litt i motorolja som er der, mest for a) å se hva som skjer og b) bli kvitt lurium-væska jeg har hatt liggende noen år (fra før Tyskerbrakka kom i hus).

Synd NAF bytta olja for meg i september, da, men sånn er det - jeg har da 10 liter minus liggende i bilen fra da jeg ifjor høst var innom Felleskjøpet og handla en dunk for skjit & ingenting, alt jeg trenger er oppfang for oljesøl og ikke minst - spylervæskedunker jeg kan helle spillolja/returolja på.
Returpunkt ligger der jeg jobba i vinter, så jeg tar med olja i z antall spylervæskedunker dit ifm kaffekopptreff på Elverum.

-Hvem vet, kanskje jeg er ferdig med bremseskive & -klossbyttinga og evt bærebru-byttet til da ?

I såfall begynner det bli mektig mye slitte ting som er vekk og bilen er nesten altfor fin til å selge :D
Konemor spurte i helga, da jeg hadde bilen hjemme for å kjøre møbler, "vi skal fremdeles selge Caravellen, ja ?" litt nervøst - og Far glimtet til med "Næh, skrur av skiltene i romjula så vi slipper årsavgift & forsikring på den.

Så får vi se om det funker, at hun er medgjørlig mener jeg 8)

Nå er det jo usle 4.5 år igjen til 25-årsjubileumet til Type 4 Transporters og det hadde vært utrolig moro å kjøre Tyskerbrakka ned i den anledning :D

Men vi får nå vel se ting litt an. Selger jeg så selger jeg, beholder jeg så beholder jeg.
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Rudeboy wrote:Men vi får nå vel se ting litt an. Selger jeg så selger jeg, beholder jeg så beholder jeg.
Nei, det kan du ikke mene!!!!????
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Av oss i området kjenner jeg bare til deg som er 100% for å selge T4, Erik :lol:

Jeg får jo ikke igjen snurten av hva jeg har lagt i bilen, det er en kjennsgjerning. Jeg trenger muligens to biler om jeg får jobben jeg har søkt på i Finnmark, men fanskapet ved den jobben er at melding min vei kommer i beste fall samma uka som julaftan er på men mer sannsynlig på nyåret...

-Skal jeg da selge Tyskerbrakka og ende opp med å kjøpe en ukjent t4 som jeg så må skru opp er det i min verden kun å kaste vekk penger.

Dermed er det bedre å pusle litt med denne, og avvente hva som skjer :wink: Jeg lærer å skru, og bilen har godt av det.
Om lommeboka eller ØKH mener de har noe godt av det, blir en annen sak :D

Det er fremdeles altfor tidlig å si noe i den ene eller andre retninga, mtp ny jobb eller ikke.
Locked