Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Locked
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Det burde vel være kjent at jeg veit av svenskenes tilbud.

mvh,
Yngve S
Joda, det er nettopp derfor jeg ikke forstår hvorfor du absolutt skal svi av nesten 3 høvdinger ekstra på film. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Eller hvis du spørr pent og stiller opp med kaffe og winerbrød så kan jeg ta siderutene dine for deg, du må selvsagt holde filmen selv. Og litt små staæsj så kan dette bli en litt finere pris. Bakruta kan proffene ta, den er så rund i forhold til side rutene at den trenger mye skjæring og tilbassing og det blir ikke bra!

:twisted:
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Jeg får uka etter Cold Shit hjemme, altså siste før påske.

Har jeg nå fått med meg verktøyet som Husstanden eier, får jeg vel lempa av no trekk baki og myst etter om jeg skal handle mange kvadratene med lyddemping. Rent teoretisk er bilen da klar for vindusmodding når dette er av.

Blir neppe Eclipse, selv om jeg likte livstidsgarantien de har gått opp til.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hehe, nei.

Det blir ikke Eclipse selv om jeg har sansen for dem - tilsnakk om tre laken for mye i utgift for sotinga gjør at jeg nettopp bestillte pleksiglassene.

Så kan jeg handle hos Martin for vekslepengene 8)

Hva er ståa med godkjente senkesett påført vognkortet, kan man da fritt kjøre med originaldempere & fjører uten av det tidligere monterte senkesett utskrives fra vognkortet ? Håper og tror at det blir som med min personbil jeg fritt kan lempe inn og ut seter mellom 2 og 8 stk ?

mvh,
Yngve S
gleder meg til sommeren !
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Hever man eller senker bilen så skal den ha forsillings- og bakstillings kontroll.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Hehe, nei.

Det blir ikke Eclipse selv om jeg har sansen for dem - tilsnakk om tre laken for mye i utgift for sotinga gjør at jeg nettopp bestillte pleksiglassene.

Så kan jeg handle hos Martin for vekslepengene 8)

Hva er ståa med godkjente senkesett påført vognkortet, kan man da fritt kjøre med originaldempere & fjører uten av det tidligere monterte senkesett utskrives fra vognkortet ? Håper og tror at det blir som med min personbil jeg fritt kan lempe inn og ut seter mellom 2 og 8 stk ?

mvh,
Yngve S
gleder meg til sommeren !
Grattis med sotplater! :lol: Det er godt du hører etter!:wink:
De medfølgende klipsene er genialt lettvint å bruke på de bakerste siderutene + bakruta. De rutene lengre frem kan være grei å demontere til høst- og vinterbruk. Det er så mørkt at rygging omtrent foregår på gehør. :wink:
Og småtasser som har sittet baki der har sutret over at de ikke ser noe som helst ute når det ikke er fullt dagslys. Og slikt kan man jo ikke ha det. :(
Jeg skal maskere og matte ned noen felter på selve vinduene + plexi og så bruke solid borrelås på de fremste platene.

Har du like sideruter bak?
Jeg fikk en ekstra spørsmålsrunde fra svenskene om nettopp dette, da biler med ventilasjonsanlegg i taket har kortere rute på höger sida.

Og senkesettet skal være skrevet inn i vognkortet. Gubben på trafikkstasjonen scanner også TÜV-godkjenningspapirene og legger det inn i Autosys-databasen på nettopp den aktuelle bilen. :wink:
Men om du plukker det av og kjører originalt for moro skyld, er det neppe noen som stopper deg for å kontrollere dette.
Men det blir jo fort både mye arbeid og dyrt å skru fjæringen foran opp og ned etter forholdene før du får tatt 4-hjulskontroll. :?
Gå for et moderat senkesett, da behøver du ikke bytte demperne og høyda er fin til helårsbruk dersom du ikke kjører fjelloverganger og kjerreveier hver dag. :D
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Likte ikke det med syning for hver årstid, idéen min faller jo i knas dermed :roll:

Sitter og virrer såpass som jeg nå gjør, mer enn normalt (barseltåke) og vurderer kjøpe til Yarisen også selv om den skal selges.

Så ser den i allefall ikke ut som en av de vanlige, gørr kjedelige bilene den slett ikke er.

Innkjøpet til den vil i så fall gå på bekostning av deler til Tyskerbrakka, men skjit det samma! Jeg sparte vel tre laken på å ta til fornuften tidligere idag, så jeg skal vel egentlig bare kjøpe til Tyttebæret også.

Du kommer med et vektig og viktig moment, det der med å sette på for permanent eller avtakbare pleksiglass. Oda Johanne er jo bare kjøttungen så hu blir ikke å klage over dårlig utsikt enda et års tid men det med litt mørkere dagslys og senere er noe jeg skal fundere litt på.

Bak er det ikke så nøye, jeg har jo lenge gått med tanken om å stoppe på Clas Olson og handle ryggesensor for å bore inn i bakfangeren, og da trenger man jo ikke så himla mye utsikt den veien 8)

Dessuten hopper jeg inn- og ut av Tyskerbrakka hyppig (tidvis over norm) under lukeparkeringer, så jeg klarer meg nok med dagens utsyn.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Slo på stortromma og bestillte til bilen som skal selges også.

Antar det kommer mens jeg er fråverande fra jobb slik at jeg har pakker på vent ved hjemkomst - digg.

Jakob, trur vi tar Tyttebæret slik at vi (jeg) veit hvordan detta funker, Tyskerbrakka skal jeg gjøre mer enn bare legge plexiglasset på rutene med.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

I kategorien Yngve foretar økonomiske anskaffelser, handla jeg idag et sett Zargess-kasser for en relativt grei sum (4.100) hos groftekanten.no

Tre forskjellige størrelser jeg ser for meg ha hhv. kjøkkentjafs, fuel til div brennere, verktøy/gadgets.

Kommer oppta noe plass ved siden av Just Kampers-teltet (evt. også Trio tælte ved to av sommerens turer) og Vespaen til konemor + familie m/bagasje og annet ræl man har ombord på tur.

-Og, nei, hva jeg hadde i bilen på Landstreffet er ikke representativt for familien Glum på tur.

Gleder meg til å lage system i systemet, v.h.a zargessene.

Bilder kommer!

Mvh,
Yngve S
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Bruker Zarges selv, er helt genialt. Skal se om jeg finner noen bilder fra ferien i fjor.
Fungerer som bord for ungene når vi spiser. Og holder kontroll i bilen, teltet og ikke minst i kjelleren her hjemme. 1 kasse for teltutstyr, en for tørrvarer til mat og en til "Emergency equipment". To ulike størrelser. 1 type ISAF størrelse, og to mindre type 50liter.
Selvfølgelig merket ihht gjeldende standard. Traff på en svensk politi i fjor som ble mektig imponert over oppsettet!

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

De kassene som i skrivende stund er på Rena er av forskjellige størrelser men ikke fullt så stor som PBU-kassen vi bruker i firmaet.

Arver en av dem om kun kort tid, men en stabel ryddige kasser kan nok tenkes fungere bedre i en kombi ift min personbil. Uansett har jeg en cunning plan for å sikre last før hver kjøring.

Bilder kommer når jeg er av Cold Remorse.

Mvh,
Yngve S
zak1963

ryggesensor

Post by zak1963 »

Rudeboy wrote:Likte ikke det med syning for hver årstid, idéen min faller jo i knas dermed :roll:

Sitter og virrer såpass som jeg nå gjør, mer enn normalt (barseltåke) og vurderer kjøpe til Yarisen også selv om den skal selges.

Så ser den i allefall ikke ut som en av de vanlige, gørr kjedelige bilene den slett ikke er.

Innkjøpet til den vil i så fall gå på bekostning av deler til Tyskerbrakka, men skjit det samma! Jeg sparte vel tre laken på å ta til fornuften tidligere idag, så jeg skal vel egentlig bare kjøpe til Tyttebæret også.

Du kommer med et vektig og viktig moment, det der med å sette på for permanent eller avtakbare pleksiglass. Oda Johanne er jo bare kjøttungen så hu blir ikke å klage over dårlig utsikt enda et års tid men det med litt mørkere dagslys og senere er noe jeg skal fundere litt på.

Bak er det ikke så nøye, jeg har jo lenge gått med tanken om å stoppe på Clas Olson og handle ryggesensor for å bore inn i bakfangeren, og da trenger man jo ikke så himla mye utsikt den veien 8)

Dessuten hopper jeg inn- og ut av Tyskerbrakka hyppig (tidvis over norm) under lukeparkeringer, så jeg klarer meg nok med dagens utsyn.

mvh,
Yngve S
Tror ikke Clas har ryggesensor, biltema har flere forskjellige typer, et annet litt mere profft /og dyrere) er vel autosense tror jeg de het.
Så forresten i en annen tråd her på forumet at det var problemer å få det til å virke ordentlig på Caravelle pga lav støtfangerhøyde, måtte vinkle sensorene opp endel.
Jeg for min del har nå kjøpt biltema og skal teste det ut.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har ikke fått pleksiglass til vinduene, sliter med DNBNORs "løsninger" for tiden og kommer slett ikke inn på noe som helst av nettbanker de regjerer.

Når lønna er i boks vil jeg subbe bortom første & beste filial & overføre alt som er på konto til Skandiabanken (igjen) og fuck you, DNB.
Har sitti på gjerdet og avventa til nå svenskbanken er med i bankgarantifondet (de ble de i november) så nå er de som norsk bank å regne.

Den banken har jeg vært kunde i siden tre uker etter etablering i Norge og jeg får i allefall til deres forsøk på å tilby kunder noe.

Men ihvertfall ! Fordi DNB og Nordea ikke liker kunder, får jeg faen ikke gjort en dritt med bestillinger eller betalinger for tiden. Kjempestas å fortelle dem jeg allerede har bestillt hos... :roll:

Jeg har tre Zargesskasser (skal se om jeg ikke får nevene i en fra jobben også) som tidligere ble nevnt skal romme tjafs av forskjellige kategorier ifm bruk av bilen.

En til matvarer, tørrmat altså. Kjøleboksen tar seg av "våtmat", så da har jeg jo 24 liter til til mat under turer og opphold.

En til fuel og flyktige væsker som f.eks kjølevæske, dekkrens e.l. som man egentlig har liggende i bilen allikkavæl alt avhengig av sesongen. Kanskje jeg lager toromsløsning og har sikringer, lyspærer m.v sammen med enkelt verktøy i det ene rommet :wink:

Den tredje til barnetjafs, bleier og klær samt annet rundt det å ha barnevogn m/stash ombord. Slik at jeg minker antall løse kolli.

Hva Zargesskassene angår så ser jeg for meg å stroppe dem fast slik at de er ingen reell trussel under kjøring samtidig som de er easy access under stans/rast.

Må se dette litt an ift det areal barnevogna krever baki der, men detta blir gøy å småpusle med - LEGO for voksne, nærmest :D

Jeg har en vannpose på 40 liter, mere beregna for innbygging i f.eks halvcampere/tilsv som jeg skal ha med på tur, gråvann er et must der man er langt fra nærmeste rene kran. De senere årene har jeg jo hatt minst ei trelitersflaske med f.eks Imsdal drikkevann i bilen ment for å spe på kroppens væskebalanse. Disse passer dårlig i fjorårets beste anskaffelse, kjølebagen, men de er lette å plassere i skyggen slik at de har en grei drikketemp selv i sommerens solskinn etter mange timer i bilen.

Til matlaging har jeg to løsninger, den ene blir igjen - tre bluss Primus hyttekomfyr" som går på f.eks komposittflaske-propan. Jeg er ikke lysten på å drasse på denne med gass i Tyskerbrakka fordi jeg er generellt skeptisk til for enkle løsninger og gass. -En ting er å se gutta med pick up på Kreta i mange-og-tredeve grader kjøre i solsteiken med alu-flasker, en annen er å ha samme flaske i kupéen uten at bilen er preppa for øvrig for å bære gass for kjøkkenkrok. -Høstcamping med f.eks en slik gassdrevet varmer man veksler med bruk på Primusblussene og romvarmeren blir noe annet igjen, da ser jeg mere for meg bruk av husteltet fra Trio Tælte på flere dagers camping på samma sted og da er bruken helt anderledes.

Den andre løsninga er pr. idag oppvarma på rødsprit, Trangias klassiske rødsritsett og jeg skal kjøpe gassbrenner for "blåboksen" slik at dette går på propan/butan-blanding men da i en mye, mye mindre skala enn 11-litersflaskene.
Denne løsninga kommer til å gå i egen Zargess, evt avdelt rom, slik at det ligger trygt og sikkert under kjøring og er lett å nå tak i ved stans om termos med varmvann har stått for lenge til at vannet er varmt nok til matlaging :wink:

Tidligere nevnte 40-litersbag for vann vil jeg henge (ikke med 40 liter i) på bakryggen av toerbenken i midten av bilen. Der henger den trygt og stødig, og ved oppbremsing er den forhindret av setets lavere deler i å komme framover. (Spent på sømmen i posen om man har 2/3 fullt ved hurtig oppbremsing, gitt)

Danmarksturen er vel her jeg får med alt rukkel som er det som vil bli med på senere familieturer, blir det biltur til Nijmegen så blir det jo uten barnevogn m.v.

Skal lage meg faste kit's for forskjellige typer tur, så legger jeg detta ut her.

Inntil jeg kommer online med en fungerende nettbank, vil jeg jo ha full stans i alle prosjektmoment på bilen hva anskaffelser angår - meget irriterende, kan jeg love! -Men akk, så himla lite å gjøre med.
Endra lønnskonto på jobb får jeg ikke gjort før lønnskjøringa til mai skal gå, men til den tid har jeg jo all kapital på lønnskonto i gammel bank så det går seg til.

OK, frokost !

(Så btw en T5 Transporter med Daylighters i front og no' modda baklykter i Bogstadveien tidligere idag, "Koolart" tenkte jeg umiddelbart)

mvh,
Yngve S
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Nå er det en del år siden jeg gikk 'grønnkledd', så derfor lurer jeg på: Hva er Zargesskasse for noe? Militært?
Pål Strand
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Næh, det er alu-kasser som bl.a Forsvaret har kjøpt inn.

Zargess lager mye annet fint, har med hell anvendt stige (6 og 10m) ifm husmaling og veit de har et hav av andre produkter.

Forsvaret leverer for egne styrker i INTOPS hver mann sin egen kasse for kit, sikler etter en slik også.

Men som før nevnt, bilder kommer.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Vedkommende som styrer med e-postinga på Campingavdelingen har påskeferie til 14. april, heldiggrisen.

Så da må jeg vente til da med å få vite om de ventilene for framdørene selges i par eller enkeltvis. Er det enkeltvis mister de meg som kunde siden det da er enklere og rimeligere å dra inn samma ventil fra Tyskertland.

Trur jeg subber ut og rydder i Tyskerbrakka idag, gitt.

Tar med ei bøtte varmt såpevann og etpar kluter også. Solskinnet skal utnyttes av flere enn de som kunne ta turen til Grefsenkollen, gitt.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Neiddah, det var visstnok bare fraværsassistenten som tok litt i hos Gumpen.

La inn bestilling på slike ventiler til skyvedøra og begge framdørene, og krysser fingra for at en ivrig selger skal være på jobb imårra og få avgårde pakka allerede da.

I så fall har jeg den lenge før jeg skal tilbake på jobb, gulle godt !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da er fanmeg pakka påvei :shock:

-Makan sil service og kundebehandling har jeg a.l.d.r.i sett som bileier !

Codus til Gumpen & www.campingavd.no for detta, jeg ble i all min beskjedenhet imponnert, jeg :D

Da varer det slett ikke lenge før jeg har pakka i nevene og subber tilbake til bilen for å motere den i døra så jeg får sett hvordan den ser ut i levvandes live (monterer vel også dem i framdørene for å avbilde herligheten).

med lykkelig og fornøyd hilsen,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Tok med ei bøtte vann & noen kluter for å gå over interiøret i Tyskerbrakka idag.

Finvær, så konemor & avkommet var i hood'en og koste seg mens far jobba på bilen 8)

Først kom setetrekkene på forsetene av, møe skjit der men trekkene under så da bemerkelsesverdig hele ut :shock:

ImageImageImage

Kun et lite felt på undersiden av venstre lår, som har gnagd et mye mindre høl i stoffet enn hva jeg forventa på førersetet. Det er gode nyheter.

Åpna også deler av ventilasjonen, der ligger det mye støv ! Må gjøre noe med det, men ikke idag 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Nå har setetrekket på forsetene hengt til tørk idag, men de skal jaggu få nok en runde i vaskemaskina for de lukter samma skitten som jeg skal tepperense ut av både seter og gølvtepper i bilen, ja.

Får som smått begynne planlegge innkjøp av lyddempinga - som nevnt skal jeg dempe bilen før ferien slik at ØKH er fornøyd ombord. Ikke mye hu har sitti i bilen, vanligvis går det i trikk for tiden der vi nå bor. Sommerferie er det ingen trikk som leder oss til så da blir det min trofaste ganger som skal til pers igjen.

Gleder meg, gitt.

mvh,
Yngve S
Stein
-
-

Post by Stein »

Et par ting som er greie å ha med på tur(egen erfaring)

10 l plastbøtte
omformer 220V->12V
Ullpledd
Overgang til vår 220Vløsning(http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=63655066) ImageTrenger dette på Campingplasser i DK og S.
Skandinavisk Campingkort(eller tilsvarende dansk løsning)
Kart med alle plasser for overnatting er avmerket. I DK kan du som kjent ikke telte hvor som helst. Vanvittige bøter for dette....
Oppvaskbørste og zalo, vaskefat og kopphåndduker.
Våtservietter til både bleieskift, og til egen håndhygiene underveis.

Det viktigste er nok overgangen til rett type kontakt dersom du skal bruke 220V på plassene der du overnatter.

Fant frem Zargeskassene mine i dag og testet bak i bilen(glemte bilder selvfølgelig...) Jeg bruker de originale festepunktene i bunnen av bilen til montering og festing. Stropper de fast med stropper godkjent for 1,5 tonn....
Stein Larsen

Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hehe, du glemmer jeg sitter i en ex.buss nr. 1 - ikke ett eneste festeøye å se i mils omkrets 8)

Leter etter seteramma til de to siste setene slik at jeg kan bruke deler av ramma som forankring men også legge plater oppå eller bygge reoler som sitter baki der, oppå rammene.

mvh,
Yngve S
Stein
-
-

Post by Stein »

Hehe. Og jeg har buss nr. 1 med festeøyer..... Ganske enkelt å montere....
Biltema eller tilsvarende har dette for en 20,- pr stk vil jeg tro. pluss rustfribolter gjennom golvet, med skiver etc.
Stein Larsen

Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

HAHA !

Gjett hvem som er påvei til Posten for å hente pakke fra Gumpen !

Bilder kommer asap. Behold !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Å dæven !

Så fin bilen ble 8)

ImageImageImage

Til framdørene har jeg enda til gode å pakke ut godsakene, men det kommer en dag !

Image

Synd (og da mener jeg virkelig synd) jeg ikke hadde disse mens jeg hadde Fenris, men sånn går nu dagan.

mvh,
Yngve S
Locked