rustfix, nede på kanaler og skjermbuer
rustfix, nede på kanaler og skjermbuer
Jeg gikk vogna litt nærmere i sømmene denne helga, og oppdaget at noen var begynt å spise på kanalkantene mine.... Bilen var tectylert for 1,5 år og 5 siden, dersom det betyr noe.
Tenkte jeg skulle ta dette til sommeren, men vet ikke helt hva som er beste prosedyre og produkt. Bilen er mørk blå, så en liten svart kant nederst vil ikke skjemme nevneverdig.
Har noen erfaring med hvordan man fikser slikt enkelt og relativt varig?
Tenkte jeg skulle ta dette til sommeren, men vet ikke helt hva som er beste prosedyre og produkt. Bilen er mørk blå, så en liten svart kant nederst vil ikke skjemme nevneverdig.
magne
dagens: Ulv i fårikål.
dagens: Ulv i fårikål.
Puss reint og ha på rustdreper.Owatrol og arcanol er min venn.Er oljebasert,så du kan ikke ha lakk oppå.Kan ha på tecty oppå dette igjen.Hjelper lite å bare ha på tykk sort tecryl,for vannet kommer gjennom det,å det ruster uten at du ser det da.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
Gjør rent og bruk ren Owatrol først, og så blander du inn inntil 20% Owatrol i enten Arcanol eller Bengalakk til strøkene over.magn(e)um wrote:Takk for svar, alltid godt å høre andres erfaring.
Hva bruker du som rustdreper, er det owartolen? Blander du owatrol og arcanol, eller owatrol først og arcanol etterpå?
Alt som er tynnbart med Whitespirit kan iblandes Owatrol.
Støttar den. Owatrol er det eg også svergar til!
Brukar konsekvent aldri Tectyl lenger etter at eg har hatt to bilar der det var store skadar under det som likna på eit velfungerande og tett tectyl lag...
Brukar konsekvent aldri Tectyl lenger etter at eg har hatt to bilar der det var store skadar under det som likna på eit velfungerande og tett tectyl lag...
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Owatrol er også min gode hjelper mot overflaterust.Tæff wrote:Støttar den. Owatrol er det eg også svergar til!
For øvrig jeg meget skeptisk til å bruke tectyl på gamle biler. Gammelt stål er ALDRI fritt for rust, og tectylen blir jo liggende oppe på tectylen - selv om jeg vet at de som driver med rustbehandling profesjonelt, bruker noe "tynntectyl" først før de smører på det tykkere laget med "dekktectyl".
Jeg vurderer nå litt hva jeg skal gjøre med min 1982-doka om jeg ikke selger den i vår. Mulig jeg rett og slett rengjør den skikkelig (bedre enn den er nå) og så oljebehandler den. Problemet med olje er vel at dette tørker opp og så må den behandles igjen om et års tid? Bare olje? Owatrol + olje? Owatrol + lakk + olje? Eller?
God diskusjon, dette.
Jeg har lest at det er "vanlig" å bruke sagkjedeolje til oljebehandling av hulrom. Denne har lite "agressive" tilsetningsstoffer, og er klebrig for å holde seg fast på kjeden under høyt turtall.erjo wrote: Jeg vurderer nå litt hva jeg skal gjøre med min 1982-doka om jeg ikke selger den i vår. Mulig jeg rett og slett rengjør den skikkelig (bedre enn den er nå) og så oljebehandler den. Problemet med olje er vel at dette tørker opp og så må den behandles igjen om et års tid? Bare olje? Owatrol + olje? Owatrol + lakk + olje? Eller?
God diskusjon, dette.
Jeg tror du må velge enten olje eller Owatrol, og jeg ville valgt Owatrol med toppdekke av Arcanol/Bengalakk med maksimal innblanding av Owatrol.
Jeg rullemalte gammelbilen min med dette, og Bengalakken ble seig og fleksibel som bare det. Eneste minus er at det tørker veldig sakte, og det er vel linoljen i Owatrolen som gjør dette.
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Når det gjelder bart stål med rust og pitting, så er det en stor fordel å benytte noe som "stopper" rusten type Ferobet e.l. (HUSK rett type av slike produkter..)
Puss bart der det trenges, Ferobet e.l. og så sinkgrunning, dekkstrøk og til slutt evt. bodyschutz utenpe der...for stensprut...
Tjukke lag med body vil, når den løsner skape "perfekte" forhold for rustdannelse. Så ser du en sprekk i slike lag, så er det nesten garantert noe under "der" på 10-15 år gamle biler.
Tectyl lager også slik understellsmasse...
PÅ de T3 jeg har hugget, så viser det seg at det seige Tectyl liknende belegget under bilen har virket nokså greit.
Denne typen Tectyl er vanligvis tyntflytende under påføring påføring og/eller sprøyting inn i kanaler osv.
Når det gjelder Owatrol, så er dette et gammelt triks som funker, men behandlingen bør kanskje gjentas med jevne mellomrom.
Men som nevnt..da vil ikke billakk sitte oppå. Benytt med omhu!:)
(En kjenning av meg (Porsche-, VW- og Morgan- eier ) gav meg det råd at man gjerne kan smøre inn objektene sine med en blanding av olje og White Spirit..mens man venter med å sette i gang mer permanente arbeider, som omlakkering o.l)
Det sies at på 60-tallet så var det enkelte Boble-eiere (og andre) som fylte (spill)-olje i kanaler og hulrom på bilene sine.
Jekket opp bilen i forskjellige vinkler, slik at oljen kom til overalt...
Så trikset med sagkjedeolje har sikkert veldig mye for seg..
Bare se i girkassetunellen på eldre biler...Nesten aldri noe rust der..
Lykke til, og ha tålmodighet!!
PS: Kom på en ting..
International skipsmaling er veldig tett i pigmentsrukturen.
Jeg brukte slik som toppcoat under bodyschutz'n på en bil...Og når jeg skulle vaske penselen, så strøk jeg av dette fortynnet ..på en rustet sveis på traktorlasteren...
Altså uten grunningen av samme merke. 5 år siden, og enda har ikke rusten brutt gjennom.
International Skipsmaling/lakk....Grunning og toppstrøk...og dyrt som bare det...!
Puss bart der det trenges, Ferobet e.l. og så sinkgrunning, dekkstrøk og til slutt evt. bodyschutz utenpe der...for stensprut...
Tjukke lag med body vil, når den løsner skape "perfekte" forhold for rustdannelse. Så ser du en sprekk i slike lag, så er det nesten garantert noe under "der" på 10-15 år gamle biler.
Tectyl lager også slik understellsmasse...
PÅ de T3 jeg har hugget, så viser det seg at det seige Tectyl liknende belegget under bilen har virket nokså greit.
Denne typen Tectyl er vanligvis tyntflytende under påføring påføring og/eller sprøyting inn i kanaler osv.
Når det gjelder Owatrol, så er dette et gammelt triks som funker, men behandlingen bør kanskje gjentas med jevne mellomrom.
Men som nevnt..da vil ikke billakk sitte oppå. Benytt med omhu!:)
(En kjenning av meg (Porsche-, VW- og Morgan- eier ) gav meg det råd at man gjerne kan smøre inn objektene sine med en blanding av olje og White Spirit..mens man venter med å sette i gang mer permanente arbeider, som omlakkering o.l)
Det sies at på 60-tallet så var det enkelte Boble-eiere (og andre) som fylte (spill)-olje i kanaler og hulrom på bilene sine.
Bare se i girkassetunellen på eldre biler...Nesten aldri noe rust der..
Lykke til, og ha tålmodighet!!
PS: Kom på en ting..
International skipsmaling er veldig tett i pigmentsrukturen.
Jeg brukte slik som toppcoat under bodyschutz'n på en bil...Og når jeg skulle vaske penselen, så strøk jeg av dette fortynnet ..på en rustet sveis på traktorlasteren...
Altså uten grunningen av samme merke. 5 år siden, og enda har ikke rusten brutt gjennom.
International Skipsmaling/lakk....Grunning og toppstrøk...og dyrt som bare det...!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
-
Mike Sierra
- -

- Car: t5
Re: rustfix, nede på kanaler og skjermbuer
Slik ville jeg gjort:magn(e)um wrote:Jeg gikk vogna litt nærmere i sømmene denne helga, og oppdaget at noen var begynt å spise på kanalkantene mine.... Bilen var tectylert for 1,5 år og 5 siden, dersom det betyr noe.
-Puss vekk alt løst av rust og lakk, vinkelsliper med stålbøste og slipelammeler er greie.
-Sandblås for å fjærne mest mulig rust nede i groper og inne i skjøter.
-Ha på Ferrobett eller en annen rustomvandler for å binne den rusta du ikke får fjærnet.
-Grunne og lakkere etter behov/ønske, på kanalen hadde jeg sprayet på zink grunning, lagt på body masse og lakkert over for å forsegle.
Husk at du må ta det som er på baksiden av kanalen også, ellers så krabber rusta bare rundt igjen ganske raskt.
Er det mye rust, så er det bare sveising av ny kanal som duger.
Har åpnet noen kanaler gjennom åra, ser ut til at fin sand som legger seg i bunnen av kanalen og holder på fuktighet er hovedgrunnen til at det ruster innenfra.
Så en skikkelig vask for å skylle ut dritt, med påfølgende tørking, og den kan nesten aldri bli god nok, 25-30 grader i flere dager. Og etter det en behandling av hulrom med en penetrerende olje er nok det som virker best.
Sprøyting av understellsmasse over den som er orginal tror jeg lite på, annet enn som ren rustfelle.
MS
Skrotnisse
Skrotnisse
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Godt å se at folk kaller en spade for en spade.
Jeg vil aldri kjøpt bil som er tectylért etter noen måneders bruk. Hvorfor er rikelig forklart over.
Sagkjedeolje skal være ugunstig, det også. På linje med sopp - de ser ufarlige ut men etter tre uker i dialyse dør du av feil type. Sagkjedeolja før gikk angivelig greit men har de senere år fått "noe" i seg som ikke lengre gir antirustegenskapene.
Owatrol = olje fra linfrø. Kan anvendes som grunning når blanda ut i f.eks Arcanol eller Bengalac. Noen bruker arca'n som grunning, da utblanda i benga.
Jeg skal leke på panseret jeg handla av Espen, hvor VAGs egen maling får reagere på Owa, Arca og Benga i skjønn forening.
..etter NATO-øvelsen.
Mvh,
Yngve S
Jeg vil aldri kjøpt bil som er tectylért etter noen måneders bruk. Hvorfor er rikelig forklart over.
Sagkjedeolje skal være ugunstig, det også. På linje med sopp - de ser ufarlige ut men etter tre uker i dialyse dør du av feil type. Sagkjedeolja før gikk angivelig greit men har de senere år fått "noe" i seg som ikke lengre gir antirustegenskapene.
Owatrol = olje fra linfrø. Kan anvendes som grunning når blanda ut i f.eks Arcanol eller Bengalac. Noen bruker arca'n som grunning, da utblanda i benga.
Jeg skal leke på panseret jeg handla av Espen, hvor VAGs egen maling får reagere på Owa, Arca og Benga i skjønn forening.
..etter NATO-øvelsen.
Mvh,
Yngve S
Men billigste sort sagkjedeolje har neppe alle disse "lurium"-tilsetningene du er redd for.Rudeboy wrote:Sagkjedeolje skal være ugunstig, det også. På linje med sopp - de ser ufarlige ut men etter tre uker i dialyse dør du av feil type. Sagkjedeolja før gikk angivelig greit men har de senere år fått "noe" i seg som ikke lengre gir antirustegenskapene.
Og den er jo nesten like seig og klebrig som sirup.
Iflg. Olsen & Wang kan Owatrol blandes i både Arcanol og Bengalack, men Jotun nevner selvfølgelig ikke noe om at et produkt fra andre fabrikanter kan styrke deres egne produkter.
Jotun kaller selv Arcanol for Bengalack Metallgrunning Arcanol og betegner den som grunning og Bengalack selve malingen.
Sitat fra produktdatabladet til Arcanol:
"Bengalack Metallgrunning Arcanol er klar til bruk og skal ikke tynnes. To strøk anbefales alltid for effektiv rustbeskyttelse. Hvis annen farge ønskes, kan Bengalack eller Drygolin Oljemaling benyttes som toppstrøk.
Bengalack Metallgrunning Arcanol kan godt stå uten toppstrøk, men 1 ekstra strøk bør da påføres"
Du må for all del ikke fylle spillolje iom at den inneholder en god del syre som gjør at bilen din er borte i løpet av 14 dager
Du må for all del ikke fylle spillolje iom at den inneholder en god del syre som gjør at bilen din er borte i løpet av 14 dager
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
De boblene dette var snakk om var bobler fra '50- og tidlig '60-tall....vwmort1 wrote:Det sies at på 60-tallet så var det enkelte Boble-eiere (og andre) som fylte (spill)-olje i kanaler og hulrom på bilene sine.
Før bruk-og-kast mentaliteten slo inn.
DISSE bilene var ofte i bedre stand i så måte enn de fra sist på '60-tallet.
For Da giddet ikke folk stelle så pertentlig med bilene sine lengre.
Samt at stålet nok var bedre tidligere. (Hvertfall tykkere..)
DE varte hvertfall mer enn 14 dager!!
Mitt poeng var at fett generelt KAN hindre oksygenet å komme til...for en periode.
At enkelte oljer inneholder syre vet jeg også....setningen var kun ment som en illustrasjon.
Forøvrig Må stålet syres av før videre rustbehandling...
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Rust er jo egentlig pussige greier... Men er det ikke slik at den er avhengig av BÅDE fuktighet og luft for å utvikles? Hvis man fjerner det man greier av rust, for så å forsegle plassen det var rust på, vil det da ruste igjen?
Og hva med slike anoder og katoder som man bruker for å styre strømninger i stålet, kan dette brukes i en bil? (Er litt ute på tynn is her nå...)
Og hva med slike anoder og katoder som man bruker for å styre strømninger i stålet, kan dette brukes i en bil? (Er litt ute på tynn is her nå...)
Pål Strand
-
solrikioo
- -

- Car: Skoda Octavia 2014
http://www.megapulse.no/FAR/index.php
Sånn her du tenker på?
Har ikke testa den, men så en kar på vacn hadde montert sånn på en touran....
Om det funker vet jeg ikke.
Sånn her du tenker på?
Har ikke testa den, men så en kar på vacn hadde montert sånn på en touran....
Om det funker vet jeg ikke.
-
CAMPEKSPRESSEN
Noen Engelske biler på 60 tallet hadde zink anodeskiver, men de rustet også.
Viktig å vite om det skal lakkeres etter på, oljeprodukter koker. Lakkprøve er lurt.
God renjøring med stålbørste /fiberskive funker bra.
Erfaringsmessig stoppes ikke gravrust når den først er kommet (det er galvaniske strømmer) men angrepet kan stoppes lenge. Jeg bruker syrebehandling etter rengjøring, det er flere typer i handelen. Den tyntflytene foretrekkes. Den kan også lakkes etter grunning.
Har god erfaring med sprøyting av ovatrol oje i kanaler. Synes også penetrerende tynn oje for kanalsprøyting funker helt fint. Her bør også behandlingen gjentaes. Bruker spray med tynnolje, evetuelt sykkelkjede olje på styrestag/driv verk etc. Dette på den årlige vår sjekken. Men ikke på kaliperene.
På hovedveiene flyter saltlaka, så grundig vask sparer mange ergelser.
Jeg setter plensprederen under bilen og den gjør en kjempe jobb med salt på vårparten. Altså når bilfjernerene har slutta med å spre salt.
Viktig å vite om det skal lakkeres etter på, oljeprodukter koker. Lakkprøve er lurt.
God renjøring med stålbørste /fiberskive funker bra.
Erfaringsmessig stoppes ikke gravrust når den først er kommet (det er galvaniske strømmer) men angrepet kan stoppes lenge. Jeg bruker syrebehandling etter rengjøring, det er flere typer i handelen. Den tyntflytene foretrekkes. Den kan også lakkes etter grunning.
Har god erfaring med sprøyting av ovatrol oje i kanaler. Synes også penetrerende tynn oje for kanalsprøyting funker helt fint. Her bør også behandlingen gjentaes. Bruker spray med tynnolje, evetuelt sykkelkjede olje på styrestag/driv verk etc. Dette på den årlige vår sjekken. Men ikke på kaliperene.
På hovedveiene flyter saltlaka, så grundig vask sparer mange ergelser.
Jeg setter plensprederen under bilen og den gjør en kjempe jobb med salt på vårparten. Altså når bilfjernerene har slutta med å spre salt.
Mitt værste mareritt, alle skruer i kjøretøyene mine ble skifta ut til tommer uten at alarmen varslet.
Sven Ole
VW California Coach Syncro. 2,5 TDI. 2002 Teknoblå
VW Schw. Type 7 (166) 1943. 4 x W.
Sven Ole
VW California Coach Syncro. 2,5 TDI. 2002 Teknoblå
VW Schw. Type 7 (166) 1943. 4 x W.