På den orginale plassen står et 100Ah batteri.
På toppen av dette et ekstra 55Ah.
Batteriet på toppen har en enkel hovedbryter slik at jeg kan koble det ut og inn.
Det blir ganske så trangt, men det går akkurat.
Batteriene er godt festet også.

Det blir en lang ledning for å seriekoble....husker min gamle VW1600 hadde to batterier, en under hver forsete men der var avstanden korte.Drittsekken wrote:I manualen til min T4 1995 står det at det er plass til ekstra batteri under førersetet. Tenkte jeg skulle montere det da jeg allerede har kjøpt batteriet. Trodde batteriet var gått da jeg kjøpte bilen og skulle kjøre hjem fra Oslo til Tromsø en helg, tok ingen sjangser.
Noen som vet hvor kablene skal gå fra under setet? Antar at jeg må opp med teppet.
Noen som har ekstra batteri under setet som kunne tatt bilder så jeg ser hvordan det er festet?

Hæ? Kødder du?Drittsekken wrote:Jeg satser på å parallellkople batteriene. Begge polene, siden begge vil da kunne være med på starten. Går man i karrosseriet så vet man ikke hvor strømmen tar veien og risikerer en flaskehals som kan bli varm.
Flott, gleder meg til å se dette i real life.
Ekstremt er vel å ta i en smule. Jeg har drevet endel med et rimelig stort stereoanlegg i en Chevy-van en gang, og der kobla vi opp ett ekstra batteri bak i bilen i tillegg til det orginale framme i motorrommet. Plusskabelen som parallellkobla de to batteria endte vel på mellom 5 og 6 meter. Spenningsfall? Minimalt. Det som er viktig er dimensjon på kabelen, og at det er en sikring mellom batteriene som gjør at kabelen ikke overbelastes.Even wrote: Du trekker ekstremt mye strøm gjennom en lang kabel visst du setter det andre batteriet under førersetet,og bruke det og som startbatteri.