Stoppet under kjøring

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Haukeli
Posts: 2
Joined: 23 May 2020, 17:45
Car: T5
Phone: 47307202

Stoppet under kjøring

Post by Haukeli »

Hei, har en gutt som har en t4 2,5 1999 mod som stoppet under kjøring og vil ikke starte igjen.
Sjekket reim til dieselpumpe og rele 109,disse var ok.
Glødelampen lyser heller ikke lenger, kommer ikke strøm til ventilen på dieselpumpe heller.
Så ogs at en 15 amp sikkring som sitter på siden av et rele 53som hadde gått, denne gikk igjen med en gan. Fant ikke noe om denne i sikringsoversikten.
Er det noe her som har en anelse på hva som kan være feil
vwcoach
-
-
Posts: 2350
Joined: 17 Jun 2006, 02:01
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024
Location: Like ved Skiflyvningsbakken i Vikersund

Re: Stoppet under kjøring

Post by vwcoach »

På åndeslagen til olja sitter det en kontakt til forvarmer. det er sikring nr 15 som heter motorstyring som styrer denne.
Mest sannsynlig har du brudd i en ledning til kontakte og dette kortslutter pga vått miljø av olje eller vann etc.
ta av kontakta og isoler ledningen som har brudd. Ikke sett i kontakta igjen, bytt sikring nr 15 og ''tut og kjør''
ikke noe problem å kjøre uten denne kontakta på sommers tid, men anbefales på vinter.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Samleren
Posts: 72
Joined: 23 Oct 2009, 20:37
Car: 3 stk. T3 aut.
Phone: 92611311
Location: Kristiansand

Re: Stoppet under kjøring

Post by Samleren »

Det er helt riktig som Roar har beskrevet,men det gjelder 2.4L dieselmotor.
På 2.5L tdi er det ingen varmeelement,finner iallefall ikke på min bil. Når jeg kikker på strømskjema så ville jeg sjekket om det kommer 12volt når tenning
settes på. Mvh.Stig T.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Stoppet under kjøring

Post by Der Postmeister »

Det er ofte dette: eldel tenningslås, rele 109 eller pumpereim. (Evt fullt jævla havari på vannpumpe og reimer.. )

Inntil videre holder jeg en knapp på det releet. Det må testes med et nytt et for å være sikker. Har du gjort det?

Det og eldel bør du alltid ha liggende i bilen ekstra.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Haukeli
Posts: 2
Joined: 23 May 2020, 17:45
Car: T5
Phone: 47307202

Re: Stoppet under kjøring

Post by Haukeli »

Sjekket mer her og styreenhet er brent, var en kontakt på deiselpumpe med 3 ledninger, den ene gikk til fuel shut off valve som trolig har hengt, sikring gikk når jeg satte ledningen på denne, demonterte denne ventilen , pusset satt i sammen og testet denn ser ut til å virke ok etterpå
Fikk start på bil og gikk en stund før den stoppet, sikring hadde gått, ny sikring gikk med en gang, tok av kontakt på diesel pumen igjen, skiftet sikring og den holdt, da virker det som det er den andre bryteren som er problem. Denne er også en slags solonoid ventil, men denne har 2 ledninger (brun/svart)
Post Reply