Rustbehandlings- og understellsbeskyttelsesmidler
Rustbehandlings- og understellsbeskyttelsesmidler
Trenger noen anbefalinger: Er svært misfornøyd med 'rustbjørn', holder ikke lenger enn 6 mnd. Hva bruker dere experter som rustdreper/primer? Og hva er den beste voksbasert understellsbeskyttelsesmiddel? Har sett noen veldig dyre greier hos Mekonomen og noen drittbillige på Biltema. Mye forskjell?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Jeg har begynt å bruke Brunox. Vet ikke holdbarheten på det. Men selgeren på Lakkspesialisten i Bergen har sandblåst en hel bil og lakket det med Brunox, bilen hadde stått i 8 mnd i en fuktig garasje, og det var ikke tegn til rust. De hadde gått fra Rustbjørn til dette produktet fordi det skulle være mye bedre. Koster 275,- for en liter mener jeg.
Dersom jeg skal forsøke å lakke et sted hvor man ikke får vekk all rusten uten å kappe vekk og sveise, typisk "porete" rust, så bruker jeg en "rustomdanner" som første grunning. Det gjør at rusten blir til et nytt stoff, svart av farge, som så kan grunnes og males over.
De største og vanligste feilene jeg ser folk gjør når de skal pusse vekk rust og lakke, er at de benytter så lite lakk at den ikke er poretett engang. Gjerne bare 1 til 2 strøk metallic rett på metallet. Da er det jo ikke rart det ruster opp igjen fort. Og til de som bare grunner og venter med lakken; det er jo å be om at det skal ruste igjen, for grunningen har jo åpne porer for at lakken skal bite godt.
Bruker man en typisk "rustrød" rustgrunning, bør man legge på til den er blank av farge. Er den fortsatt matt, betyr det at porene ikke er tettet enda, og vil d suge vann. Og husk at klarlakken i en toskikts lakk er den som forsegler lakken, så den må brukes.
Jeg bruker noen biltama produkter, rustomdanneren spesielt, men min erfaring er at det ikke er produktene som er avgjørende for et godt og varig resultat, men om man gjør alle de nødvendige stegene i prosessen. Gjør man grundig jobb, så fungerer de fleste produkter ganske brukbart.
De største og vanligste feilene jeg ser folk gjør når de skal pusse vekk rust og lakke, er at de benytter så lite lakk at den ikke er poretett engang. Gjerne bare 1 til 2 strøk metallic rett på metallet. Da er det jo ikke rart det ruster opp igjen fort. Og til de som bare grunner og venter med lakken; det er jo å be om at det skal ruste igjen, for grunningen har jo åpne porer for at lakken skal bite godt.
Bruker man en typisk "rustrød" rustgrunning, bør man legge på til den er blank av farge. Er den fortsatt matt, betyr det at porene ikke er tettet enda, og vil d suge vann. Og husk at klarlakken i en toskikts lakk er den som forsegler lakken, så den må brukes.
Jeg bruker noen biltama produkter, rustomdanneren spesielt, men min erfaring er at det ikke er produktene som er avgjørende for et godt og varig resultat, men om man gjør alle de nødvendige stegene i prosessen. Gjør man grundig jobb, så fungerer de fleste produkter ganske brukbart.
-
Stjørdal
- -

- Car: Lada Niva
Prøv her:
http://www.chemical.no/
Kan ikke si hvordan det virker etter lang tid, men det ser bra ut ennå.
http://www.chemical.no/
Kan ikke si hvordan det virker etter lang tid, men det ser bra ut ennå.
Terje Betten
-79 Volvo 242 Nasjonal
-93 Opel Omega
-85 Lada Niva
-79 Volvo 242 Nasjonal
-93 Opel Omega
-85 Lada Niva
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Owatrol & bengallakk som grunning ?
Hvis jeg skal ta understellet på min T4 tror jeg at jeg ville latt owatrolen virke etter at bilen har vært steamet og tørket.
Detta fordi den linoljebaserte owatrolen går ned i metallet som ingen andre oljer gjør, og den forblir der. Til sammenligning ville Tectyl legge seg som et lokk oppå "toppene" i overflaten av metallet, og er det fukt under vil tectylen kunne boble etter en stund fordi rusten gnager videre under...
Etter ett eller to lag owatrol, ville jeg laget grunning av 30 / 70 % owatrol olje og bengallakk eller en annen hard sliter av ei maling, som grunning.
Skulle jeg malt oppå ville jeg lagt denne grunninga og deretter lagt "lag i lag" dvs neste rene malingslag på før grunninga har tørka og da et par lag maling før en eventuell overflatebehandling av denna smørja.
But, hey ! Jeg lærer bare av en som restaurerer Triumph TR II og MB 190 SL fra hhv 1953 og 1956...
mvh,
Yngve S
Detta fordi den linoljebaserte owatrolen går ned i metallet som ingen andre oljer gjør, og den forblir der. Til sammenligning ville Tectyl legge seg som et lokk oppå "toppene" i overflaten av metallet, og er det fukt under vil tectylen kunne boble etter en stund fordi rusten gnager videre under...
Etter ett eller to lag owatrol, ville jeg laget grunning av 30 / 70 % owatrol olje og bengallakk eller en annen hard sliter av ei maling, som grunning.
Skulle jeg malt oppå ville jeg lagt denne grunninga og deretter lagt "lag i lag" dvs neste rene malingslag på før grunninga har tørka og da et par lag maling før en eventuell overflatebehandling av denna smørja.
But, hey ! Jeg lærer bare av en som restaurerer Triumph TR II og MB 190 SL fra hhv 1953 og 1956...
mvh,
Yngve S
-
Ørjan
- -

- Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
- Phone: 97120012
På europris..(av alle steder)
Der selger de en zink
Denne er heftig bra.
Motip av merket
tåler 400grader (bruker den på både blokken og eksos anlegget...)
koster 79.90(forøvrig selges den samme på lakkspesialisten for 179kr)
legg på 80my(tykkelse på laget)
holder alene rusten borte i 3-5år
lenger visst den blir overlakket
(bør grunnes før overlakking eller så må man lakke før zinken har tørket...vått i vått)
Der selger de en zink
Denne er heftig bra.
Motip av merket
(bør grunnes før overlakking eller så må man lakke før zinken har tørket...vått i vått)
You create your own universe as you go along.
Zinkspray/lakk må egentlig oversprøytes med syregrunning.Ørjan wrote:På europris..(av alle steder)
Der selger de en zink
Denne er heftig bra.
Motip av merket
ELLERS vil det ikke sitte noe på den
Har prøvd...
Roar Sørnmo
-
Ørjan
- -

- Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
- Phone: 97120012
ok..men når blokken min var rengjort, sandblåst og vasket...Tømte jeg en hel box med zink på den..når zinken var begynnt å tørke, gikk jeg over med motorlakk (den fra biltema faktisk) dette har holdt i 1.5 år no og ser like bra ut enda.....Men de første lagene med lakk må være veldig tynne, og man bør stå i ett varmt rom...
Zinket blir "såpeaktig" når den har tørket derfor har lakken en tendens til å renne/krympe....Bare husk at visst du skal grunne bør grunningen tåle høy temp evt. den og
Zinket blir "såpeaktig" når den har tørket derfor har lakken en tendens til å renne/krympe....Bare husk at visst du skal grunne bør grunningen tåle høy temp evt. den og
You create your own universe as you go along.