Økonomisk og sikker kjøring med TDI

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
gtfossum

Økonomisk og sikker kjøring med TDI

Post by gtfossum »

Hvordan kjører man TDI'en mest mulig økonomisk? Legger bl. a. merke til at den må ha litt turtall før turboen gjør sitt. Men å kjøre på 2000+ o/min kan ikke være særlig økonomisk. Hvordan utnytter man denne motorens karakteristikk best med tanke på økonomisk kjøring?

Samtidig lurer jeg på hva som er best for motoren. Hvordan kjører man for å få den til å vare lengst mulig?

Skal på langtur med en KFU 650 campingvogn i sommer (1900 kg) så det hadde vært greit å vite litt om hvordan motoren skal kjøres.
150Hk TDI
-
-
Car: T4 151hk

Post by 150Hk TDI »

Vi du må over 2000rpm før noko skjer, bør du få sjekka luftmassemåleren.
Du skal merke dreiemomentet fra 1800 rpm.
Egil Skodvin
Tlf 40606000

01 Caravelle 2.5 TDI 151hk (T5 Multivan inredning)
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
gtfossum

Post by gtfossum »

Takk for tipset, men jeg har ikke kikket så nøyaktig akkurat på om det er like under 2000 o/min jeg merker draget. 1800 er også temmelig høyt før noe alvorlig skjer, synes jeg, men slik er vel moderne dieselmotorer: Underdimmensjonert med turbo som gir karakterestikk mer lik bensinmotor (svært grovt sett).

Mitt anliggende her er hvordan man kjører mest økonomisk? På så høyt gir som mulig uten at motoren går tungt slik en vanligvis anbefaler?

Noen som har erfaring eller vet noe?
150Hk TDI
-
-
Car: T4 151hk

Post by 150Hk TDI »

Min erfaring er turtallet rundt 1900. Dvs ca.90km/t for min 151hk caravelle.
Bruker da ca.0,6L.pr.mil feriepakka bil, og ca.0,9L.pr.mil med 1600kg 250cm campingvogn på slep.
Når eg kjører med vogn tenker eg ikkje så mykje på økonomi, meir på fartsgrenser.. :lol:

Blanda kjøring ligger på ca. 0,75, men da er nok gassfoten litt tyngre enn ferie kjøring.. :roll:
Egil Skodvin
Tlf 40606000

01 Caravelle 2.5 TDI 151hk (T5 Multivan inredning)
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

gtfossum wrote:Takk for tipset, men jeg har ikke kikket så nøyaktig akkurat på om det er like under 2000 o/min jeg merker draget. 1800 er også temmelig høyt før noe alvorlig skjer, synes jeg, men slik er vel moderne dieselmotorer: Underdimmensjonert med turbo som gir karakterestikk mer lik bensinmotor (svært grovt sett).

Mitt anliggende her er hvordan man kjører mest økonomisk? På så høyt gir som mulig uten at motoren går tungt slik en vanligvis anbefaler?

Noen som har erfaring eller vet noe?
Hei og velkommen her
det hadde vert fint hvis du skriver litt mer om hva for en Motor du spørre om i hvilen bil den sitter i .det blir ellers nesten bare gjetting.
Generellt kan jeg bare bekrefter det 150 HK TDI her skrever .
Hilsen Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Du skal ikke kjøre på for lavt turtall heller.Det soter mer,og du sparer ingenting på det.Min erfaring både med lastebil og personbil er at midt på det grønne feltet er mest økonomisk og best for motoren.Høres kansje brutalt ut,men det er ingen sabb diesel som går på 2 omdr. pr minutt heller.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
gtfossum

Post by gtfossum »

Bilen er en 1999 Caravelle med 102 Hk TDI. Har kjørt bilen en tur nå sent i ettermiddag og bilen har rimelig greit med krefter allerede fra 1500-1600 o/min og øker på til omtrent 1800-2000 da det virkelig eksploderer av krefter (jeg er ikke så godt vant). Bilen er nok ikke så seigdradd på tomgangsturtall som den gamle 2,5 Bensin 91-mod. vi hadde en gang, men det er ikke så langt unna. Godt å ha en Caravelle igjen etter å ha kjørt transit drøye to år.

Min erfaring er ellers også at motoren i alle fall må løpe lett. Å presse motoren på tyngre turtall vil gi økt forbruk (erfaring fra transiten med 2,5 TD). Med vår gamle bensin Caravelle hadde jeg inntrykk av at bare en kjørte rolig og var snill med gassen gikk forbruket ned. Med turbodiesel har min erfaring så langt vært at en ikke må altfor langt ned i turtall.

Det grønne feltet ekisterer desverre ikke i vår Caravelle. Det er litt dumt.
magn(e)um
-
-

Post by magn(e)um »

Teorien jeg lærte en gang i tiden er at motoren jobber mest effektivt på dreiemoment toppen.

Dersom jeg husker rett er det omtrent 2200r/min for 102hesteren.
magne

dagens: Ulv i fårikål.
gtfossum

Post by gtfossum »

Men er det ensbedytdende med absolutt lavest forbruk? Jeg synes ikke det er min erfaring i praksis. Midt i dreiemomentkurven er, etter det jeg husker, skjæringspunktet mellom forbruk og kraftuttak, men jeg er usikker på om det automatisk også er der en får det laveste forbruket. Tomgang gir vel også ganske lavt forbruk hadde det bare ikke vært for at bilen da står stille.
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Nå er jo min kjørt langt,men når vi kjørte med combicampen i sommer,merket jeg at den holdt best på farten når jeg hadde rett over 2500 omdr.Det var i bakkene over suleskard.Så da ble det til at jeg dro på skikkelig før di lengste bakkene for å holde farten oppe.Målte vel aldri forbruket skikkelig på denne turen,men i sverige lå vi i 80 mye,og da lå forbruket på rundt literen.Sikkert mer over suleskard... :) Kjører mye i tunge bakker,og ligger ofte over 2500 omdr,å motoren går bra den.LIgger på rundt 0.9 l pr mil.Er en syncro,så den bruker jo litt mer.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
gtfossum

Post by gtfossum »

Å gi på litt før bakkene (særlig når du kommer ned fra forrige) for å holde farten oppe over neste bakketopp er vel også et alminnelig godt råd for å holde forbruket nede, ja. Som du skriver må en da kanskje litt over dreiemomenttoppen. Suleskard er jo også en flott strekning å teste ut teorien på. Synd at du ikke målte forbruket.
gtfossum

Post by gtfossum »

Jeg svarer mye på tråden min her, håper ikke jeg blir oppfattet som kverulant så folk går lei. Synes det er mange gode innspill her.

Men jeg kom forresten på at når jeg tok lappen for tilhenger på lett lastebil for noen år siden var kjørelæreren der svært opptatt av å ikke gå opp på for høyt turtal. Men jeg kan ikke huske akkurat hvor vi var i forhold til det grønne feltet. Bilen var en Mercedes Atego og var ikke overveldende sprek med 1,5 tonn i skapet og tilsvarende på en henger bak (tror nesten Caravellen ville dratt bedre).
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

lavt turtall =lavt forbruk ,høyt turtall =høyt forbruk enkelt sagt.
.Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
holaise

Post by holaise »

Peter wrote:lavt turtall =lavt forbruk ,høyt turtall =høyt forbruk enkelt sagt.
.Peter

fikk ikke min 98mod 2.5 velle til å gå under 0.9 litr på mila
Monterte turbotrykksmåler rett etter intercooleren og da fikk eg kontroll over forbruket. Over 0.5 ladetrykk høyt forbruk. Under 0.5 lavt forbruk
Har 1800 rmp ved 90kmt og ligger på 0.3-0.4 bar på norske veier og da er forbruket 0.60-0.65 pr mil
Har kjørt tanken helt tom og det gikk 100 liter på. (skal det ikke bare gå 80 liter eller noe sånt)
MrFixit
-
-

Post by MrFixit »

Jeg pleier å fylle helt opp hver tanking, og har i vinter ligget på 0,83 på det verste, men da har det vært endel tomgang for å få varmen i bilen mens jeg skraper is og leverer kidsa på skole og slikt. Siste måling lå den på 0,75, da hadde jeg også hatt en liten tur med båten bakpå.
Har en kjørestil som lar motoren arbeide fint uten stress. Altså ved akselerasjon utav kryss og opp bakker, trør jeg jevnt på uten å trø pedalen flat. Kjenner at den gir bedre samtidig som at jeg hører turbo-ulet rett rundt de 1900. Det er vanskelig å forklare hvordan kjøre motoren best, men har man litt øre for hvordan motoren høres ut, kan man kjøre på øret også. Det er lett å høre når den enten sliter tungt på forlavt gir, eller kviner som en Yaris rattet av Olga på 89 gjennom byen :wink: ...

MrFixit
Citroën DS... If I have to explain, You would'nt understand...
Post Reply