Siste tiden har det vært 7-8minus grader og masse vind, så bilen har stått mye på tomgang og KUN småkjøring, dradd opp biler som har stått i grøfta og slikt, hehe..
Men har nå kjørt 25mil siden fulltank, og målern er nå snart nede på halv... Kan dette være riktig?
Bilen er en 06mod 2.5 4motion 131hester...
Lukter ikke noe lekkasjer eller noe, men greit å fått høre åssen forbruk det er hos dere andre?
Har kjørt den på godt under litern på langkjøring, men syns det var enormt til forbruk siste uka...
Meget høyt drivstoff forbruk på vinter og småkjøring?
Re: Meget høyt drivstoff forbruk på vinter og småkjøring?
Jeg tror ikke det er noe galt med bilen din, min brukte 1,2 på småkjøring med mye start og stopp på vinterstid. Du skriver at du har mye tomgangskjøring, det drar jo opp forbruket i forhold til antall km.
Dieselbiler bruker noe mer diesel om vinteren. Særlig der det er en god del minusgrader.
Det sto i instruksjonsboka til min nyinnkjøpte 04mod Touran 1.9TDi.
En annen ting er at vinter-diesel har høyere innblanding av parafin(?) enn ellers.
Derfor blir vel futten også noe redusert.
Som Øivind nevner, så skriver du jo at du har mye tomgangskjøring. Det hjelper godt på snittforbruket per km det.
Ikke tenkt no' mer på forbruket. Bilen funker og du følger servicer,
så blir det meste fulgt med av verkstedet.
Det sto i instruksjonsboka til min nyinnkjøpte 04mod Touran 1.9TDi.
En annen ting er at vinter-diesel har høyere innblanding av parafin(?) enn ellers.
Derfor blir vel futten også noe redusert.
Som Øivind nevner, så skriver du jo at du har mye tomgangskjøring. Det hjelper godt på snittforbruket per km det.
Ikke tenkt no' mer på forbruket. Bilen funker og du følger servicer,
så blir det meste fulgt med av verkstedet.
13' Toyota Prius+ Seven (taxibil)
01' Audi Allroad 2.5TDi
87' VW Transporter Syncro 1.6TD
90' Audi 200 20v
91' Audi 100 Q Avant 2.3E
01' Audi Allroad 2.5TDi
90' Audi 200 20v
-
sandman
- -

- Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion
Jeg har også i tidligere tråder her på forumet stilt spørsmål ved det jeg også oppfatter som høyt dieselforbruk. Jeg har en 07 Caravelle Vare 174HK 4-Motion, og nå om vinteren med mye småkjøring og mange start/stopp vært helt oppe i mellom 1,6-1,9 l/mil. Jeg synes også dette er litt i overkant av hva man skal forvente av en såpass ny bil, men jeg har også hatt flere samtaler med verkstedet som ikke kan finne noe feil på bilen. Nå skal det sies at etter siste besøk på verkstedet var jeg sikker på at de hadde skiftet luftmassemåleren for bilen var ikke til å kjenne igjen med tanke på trekkraft og hvor mye gass jeg måtte ha på bilen. Men de sier selv at de ikke har skiftet noe, men de har åpnet huset rundt luftmassemåleren. Kan det være at det har vært utett i dette huset? Eller som de selv antydet at det kunne ha vært en dårlig kontakt noe sted?
Jeg har aldri vært lavere i forbruk på bilen enn 0,88 l/mil, men etter dette besøk på verkstedet var jeg nede i 0,7 l/mil på en tur som ikke akkurat er flat landeveiskjøring.
Men nå etter at vinteren er kommet er det fortsatt forholdsvis høyt forbruk igjen på småkjøring......
Jeg har aldri vært lavere i forbruk på bilen enn 0,88 l/mil, men etter dette besøk på verkstedet var jeg nede i 0,7 l/mil på en tur som ikke akkurat er flat landeveiskjøring.
Men nå etter at vinteren er kommet er det fortsatt forholdsvis høyt forbruk igjen på småkjøring......
Stig Joar Sanden
2011 VW Multivan Highline Varebil 180HK DSG 4-Motion
2008 VW Passat Highline Exclusive 140HK 4-Motion (Konebil)
2011 VW Multivan Highline Varebil 180HK DSG 4-Motion
2008 VW Passat Highline Exclusive 140HK 4-Motion (Konebil)
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Dere har en dieselvarmer som drar endel suppe ekstra. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
LMM'en er jo kjent, i VAG-miljøet, for å kunne være et problembarn.sandman wrote:Jeg har også i tidligere tråder her på forumet stilt spørsmål ved det jeg også oppfatter som høyt dieselforbruk. Jeg har en 07 Caravelle Vare 174HK 4-Motion, og nå om vinteren med mye småkjøring og mange start/stopp vært helt oppe i mellom 1,6-1,9 l/mil. Jeg synes også dette er litt i overkant av hva man skal forvente av en såpass ny bil, men jeg har også hatt flere samtaler med verkstedet som ikke kan finne noe feil på bilen. Nå skal det sies at etter siste besøk på verkstedet var jeg sikker på at de hadde skiftet luftmassemåleren for bilen var ikke til å kjenne igjen med tanke på trekkraft og hvor mye gass jeg måtte ha på bilen. Men de sier selv at de ikke har skiftet noe, men de har åpnet huset rundt luftmassemåleren. Kan det være at det har vært utett i dette huset? Eller som de selv antydet at det kunne ha vært en dårlig kontakt noe sted?
Må også ha i bakhodet at ved mye småkjøing og tomgangskjøring, vil eksosanlegget tettes igjen fort.
Spes på moderne dieselbiler med partikkelfilter!!
Kjørte Audi Allroad 2.7TDi som taxi i nesten 3 år. Etter at sjefen hadde kjørt bilen alene i en uke,
så røk det meget svart ved de første par skikkelige pådragene.
Hørt flere tilfeller hvor drosjene har vært plaget med tett eksosanlegg. En kollega fortalte meg at demmes bil,
en Peugot 307 SW turbodiesel, gikk noe sabla dårlig. Ville ikke opp i turtall, altså det buttet i mot på høyere
turtall. Inn og ut verksted uten å bli klok. Så fant en av sjåførene på bilen, at han skulle tråkke på
noe skikkelig. Etter noen minutters hardkjøring og tyning på turtall, poffet det en skikkelig gang og en svær
svartsky bak bilen. Etter det, gikk den som den skulle igjen.
Moralen i historien er: la motorn få strekke på seg innimellom.
13' Toyota Prius+ Seven (taxibil)
01' Audi Allroad 2.5TDi
90' Audi 200 20v
01' Audi Allroad 2.5TDi
90' Audi 200 20v
ca 1 desiliter pr mil sånn i snitt på kalde dager... den begynner vel å virke på 5-8 varmegrader?!Der Postmeister wrote:Dere har en dieselvarmer som drar endel suppe ekstra.
gi bilen en langtur innimellom all småkjøringa og gjerne litt turtall... disse motorene tåler det (og trenger det)... forøvrig glad jeg ikke hadde dette dieselpartikkelfilteret... tror det lager mye tull...
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Jeg har dette filterfaenskapet på crafteren, og det øker forbruket en del. Ca 1dl pr mil vil jeg anslå. Skulle jeg bestillt den nå, ville jeg ikke hatt det. Ikke hjelper det verden heller; kanskje en astmatiker i Oslo sentrum, men siden jeg ikke er der heller så er det iallefall bortkasta.
Dessverre har Møller dette som standard på alle norske biler.
Har forøvrig hatt lite/ikke trøbbel med dette annet enn en føler som takka for seg.
Men forbruket går opp, og den forbrenningsavgassene gjør meg dårlig da de trekker inn i kupeen...
Dessverre har Møller dette som standard på alle norske biler.
Har forøvrig hatt lite/ikke trøbbel med dette annet enn en føler som takka for seg.
Men forbruket går opp, og den forbrenningsavgassene gjør meg dårlig da de trekker inn i kupeen...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Har nå fått kjørt den 25mil med langkjøring, og forbruket er slik som det skal være, har ikke målt, men nåla har nesten ikke sunket i det hele tatt 
Så var heldivis ikke noe galt med bilen!
Så var heldivis ikke noe galt med bilen!