T4 2.5TDI 88HK 2000mod Ryker bak

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
olefredrik
Posts: 19
Joined: 24 Sep 2017, 22:54
Car: T4 1999
Phone: 41251881

T4 2.5TDI 88HK 2000mod Ryker bak

Post by olefredrik »

Oljerøyk bak som blir bedre ved noen minutter kjøring.

Noen som har tips?

Noen som vet om en god dyserens?
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: T4 2.5TDI 88HK 2000mod Ryker bak

Post by Even »

Ventiltettinger eller gåen turbo er vel det som er mest vanlig. Nå har vel ikke du intercooler, men ta av trykkslangen fra turbo og sjekk for olje. Visst det er ventiltettingene så siger oljen ned i sylindrene når den står, så brenner det opp når du starter.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
olefredrik
Posts: 19
Joined: 24 Sep 2017, 22:54
Car: T4 1999
Phone: 41251881

Re: T4 2.5TDI 88HK 2000mod Ryker bak

Post by olefredrik »

Når jeg overtok den fine T4 Transporteren for noen uker siden hadde den kjørt 94000km kun.
Det er en AJT motor uten intercooler.

Den røk ganske mye i starten men det ble borte etter en halv time på motorveien.
Jeg syntes da at den røk mer ved pådrag. Derfor mest sannsynlig turbo ??

Kan det være timingen? Synes den starter litt tregt, må kinne litt, i forhold til det jeg er vant med på ACV motor når timingen er bra.

Er det likt mellom ACV og AJT (102HK vs 88HK) når det gjelder regreim/dieselpumpe reim sett? Og timing?
olefredrik
Posts: 19
Joined: 24 Sep 2017, 22:54
Car: T4 1999
Phone: 41251881

Re: T4 2.5TDI 88HK 2000mod Ryker bak

Post by olefredrik »

Even wrote: 05 Feb 2024, 14:10 Ventiltettinger eller gåen turbo er vel det som er mest vanlig. Nå har vel ikke du intercooler, men ta av trykkslangen fra turbo og sjekk for olje. Visst det er ventiltettingene så siger oljen ned i sylindrene når den står, så brenner det opp når du starter.
Det er uten intercooler. Bra tips å ta av trykkslangen og sjekke den for olje.
Km stand er 94000. Taler det i noen retning? Kan det være dieselpumpe timingen?
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: T4 2.5TDI 88HK 2000mod Ryker bak

Post by Even »

Ved mye olje i trykkslangen fra turbo kan det være turbo som er gåen. Slitte lager gjør at olje renner inn i turbo og går videre inn i motor.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
olefredrik
Posts: 19
Joined: 24 Sep 2017, 22:54
Car: T4 1999
Phone: 41251881

Re: T4 2.5TDI 88HK 2000mod Ryker bak

Post by olefredrik »

Om turboen er slitt så vil vel ikke røyken forvinne etter litt kjøring ?
olefredrik
Posts: 19
Joined: 24 Sep 2017, 22:54
Car: T4 1999
Phone: 41251881

Re: T4 2.5TDI 88HK 2000mod Ryker bak

Post by olefredrik »

Kan dysene være et problem når de er kalde og blir bedre når de er blitt varme?
Post Reply