1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

ImageImageImageImage
Startet med å stripse fast et installasjonsrør fra BT under bilen.
Image
Og opp i motor-rommet.

Image
Brukte en wire hvor jeg kympet på en kabelsko som styrespiss og stakk wiren igjennom røret.
Image
I enden av wiren teipet jeg fast ledingene, og trakk ledningene gjennom rører under bilen.
Image
+12V (tenning) tok jeg fra ett ledig rele posisjon, satte også på en sikring.
Image
Jord (0V) til giverene la jeg inn på jordpunkt i motor-rommet, mulig litt overkill, men jeg liker å ha 0V på samme sted hvor senorene sitter.

ImageImage
Turteller ble koblet til en grønn ledning på coilsiden. Oljetrykk og oljetemp til sine repektive givere.
ImageImage
Alle ledninger var merket på forhånd slik at det var bare å plugge sammen, lot kablene være lange siden det er god plass for da kan panelet lett plasseres på setet under service. Siden panelet på venstre side er formskjært etter lokket til hovedinstrumentene må extrainstrumentboksen løftes av ved kontroll av for eksempel bremsevæske. Jeg førte ledningene inn i kupeen via hullet til rattstammen.
Image
På hver side av panelet limte jeg fast en bit liggeunderlag, dette for å hindre eventuell "lyslekkasje" ut på sidene.
Image
Ville helst unngå det, men jeg måtte borre ett hull i dashbordet for at gjengestengene fikk litt avstand.

Image
Yepp, ferdig
Last edited by HappyT3 on 02 Dec 2009, 12:29, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Hmmm, det vil ta litt tid å komme back to basic.
Etter prøvekjøring av dommerpanelet og med ny trykktank er det faktisk er trykk i systemet, nå oppdaget jeg en "ny" lekkasje..
Optimistisk trodde jeg først det kom fra termostathuset, men desverre er det fra vannkappepakningen.
ImageImage
Her er det ingen bønn, motoren må vel ut, eller kan dette limes/tettes fra utsiden med et supermirakelmiddel?
Finnes det noen verksteder som frivillig tar jobben med å bytte pakningen?
Last edited by HappyT3 on 02 Dec 2009, 12:30, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

det går an å skru av toppen når motoren står i, som nødløsning kan du bruke hurtigherdene araldit/epoxy men da må du få ut gummien der som det lekker slik at du får feste for epoxyen, det må gjerne blandes epoxy i flere omganger for å "bygge" opp
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

112wboxer wrote:det går an å skru av toppen når motoren står i, som nødløsning kan du bruke hurtigherdene araldit/epoxy men da må du få ut gummien der som det lekker slik at du får feste for epoxyen, det må gjerne blandes epoxy i flere omganger for å "bygge" opp
Takk for tips, skal se hva jeg finner på i kveld (renset og klargjorde for liming igår kveld).
Er tvunget til å forsøke midlertidig fix først, siden bilen skal på premiæretur på nyttårsaften og brukes til overnatting :wink:

Motoren skal nok ut etterhvert, mulig jeg må anskaffer en "overgangsmotor" til bruk under overhalingsperioden av gamlemotoren.

Uansett, observerer at kappepakningen er hard som plastikk, fristet av tanken på a dynge den inn med silikonfett (ikke herdende) hele veien rundt, slik at gummiene trekker til seg fettet og blir myk og fleksibel igjen, og sveller. Hvis man gjorde dette èn gang i året så ville man kanskje redusere risken for kappelekkasje? Mulig at èn av bidragsyterene til lekkasjeproblemene er at pakningen størkner, krymper og blir hard?
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Hmm julekalender er gøy, se hva jeg fant i dagens luke:
Image
Dagens garasjeluke: 2,1L wasserboxer 112HK

Nå har Baronen plutselig 4,2L 8 sylindere :wink:

Først blir det midlertidig fiks av kjøevannslekkasje slik at bilen kan holdes rullende i perioden den nye motoren får service, så blir det bytting. Det føles iallefall godt å ha en WBX i reserve.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Med servopumpe ser jeg, blir det uppgrade på den fronten også?
Image

bugbuddies.no
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

skaravelle wrote:Med servopumpe ser jeg, blir det uppgrade på den fronten også?
Nope, Baronen skal ha original muskelstyring, gratis trim :wink:
Pumpa skal bort.
Den 5-girs kassa som sitter boltet på motoren skal legges til side - eller er det best å beholde kassa på motoren og putte inn hele settet (motor plus girkasse)? Tenker på eventuelle problemer med alignement av aksel inn på girkasse?
Vektmessig ser jeg for meg at det enkleste er å la girkassa være i bilen å kun bytte motoren?
Er jo tross alt først gang jeg jobber på slike edle biler med motor bak, sett bort fra en Renault Dauphine men det er en stund siden..
HappyT3
-
-

Re: 1986 T3 camping -> back to basic

Post by HappyT3 »

Øystein wrote:
HappyT3 wrote: Bøyde en "L" på en kobbertråd og rensket bort avleiringer mellom membran og hus,store mengder rød avleiring løsnet,
MacGyver i farta! Inspirerende at du setter seg inn i teknikken, forstår funksjonen og fikser det i stedet for å bytte delen. Herlig! :D

Rød avleiring? Er det ikke det som skjer når man blander glykol og longlife-frostvæske?
Rød avleiring ja, den var litt lys brunrød, når jeg tenker etter så minner dette veeeeeeldig mye om radiatortettemiddel som er basert på kanel..
Så obs dere som har brukt/ tenker på å kaste på en kanne radiatorfix på tanken, dette kan ødelegge funksjonen i trykktanklokket (klusse det til for ventilene).
112wboxer
-
-

Post by 112wboxer »

[quote][ Mulig at èn av bidragsyterene til lekkasjeproblemene er at pakningen størkner, krymper og blir hard?
/quote]

Når du får av toppen vil du se endel irr og groper under pakningen, disse må rengjøres spray med zink og la det tørke legg motorsilikon i gropene og rundt hele annlegsflaten
i en jevn tykkelse.. la dette også tørke før du monterer toppen, pakningen pleier å være myk men er skadet etter irr fra aluminien
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

112wboxer wrote:
[ Mulig at èn av bidragsyterene til lekkasjeproblemene er at pakningen størkner, krymper og blir hard?
/quote]

Når du får av toppen vil du se endel irr og groper under pakningen, disse må rengjøres spray med zink og la det tørke legg motorsilikon i gropene og rundt hele annlegsflaten
i en jevn tykkelse.. la dette også tørke før du monterer toppen, pakningen pleier å være myk men er skadet etter irr fra aluminien
All right,skal sjekke dette når jeg åpner herligheten.

Uansett, har kun tanket èn gang på denne bilen synes tank-lokket så støvete og værslitt ut på innsiden, mistenkelig, sjekket dette litt nærmere idag:

Image
Sand og støy pluss rust på innsiden...
ImageImageImage
Årsaken var/er en "filler neck" fullstendig i oppløsning. Bildene sier nok, det er unødvendig å si at jeg ikke trengte å løsne slangeklemmen på selve påfyllingsrøret for å få av denne biten..
Under kjøring spruter det fra forhjulet og rett opp på påfyllingsrøret, ikke en god tanke for de som er motstandere av sand og vann i tanken...
Last edited by HappyT3 on 03 Dec 2009, 19:00, edited 1 time in total.
Øystein
-
-
Car: T3 85 JX ukjent camper

Post by Øystein »

HappyT3 wrote:ImageImageImageImage
Startet med å stripse fast et installasjonsrør fra BT under bilen.
Slik skal det gjøres!

Har du varenr på røret? Finner bare hvit utgave for skjult el-installasjon i vegg..
Øystein

Selges:

Campingbil med vippetak - 1985 T3 1,6TD:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41889694
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Øystein wrote: Slik skal det gjøres!

Har du varenr på røret? Finner bare hvit utgave for skjult el-installasjon i vegg..
Takk, jeg sjekket merkelappen, det er BT nummer 35-850 "Flexslang 16mm / 25 meter / *ej for inngjutning*" , kjøpte det for noen år siden så det er ikke sikkert at det fortsatt omsettes i svart utgave?
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Dagens først jobb:liming av vannkappelekkasje, satset på motorsilikon og alu plate.

ImageImageImage
Laget brakett/plate i alu, bruker eksisterende skruehull i toppen til å presse plate mot pakningen.

Image
Lokk med tettet snabel -> for vacum cool-down.

Det var umulig å få det tørt rundt pakningen på kald motor, derfor varmekjørte jeg motoren (tomgang), uten lokk på trykktanken og vannet steg etterhvert opp til kanten, stoppet motoren og satte på ett lokk med tettet snabel. Motoren fikk hvile i 15minutter og med tett snabel ble det vacum i systemet. Med vacum ble det tørt rundt lekkasjen i pakningen (ikke lenger fuktighet i sprekken mellom topp og pakning), fuktigheten ble suget inn motoren :wink:

Med tørr motor og vacum i kjølesystemet så kunne jeg ta neste steg:

Image
Først silicon under leppa på pakningen.

Image
Så alu plata sausa inn med et lag silikon.

Image
Og vipps, plata skrudd på plass.

Etterhvert som motoren blir kaldere så øker vacumet og silikonen suges på plass i lekksjeområdet :wink:
Vil la det stå over natten med en blåsevifte (kupevarmer) før jeg tar en forsiktig oppstart imorgen.
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Nå har jeg sett det og!Du er litt av en smed :)
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

narle wrote:Nå har jeg sett det og!Du er litt av en smed :)
Takk, litt blikkenslagerarbeid er ikke å forakte, har laget mye deler av plater på grunn av mangel på sveiseapparat :wink:

Nå er jeg midt i dagens oppdrag nummer to: ny filler neck til påfyllingsrøret:

Image
Utgangspunkt, drivakselmansjett (BT 722055).

Image
Litt klipping.

ImageImage
Monteringsskiva passer på siste "bølgen".

ImageImage
Prøvemontering, gummiflensen er limt med silikon mot monteringsskiva (for enklere montering imorgen), alt er skrudd sammen slik at dette kan herde i natt. Imorgen blir det forsøk på montering, håper patenten passer...
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Synes det ser ut som en super flaskeholder jeg da :lol:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tur-Bo wrote:Synes det ser ut som en super flaskeholder jeg da :lol:
Joda, den ble faktisk drukket av igår :lol:

Men, nå er den montert på bilen:

Image
Måtte improvisere for det gikk ikke kùn med driavselmasjett, en ekstra silikonslange måtte taes i bruk.

Konklusjon: trangt, mye plunder og heft, kjøp heller en original del som er laget for å passe direkte.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Selv med limt vannkappe så fortsatte lekkasjen, Baronen mistet èn liter på 2x8km, med kona bak rattet.

Fant at det var vått under temperatursensoren på termostathuset så tok jeg ut sensoren på denne for å sjekke forholdene -> såre enkelt, bare dra av festeklipsen med en tang og nappe ut føleren.

Image
Napp ut klipsen,og dra ut føleren.

Image
Liten ring, men stor lekkasje.

Image
Nærbilde, ikke vanskelig å se at denne ikke holder tett...

O-ringen koster 16 kroner på Møller :wink:
Last edited by HappyT3 on 07 Dec 2009, 19:43, edited 1 time in total.
112wboxer
-
-

Post by 112wboxer »

Det eirer godt der som termostathuset er skrudd fast til toppen og det hender det er rustsprengning i plasten på denne etter den lengste bolten som brukes i monteringen,
du kan bruke teflonteip(gjengeteip) til å legge utenpå føleren og oringen utenpå igjen
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

112wboxer wrote:Det eirer godt der som termostathuset er skrudd fast til toppen og det hender det er rustsprengning i plasten på denne etter den lengste bolten som brukes i monteringen,
du kan bruke teflonteip(gjengeteip) til å legge utenpå føleren og oringen utenpå igjen
Takk, jeg skal være oppmerksom på overgangen mellom termostathus og toppen.

Det har herved gått sport i å holde "originalmotoren" i live, for så å bytte motor til våren.
Jeg lånte en frisk og pen O-ring fra reservemotoren og det virker faktisk som om det nå er tett.

Men, utelukker ikke at det er flere mulvarper i systemet, så bilen er denne uka satt inn i dagelig drift for legge litt press på wasser kretsløpet :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Siste nytt fra vannfronten:
ser ut til at kampen er over, iallfall de første slagene, kona kom tørr hjem fra jobben idag :)
Oppsummering av vannkampen, det var feil på fire flanker:
1. Vannkappepakning på venstre side (sett bakfra)-> Limt
2. Lekkasje i trykktanken -> kjøpte ny tank.
3. O-ringen til temperatursensor -> byttet O-ring
4. Defekt lokk til Trykktank, fri flyt i begge retninger -> nytt blålokk fulgte med den nye tanken.

Håper nå det røde tungtvannet fortsetter å holde seg innenfor murene inntil forsterkningene kommer via en reservemotor utpå vårparten.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Og jammen så kom neste runde i vannkampen, nå lekker det mellom termostathuset og toppen.
Må nok få bestillt en O-ring, ser ut til å være umbrako skruer som holder termostathuset på plass.
Kraftig vind, snø på bakken og 8 kuldegrader er ikke ideelt for en hjemmemekker.

Så, hvilket verktøy passer greit til skuene på termostathuset, lang unbrako pipe, kort unbrako pipe, med ledd? Er ute etter minst mulig fikling på grunn av rådende værforhold, slik at jeg er villig til bruke tid i en varm butikk for å redusere utendørs opphold i motor-rommet :wink:
T5Wheel

Post by T5Wheel »

Blir imponert over jobben du gjør HappyT3 :D
-

Post by HappyT3 »

T5Wheel wrote:Blir imponert over jobben du gjør HappyT3 :D
Takker for støtte, trenger dette i wasserkampfen.

Har ikke fått gjort så mye,men kjøpte igår to stykk O-ringer (VAG 90316802) til sensorerer på termostathuset som kostet 12,5kroner per stykk på Møller.

O-ring mellom termostathus og topp hadde de ikke Møller tønsberg på lager, så jeg ble sendt til maskinvareutsalget 100 meter unna, her fikk jeg tak i O-ring (VAG 90278101).
26X3 ble det ikke men 26,5X3 og 24,5X3, en av de vil passe, de kostet 5kr stykk.

Lekkasjen er ikke så ille, for bilen er i daglig drift, brukte den faktisk to ganger igår til flyplassen for å hente julegjester, Baronen taklet oppgaven som airportekspressbuss, som innebar motorveikjøring, stillestående køkjøring ++, i 12 kuldegrader på is/snø.

Edit: He, he, jeg fikk jeg gjort noe:
Image
Denne sensoren hadde jo morken O-ring, og lakk vann, og denne er byttet.

Image
Men det lekker fortsatt litt, så synder nummer to litt til høyre i bildet (grønn festeklips) var ikke byttet, men idag ble det dennes tur :wink:

Image
Gammel og morken O-ring, ny og frisk O-ring, pluss sensor og festeklips.

Hvis det lekker mer nå så står O-ring mellom selve huset og toppen for tur.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Upps, nå lekker det på høyre side (sett bakfra), vannkappepakningen her også...

Men, det lekker ikke så mya at det er full katastrofe, bilen skal brukes nyttårsaften som planlagt, premiære-overnattingen er fortsatt innen rekkevidde.

Moralen blir:
- lekker vannkappepakningen på èn side så er det kun et tidsspørsmål før neste side lekker.
- Lekker èn O-ring på termostathuset så bytt alle.

Jo flere lekksjer du tetter, jo høyere trykk blir det i systemet (og flere lekkasjer dukker opp) :lol:

Neste steg er å lime vannkappepakningen på høyre side også, etter nyttår, og forsøke å holde motoren i liver frem til våren hvor "ny" motor skal inn.
Post Reply