1.6 TD nekter å starte

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
EmilO

1.6 TD nekter å starte

Post by EmilO »

Jeg har nylig gått til innkjøp av en 91 mod coach 1.6 TD. Kjørte den 570 km på lørdag, det gikk smertefritt. Flere start og stopp. MEN. Når jeg parkerte den på lørdagsnatta glemte jeg selvfølgelig å slå av lysene.
Jeg sto opp lykkelig dagen etter og skulle se litt nærmere på grombilen. Slo på tenninga. Ingen reakson. Da prøvde jeg å koble på en batterilader. Det ble lys i instrumentene å alt det der. Men startern gikk ikke. Idag kosta jeg på bilen ett flonka nytt batteri. I håp om at det skulle bli bedre. Men nei. Starteren slår ikke inn.
Alt lifstegn bilen gir ifra seg er en svak summing når jeg vrir til "start posisjon" Har prøvd å kobla - både til jord og til minuspolen.
Ingen reaksjon. Det er litt rart at starteren skal ha tatt kveld bare pga batteritomt. Det er montert en defa motor og kupevarmer. Med et sånnet fancy display inne i bilen. Kan det være at det er en form for startsperre i den som har kobla inn?

Ble langt dette :P Takker for all hjelp!

Emil
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Sjekk om ledninger på starterinnslaget sitter fast.Har løsnet for meg engang.Har også opplevd at det irrer mellom starter og clutchhus og da er det ikke jording lenger.Prøv å jorde starter.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

De pinnene du fester de tynne ledningene på, har også en tendens til å irre/ruste bort.

Det skjedde med min i vinter. -Helt uten forvarsel.
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
KleinerMuck

Re: 1.6 TD nekter å starte

Post by KleinerMuck »

EmilO wrote: Alt lifstegn bilen gir ifra seg er en svak summing når jeg vrir til "start posisjon"
"Summing" kommer fra en liten vannpump som sitter i kjøreretning i motrorrommet. Pumpen ble aktivert under starten. Så hvis DEN summer, så må egentlig være reléet som styrer starteren i orden.
Det kan hende at starteren sitter lite gran fast. Så kan du bare prøve å banke sakte på starteren da...
Hilsen
KleinerMuck
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

prøv å dytt den igang og kjør en liten tur, for så å sjekke om starteren sviver. kan være slitte børster på starteren. funker også å banke litt forsiktig på starteren med hammer. har skjedd flere ganger med meg at jeg må dytte igang bilene innimellom fordi starteren er død, men så funker den gjerne igjen.
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Det er ikke noen form for startsperre i et Defa Warmup-system. Men hvis du har Defa alarm i tillegg så bør du sjekke denne. Det er mulig det er en batterilader i varmesystemet ditt, der kan det selvfølgelig være noe galt som gjør at den tapper batteriet, men bilen burde uansett starte med nytt batteri.

Når du skrur av tenninga så skal den slå seg ned på parklys, uansett om lysbryteren står på fulltlys. Hvis batteriet er brukbart bør den stå ganske mange timer på parklys før det er helt tomt. Hvor lenge sto den fra du parkerte til du prøvde å starte igjen?

Jeg kom ut en morgen og skulle starte bilen min, da var den helt død. Da jeg fikk strøm på den igjen viste det seg at tenningsbryteren hadde tatt kvelden. I løpet av natta hadde den koblet inn X-kontakten og gitt strøm til kjørelys og varmeapparatvifte. Da ble det veldig tomt for strøm. Hvis du har noen løse deler inni bryteren kan det forklare både utladinga og startproblemene. Skru av dekselet rundt rattstammen og mål om du har spenning ut på 50-kontakten når du vrir nøkkelen i startposisjon. Jeg er ganske sikker på at denne ledningen er rød med svart stripe (samme som går inn på den lille kontakten på innslagsreleet på starteren). Tenningsbryteren er et kjent problem på disse bilene, så det kan være verd å sjekke.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
EmilO

Post by EmilO »

Takk for hyggelig hjelp, skal prøve litt imorgen. Måtte avlyse eu kontrollen pga dette :p
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Før du begynner å skru av deksler og måle strøm, er det veldig enkelt og greit (og fornuftig) å sjekke om alle ledningene sitter fast på starteren. :wink:
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
EmilO

Post by EmilO »

Jeg målte volten på "styrestrømmen" på starteren. Den viser 12 volt. Så jeg tok ut startern igår. Skal prøve den imorra, hvis den ikke fungerer så sender jeg den inn til rep. Mekonomen skulle jo ha over 3500 for ny :O
Post Reply