T3- Styrestrøm til radio

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

T3- Styrestrøm til radio

Post by Rikskringkastingen »

Alle T3 jeg har vært borti har kun opplegg for konstantstrøm til radioen fra fabrikk. Nyere VW-biler har radioen styrt over tenningsbryteren med en såkalt S-kontakt. Denne gir strøm når nøkkelen står i tenninga, og kutter styrestrømmen når nøkkelen trekkes ut.

Den tenningsbryteren som VW leverer som reservedel til T3 har slik S-kontakt. Jeg mener denne bryteren har delenummer 111 905 865 L. Stikkeren som skal gå inn på S-kontakten mangler selvfølgelig i samlekontakten til tenningsbryteren, men det er ledig plass til den, så det er bare å få tak i passende stikker og legge opp ledning bort til radioen. Jeg kan ikke garantere at alle tenningslåser klarer å aktivere S-kontakten, men det fungerer ihvertfall fint på '91-modellen min.

OBS! S-kontakten er kun beregnet for styresignal, den kan ikke levere mye strøm. Hvis du har en radio som bare skal ha en liten minnestrøm som konstantstrøm, og hovedstrømmen over tenningsbryteren, er det nok lurt å koble dette gjennom et rele. Dette gjelder vel først og fremst eldre japanske radioer.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
borve

Post by borve »

kan og hente styrestrøm fra sigarett tenner.
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

borve wrote:kan og hente styrestrøm fra sigarett tenner.
Ikke alltid, på min er sigarettenner konstant. Mulig at min har vert tukla med da.
Post Reply