Neste steg i sagaen om katta i sekken...
Har nå hatt bilen inne i en hel uke+en dag.
Hele forrige uke kom på 20.500 og litt. Det hadde visstnok vært 'svært vanskelig å bytte slavesylingeren'. Greit nok, vi har ikke betalt for alle de timene.
Så det som er gjort:
Skiftet slavesylinder, clutch
Skiftet bremserør over tank
justert motor+skiftet dieselpumpereim
+deler
20.549,- ink moms.
Vi hentet bilen fredag ettermiddag. Da stod de og klødde seg i huet og fikk ikke bilen til å gå skikkelig. Den gikk like dårlig som før. Dvs. at enhver akselerasjon i mer enn svake oppoverbakker var utelukket. 3gir og 60km/t gikk sånn noenlunde opp bakker på mer enn 200m. Bilen dro bittelitt mellom 2800 og 3200, ellers var det veldig lite å hente.
De hadde juster dieselpumpe og byttet reima uten an det hjalp. hadde da tenkt 'luftmassemåler'. Ok, byttet den, samme resultat. Men da de dro ut pluggen og kjørte uten LMM gikk bilen adskillig bedre på lavere turtall. Nå ble det litt mer bunndrag osv. De hadde på forhånd sjekket at turboen fungerte og ladet fint.
Så beskjeden vi fikk på fredags ettermiddag var: "Vi har plugget ut LMM. Bilen går mye bedre nå. LMM er ikke nødvendig, det er stort sett for å holde utslippene nede". Javel, tenkte vi. Det var da rart, men ok, de er bilmekanikere, det er ikke vi. Og når vi kjørte hjem så dro vitterlig bilen bedre på lavere turtall. Nesten slik man kan forvente av en TDI. Kjørte i kø hjem og tenkte ikke mer på det. Lørdag skulle jeg kjøre en tur, og etter et par km gikk bilen VELDIG dårlig. 2.gir og 40km/t og null drag. På litt høyere turtall var det fusking og nykking og stygg vibrasjon i motoren. Stoppet, og plugget i LMM igjen. Bilen gikk nå 'fint' dvs slik den gjorde før verkstedbesøket, men med noe nykking på høyere turtall (3k+). Kjørte noen km til, og samme sak. Stoppet, dro ut LMM, og kjørte videre. Bilen går nå greit på lavt turtall, men nykker stygt på høyt turtall.... Og ikke lenge etter går den i hva jeg tror er nødmodus igjen.
Verkstedet bekreftet at bilen hadde en feilkode på nødmodus, og at de hadde slettet den, og ikke fått bilen til å gå i nødmodus etter dette. Jeg er temmelig sikker på at jeg skal få det til uten å prøve spesielt hardt på vei hjem fra jobb i dag, for å si det sånn...
Verkstedet trodde kanskje det kunne være katalysator eller lyddemper som var tett og strupet motoren, så de hadde nede eksosanlegget i dag, men det så visst fint ut. Så de ville bare sende meg videre til Klepp Elektrodiesel for å få sjekket dieselpumpe...
Så var det bremsene....
Når vi hentet bilen la vi merke til at NOE hadde skjedd med bremsene. Det var såvidt vi touchet pedalen, så var det god bremseeffekt. Flott tenkte vi, dette var andre boller! Men etter en tur på noen km stoppet vi, og idet vi gikk ut av bilen lukter det skikkelig sveis, og det røyker godt av høyre hjulbuen. Felgen er glovarm, og jeg tør ikke tenke på temperatur på bremseklosser, kalipper og ikke minst bremsevæske. På vei til jobb i dag stod jeg i kø i nedoverbakke, og måtte bruke clutch og 1. gir for å få bilen til å trille. Alle andre biler jeg har hatt og kjørt der har begynt å trille bare ved å slippe bremsen i fri.
Gav beskjed om dette også i morres da jeg leverte bilen tilbake til verkstedet, men de "fant ingen tegn til at bremsene hang"
Selgeren av bilen, et firma på Alnabru har ikke svart på henvendelser heller...
Er ganske oppgitt nå, bilen er i praksis ubrukelig slik den står og på mange vis verre enn den var før vi leverte den på verksted... *sukk*