Olje til gearkasse

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Olje til gearkasse

Post by vidar_78 »

Hei igjen folkens,

Hvilken olje skal jeg fylle på min 2,4D 5 trinns manuelle gearkasse?

Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Familiemann

Post by Familiemann »

Jeg lurer på om det skal være noe olje i det "huset" som akslingen går gjennom, før den går inn i gearkassen?

Husker bare at det kom litt olje ut der en gang på min bil, da akslingen kom litt ut.
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Post by vidar_78 »

Familiemann wrote:Jeg lurer på om det skal være noe olje i det "huset" som akslingen går gjennom, før den går inn i gearkassen?

Husker bare at det kom litt olje ut der en gang på min bil, da akslingen kom litt ut.
Vil da tro at olje fra girkassen smører kardangen, og akslingene ut til indre drivledd. Grunnen til at det kommer bare litt når du demonterer akslingshuset er vel at det er rotasjon i girkassen som får oljen til å drive i systemet.... tror jeg da.
Girkassen skal forøvrig ha 2,5 liter olje i følge Møller i Drotningsvik.

-Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Tom E. Tøff

Post by Tom E. Tøff »

Har bytta på caravellen og transporteren nettopp. gikk med 3 liter på hver. oljen GL 5 var det vel (girolje). Kjøpte denne på biltema og etter konferering med vw i Arendal sa de at jeg skulle overfylle litt. Hadde litt ulyd i 5 gir før skifte på caravellen, noe som er borte nå. Det jeg trengte var:

3 l. olje
Umbrako 17 pipe som jeg tredde en fastnøkkel inn på, da det var for trangt for skralle ved avtappingshullet.

Pumpe for å få oljen inn i påfyllingshullet.

1 kopp kaffe for å kose meg mens olja rant.
Livet er ikke for amatører.
Post Reply