Ulyd/klunking ved belastning og gasspådrag T4 2,4D
Ulyd/klunking ved belastning og gasspådrag T4 2,4D
Fikk plutselig en høy dunke/klunkelyd i kjerra ved gasspådrag og belastning, har sjekket under bilen og kan ikke se noe. Ristet og drog i drivaksler litt slark men ikke noe som skulle tillsi denne kraftige lyden. Når den står i fri eller klutchen er inne og renner eller bare ruses er det ingen lyd. Alle gir og klutch virker fint. Noen tips??
Har nå sjekket for løse hjul og fremedlegemer i bremser og at lodd på felgene ikke tar i kalippere.
Sjekket drivakselene en gang til i dag og virker som om venstre er fast og fin men den høyre er noe rukklete og beveger seg litt inn og ut når jeg rykker i den. Merket også før dette skjedde at den nykket litt mer enn vanlig under oppstart og bakker på lavt turtall enn vanlig. Hvis dette er drivaksel og den ryker når jeg kjører, vil jeg da bare miste all fremdrift eller vil det bli mer ødelagt?
Har nå sjekket for løse hjul og fremedlegemer i bremser og at lodd på felgene ikke tar i kalippere.
Sjekket drivakselene en gang til i dag og virker som om venstre er fast og fin men den høyre er noe rukklete og beveger seg litt inn og ut når jeg rykker i den. Merket også før dette skjedde at den nykket litt mer enn vanlig under oppstart og bakker på lavt turtall enn vanlig. Hvis dette er drivaksel og den ryker når jeg kjører, vil jeg da bare miste all fremdrift eller vil det bli mer ødelagt?
-
mr.johansen
- -

- Car: t5 1,9 2006
Re: Ulyd/klunking ved belastning og gasspådrag T4 2,4D
Har også denne ulyden, men man må ha vinduet åpent for å høre den. Hører ikke lyden inni kupeen. Fikk beskjed på NAF ved kjøps test av bilen at det var en foring som var sliten, men han mente at den ikke måtte utbedred øyeblikklig, men burde byttes ved service..
Blir lyden verre ved sving og pådrag/gass slipp? Er drivarmsmansjetane dine heile?
Min gamle T4 var veldig rykkete ved igangsetting og hadde klunking i begge drivledd. Rykkinga vart vekke dåe g bytta dei...
Prøv å finn ut om klunkinga er avhengig av hastigheiten på hjula, turtall og som sagt om det er verre ved sving og pådrag.
Min gamle T4 var veldig rykkete ved igangsetting og hadde klunking i begge drivledd. Rykkinga vart vekke dåe g bytta dei...
Prøv å finn ut om klunkinga er avhengig av hastigheiten på hjula, turtall og som sagt om det er verre ved sving og pådrag.
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Siste år:
Trenger ikke åpent vindu for og høre lyden i min, ved gasspådrag dunker det noe hemningsløst. Mansjettene er hele og fine.
-
Familiemann
Hadde dunkelyd jeg også ved hard belastning. Merket det første gang opp en bratt bakke, og med bilen full av folk og bagasje. Kjørte et år uten å høre noen ting, helt til jeg skulle dra campingvogn. Da kom lydene tilbake ved litt tunge bakker. Tenkte først på motorfeste bak gearkasse, og gjorde ikke noe med det, da alt var ok når jeg ikke drocampingvogn. Men i sommer, to år etter jeg hørte dunkingen første gang, begynte lydene å komme litt for ofte. Ja på flat mark til og med. Motorfestet virket ganske greitt, så jeg begynte å sjekke drivknuter. De ytre var ikke så gamle, så de utelukket jeg. Litt slakk på de indre, så jeg bestilte nye. Da jeg skrudde av på høyre side skjønte jeg hvor dunkinga kom fra. Kransen der mansjetten er feste på drivknuten, var oval. Skifta den ene indre knuten, og lydene var borte. Skal skifte den andre også når jeg får tid en vakker dag.
Har jekket opp bilen, kikket og røsket og dradd ialt under. Skulle kjøre den på verksted i dag og lyden var borte vekk
ikke antydning til klunking. Sist jeg kjørte den trodde jeg det var siste reis pga lyden men i dag borte vekk! Noen som har vært borti dette før?
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg hadde noen mystiske lyder i ca 2 år som kom og gikk. Så byttet jeg et hjullager og lyden forsvant. Nå har lyden kommet tilbake igjen......
Akkurat det hadde jeg. Flensen til indre drivknute var bøyd! Jeg skjønner ikke hvordan det går an. Det var på høyre side. Denne drivknuta bytta jeg for en stund siden på grunn av den forrige så var flensen knekt av! Det virker jo helt sinnsykt at en indre drivknutes flens kan gå slik. Jeg mistenker motorfestet mitt som er så slakt at drivknute kan i visse tilfeller treffe et eller annet på bilen rundt drivknuta. Var det på høyre side du også hadde problem?Familiemann wrote:Hadde dunkelyd jeg også ved hard belastning. Merket det første gang opp en bratt bakke, og med bilen full av folk og bagasje. Kjørte et år uten å høre noen ting, helt til jeg skulle dra campingvogn. Da kom lydene tilbake ved litt tunge bakker. Tenkte først på motorfeste bak gearkasse, og gjorde ikke noe med det, da alt var ok når jeg ikke drocampingvogn. Men i sommer, to år etter jeg hørte dunkingen første gang, begynte lydene å komme litt for ofte. Ja på flat mark til og med. Motorfestet virket ganske greitt, så jeg begynte å sjekke drivknuter. De ytre var ikke så gamle, så de utelukket jeg. Litt slakk på de indre, så jeg bestilte nye. Da jeg skrudde av på høyre side skjønte jeg hvor dunkinga kom fra. Kransen der mansjetten er feste på drivknuten, var oval. Skifta den ene indre knuten, og lydene var borte. Skal skifte den andre også når jeg får tid en vakker dag.
-
Familiemann
Var på høyre side jeg hadde dette ja. Fikk de til å sjekke bakre motorfeste på pkk. nå i høst, og de sa at det var ok. Tenker samme tanken som deg, at hvis det er mye slakk i motorfeste, så får ting beveget seg der det ikke skal. Hos meg var ene bolten som den "hylsa" er skrudd fast med knekt også. Med "hylsa" mener jeg den delen som akslingen går gjennom fra gearkassen, og ut til indre drivknute. Er vel egentlig en del av gearkassen. Måtte ihvertfall ned med hele greia (ikke gearkassen altså) for å borre ut den knekte bolten. Tenker også her at mye slakk i bakre motorfeste vil føre til større påkjenninger på disse to boltene. Men som sagt, så sa de på verksted at motorfeste var ok, så ikke vet jeg.... Koster jo ca. 1700,- for det bakre festes, så gidder liksom ikke å skifte for moro skyld.
Hadde bilen på verksted i dag, og fikk ut en helt "ny" bil, de skiftet reg reim og vannpumpe for noen uker siden og mente det var kraftig tenningsbank jeg hadde pga de hadde ikke justert ett eller annet. Bilen hadde rett og slett nybillyd i motoren i dag, den har aldri vært så stille før. Håper bare det var dette slik at den holder noen måneder til. eller kansje det er noe annet spinn galt under oppseiling i drivaksler/clutch/girkasse.... Hvordan høres skikkelig tenningsbank egentlig ut?
KLAKK KLAKK KLAKK KLAKK KLAKK KLAKK 
Siste år:
Siste år:
Men vil tenningsbank kunne bli skikkelig høy for så og forsvinne? Vil denne øke og avta ved fks høy temp ol.? Min var litt mer i klunk klunk stilen 
Jeg har hatt denne lyden som har kommet og gått.Klakkelyd når jeg slapp eller ga gass.romlelyd i stor fart som kom og gikk.Skiftet motorfester og indre drivknute venstre side,Oppdaget i dag at høyre hjul var løst .La på vintedekk og nåe er det ikke antydning til lyd,Kan løsningen være så enkel
Hsc
Jaja, da var lyden tilbake skikkelig og selvfølgelig når jeg var langt hjemmefra, dunking, kneppelyd, vibrasjoner you name it
380km langtur med hjertet i halsen og satt bare og ventet på det store smellet som aldri kom. Nå er lyden konstant men spesielt i svinger (høyre) og bakker til og med når jeg bare renner i fri eller med clutch inne er det kneppe lyd. Begyner å hate denne Tansporteren intenst 
Dersom dne ikkje følger turtallet kan tenningsbank utelukkast reknar eg med?
Fortell litt meir om intensitet og styrke og om du merkar skilnad når du har høgt/lavt turtall....stor/liten fart...
Spekulerer på at eine drivakselen din kanskje er gåen?
Fortell litt meir om intensitet og styrke og om du merkar skilnad når du har høgt/lavt turtall....stor/liten fart...
Spekulerer på at eine drivakselen din kanskje er gåen?
Siste år:
Siste år:
Når jeg bare ruller i fri oppleves det som et lite nykk i ny og ned. Virker som den blir litt borte/svakere når jeg holder jevnt i 2500 omdr i 4. gir. Lyden minner litt om slik knaking ved rattutslag når drivknute er gåent bare hos meg er den hele tiden og ganske høy. De siste 5 milene jeg kjørte før jeg kom hjem var det veldig høy knake/dunkelyd og veldig vibrasjoner i bilen, nesten som om et hjul var løst. Har sjekket alle hjul, bremseskiver osv. Kan man kjenne om drivaksling er defekt eller er det bare å skifte å håpe at det var det? eller ser man det på noe annet vis?
Mine rakkla kun ved sving og pådrag/nedslakking. Der var slakken grei å kjenne samt at mansjetten var ødelagt.
Det er jo noko hoppandes gale når det nykker og skranglar på denne måten.
Korleis er girkassa? Har du trua på at det kan vere noko inne i sjølve kassa. Feks lause bitar av trannhjul osv...
Ville begynt å sjekke drivakselane fyrst. Lita to doo liste som eg lagde då eg gjorde denne operasjonen http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=13832
Prøv også for å vere sikker på at det ikkje er noko i forbindelse med motoren og trill med motoren av og clutshen inne/bilen i fri. Då klarar du kanskje og å lokalisere lyden betre. Ver då obs på at bremsekraftsforsterkaren ikkje opererar som den skal og pedalen din vert fort hard
Jekke også opp bilen og drei hjula med bilen i fri, evt sett den på gode bukkar og la motoren gå og hjula svive og snu på rattet for å søke etter feilen.
Dont give up!
Det er jo noko hoppandes gale når det nykker og skranglar på denne måten.
Korleis er girkassa? Har du trua på at det kan vere noko inne i sjølve kassa. Feks lause bitar av trannhjul osv...
Ville begynt å sjekke drivakselane fyrst. Lita to doo liste som eg lagde då eg gjorde denne operasjonen http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=13832
Prøv også for å vere sikker på at det ikkje er noko i forbindelse med motoren og trill med motoren av og clutshen inne/bilen i fri. Då klarar du kanskje og å lokalisere lyden betre. Ver då obs på at bremsekraftsforsterkaren ikkje opererar som den skal og pedalen din vert fort hard
Dont give up!
Siste år:
Siste år:
Da er årsaken funnet, indre drivledd høyre side må byttes iflg verkstedet, ca 2500 for å fikse det.
-
Familiemann
-
henning
- -

- Car: t4 2,4d multi allstar
- Phone: 92247052
drar frem igjen en gammel tråd her..
jeg har nå hatt slike lyder som beskrives her en stund..
går fra lett tikke-tikk, til ganske høy klakki-klakk..(høres godt inni bil, og helt sikkert utenfor også..)
syns jeg kjenner antydning til det i rattet også..
la meg under, og mente jeg kjente litt slakk i indre venstre drivledd..
parkerte bilen, og fikk tak i nytt ledd.
kjørte bilen til verksted( ca 2 uker etter den ble parkert..), og ingen lyder..
verkstedet har sjekket alle ledd, og finner verken lyd eller slakk, ergo ingen ledd skiftet no..
meeen... på vei hjem fra verkstedet ( ca 3 mil), så begynner rakslingen igjen..
virker som dette kommer når ting begynner å få litt varme..
what to do??
jeg har nå hatt slike lyder som beskrives her en stund..
går fra lett tikke-tikk, til ganske høy klakki-klakk..(høres godt inni bil, og helt sikkert utenfor også..)
syns jeg kjenner antydning til det i rattet også..
la meg under, og mente jeg kjente litt slakk i indre venstre drivledd..
parkerte bilen, og fikk tak i nytt ledd.
kjørte bilen til verksted( ca 2 uker etter den ble parkert..), og ingen lyder..
verkstedet har sjekket alle ledd, og finner verken lyd eller slakk, ergo ingen ledd skiftet no..
meeen... på vei hjem fra verkstedet ( ca 3 mil), så begynner rakslingen igjen..
virker som dette kommer når ting begynner å få litt varme..
what to do??
Henning
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen