Stor service

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
ØysteinS
Car: T3 caravelle c 2,1 syncro

Stor service

Post by ØysteinS »

Hei. Kjøpte meg en T3 syncro her i februar. Skal ta en stor service på den nå og i den forbindelse lurer jeg på en del ting. Bensin forbruket er ganske høyt. For å prøve å minske det skal jeg gå over motoren og sjekke lekkasjer ,ser det renner litt ut av bensifilteret. I tilegg bytte tennplugger, bensinfilter og tennledinger. Vil dette forminske forbruket av bensin? Har dere eventulelle andre tiltak jeg kan gjøre for å redusere forbruket? Og hvor lønner det seg å kjøpe deler som bensifilter.oljefilter,tennplugger,tennledinger,fordelerlokk,bremseveske og kjøleveske?

Øystein
årnes
-
-

Post by årnes »

ofte er luftfilter og fordelerlokk synderen når den bruker mer bensin enn normalt.
er luftfilteret tett må motoren jobbe hardt for og få den luften den trenger, er fordeler lokket sltent fordeles ikke 100% av "støtet" til plugene og den forbrenner ikke all bensine. Vær også klar over at disse bilene er tørste fra før.

hvor det løner seg og handle er en diskusjon som ofte kommer opp her inne, noen sverger til biltema, andre til mekonomen mens enkelte handler alt på orginal vw sjappe.
selv handler jeg lit hoss alle, alt ettersom hva jeg skal ha.

hva har du i ca forbruk på blandet kjøring a?

pål
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
slickiverson
-
-
Car: T3 1986
Phone: 40767685

Post by slickiverson »

Når du allerede skal kjøpe litt friske deler til bilen din, hvorfor ikke ta et oljeskift i samme slengen? Er ikke lenge siden jeg kjøpte nytt fordelerlokk, rotor, tennplugger, bensinfilter og oljefilter på mekonomen, kostet ikke flesk heller. Slik som "årnes" sier: Disse bilene er tørste, så noe kjempe store forskjeller på bensinforbruk må du ikke regne med.
ØysteinS

Post by ØysteinS »

Hei takker for svar.
Har vel målt alt fra 1,18 på langkjøring til mellom 1,8 til 2liter på bykjøring. Hver gang jeg stopper renner det ut en desiliter eller 2 fra bensinfilteret.

Skal også skifte olje og kjøleveske.

Da prøver jeg først å skifte luft,bensin og oljefilter.Fordeler lokk,plugger og rotor og ser om det hjelper noe.

Øystein
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

1,18 er normalt det, og normalt med mer på bykjøring. Lekkasje fra filter er ikke normalt. :P
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Re: Stor service

Post by t21500 »

ØysteinS wrote:Hei. Kjøpte meg en T3 syncro her i februar. Skal ta en stor service på den nå og i den forbindelse lurer jeg på en del ting. Bensin forbruket er ganske høyt. For å prøve å minske det skal jeg gå over motoren og sjekke lekkasjer ,ser det renner litt ut av bensifilteret. I tilegg bytte tennplugger, bensinfilter og tennledinger. Vil dette forminske forbruket av bensin? Har dere eventulelle andre tiltak jeg kan gjøre for å redusere forbruket? Og hvor lønner det seg å kjøpe deler som bensifilter.oljefilter,tennplugger,tennledinger,fordelerlokk,bremseveske og kjøleveske?

Øystein
Beste for å redusere forbruket, er å tenke over kjøremønsteret sitt, og kjøre 'med ett egg' mellom fot og gass-pedal.
Pål Strand
ØysteinS

Post by ØysteinS »

Da ringte jeg Mekonomen der hadde dem alle delene på lager. Bensin olje og luft filter , bremse væske, fordeler lokk,rotor og olje. Det var ikke så ille pris heller. Er det noe mer jeg burde skifte/gjøre ved en stor service.
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Plugger.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
årnes
-
-

Post by årnes »

se over bremsene, blås reint for bremsestøv osv.
se om alt av lys osv virker som det skall..

pål
t-3 1,6td buss 82mod

VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Du er en gnier! :wink:

Du vil jo ikke en gang ut med hvilken motor du har i bilen eller hvor du bor så folket her kan tipse deg om nærmeste delesjappe... :lol:

Min erfaring er at DG(forgassermotoren på 1,9 liter) med Syncro er tørstere enn DJ (2,1 med innsprøytning), men uansett må du regne med å svi
bensinkroner på lik linje med de som kjører gammel Volvo 240. :wink:

Kjøp deler på en seriøs plass der du får riktige varer til bilen, men jeg sverger uansett til følgende tips uansett:
- olje/dieselfilter kjøper du hos Møller evt. en plass der du får et svart fra Bosch, Mahle eller Knecht
Alle orange,røde etc. du blir tilbudt fra ymse sjapper sier du nei(!) til.
- olje, bremsevæske og frostvæske kjøper du fra Oljelageret.no!
Du kan selvfølgelig finne noe billigere enkelte plasser, men sammenligner du kvalitet og pris er det liten tvil om at du får valuta for pengene der. Du "skal" (bør) bruke G12+ frostvæske på VW sine vannkjølte motorer, og det er nettopp Oljelagerets leverandør som har utviklet denne normen for VW.

På jobben selger vi et annet merke av høy kvalitet, men jeg handler uansett privat fra Oljelageret, da jeg vet jeg stort sett får det samme som VW leveres med originalt(fra fabrikk). 8)
Min T4 med 2,4 D bruker mindre olje med Fuchs innvendig enn hva den gjør/gjorde med både Castrol og Mobil1. 8)

(Og ved et medlemskap i VACN sparer du raskt inn selve medlemskontingenten ved kjøp av deler og olje etc..) :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
ØysteinS

Post by ØysteinS »

Det er en 2,1 literers motor som sitter i den. Og jeg bor i Oslo. Takker for alle tips. Fikk byttet de fleste delene i dag og nå er bensin lekkasjen borte, det var bensin filteret som var årsaken. Så da har det nok hjulpet litt på forbruket. Byttet ikke bremseveske da jeg fant ut att det snart er på tide å bytte klosser og skiver på bremsene foran. Noen tips om hvor hvor jeg skal bestille bremser?

Øystein
årnes
-
-

Post by årnes »

igjen så er det noen som bruker thorshow, noen sverger til mekonomen mens andre bare bruker orginalt.
selv har jeg på alle bilene minne de siste 25 årene nesten aldri brukt orginaldeler og har aldri hat problemer med det.

bra du fant åesaken til bensinflyten da :-)

pål
t-3 1,6td buss 82mod

Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Bremseklossene er nok dessverre utgått fra VW. Jeg kjøpte de to siste settene Møller hadde inne på sentrallageret i fjor, men det er jo mulig det kan være en og annen forhandler som har på lager fortsatt. Det er spesielt to typer reservedeler jeg kjøper originalt så sant det er mulig, og det er bremseklosser og oljefilter. På disse delene kan kvaliteten variere mye fra leverandør til leverandør, ofte uten at det er mulig å se på delen om den er bra eller dårlig, og konsekvensene av for dårlige deler kan være store. Jeg mener altså ikke at alle uoriginale klosser nødvendigvis er dårlige, men jeg vet ikke hvilke som evt er bra.. Hvis du veldig gjerne vil ha originale klosser og VW-forhandleren ikke kan skaffe, så er det kanskje verdt et forsøk å sjekke med VW Classic Parts i Tyskland.

Jeg kjøpte Bremseskiver fra Brembo på Mekonomen, og har ikke noe problem med å anbefale de. Noe lavere pris enn originalt, og det ser ut til å være bra kvalitet.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply