Godkjenning av motorbytte 1,6TD

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Harald
-
-

Godkjenning av motorbytte 1,6TD

Post by Harald »

Noen som har erfaring med godkjenning av motorbytte?

Hadde min Transporter på visning for å godkjenne motorbytte til 1,6TD. De var en smule pirkete og krevde å vite reg.nr. på bilen jeg har tatt motoren fra. Det hadde jeg ikke forventet, og reg.nr. husket jeg ikke. Av en eller annen grunn måtte de ha chassisnummer på bilen motoren stammet fra?? Motornummeret leste vi av. De klarte ikke søke opp bilen fordi den ikke var registrert på meg. Det var meldt eierskifte, men det hjalp visst ikke. Først etter timen kom jeg på å ringe trafikkstasjonen hvor jeg leverte melding om eierskifte, og de fant reg.nr. uten problemer.

Med reg.nr. på bilen som motoren stammer fra, og typegodkjenningspapirer fra Møller som sier det er helt forsvarlig å montere en helt original 1,6TD, så skal det vel gå veien...men jeg lurer på om det er riktig at de henger seg opp i motoren er oljete? Har hørt at de kun skal bry seg med det som er relevant for lovligheten av ombyggingen, og at det ikke skal være noen "EU-kontroll". Motoren har noen lekkasjer jeg skal fikse i juleferien, på verkstedet mitt 60 mil herfra, med delene som ligger der.. :) Det er litt pes for meg å tømme bilen for ting og ødelegge klærne mine fordi de liker at motoren ser ren og pen ut.
Last edited by Harald on 30 Nov 2009, 20:41, edited 1 time in total.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re: Godkjenning av motorbytte 1,6TD

Post by Bugman »

Gav de noen saklig begrunnelse for dette med chassisnummer på donorbilen, Harald?

Hva hvis dette hadde vært en motor som du hadde kjøpt her på forumet, og som før det hadde...osv. :wink: ??

Dette hørtes F I R K A N T E T ut!

Angående det med olje ifm. med kontroller, så fikk jeg beskjed om at så lenge det IKKE drypper olje/væske ned på dørken under kontrollen, så er det greit.
Dette er såpass langt tilbake som den tiden da det var Biltilsynet alene som hadde kontroller.

Har også spurt mekanikere om det samme under diverse PKK'er, og de bekrefter dette.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Man får da ikke noen bekreftelse på hvilket chassisnummer motoren kommer fra når man kjøper en motor ferdig plukket på høggern heller. Jeg tror du har ramlet over en kar som er veldig ivrig i tjenesten. Problemet er at trafikkstasjonene flyter over av slike folk... :?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Harald
-
-

Post by Harald »

Jeg syntes også dette med chassisnummer var helt tullete. Dog er det slik at hvis jeg hadde begynt å krangle hadde de neppe blitt mer hjelpsomme. Det endte dessverre med at jeg måtte tilbake for etterkontroll, og betale 215,-kr for det. Jeg hadde uansett ikke med papirer fra Møller. Hadde altså ikke så sterke kort.

Jeg spurte om det virkelig var så farlig med reg.nr. til donorbilen. Jeg forklarte at jeg kunne ringe noen og få tak i reg.nr. på en bil med 1,6TD originalt. Slik at de kunne få søke opp data på motortypen (slagvolum, effekt osv.). Det var ikke godt nok mente de...hehe...systemet på verkstedet kunne altså kun søke etter hvem som sist hadde betalt registreringsavgift. Jeg var eier av bilen, men det hjalp meg ikke.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Hva har du gjort? Bygget om ifra WBX til TD? Og hvor iallverden har du vært hen når du fikk slikt å høre? På Biltilsynet eller verksted? Ble nysgjerrig nå.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Jeg gjetter på at årsaken til at de ville ha reg. nr var for å kunne dokumentere effekt på din nye motor. De kan nok ikke finne det ut i fra motornummer. Husk at prinsippene ved godkjenning av forandringer kun handler om at du som eiger kan dokumentere at ombyggingen er i henhold til regelverk og at det ikke skal handle om biltilsynets synsing . Det hele bunner ut i hvem som skal henges hvis bilen din svikter pga. ombyggingen og dreper en eller annen medtrafikant.
Jo mindre sunn fornuft, jo bedre.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
hunter
-
-

Post by hunter »

Tur-Bo wrote:Jeg gjetter på at årsaken til at de ville ha reg. nr var for å kunne dokumentere effekt på din nye motor. De kan nok ikke finne det ut i fra motornummer.
Det er jo bare bullshit. VW kan opplyse om hvilken effekt motoren hadde da den ble produsert ved fabrikken når de har motornummeret! MEN de kan ikke si noe om motoren er trimmet etter at den forlot fabrikken... således spiller det null rolle for vegvesenet hva fabrikken kan dokumentere eller hvilken bil motoren sto i... skal de få dette rett må de måle hver eneste motor i hver eneste bil...
elraso
-
-
Car: T1 T3

Post by elraso »

de ville vel forsikre seg om at det ikke var meldt stjålet en t3 m1,6t da ,,de har vel lest for mange bøker om bilslakt og slikt ,,,og tenkte du kanskje hadde stjelt en bil og tatt motoren he he ,,,
x vw 87 syncro 1,9 tdk m sperre bak 8 seter og monsterhjul.. militær camo

x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
Bjørn Nilsen.... skedsmokorset
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

hunter wrote:
Tur-Bo wrote:Jeg gjetter på at årsaken til at de ville ha reg. nr var for å kunne dokumentere effekt på din nye motor. De kan nok ikke finne det ut i fra motornummer.
Det er jo bare bullshit. VW kan opplyse om hvilken effekt motoren hadde da den ble produsert ved fabrikken når de har motornummeret! MEN de kan ikke si noe om motoren er trimmet etter at den forlot fabrikken... således spiller det null rolle for vegvesenet hva fabrikken kan dokumentere eller hvilken bil motoren sto i... skal de få dette rett må de måle hver eneste motor i hver eneste bil...
Det stemmer at VW kan dokumentere det, jeg tviler på at biltilsynet gidder å ta de telefonene, det må du som "ombygger" gjøre selv og få svart på hvitt. Og blir motoren trimmet så har du som trimmer /eier bilen plikt til å opplyse om det både til biltilsynet og til tollvesenet.
Jeg husker ikke i farten hvor mye effektøkning som godtaest uten endringer og dokumentasjon på kjøreegenskaper etc. mener svakt å huske ca 20 %. Tolluvesenet skal ha beskjed fordi man faktisk skal betale ekstra hk avgift hvis motoreffekten økes. Dvs. at hvis noen bytter fra en 1,6 d til en 110 hk tdi eller 112 hk så er det jo faktisk nesten 100 % økning av hk avgiften.
Alt handler som sagt om hvem som har pairene i orden og sitt på det tørre ved en ulykke.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
elraso
-
-
Car: T1 T3

Post by elraso »

hk avgift når kommer den i bildet på gamle biler er ikke det ved nybil og import ?
er vel ikke mer i årsavgift på en 112hk t3 enn en 1,6 td
er den noe anen tollavgift et sted ?
x vw 87 syncro 1,9 tdk m sperre bak 8 seter og monsterhjul.. militær camo

x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
Bjørn Nilsen.... skedsmokorset
OddN
-
-

Post by OddN »

Det er noen hundrelapper i forkjell på årsavgifta på diesel og bensin.

"Etterbetaling" av hk-avgift kommer bare inn hvis bilen er importert etter at den avgiften ble innført. Husker ikke datoen, men det var lenge etter at T3'en var ny. :D
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

OddN wrote:Det er noen hundrelapper i forkjell på årsavgifta på diesel og bensin.

"Etterbetaling" av hk-avgift kommer bare inn hvis bilen er importert etter at den avgiften ble innført. Husker ikke datoen, men det var lenge etter at T3'en var ny. :D
:D :D :D :D :D :D :D BRA !!
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Effektøkning er da vel uansett gratis hvis bilen har vært i Norge mer enn 10 år?
Joachim

Harald
-
-

Post by Harald »

Der Postmeister wrote:Hva har du gjort? Bygget om ifra WBX til TD? Og hvor iallverden har du vært hen når du fikk slikt å høre? På Biltilsynet eller verksted? Ble nysgjerrig nå.
Ja. Bergen Trafikkstasjon.
OddN
-
-

Post by OddN »

subwoofer wrote:Effektøkning er da vel uansett gratis hvis bilen har vært i Norge mer enn 10 år?
Ja det stemmer forsåvidt, men siden reglene ble innført 1 apr 2001 (måtte inn på tull.no å sjekke) så er det ingen enda som er så gamle. :wink:

Før det var det ikke avgift på hester så da er det avgiftsmessig fritt frem :D
Harald
-
-

Post by Harald »

Biltilsynet krevde altså typegodkjenningspapirer for å godkjenne 1,6 TD i min bil...

Nå har jeg fått svar fra Møller, de har gått i arkivet, men det finnes ikke typegodkjenningspapirer for dette...

Hva kan jeg fortelle Biltilsynet, som vil ha det skriftlig at motorbyttet er forsvarlig?

Det hjelper visst ikke å si at motoren for pokker kom originalt i 1985 - 1991 Transporter OG Caravelle.

Det hjelper visst ikke å si at 1,6 TD har FÆRRE kW enn hva min bil hadde ORIGINALT.

Det hjelper visst ikke å si at det faen meg ikke har noe å om dieselmotoren veier 50 kg mer, da bilen har 1000 kg nyttelast...

Det hjelper vel ikke å si at det er brukt originale motorfester for 1,6 TD, ettersom alt PASSER RETT INN. Bolt-on!

:roll:
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Harald wrote:Biltilsynet krevde altså typegodkjenningspapirer for å godkjenne 1,6 TD i min bil...

Nå har jeg fått svar fra Møller, de har gått i arkivet, men det finnes ikke typegodkjenningspapirer for dette...

Hva kan jeg fortelle Biltilsynet, som vil ha det skriftlig at motorbyttet er forsvarlig?

Det hjelper visst ikke å si at motoren for pokker kom originalt i 1985 - 1991 Transporter OG Caravelle.

Det hjelper visst ikke å si at 1,6 TD har FÆRRE kW enn hva min bil hadde ORIGINALT.

Det hjelper visst ikke å si at det faen meg ikke har noe å om dieselmotoren veier 50 kg mer, da bilen har 1000 kg nyttelast...

Det hjelper vel ikke å si at det er brukt originale motorfester for 1,6 TD, ettersom alt PASSER RETT INN. Bolt-on!

:roll:
bytt trafikkstasjon.. av egen erfaring.. noen av dem er helt totalt håpløse.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Jeg har vært i kontakt med Bergentrafikkstasjon angående motor bytte og da fikk jeg litt info om ting som skal dokumenteres/godkjennes når man bytter motor.

For det første så kan man skille to type ombygninger:

1. Mindre endringer av motor.
2. Omfattende endring av motor.

Jeg tror at i dette tilfelle kan vi snakke om "Mindre endringer"

4.1.1. Mindre endring
Med mindre endring av motor mener vi ombygging av bil hvor det ikke brukes motor med større effekt enn det som denne biltypen/-modellen kunne leveres med i største/kraftigste utgave fra fabrikanten. Som eksempel på slik ombygging kan vi nevne ombygging fra VW Golf V 1,4 med 55 kW til VW Golf V 2,0 FSI turbo med 147 kW.

Ved slik endring av motor må følgende kontrolleres/dokumenteres:

- Biltypene må ha samme råkarosseri; dvs. at det ikke er forsterkinger mv på råkarosseriet til modellen med den største effekten.

- Den nye (den man bytter til) motoren må minst oppfylle/tilfredsstille de samme konstruktive kravene til støy og avgass som gjelder for den bilen den skal brukes i. Dersom motor mv brukes fra en lik biltype, bør det kunne godtas at denne ”donorbilen” tilfredsstiller kravene til avgass og støy.

- Det må brukes understell (styring, hjuloppheng, bremser mv) tilsvarende det som brukes på bilmodellen med størst effekt. Ved bruk av andre bremser og/eller
ved ombygging til tyngre motor, må det legges særlig vekt på kontroll av bremsekraftfordelingen og blokkeringsrekkefølgen, særlig for biler uten ABS-bremser.

- Det må påses at bilens aksellaster og totalvekt ikke overskrides selv med fører og eventuelle passasjerer i bilen.

Vegdirektoratet presiserer at en eventuell ombygging til en vesentlig tyngre motor, vil påvirke kjøretøyets egenvekt med konsekvenser for kjøretøyets nyttelast. Lavere nyttelast kan medføre at kjøretøyet må godkjennes med færre sitteplasser, eksempelvis ved fjerning av passasjersete foran ved fører. Godkjenning av kjøretøyet med færre sitteplasser skal bare godtas i unntakstilfeller. Det må videre i slike tilfeller vurderes om det er behov for ny fabrikantgaranti.

Tillatt totalvekt kan ikke oppjusteres etter slik ombygging med mindre fabrikanten tillater det, jf. Sveisnr. 2006/22175. Videre må motorvolum og effekt korrigeres. Det samme gjelder for dekk- og felgdimensjon samt eventuelt hastighetskode for dekk i forhold til høyere topphastighet pga ombyggingen.

Det skal innføres som vognkortanmerkning at bilen er ombygd med motor og understell fra den aktuelle bilmodellen. Bilmodell og type skal ikke endres, mens det for typegodkjent bil bør fremkomme at den er ombygd.

Ved ombygging til annen motor med samme eller mindre effekt, vil kravene til råkarosseri og understell stort sett falle bort med mindre det benyttes en vesentlig tyngre motor. For biler som er førstegangsregistrert i Norge etter 01.01.1996, må eventuell tilleggsavgift for motorvolum, effekt og egenvekt mv avklares med Tollvesenet.

Vegdirektoratet viser dessuten til at en tyngre motor vil kunne påvirke flere elementer i bilen, så som bremser, forstilling, bærende konstruksjon osv. Det må derfor vurderes om endringen vil være å anse som en omfattende endring, jf. punktet nedenfor.

Det kan være lurt å sjekker med trafikkstasjon i Voss ;)
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Harald
-
-

Post by Harald »

Hvordan dokumentere dette, Martin?
Jeg kommer til å gå i taket om jeg reiser til en trafikkstasjon og får avslag igjen :evil:
Frustrert..hadde regnet med at Møller skulle gi meg noe å slå i bordet med.
OddN
-
-

Post by OddN »

martins.macs wrote: Ved ombygging til annen motor med samme eller mindre effekt, vil kravene til råkarosseri og understell stort sett falle bort med mindre det benyttes en vesentlig tyngre motor. For biler som er førstegangsregistrert i Norge etter 01.01.1996, må eventuell tilleggsavgift for motorvolum, effekt og egenvekt mv avklares med Tollvesenet.
Hmm... på toll.no sto det at de nåværende avgiftsreglene med effekt og kubikk ble innført i 2001... Noen som vet hva som er rett??
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Tipper de reviderte avgiftsformelen i 2001. Har hørt om 10-årsregelen for effektøkning såpass lenge at de ville være rart om ingen biler hadde nådd grensa ennå.
Joachim

ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

hva med å ta med en kamerat med original td så kan de se at ting er riktig? Da kan de vel ikke nekte?
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Harald wrote:Hvordan dokumentere dette, Martin?
Jeg kommer til å gå i taket om jeg reiser til en trafikkstasjon og får avslag igjen :evil:
Frustrert..hadde regnet med at Møller skulle gi meg noe å slå i bordet med.
Det er rart ar Møller kunne ikke hjelpe. Det kan jo være lurt å prøve en gang til.

typegodkjenning@moller.no eller 95 14 44 18 (hjelp med tekniske spørsmål)

Jeg tror at Møller er de ensete som kunne hjelpe i denne situasjonen og det er litt oversakende hvis de ikke har dokumentasjon på de spørsmålene som du nevnte tidligere. :roll:

OddN wrote:
martins.macs wrote: Ved ombygging til annen motor med samme eller mindre effekt, vil kravene til råkarosseri og understell stort sett falle bort med mindre det benyttes en vesentlig tyngre motor. For biler som er førstegangsregistrert i Norge etter 01.01.1996, må eventuell tilleggsavgift for motorvolum, effekt og egenvekt mv avklares med Tollvesenet.
Hmm... på toll.no sto det at de nåværende avgiftsreglene med effekt og kubikk ble innført i 2001... Noen som vet hva som er rett??
Hm..jeg har ikke sett på det som står på toll.no nettsidene men jeg har sitert fra et dokument som jeg fikk fra trafikkstasjon og signert av selve "seksjonslederen". Hmm..vanskelig å si hvem har rett... :roll:
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
westcosta

Post by westcosta »

Det dei bruka som våpen mot deg, skal du bruke som våpen mot dei.
Be dei legge fram foreskriftene dei meiner er relevante i denne saken.
Sjå om dei klarer og motbevise "......dette har aldri blitt gjort tidligere".

Vi sliter med det samme når vi skal reg. nye bobiler i dette dustelandet!
Dumt att denne gjengen ikke kom inn på politiskolen.... :lol:
TROND
x Bobler

Mob:92 68 70 70
Harald
-
-

Post by Harald »

martins.macs wrote: Det er rart ar Møller kunne ikke hjelpe. Det kan jo være lurt å prøve en gang til.

typegodkjenning@moller.no eller 95 14 44 18 (hjelp med tekniske spørsmål)

Jeg tror at Møller er de ensete som kunne hjelpe i denne situasjonen og det er litt oversakende hvis de ikke har dokumentasjon på de spørsmålene som du nevnte tidligere. :roll:
Nå har jeg mast på Møller, og spurt konkret om de kan vise til at det er samme råkarosseri osv.
Hei,

Vi må bare henvise til mail om at fabriokken dessverre ikke har en slik samenlignings dokumentasjon dessverre.

mvh
Kenneth Rombo Oddaker
Typegodkjenning
Harald A. Møller AS
Telefon: 24 03 33 88
Direkte: 95 14 44 18
Fax: 24 03 33 26
mailto:typegodkjenning@moller.no
Post Reply