1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Her er blider fra den store vinter-testen:
ImageImageImageImageImageImage
T3`en klarte seg fint på trange skogsveier og opp bratte bakker.
Kjekt med stor bil, fikk plass til både ved-kasse og kjelke inne i bilen.
Første natta var det 16 kuldegrader og 5 pluss grader inne i camperen med en 1000W oljefylt radiatoroven (elektrisk). Andre natta var det 10 kuldegrader og 7 plussgrader i camperen godt og varmt :wink:
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

For en fin måte å gå inn i det nye året på :D Flotte bilder og et håndfast bevis på bilens bruksvennlighet !!
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tur-Bo wrote:For en fin måte å gå inn i det nye året på :D Flotte bilder og et håndfast bevis på bilens bruksvennlighet !!
Enig, T3 har et fantastisk bruksområde!

Kùn en tur ga full uttelling, nå kan jeg si at jeg har vintercampet både i 2009 og i 2010 :D
Hadde ikke sovet godt og varmt uten et ekstra "gammeldags" liggeunderlag oppå madrassen, forsøkte uten men kjente kroppsvarmen forsvant ned i madrassen. Som sikkerhet hadde jeg to soveposer og lue.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Hei,
har ikke fått mekket mye i det siste, men biler må brukes hvis ikke gror de fast, så idag var det på tide å lufte T3`en på en kort langtur etter mye småkjøring, det ble en 20 mils gjennom to fylker, i 18 kuldegrader.
Overraskende mange nye biler stod langs veien med motorstopp/kuldeproblemer, men T3`en gikk fint med god varme i kupèen takket være WBX bensin (og ikke diesel) :wink:
Inkontinensen er under kontroll for det lekker/drypper mest på iskald motor i kuldegrader (under -10 grader), straks motoren blir litt varm så tetter den seg selv ved at metallet blir varmt og utvider seg.
Selv etter dagens 20 mils tur så lyser iallfall ikke lampa for lite kjølevæske.

Image
Kartleseren kunne ta bilder ut av T3`ens store panoramavindu: Ved inngangen til Mjøndalen over Ryghkollen (ved det gamlesandtaket) er dalen trang og vinden tilsvarende sterk, fikk følelsen av å kjøre på fjellet, måtte senke farta for å ikke blåse av den islagte veien.
Last edited by HappyT3 on 11 Jan 2010, 09:19, edited 1 time in total.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Kjører dieseldyr selv, og bortsett fra regninga når man tanker opp skulle jeg gjerne hatt WBX.

Ser forresten av bildet at du ikke har satt på lengre viskere. Panoramaet blir enda bedre hvis du setter på 21" (535mm) visker på førersida, og 19" eller 20" på passasjersida. 20" går på vinduslista siste biten, men det ser ikke ut til å gi problemer.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Et lite tips. større hjul gjør bilen utrolig mer behagelig i sidevind. Når jeg fikk 235/75X15 på syncroen min forsvant følelsen av å bli blåst av veien.
Så hadde jeg hatt en bakhjulstrekk , hadde det nok kommet på feks. 215 /70 x 15 på noen mb-stålfelger eller noe lignende. :)
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tur-Bo wrote:Et lite tips. større hjul gjør bilen utrolig mer behagelig i sidevind. Når jeg fikk 235/75X15 på syncroen min forsvant følelsen av å bli blåst av veien.
Så hadde jeg hatt en bakhjulstrekk , hadde det nok kommet på feks. 215 /70 x 15 på noen mb-stålfelger eller noe lignende. :)
Jeg har strippet sommerfelgene (stål) for dekk og ventiler, har planer om å lakkere opp disse på nytt og kjøpe originale hjulkapsler for original /retro look. Hvis "blåse av veien" følelsen kan reduseres med større felgdiameter må jeg nok revurdere felgplanene...
Ser for meg kommende turer opp langs svenskekysten i kraftig sidevind, eller brua over til København i heftig sidevind...

Uansett, de rådende værforhold setter en brems på framdriften, men til våren blir det nok full gjennomgang av hjuloppheng, mulig det finnes slark i systemet.
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Til mitt retroprosjekt , som forøvrig ligger på is, bokstavlig talt :lol: , hadde jeg tenkt å lete opp noen mb felger fra feks w-123 eller w-124/126. sveise fast noen runde skruehoder for å få på de orginale kapslene og få på felgringer. for mest mulig orginallook. mb w-123 (1978-1985)har felger som ligner endel på t3 felgene og noen få av stasjonsvognene kom med 15", men er nok litt vriene å få tak i.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Tok en kjøretur til Bilextra.

Image
Dommerpanelet har fått et nytt medlem :wink: Ute/inne temp +pluss batteri spenning.
http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=3601

Hvor jeg skal feste denne må jeg tenke litt på.
Planen er at 12V målingen skal være på campingbatteriet når jeg får installert et campingbatteri.
Last edited by HappyT3 on 15 Jan 2010, 15:06, edited 1 time in total.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

HappyT3 wrote:Image
Litt høy tomgang når den er varm?
Joachim

HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

subwoofer wrote: Litt høy tomgang når den er varm?
Godt observert, den ligger rundt 1200 omdr/min på varm motor, må nok justere dette etterhvert...
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

jeg har ett nesten nytt fritidsbatteri som står her.. kjøpte det nytt til 1498 hos mekonomen i februar.. byttes ut da jeg går for optima batteri.. gi ett bud så kanskje det blir ditt... har stått oppi kassa under venstre sete..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

På gunn av rådende værforhold har jeg tatt en pause i wasserkampfen, forbruket er jo så lavt at det tar 3 dager før varsel-lampa begynner å blinke, og det er jo overkommelig.

Men, selv utenfor grillsesongen er det mulig med grill-arbeid. Hadde et uhell med en stige som sveipet innom grillen og knuste deler av grillen (10 kuldegrader gir sprø plast).

Image
Rett over VW merket, sprutet det plast deler.

Image
Limte først sammen alle smådelene (del for del) til hele lengder og monterte inn i grillen (med superlim), så ble superlimdelene forsterket/armerte (under, på baksiden) med med små "ispinner" (sånne som brukes til å røre i kaffen) og epoxy.

Image
Fikset også et brudd ved høyre hovedlys.

Image
Lakkerte til slutt opp sølvkanten på nytt da denne var relativt godt visket ut. La også på et lag med herdende linolje (terasseolje) på det svarte med en liten bit av en svamp - Hvorfor? Jo, terasseolje sprekker ikke opp (som lakk på plast), men heller slites gradvis ned slik at "polishen" varer leeenge.

Skylte også ekstralyktene innvendig med lunket vann for å bli kvitt gammel grums (brukte IKKE såpe), såpe må ikke brukes for reflektorene tåler ikke løsemiddel, snakker av erfaring..).
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

HappyT3 wrote:Skylte også ekstralyktene innvendig med lunket vann for å bli kvitt gammel grums (brukte IKKE såpe), såpe må ikke brukes for reflektorene tåler ikke løsemiddel, snakker av erfaring..).
Hva gjør du for å bli kvitt vannet i dem etterpå? Rødsprit er ypperlig til å bli kvitt vann med, men tåler reflektoren det? "Ekstrafjernlysa" (har firkantgrill) mine er ganske matte inni, så noe må gjøres.
Joachim

HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

subwoofer wrote: Hva gjør du for å bli kvitt vannet i dem etterpå? Rødsprit er ypperlig til å bli kvitt vann med, men tåler reflektoren det? "Ekstrafjernlysa" (har firkantgrill) mine er ganske matte inni, så noe må gjøres.
Lunka vann-riste-helle ut, lunka vann - riste - skylle ut osv til du blir fornøyd.
Tørket ved å bruke èn gammeldags skotørker montert i pæreåpningen (en sånn med slanger som blåser varm luft).

Ville ikke turt å prøve rødsprit, mulig det virker bra og ikke løser opp reflektorlakken (tåler ingenting annet enn vann), men da bør du først prøve på noen gamle/kasserte reflektorer for å se virkningen. Jeg garanterer at det ikke er hyggelig å se reflektorlakken løsne...
Hvis noen andre har erfaring med middel som ikke skader reflektorlakk -> ja takk :wink:
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Når jeg tenker meg om skylte jeg ut innsiden av 7"-innsatsene til Frk. Jensen med rødsprit (de hadde fingeravtrykk på innsiden av glasset, ferskt levert fra Veng), tror ikke lakken har løsna der. Den bilen er ikke mye ute og kjører for tida, men det er snart to år siden jeg gjorde det, så juksa burde ha vist seg snart. Skal ta en nærmere titt neste gang jeg er i garasjen.

Man kan jo ta litt rødsprit på en Q-tip og gni helt innerst på reflektoren, da skulla man se det ganske fort.
Joachim

Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

" lakkerte opp sølvkanten" med hva ? Har opp i gjennom årene forsøkt div " crom" lakk som har vist seg å være noe dritt. Blir som oftes mest som matt aluminium.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tur-Bo wrote:" lakkerte opp sølvkanten" med hva ? Har opp i gjennom årene forsøkt div " crom" lakk som har vist seg å være noe dritt. Blir som oftes mest som matt aluminium.
Hadde tenk å bruke Biltemas felgspray (sølv) som jeg er fornøyd med, tok boksen ned av kjellerhylla og brukte denne,men jeg fant først ut etterpå at jeg hadde brukt Plastic Padding - Felgspray sølv (artikkel 429).
Det ble bra nok.

Hvis ikke felglakk, så kunne kanskje denne gjort susen(?):
http://www.biltema.no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Solvkrom/
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Baronen etter grillfix, mangler kun èn bitteliten plastbit i tanngarden, den finner jeg kanskje til våren :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Lørdag formiddag er en fin tid for mekking, -10 kuldgradeder i skyggen er litt kjølig, men økta gikk greit, og skru måtte jeg jo - en løs dynamo på en bil i daglig drift kan ikke tolereres.

Image
Viftereima startet å hyle i går kveld, dynamoen hadde løsnet :shock: Eneste som holdt dynamoen på plass var strammemekanismen...

Image
Begge boltene til festebraketten var brukket :shock: Den til høyre for leeenge siden, den til venstre igår.

Image
Detalje, venstre skrue nylig brukket, høyre en stund siden den brakk..

Image
Braketten (5) var med andre ord uten feste.

Image
Vinkeldrill måtte brukes for å komme til med borret. http://www.biltema.no/Verktoy/Elverktoy ... oremaskin/

Image
Spesialverktøy gjør susen. http://www.biltema.no/Bil---MC/Verktoy- ... -20-deler/
Første gangen jeg brukte dette settet og det virket over all forventning, kluet er å være nøyaktig ved borring av hull i skruen - mest mulig i midten og helst samme vinkel som bolten, klarte begge deler og begge boltene løsnet uten problem :)

Image
Hodeløs bolt nummer 1 ute :D

Image
Og der kom nummer to.

Image
Benyttet muligheten til et nytt støt i wassekampfen. Èn lekkasje mindre :wink:

Image
Fikk ikke av oljepåfyllingsrøret, det ble trangt med drillen (mye maktbruk), røret virket litt slarkete etterpå, så jeg satte på en slangeklemme - det ble tight og fint.

Image
Prøveturen ble poltur til Horten, og så til Mekonomen for å kjøpe 4 liter rød frostvæske til Baronen som er "hard på flaska" :wink: Siden jeg hadde brukt drillen måtte jeg obligatorisk stoppe på Borre :wink: : -10 grader, lett snøvær og sol.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

HappyT3 wrote:
Øystein wrote: Slik skal det gjøres!

Har du varenr på røret? Finner bare hvit utgave for skjult el-installasjon i vegg..
Takk, jeg sjekket merkelappen, det er BT nummer 35-850 "Flexslang 16mm / 25 meter / *ej for inngjutning*" , kjøpte det for noen år siden så det er ikke sikkert at det fortsatt omsettes i svart utgave?

Finnes på Bauhaus, jeg valgte en 25mm istedenfor så har en litt å gå på

Kjøpte en rulle som skal spenderes på mine små når tempen stiger :mrgreen:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Nå er det lysere tider, og igår ble en av de største lekkasjene fjernet fra WBX`en. Den verste jobben var egentlig å få av de to festeboltene til termostahuset, dette måtte gjøres fra undersiden brukte pipesett med forlengere. Etter at de to unbrakoskruene endelig løsnet så var resten plankekjøring.

Image
Lekkasje tydelig synlig på grunn av det rødhvite ”pulveret” i overgangen mellom termostathus og toppen.

Image
Fra undersiden ferske lekkasjespor etter kjølevann, synlige dråper.

Image
Huset er frigjort. Det var endel hardt "kanelstøv" med andre ord tydelige rester etter raditortettemiddel.

Image
O-ringen så ikke god ut.

Image
Så var det bare å rense, O-ringspor med q-tips og sprit, aluflaten ble "polert" med 600 papir.
Det kun nødvendig å løsne to slanger fra huset, fra den stussen som peker inn i bildet og den som peker opp til høyre. Alle andre slanger inkludert sensorer/m ledninger lot jeg sitte på plass.

Image
Brukte paknings-silikon som monteringslim for O-ringen, og som ekstra tettemiddel.

Har kjørt med denne lekkasjen i vinter, måtte vente til det ble bar asfalt foran garasjen slik at jeg kunne kjøre bakhjula opp på to ramper og ha sikkert og trygt underlag (endelig fast asfalt og ikke på snø).

Skal bli spennende å følge med på vannforbruket etter denne fiksen :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Inspirert av Martins BULLI prosjekt -> jeg fikk noe i posten idag :D

Image

Søker herved om medlemskap i Traumatisk Forbund
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Liv i denne tråden igjen ser jeg, det må vel være det sikreste vårtegnet ;) :D
Hans Sæle
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

HappyT3 wrote:Inspirert av Martins BULLI prosjekt -> jeg fikk noe i posten idag :D
Søker herved om medlemskap i Traumatisk Forbund
Å ja, den var helt lik. Jeg har ikke hatt noe overnattings tur ennå så jeg har ikke fått teste den sikkelig men jeg har brukt den mye sånn i hverdagkjøring. Den gir relativt god varme og bruker veldig lite gass. Nesten ingenting. Også er den ganske stillegående.
Men det har vært par episoder når den har slått seg av uten noe forståelig grunn. Jeg har en mistanke at luftintaket her blitt for lite..:roll:

Traumatisk Forbund :lol:
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Post Reply