Topplokk WBX - ønskereprise...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
excit

Topplokk WBX - ønskereprise...

Post by excit »

Så ble det min tur, et drypp nå og da ble til en liten strøm av kjøleveske da det forbigående ble litt kaldere i været. Nuvel, det har så langt gått ganske smertefritt, synes for så vidt ikke dette er et problem å sutre over. Noen ubehagelige overaskelser er det uansett alltid npr en river i en gammel bil, og for meg er det nå dette lille problem:

Image

Innsugsmanifolden skal vel antagelig ikke ha noen hull?? :D

Fint hvis noen kan bekrefte dette, det er åpenbart for meg at dette er rusthull, men man kan jo aldri vite...

Forøvrig var begge toppene AMC topper, så de har blitt skiftet en eller annen gang siden 1992.

Image

Noen som har erfaring med disse? Har hørt at de skal være "toppen av alt" (haha) til WBX hvis man skifter ekosventilene. Antar jeg kjører på de originale, noe å frykte?

Kan jo nevne til slutt at toppen jeg har av nå ser ut som ny, noen få knappenålsstore mørke flekker på anleggsflatene, men ikke antydning til groper. Samme med motorblokka (kassa?), helt strøken. Inne i sylindrene er det ikke antydning til slitekant, etter 225000km. Men sylindrene er ganske blanke, selv med merkene etter honingen klart synlig. Pakningen var rett og slett blitt litt morken, og så hadde verkstedet hatt tetningsmasse kun på baksiden av pakningen, rundt kanten på blokka. Er vel ikke rart det lekker...

Tron
Tron Bøe
sindrehauglum
-
-

Re: Topplokk WBX - ønskereprise...

Post by sindrehauglum »

Innsugsmanifolden skal vel antagelig ikke ha noen hull??
Nei, all luft må gå gjennom luftmengdemåleren.
Om noen lurer.. så er det et smart triks å sprute startgass på disse innsugsdelene med motor på tomgang, om da motoren øker turtall er det en lekasje et sted hvor falsk luft slipper inn.
excit wrote: og så hadde verkstedet hatt tetningsmasse kun på baksiden av pakningen, rundt kanten på blokka. Er vel ikke rart det lekker...
Kun den ene siden det skal brukes masse på, i følge boka..
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Jeg må gjøre denne jobben snart, jeg også.
Var derfor på VAG for å få tak i de grønne o-ringene som brukes øverst på stempelforingene. Men disse er ikke lenger i systemet :(
Har du disse? Noen som har slike liggende til meg?
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Følger med hvis du kjøper slipesett
Image

bugbuddies.no
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

skaravelle wrote:Følger med hvis du kjøper slipesett
Slipesett? Har ikke hørt om det. Har du noe vare-nummer?
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Slipesett er eit sett med alle pakningar du treng for å bytte toppakning og slipe toppen(derav slipesett ) ;)..Altså innsugspakningar, eksospakningar og toppakning..simmringar osvosvosvPå volvo 740 fikk eg med alle oljetetningane til ventiulane i topplokket og...
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Tæff wrote:Slipesett er eit sett med alle pakningar du treng for å bytte toppakning og slipe toppen(derav slipesett ) ;)..Altså innsugspakningar, eksospakningar og toppakning..simmringar osvosvosvPå volvo 740 fikk eg med alle oljetetningane til ventiulane i topplokket og...
ja, det store pakkningsettet. Men VAG har ikke disse heller. (trur eg)
excit

Post by excit »

Kjøpte et sett på ebay.de til 60€ tror jeg, med frakt. Da fulgte alle pakninger + tetningsmasse med.

Og det er blitt meg fortalt av noen som har gjort dette ofte at tetningsmasse, tynn stripe, på begge sider av pakningen er meget lurt.

Etter at jeg fikset høyre siden har det selvsagt nå begynt å lekke på venstre, på´n igjen....

Tron
Tron Bøe
Post Reply