Lakk som flasser ved dørhåndtak skyvedører

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Tom Rune
Car: 04 T5 Multivan Highline 174Hk

Lakk som flasser ved dørhåndtak skyvedører

Post by Tom Rune »

Etter å ha eid bilen min en liten stund oppdaga jeg at lakken var flassa av i fremkant av dørhandtaka på skyvedørene. Var ikke så godt å se da det var dekor over skadestedet. Dro til min lokale vw forhandler å fikk beskjed om at dette var en vanlig feil. Skulle bare dra på lakkverkstedet å få dokumentert skaden, så ordna det seg nok på garanti.
Dette var FØR påske. Etter utallige purringer så fikk jeg i dag beskjed om at dette ikke ble dekka. Det som gjaldt var 2 år for import biler (som min) og 3 år for norske biler. Noen andre som har erfaring med dette ?
Fikk beskjed om at dersom jeg skulle flikke skaden selv så burde jeg slipe av litt av dørhåndtaket da det var det som var problemet, vet også at de som har fått utbedra skaden har fått nye dørhandtak som er gjort en liten endring på.
Dette er da noe jeg vil kalle en konstruksjons feil og ikke en lakkfeil.
Det jeg da lurer på er hvor lang rustgarantien er, og hvor jeg får tak i saltsyre så jeg kan få meg et rusthull i døra litt kjapt :)

Tom Rune
Nåværende biler :
04 T5 Multivan 174Hk Highline
91 Audi S2
86 90 Quattro 520Hk/640Nm
87 Golf Cab 16v
Tidligere biler :
En haug med vw/audi
dieselfreak

Post by dieselfreak »

Dette skjedde også på min 2005 T5. Ble fiksa på garanti, men det ble vel gjort før bilen var 3 år gammel, så vidt jeg husker.
Jeg tror også de skiftet håndtaket + at det ble montert en slags transparent pakning under håndtaket.

Saltsyre? Prøv Felleskjøpet eller noe sånt :lol:
2005 VW Transporter 2.5 TDI 130 Tiptronic (Firmabil)
1991 MB 300TDT S124 Sportline (Privatbil)
Øivind S
-
-

Post by Øivind S »

Jeg fikk lakkflassing på garanti i fjor. Da var bilen 4 år gammel. Det var da snakk om norsksolgt bil. Har ikke hatt noen problemer med å få dekket diverse feil på garanti.
are
Car: T5 2014 BMT 115

Re: Lakk som flasser ved dørhåndtak skyvedører

Post by are »

Hei!
Har min bil inne til lakkering på garanti nå (T5-vare 2008). Zink-bobler på begge skyvedører, noe jævla dritt. Snakket med kundemottaker på lakkeringsverkstedet og han mente det var 5 års garanti mot zinkslipp. Noen som kan bekrefte at det er det også på varebilene?
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

are wrote:Hei!
Har min bil inne til lakkering på garanti nå (T5-vare 2008). Zink-bobler på begge skyvedører, noe jævla dritt. Snakket med kundemottaker på lakkeringsverkstedet og han mente det var 5 års garanti mot zinkslipp. Noen som kan bekrefte at det er det også på varebilene?
Jeg skal ikke påberope meg rollen som formann i skråsikkernemnda, men tror dette kan variere.
Lov om næringskjøp etc. kan nok spille inn her. :?
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
hauken
Car: t5 130tdi 4motion 07mod

Post by hauken »

fikset de nettopp på min,3års garanti på varebil brukt i næring...
are

Post by are »

OK. Bruker min som privatbil men kjøpte den brukt og den gikk vel i næring med første eier. Får bare holde øye med lakken og bytte den inn hvis det dukker opp mer når garantien har gått ut.
Øivind S
-
-

Post by Øivind S »

Det med lakk er veldig synd på T5, det er en veldig god bil å kjøre, men dessverre er det noe småkjafs hele tiden(som f.eks lakk), det var noe av årsaken til at jeg solgte min. Er ikke brukbart å ha bilen på lakkering en til to ganger i året. Nesten hver gang jeg vasket den dukket det opp nye flekker.
are

Post by are »

Ja, det er helt tragisk. En T5 koster vel fra rundt 300.000 og det er bobler/flass/rust i lakken nesten fra man henter den i butikken. Håpløst. Rart det skal være så vanskelig å lage noe bedre kvalitet men det er vel kansje viljen det står på. Rart det også da en ikke skulle tro det kan være noe lønnsomt å koste omlakkering og leiebil, kansje opptil flere ganger til og med. Min har vært inne i ti dager nå og er ennå ikke klar, men de ga meg en fet leiebil så jeg overlever :) Håper bare resultatet blir bra og at det ikke dukker opp mer lakkfeil på denne bilen.
Øivind S
-
-

Post by Øivind S »

Jeg trodde også bilen min skulle bli bra, men det må nok en hellakkering til. Er usikker på om det hjelper å lakkere de opp igjen. De bruker vel den samme drit miljølakken, virker på meg som om den reagerer negativt med galvaniseringen. Er jo samme problem på både VW og Audi dessverre.
n0bie
Car: t5 2006 130 4motion lang type

Post by n0bie »

Jeg har en 06 mod transporter som jeg kjøpte fra møller.
Etter ganske kort tid så fant jeg 2 steder der det var bobler ( rundt hver visker på dørene bakerst )+ 2 flekker som hadde rustet på størrelse med en liten negl.
har 2 delt dør i stedet for 1 stor helt bak.

På høyre skivedør var det rust rundt håndtak + en flekk rett under ved skyvedøra ( vanskelig å se )

Ringte han jeg kjøpte bilen av, han ordnet en time hos merke lakkerer.
Fikk allt dekt på 5 års lakk garanti.
Morsomt var når det var en kar som ringte fra lakkerings stedet på fredag som var å sa de hadde uheldigvis klart å knekke ene viskeren bak, men de hadde bestillt inn nytt så da får jeg den i morgen i stedet.
05 Vw Golf 1.4 konebil
n0bie

Post by n0bie »

Henta den å det ser ut som de har gjort en bra jobb, de har til å med fjerna noen stein sprut flekker som de egentlig ikke skulle også så det var jeg veldig fornøyd med. + bytta begge viskerne. :D
05 Vw Golf 1.4 konebil
n0bie

Post by n0bie »

Benytter sammtidig denne tråden til å spørre om noen vet om hva det kan koste for å hel lakkere en t5?
å eventuelt noen de kan anbefalle til dette?

Har en onkel som fikk kjøpt en ganske billig t5 , men fargen er ikke noe særlig på den ( lyseblå )
05 Vw Golf 1.4 konebil
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

dette må da fort koste 25-40tusen allt etter hvor du spør, jeg spurte noen inne på bilforumet om lakkering av t4, fikk til svar ca 40000, men det var med prismeflakes(blir vell det samma som kamelon lakk) Ellers er det vell billigere i sverige, og på dette tidspunktet handler man SEK for 80.98NOK. Eventuelt øst-europa om man tør det.
christian
Magnus M

Post by Magnus M »

Nu har jag också fått lacksläpp på skjutdörren. :( Visade upp den på verkstaden idag så vi får se ifall det går på garanti eller inte.
//Magnus M, The Swede
Caravelle lång 174hk 4motion AXE -07
Magnus M

Post by Magnus M »

Länge sedan jag var här nu... Jag fick min lackad på garanti iallafall.
//Magnus M, The Swede
hunter
-
-

Post by hunter »

Garanti er noe importøren evt produsenten gir. I Norge på Norske biler gjelder regler i Norge. På importerte biler gjelder andre regler. Tom Rune har en importert bil og da gjelder ikke det samme. DET er en av ulempene ved å kjøpe importert bil. Da må du nok reparere bilen for de kronene du sparte ved å handle importbil i stedet for Norsk bil med garanti. Jeg overbevist om at det ikke lønner seg nevneverdig med importbil!
<3t5<3
Car: t5 2004
Phone: 90256719

Post by <3t5<3 »

Dette er visst ganske vanlig på T5 og har det selv på 04 mod, lakk har blitt kjøpt, men siden bilen er så stygg og sliten fra før har det aldri blitt gjort noe med :D
Paddington
Car: T5 2006

Post by Paddington »

Kjøpte meg T5 på fredag og oppdaget i dag at de hadde jukse malt ved dørhåndtakene på skyvedørene og ser også at den ruster ved viskern på bakdøra. Skal stikke rett på Møller og se om jeg får tatt det på garantien, bilen ble første gang regga i August 2006.
F..N så forbannet jeg blir hvis det ikke går på garanti.
Magnus M

Post by Magnus M »

Rost tillbaka på skjutdörren... och på ALLA dörrar... och mitt på vänster karossida... och...

Känns inte bra att våra VW rostar så mycket. Dock bra att Volkswagen åtgärdar även detta på garanti men problemet kommer ju kanske tillbaka? :(
//Magnus M, The Swede
Bam
Car: T4 1998

Post by Bam »

Er det de tidlige T5 modellene som har problem med sinkslepp/flassing eller gjelder det for alle?
Har kikka på endel tråder på T5 forumet men har ikke sett noe om akkurat det.
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Bam wrote:Er det de tidlige T5 modellene som har problem med sinkslepp/flassing eller gjelder det for alle?
Har kikka på endel tråder på T5 forumet men har ikke sett noe om akkurat det.
Det gjelder alle..
Bam
Car: T4 1998

Post by Bam »

Kall'n wrote: Det gjelder alle..

Okay. Takk for svaret.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Dørhåndtaket ble vel endret på et tidspunkt, slik at det skal slite mindre på lakken. Jeg husker ikke når det skjedde, men det skal hjelpe mot rust ved dørhåndtaket.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
tek
Car: snart T5?

Post by tek »

Har en t5 2009 modell med dette problemet.
Er importert. Fikk det ordnet hos møller i fjor høst. Etter hva jeg forstod var det en feil med håndtaket og det var en egen ordning fra fabrikken på akkurat dette.
Post Reply