Hvor mange ekstralys i front
Hvor mange ekstralys i front
Mener at jeg har lest at man kun får godkjent 2 "1000-metere" i fronten. Ser imidlertid til tider T5'er som har 3 stykker. Noen som kjenner reglene?
Må få frisket opp fronten på den. Er litt tam uten noe synes jeg. 3 "bøtter" kunne gjort seg.
Må få frisket opp fronten på den. Er litt tam uten noe synes jeg. 3 "bøtter" kunne gjort seg.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Re: Hvor mange ekstralys i front
Husker jeg feil om jeg nevner kjøretøyforskriften for dette ?
To lykter ekstra er maks.
Det som er artig med f.eks VW T5 er at du har da hovedlampene, du får tåke/kurvelys og jaggu kan du ikke bytte vekk plastdekselet i frontfangeren som ligger mellom disse lyktene og montere en VAG-lykt for kjørelys der.
Og kommer du da med etpar Hella Ralley 3000 i grillen attpå tror jeg du vil bli vinket inn når de står ute og skal se på bilene...
Bonus for feil lys eller i mitt tilfelle i vinter, mangelfullt lys er kr. 2.000,- til fordel for statskassen.
Mens jeg nå er igang (sitter på vakt på jobb) så skal man kunne montere inntil to lykter på taket også, eksempelvis skrudd fast/festet på takstativ - kravet er vel at de ikke skal gi refleks for møtende kjøretøy når de er i bruk. Men slår man ikke av ekstralys når man møter noen ??
mvh,
Yngve S
ikke her
EDIT - Angeleyes eller "doble" frontlys i stedet for originale enkeltlamper har vært et moment for krangling i årevis - jeg veit ikke hva regelverket sier om dette men jeg kommer montere min Project 2-lykter på Tyskerbrakka og få på plass mine Hella 3000 Ralley. Vil dem krangle får dem lov til det. P2-lykter og Angeleyes er ei og samma lykt selv om den har adskilt glass.
To lykter ekstra er maks.
Det som er artig med f.eks VW T5 er at du har da hovedlampene, du får tåke/kurvelys og jaggu kan du ikke bytte vekk plastdekselet i frontfangeren som ligger mellom disse lyktene og montere en VAG-lykt for kjørelys der.
Og kommer du da med etpar Hella Ralley 3000 i grillen attpå tror jeg du vil bli vinket inn når de står ute og skal se på bilene...
Bonus for feil lys eller i mitt tilfelle i vinter, mangelfullt lys er kr. 2.000,- til fordel for statskassen.
Mens jeg nå er igang (sitter på vakt på jobb) så skal man kunne montere inntil to lykter på taket også, eksempelvis skrudd fast/festet på takstativ - kravet er vel at de ikke skal gi refleks for møtende kjøretøy når de er i bruk. Men slår man ikke av ekstralys når man møter noen ??
mvh,
Yngve S
ikke her
EDIT - Angeleyes eller "doble" frontlys i stedet for originale enkeltlamper har vært et moment for krangling i årevis - jeg veit ikke hva regelverket sier om dette men jeg kommer montere min Project 2-lykter på Tyskerbrakka og få på plass mine Hella 3000 Ralley. Vil dem krangle får dem lov til det. P2-lykter og Angeleyes er ei og samma lykt selv om den har adskilt glass.
Last edited by Rudeboy on 04 Oct 2009, 09:41, edited 1 time in total.
Det er ikke lov å ha mer enn 2 ekstralys som lyser sammen med hovedlysa.Så ha du 1000m i hovedlyktene (angel eyes) så ha du ikke lov å ha 1000m utenom.Er iallefall slik jeg har forstått reglene.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
Er vel maks 4 fjernlys totalt ja. Om du har bil med to originale kan du ha 2 ekstra. Har du fire originalt kan du ikke ha noe ekstra. Og lykter skal alltid monteres i par.
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
100 LUX er maks.
Du ser på hovedlampene hvor mange LUX de avgir også er det bare å ut å kjøpe ratt type så du Ikke kommer over 100LUX
Du ser på hovedlampene hvor mange LUX de avgir også er det bare å ut å kjøpe ratt type så du Ikke kommer over 100LUX
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
Riktig det med 100 .. Derfor fabrikantene refererer til 17,5 og 37,5 på lyktene sine
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
2 eller 4 fjernlys og de skal monteres parvis er riktig som dere sier her. og maks to parklys, om du har angel eyes er jo det ofte to på hver side men ofte drevet av samme pære så vet ikke åssen det blir sett på?
Ser det er mange som har 4 ekstralys, men har plast deksel over 2 av de, det er da lov og de 2 med "lokk" er arbeidslys, de må da ha egen bryter.
2 lykter foran og 2 på tak er ikke lov, er maks 4 fjernlys som gjelder, med mindre det er noe unntak fordi de er montert på tak men har ikke hørt om det, biler over 3500kg(/7500kg?) kan ha 4 ekstra fjernlys.
Ser det er mange som har 4 ekstralys, men har plast deksel over 2 av de, det er da lov og de 2 med "lokk" er arbeidslys, de må da ha egen bryter.
2 lykter foran og 2 på tak er ikke lov, er maks 4 fjernlys som gjelder, med mindre det er noe unntak fordi de er montert på tak men har ikke hørt om det, biler over 3500kg(/7500kg?) kan ha 4 ekstra fjernlys.
Men det er ikke lux, det er bare et referansetall. La oss bare kalle det 100 %. Lysmengde måles ikke i lux, men i lumen. Hvor godt opplyst en flate er derimot, måles i lux (eks. veibanen) dette vil jo variere med farge på flaten samt mange andre faktorer.
-
Tean
- Car: T4 -93 2.4D T4 -98 2.5B Syncro T5 -11 102Hk
Går det an å legge opp f.eks. det midtre av tre tusenmetere som 'arbeidslys'? Det er vel kun krav til at den da har en egen bryter, og kan justeres om jeg ikke tar feil....
Den vil jo ikke da kunne brukes lovlig under kjøring da, men da har man hvertfall tre bøtter foran, lovlig....
Tean
Den vil jo ikke da kunne brukes lovlig under kjøring da, men da har man hvertfall tre bøtter foran, lovlig....
Tean
Er de lov å ha parklys i tusenmeterne hvis de originale demonteres?
Hu vad skönt att bo i Sverige med alla regler man har på fordon i Norge!
//Magnus M, The Swede
Caravelle lång 174hk 4motion AXE -07
ny vri på spørsmålet;
jeg vil ha 4 STORE ekstralykter i fronten.
er det noen måte jeg kan få "godkjent" dette på?
-
solrikioo
- -

- Car: Skoda Octavia 2014
Nei.
Gi faen. Skru de av ved eu og evt utekontroll..
Gi faen. Skru de av ved eu og evt utekontroll..
Nei - men det gir godt lysmonor wrote:ny vri på spørsmålet;
Du får godkjent to ekstralys på 17,5 - ikke noe mer!
-
Oljemannen
på bilen min har jeg to hella iluminatorer chrome 37.5 i fronten. ble stoppet i tekniskkontroll og fikk mangellapp på parkeringslysene i disse. måtte til traffikstasjon( Ålesund) for å vise bilen uten parklys i ekstralysene. da jeg kom ditt kikket kontrollmannen på ekstralysene og så parklysene var fjernet. så spurte han om det var xenon i ekstralysene. jeg svarte nei, da det er vanlige halogen pærer i dem. da sa han bare, om du hadde satt xenon pærer i dem ville du fått enda bedre lys!!??
jeg skriver under mangellappen og du kan trygt kjøre videre??
kjempe fin opplevelse og ikke noe styr om det var 37.5 ekstralamper.
jeg skriver under mangellappen og du kan trygt kjøre videre??
kjempe fin opplevelse og ikke noe styr om det var 37.5 ekstralamper.
-09 Multivan Highline 130 TDi tip
-08 Bmw 525 ia
-01 opel speedster
-03 Transporter 102TDi Aut
92 Hydrolift R 20 med Mercury XR2 til salgs
-08 Bmw 525 ia
-01 opel speedster
-03 Transporter 102TDi Aut
92 Hydrolift R 20 med Mercury XR2 til salgs
monor wrote:ny vri på spørsmålet;
mener dette går...HVIS den totale lystyrken ikke overstiger 50 lux/lumen(siden hovedlysa er 50 og max er 100)
når jeg viste min T5 på Tvilstilsynet med 3 extralys og bøyle , fikk jeg beskjed om att de måtte monteres parhvis 2 eller 4
Jørn Tangen
klystèr wrote:monor wrote:ny vri på spørsmålet;
mener dette går...HVIS den totale lystyrken ikke overstiger 50 lux/lumen(siden hovedlysa er 50 og max er 100)
når jeg viste min T5 på Tvilstilsynet med 3 extralys og bøyle , fikk jeg beskjed om att de måtte monteres parhvis 2 eller 4
monter 4stk hella luminator med slett glass (17,5 merket glass) og koble om hovedlampene slik at di kun lyser som nærlys og ikke veksler mellom nær og fjern. Når du skrur på fjernlys lyset tennes di fire hella lyktene sammen med nærlyset på bilen. I følge kjøretøy forskiften har du nå 4 fjernlys og tilfredstiller regelen om at dersom det benyttes separate lykter til nær og fjernlys så skal altid nærlys lyse sammen med fjernlyset.
Blir du stoppet i kontroll så refererer du til disse to punktene i kjøretøyforskiften så tror jeg neppe di gidder og lage til noe tull for deg og lyktene dine. Bare husk å koble park lyset i ekstralyktene om en egen bryter ellers får du garantert en liten "huskelapp" på disse siden du har det andre lyset ditt i "orden"
Er vel kansje å tøye regelverket en smule men
Transporter T5 2.5 TDI
Multivan T5 2.5 TDI
link til T5 deler jeg har til overs.
viewtopic.php?f=7&t=29443
Multivan T5 2.5 TDI
link til T5 deler jeg har til overs.
viewtopic.php?f=7&t=29443
Har just beställt 3st Lightforce E240 konverterade med 75w Xenon.

Lyser garanterat 1500m antagligen 2000m också.
Beställde på: http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=3624&grp=407887 Locex heter företaget (gör bra stöldskyddsmuttrar också).
Och det är helt lagligt med dessa extraljus i Sverige trots 7000+ lumen per lampa!

Lyser garanterat 1500m antagligen 2000m också.
Beställde på: http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=3624&grp=407887 Locex heter företaget (gör bra stöldskyddsmuttrar också).
Och det är helt lagligt med dessa extraljus i Sverige trots 7000+ lumen per lampa!
//Magnus M, The Swede
-
highline 2001
- -

- Car: transporter t5 2013
- Phone: 41313922
Hei sann
Jeg kjører rundt med 4 xenonkonverterte hella rallye 1000 (70w) på min transporter. Har i tillegg angellights fra martin med 50w xenon i.Jeg mener at med alt villt etter vegen, burde dette være påbudt. Har vel allerede berget bilen og meg 5-6 ganger de lysa. Dette gir jo et fantastisk lysbilde på fulltlys, men man ser jo ingenting når man blender ned jo. Er jo kjedeligt når du kjører etter vegen å folk begynner å blinke med lysa når det er 1000m før du møter de. Vurderer derfor å sette på en bryter slik at jeg kan ta en gradvis nedblending. Finnes jo sånne brytere på markedet da. Sånne som er av-på-på. når det gjelder antallet fjenlys, har jeg laget hurtigkobling på 2 av de, slik at det tar ca 30 sek å fjerne de visst gulvestene krever det. får det er vel slik (håper jeg) at vist man kan fjerne de med en gang så slipper man mangellapp? Eller er jeg på bærtur nå?
Jeg kjører rundt med 4 xenonkonverterte hella rallye 1000 (70w) på min transporter. Har i tillegg angellights fra martin med 50w xenon i.Jeg mener at med alt villt etter vegen, burde dette være påbudt. Har vel allerede berget bilen og meg 5-6 ganger de lysa. Dette gir jo et fantastisk lysbilde på fulltlys, men man ser jo ingenting når man blender ned jo. Er jo kjedeligt når du kjører etter vegen å folk begynner å blinke med lysa når det er 1000m før du møter de. Vurderer derfor å sette på en bryter slik at jeg kan ta en gradvis nedblending. Finnes jo sånne brytere på markedet da. Sånne som er av-på-på. når det gjelder antallet fjenlys, har jeg laget hurtigkobling på 2 av de, slik at det tar ca 30 sek å fjerne de visst gulvestene krever det. får det er vel slik (håper jeg) at vist man kan fjerne de med en gang så slipper man mangellapp? Eller er jeg på bærtur nå?
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert