Bytte av drivknuter på T4 2,4
-
Gangsterbilen
Bytte av drivknuter på T4 2,4
Jeg skal til å bytte ytre drivknuter, øvre og nedre bærekuler og støtdempere... går det an å ta akslingene ut av kassa uten at det kommer gearolje? ser for meg at dette sitter noe inni gleden, og det må være enklere å hanskes med om jeg får ut akslene... ?
Nils-B. Kragerø
93. 2,4 D 8 seter.. ( godbilen
)
eg kjøpte brukte akslar inklusive knutar og mansjettar....byta heile stasen..
Meiner eg la dette inn under tips og triks. Det er kurrant skruing, men det er litt jobb pga ein må skru ned torsjonsfjærene. Ein må gjere det riktig rekkefølge og løsne riktige skruar ellers får du ikkje ut stasen....
Du trenger også ein 12kant torx ZXN? eller noko slikt heiter den...
Bærekuler kan ikkje eg hjelpe deg med...
enda..men det kjem nok ein der eg må gjere det også......hehe
Meiner eg la dette inn under tips og triks. Det er kurrant skruing, men det er litt jobb pga ein må skru ned torsjonsfjærene. Ein må gjere det riktig rekkefølge og løsne riktige skruar ellers får du ikkje ut stasen....
Du trenger også ein 12kant torx ZXN? eller noko slikt heiter den...
Bærekuler kan ikkje eg hjelpe deg med...
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
-
Gangsterbilen
Litt, men det går fint å bytte bare ytre drivknuten, den løsner som oftest greit med et lite "kakk" enten med glidehammer eller meisel fra innsiden.Gangsterbilen wrote:Takkerkommer det olje ut av gearboxen?
Når det gjelder bærekuler så går det greit å løsne den nedre med en sånn "bærekulegaffel". Men med den øvre, så er det en helt annen historie. Jeg opplevde å knekke en stor tærs først. Så varmet jeg opp hele greia med en acetylenbrenner. Da kom kula sakte (med en annen tærs) for så å eksplodere, selve kula spratt ut med stor kraft.
Med andre ord, vær forsikig med oppvarming og bruk den kraftigste tærsen du kan finne...
91 2,4D ex buss
det er viktig og borre hull i kulehuset før man varmer, livsfalig og ikke gjøre dette.Larsste wrote:Litt, men det går fint å bytte bare ytre drivknuten, den løsner som oftest greit med et lite "kakk" enten med glidehammer eller meisel fra innsiden.Gangsterbilen wrote:Takkerkommer det olje ut av gearboxen?
Når det gjelder bærekuler så går det greit å løsne den nedre med en sånn "bærekulegaffel". Men med den øvre, så er det en helt annen historie. Jeg opplevde å knekke en stor tærs først. Så varmet jeg opp hele greia med en acetylenbrenner. Da kom kula sakte (med en annen tærs) for så å eksplodere, selve kula spratt ut med stor kraft.
Med andre ord, vær forsikig med oppvarming og bruk den kraftigste tærsen du kan finne...
http://www.sportsbillosjen.com/
" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
Litt off topic, men lurer på et par ting.
Hva er en tærs og hvordan får dere inn den nye øvre bærekula? Det tok meg mange timer forrige gang jeg gjorde det...
Hva er en tærs og hvordan får dere inn den nye øvre bærekula? Det tok meg mange timer forrige gang jeg gjorde det...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
chr18
- -

- Car: lang T4 93mod.
- Phone: 90142311
hvorfor gjøre ting så vanskelig? legg full sving, skru ut ssenterbolt, og de seks boltene som fester drivaksel til girkasse, så dytt inn en pipe(litt slakk, ikke en som går akkuart i senter hullet), så ett par slag på pipa, så er drivaksel ute. når den skal inn er det bare å dytte den inn, forige gang måtte ja av en eller annen grunn feste en jekke stropp i akslingen og feste stroppen i noe og "jekke" den inn, ble litt for trangt, eller pleier dette å være en grei sak.
aldri hatt av noe annet enn bolter for å bytte drivaksel.
aldri hatt av noe annet enn bolter for å bytte drivaksel.
christian
Sorry, det skrives visst "ters" eller "avdrager" og ser f.eks slik ut http://www.biltema.no/products/producti ... emId=79528stste wrote:Litt off topic, men lurer på et par ting.
Jeg brukte en lignende til å trykke inn igjen den nye kula.
91 2,4D ex buss
-
Gangsterbilen
-
Gangsterbilen
Tusen takk for hjelpaTorle wrote:i boka står dette..
Multi-point socket head bolt
M12 1.5 x 30
-; 90 Nm and turn 90° further
-; Renew each time after removing
-; Use multi-point key 14 (e.g. Hazet 990)
Nils-B. Kragerø
)
-
Gangsterbilen
-
Gangsterbilen
Da må jeg nok gjennomføre det igjen... kameraet mitt har klikka, så det ble bare streker på bildene.. så jeg prøvde ihvertfall... men jeg stiller til disp om det trengsRudeboy wrote:Tøfft, du la inn bilder og bruksanvisning i Tips & Triks, selvsagt ?
...eller blir du nødt å gjennomføre hele prossessen pånytt i folkeopplysningens ånd ?
mvh,
Yngve S
Nils-B. Kragerø
)