Automatkasse

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Handyman

Automatkasse

Post by Handyman »

Har en 2000 mod caravelle 2,5 TDI med defekt automatkasse. Kassen ble byttet på Møller Ryen ved 116`. Bilen har nå gått 212`. Det er drøyt tre år og 96`kilometer siden kassen ble byttet. Noen som har erfaring med garanti på tilsvarende kasse? Har tatt kontakt med Møller og venter på svar men kjekt å vite om andre har fått dekket noe. Snakker tross alt om en utgift på nærmere 60`.

Uansett er kassen defekt og jeg må få den i orden. Noen som har tips om hvor en bytte/overhalt kasse kan skaffes til en fornuftig pris? Bildelesenteret på Lierskogen har sluttet å overhale og selger kun nye. Skal det være noe igjen til julegaver og ribbe er ikke det aktuelt :( .
storbonden
-
-
Car: 2003 t4 multivan
Phone: 47857447

Re: Automatkasse

Post by storbonden »

Har ny kasse i min, og har papirer fra møller, at det er 3 år garanti på kasse som er montert av de. Står ingenting om km. Men er det bare snakk om noen måneder over, hadde jeg gått og snakket med dem. Kan jo være de er reale folk, og lar det gå på garantien, eller at dere blir enige om feks 50\50 dekning. Er jo for dårlig at de ikke varer lengre. Vet hvertfall at jeg hadde kjørt på det jeg hadde vært mann for.

Går forresten med planer om og bygge min om til 4 trekk og manuell, så da kommer min kasse for salg. Men blir nok ikke før til våren uansett.
Handyman

Post by Handyman »

Takk for svar. Skal presse på for å få noe dekning der. Er jo tragisk at den ikke varer lengre spesielt i forhold til prisen. Kassen din hadde vært interresant men blir slitsomt å gå bak å dytte helt frem til våren :lol: .

Hvis jeg ikke skulle bli enig med Møller takker jeg for andre forslag til et rimeligere alternativ. Noen som har prøvd Oslo automatgear?
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Morten hos Oslo Automatgear er grei å ha med å gjøre og meget hjelpsomme.
Har du vurdert å sende kassen til Tyskland? Jeg overhalte kassen min der og regningen da kom på ca 1300 euro inkludert nytt ventilhus og ledningsnett/lagere og pakninger.
Snakk med Peter, han har en link ikke langt fra Kiel som overhaler kasser til menneskelig priser.
Handyman

Post by Handyman »

Kontakter Oslo automatgear på mandag og hører hva de kan tilby. Bilen er fortsatt kjørbar og en tur til Kiel hadde vært greit. Holder det med en overnatting hvis det er avtalt på forhånd at de bytter der? Hvor får jeg tak i Peter og linken til verkstedet?
Indian
-
-

Post by Indian »

Jeg hadde linken men jeg har slettet den. Peter er aktiv i forumet. Send han en PM.
Joakim Lapke heter han som overhaler kassene, bra hjemmeside og oversiktlig med arbeid og priser som lå på ca 1/3 av norske priser.
Mulig han har byttekasser for deg der også.....da blir det ingen overnatting.
Handyman

Post by Handyman »

Takker og bukker for hjelp :) . Har sendt en PM til Peter så får vi se om han har linken. Får håpe han ikke har reist på juleferie uten pc. Har vært rimelig svett i forhold til denne utgiften men nå ordner det seg kanskje og en tur til Kiel blir bare en bonus :) . Sjekker som sagt Oslo automatgear på mandag men virker jo som det blir billigere med tur og rep i Tyskland med de prisene de har der.
Indian
-
-

Post by Indian »

Ca 40,000 hos Oslo Automatgear.....men Morten er en av de få som svarer telefonen.
Indian
-
-

Post by Indian »

Jeg fant linken!
http://www.getriebe-center.de/ Bruk den engelske siden. Det mulig også å få han til å gjør klar en byttekasse for deg da han kjøper gamle kasser.
Han har også et byttesystem for ZF kasser.....samme som er på bilen din.
Handyman

Post by Handyman »

Bra jobba :D ! Har sendt mail til Joachim nå så får vi se hva han svarer. Ser ut som han tar drøye 8000,- for kassen og 5000,- for Kielferjen. Jobben kommer i tillegg men må jo lønne seg uansett. Skal oppdatere hva som skjer videre. Må jo være veldig aktuelt for andre som sitter i samme klemma som meg.
Handyman

Post by Handyman »

Ser ut som han tar 10000,- ferdig montert med garanti og alle deler. 15000,- totalt med ferja tur-retur inkludert og en Kieltur som bonus høres veldig mye bedre ut enn 60000,- som jeg var redd for i utgangspunktet :P .
Indian
-
-

Post by Indian »

Jeg tror du har sett feil på siden. 10,000 inkluderer ikke ut og inn i bilen. Ser etter ZF kasse og da er prisen 2000 euro ferdfig montert i bil. Du kan klikke på de hvite skriftene.
magn(e)um
-
-

Post by magn(e)um »

Sist jeg var i kontakt med Møller var bilen min litt over 5 år, da fikk jeg til svar at kjøpsloven ville kunne komme til anvendelse dersom den hadde vært under 5 år....

Mulig de kan få den i retur?
magne

dagens: Ulv i fårikål.
amubus
-
-

Post by amubus »

Kassen på min var skiftet på møller i mai 2005, gått ca 120000km... har nå begynt å riste på enkelte turtall, samt at turtallet svinger litt i bakker som om den slurer...kan eg vise til kjøpsloven ovenfor dem da? Tror alternativer er å bytte til manuell kasse for min del om de ikke kan gjøre noe uten at det blir økonomisk ruin....
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Handyman

Post by Handyman »

Har levert klage i forhold til kjøpsloven til Møller men var nok litt sent ute før de tok juleferie :( . Skal oppdatere når jeg får svar. Har ellers kommet i kontakt med Joahcim i Tyskland men pga julen ikke fått nærmere info. Han kan ikke engelsk og får derfor ikke svart før han får en venn innom som kan svare. Sendte siste mail på tysk ved hjelp av google translate men han var nok i gang med øl og ribbe før den ble mottatt :) . Oppdaterer her også når jeg har noe konkret. Fint hvis andre som har vært hos han kan legge inn erfaringer.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Tror ombygging til manuell koster mer enn det smaker. Må bytte alt for mye i dashen, styreenhetene etc. Må nesten ha en donorbil til dette.

Har lyst selv til å gjøre dette, men vi har bestemt oss for å bytte til nyere bil (les T5) utover vinteren 2011.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
stedgar
Car: TDI Multivan 1998

Post by stedgar »

Hei Indian!
Synes å huske at du har skrevet at det er forskjellige kasser i våre VR6'er kontra TDI. Oslo Automatservice mente at det er samme kasser med noe forskjellig utveksling. Hva var det du sa våre kasser heter igjen?
Indian
-
-

Post by Indian »

Jeg mener at VR6 har VW kasse og de andre har ZF. Han som overhalt kassen min sa noe om det da det tok tid før han fikk nytt ventilhus.
Indian
-
-

Post by Indian »

Hvordan gikk det til slutt? Handyman...
Handyman

Post by Handyman »

Har vært litt frem og tilbake men endte opp hos Morten på Oslo automat. Litt pga tid er penger. Der leverer jeg bilen på morgen, får låne bil så jeg kommer meg på jobb og henter på ettermiddagen. Fiks ferdig med garanti og foreløpig god service på tlf. De jobber med å gjøre klar en kasse nå og forhåpentligvis får jeg bytte til uken.

Alternativer som ikke ble noe av:

Kjøpe brukt. Kostnaden med å skifte kassen ligger på 10000.-. Tok derfor ikke sjansen da en ikke vet hvor lenge en brukt holder og det blir dyrt hvis den ikke varer lenge før den må ut igjen. Det er også forskjellige kasser så en må være obs så man finner riktig. EQG og DXS er i hvertfall to typer som finnes. Like fysisk men forskjellig elektronikk som gjør at det ikke kan brukes om hverandre uten ombygging.

Sverige. Fant et firma sør for Gøteborg som kunne ta jobben. Hadde byttekasse klar. Kr 7000.- å spare men med tanke på transport opp og ned samt at kassen kanskje ikke klarer turen med påfølgende utgifter til redning tok jeg ikke sjansen. De klarte heller ikke love å bytte på en dag og måtte derfor beregne to dager borte fra jobb pluss overnatting og da blir besparelsen fort spist opp.

Tyskland. Her var det mest å spare men Joachim hadde ikke byttekasse klar. Måtte beregne 4-5 virkedager på jobben. Ferge opp og ned i tillegg så snakker vi en uke i Tyskland. Har ikke mulighet til det så måtte ev sendt den med biltransport. Dette koster fort mange tusen og jeg måtte leid meg bil en uke også. Besparelsen blir fort spist opp her også.

Sjekket også andre firmaer her i Norge bl.a. RATS i Østfold. Alle ligger på ca kr 40000 inkludert alt. Fikk slått av et par tusenlapper hos Morten siden min kasse fortsatt ikke er helt ødelagt og de regnet med mindre utgifter til å sette den i stand.

Så da sitter jeg bare her og venter på beskjed om når jobben kan gjøres og tror jeg blir fornøyd der. Mens jeg venter legger jeg nå bilen ut til salgs på finn. Da kan jeg i hvertfall selge bilen med god samvittighet i forhold til automatkassen :) .
Indian
-
-

Post by Indian »

Jeg hadde snakket med Morten en gang over telefon. En dag møtte jeg opp og han viste meg rundt i verkstedet....
Ringte han igjen noen ganger senere og han alltid hadde tid til å gi noen gode råd.
Betryggende hvis en trenger å reklamere at en levende person snakker istedenfor en telefonsvarer eller 45 minuter med Beatles før du får beskjed å ringe tilbake senere.
mekonomen
-
-
Car: 07 T5 130+ TDI 4motion
Phone: 74148800

Post by mekonomen »

Monter ekstra oljekjøler, og skift olje hver 60000km så holder kassen lit lengere.
B Almli
Indian
-
-

Post by Indian »

mekonomen wrote:Monter ekstra oljekjøler, og skift olje hver 60000km så holder kassen lit lengere.
Montere ekstra kjøler?.....flott men har du oppskriften? Sitter her med en Setrab kjøler og diverse løsninger for å koble til i serie eller som frittstående....kom med forslag.
mekonomen
-
-
Car: 07 T5 130+ TDI 4motion
Phone: 74148800

Post by mekonomen »

Tror man tar bort den originale og kobler til slangene til den ekstern kjøler med banjokoblinger. (skrue med hull) kjøleren settes i fronten.
har gjort dette et par ganger men husker ikke hvem som leverte kjølerkitt. mulig NBS.
Det var en enkel montering. 1,5-2 t
B Almli
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

mekonomen wrote:Tror man tar bort den originale og kobler til slangene til den ekstern kjøler med banjokoblinger. (skrue med hull) kjøleren settes i fronten.
har gjort dette et par ganger men husker ikke hvem som leverte kjølerkitt. mulig NBS.
Det var en enkel montering. 1,5-2 t
Hei Bjørnar!

Velkommen til Forumet! På tide!

Er jo bare å bytte olje med jevne mellomrom. Funker jo hos meg!

Men hadde vært greiere med kjøler ja. Var vel NBS som leverte på den du hadde inn sist, men jeg fikk vel aldri noe klart svar fra de på delene når jeg ringte.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Post Reply