SOLDT!! Yellow 2002 LWB 150 hk 9 p
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Re: Yellow 2002 LWB 150 hk 9 p
kan ju også være mulig å skifte svinghjul
fant denne
http://www.volkswagenspares.com/page.ph ... +Flywheels
Description/Technology
Dual-Mass Flywheels (DMF) have a pair of rotating masses which rotate freely relavtive to one another to a limited extent. They are interconnected by a springdamper system which yields a high moment of inertia, combined with high damping factors.
Benefits
Drive-train vibrations are reduced by aduel mass flywheel, which reduces rattling and droning noises, particulary at low engine speeds. The resultant smoother low-speed running allows comfortable driving at lower speeds, which helps reduce fuel consumptions.
Vehicles Covered
LuK manufactures this flywheel technology for twenty car manufactures worldwide. In Europe around one-quarter of all passenger cars, e.g., Audi, BMW, Mercedes-Benz, Toyota, Volvü, Volkswagen, etc., are equipped with this flywheel technology. This LuK product can even be found on small commercial vehicles, such as the Volkswagen T4 and the Mercedes-Benz Sprinter, Vario, Vito, and Viano.
Går å skifte med motor på plass, hvis en fjerner gearkassa
fant denne
http://www.volkswagenspares.com/page.ph ... +Flywheels
Description/Technology
Dual-Mass Flywheels (DMF) have a pair of rotating masses which rotate freely relavtive to one another to a limited extent. They are interconnected by a springdamper system which yields a high moment of inertia, combined with high damping factors.
Benefits
Drive-train vibrations are reduced by aduel mass flywheel, which reduces rattling and droning noises, particulary at low engine speeds. The resultant smoother low-speed running allows comfortable driving at lower speeds, which helps reduce fuel consumptions.
Vehicles Covered
LuK manufactures this flywheel technology for twenty car manufactures worldwide. In Europe around one-quarter of all passenger cars, e.g., Audi, BMW, Mercedes-Benz, Toyota, Volvü, Volkswagen, etc., are equipped with this flywheel technology. This LuK product can even be found on small commercial vehicles, such as the Volkswagen T4 and the Mercedes-Benz Sprinter, Vario, Vito, and Viano.
Går å skifte med motor på plass, hvis en fjerner gearkassa
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
ducce999s
- -

Har hatt litt plunder med lysbrytern,så jeg tenkte at en måtte gjøre noe med sak. Etter litt lirking for å presse låsepinnene til siden kom bryteren ut. Jammen me ikke mye ekstra kabel de har brukt til bryteren.
Det var ingen vakker syn som møtte en.
Begynte å plukke især bryteren g ju lengre inn jeg kom desto mer smelta plast var. Ikke rart at bryteren var kranglete.
Tok noen bilder, tenkt det kunde være greit å se hvordan de ser ut, når dere skal skifte de 2 lyspærene i bryteren
For egen del så blir det hoggern i morgen.
Fikk satt på nær og fjernlys ved å bygle de 2 venstre nedre pinnene.

Bryteren bakifra, lasken ligger mellom 58 og 58L

Bryterhus og vridknapp innifra bryteren

Kretskort med lysdimmer samt de 2 pærene, den venstre for lys i bryteren og den høyre tåkelys indikering

Under kretskortet så det slik ut. NB har vært en kraftig overbelastning her ja. Meste parten av bevegelige deler satt sammen

Bakside av kretskort med pærer, notere sot merket.

Slik sitter bryteren nå i bilen.
Ved å legge en lask mellom de to pinnene til venstre om den hvite knappen så fikk en både nær og fjernlys fast resten mangler
Men for å være sikker så kobler jeg vekk alle kabler når jeg går fra bilen
Det var ingen vakker syn som møtte en.
Begynte å plukke især bryteren g ju lengre inn jeg kom desto mer smelta plast var. Ikke rart at bryteren var kranglete.
Tok noen bilder, tenkt det kunde være greit å se hvordan de ser ut, når dere skal skifte de 2 lyspærene i bryteren
For egen del så blir det hoggern i morgen.
Fikk satt på nær og fjernlys ved å bygle de 2 venstre nedre pinnene.

Bryteren bakifra, lasken ligger mellom 58 og 58L

Bryterhus og vridknapp innifra bryteren

Kretskort med lysdimmer samt de 2 pærene, den venstre for lys i bryteren og den høyre tåkelys indikering

Under kretskortet så det slik ut. NB har vært en kraftig overbelastning her ja. Meste parten av bevegelige deler satt sammen

Bakside av kretskort med pærer, notere sot merket.

Slik sitter bryteren nå i bilen.
Ved å legge en lask mellom de to pinnene til venstre om den hvite knappen så fikk en både nær og fjernlys fast resten mangler
Men for å være sikker så kobler jeg vekk alle kabler når jeg går fra bilen
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Kjøp ny bryter. Dette er forbruksvare sammen med rele 109 og eldel bak tenningslåsen.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
ducce999s
- -

DA er ny bryter på plass, så til at jeg fikk med tåke lys både fram og bak, slik at jeg får koblet til de jeg har liggende 
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
prinsatle
- -

- Phone: Ni 5 87 10 10
hva var prisen for en slik bryter med mulighet for tåkelys foran og??
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
VIF
en by et lag
atle
-
ducce999s
- -

Glemte å legge med detprinsatle wrote:hva var prisen for en slik bryter med mulighet for tåkelys foran og??
1445NOK ink. MVA på Albjerk i Lier
Med rødt lys så heter den 7D0 941 532 R (701 919 243 H=grønt lys, VAG CAT)
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
ducce999s
- -

Da har bilen fått rullet noen km til
og passert enda en magisk grense

Har ytterligere ca 3000 etter dette, hei hva det går
og passert enda en magisk grense

Har ytterligere ca 3000 etter dette, hei hva det går
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
ducce999s
- -

Så var det dags for service, har blitt noen mil med bilen siden oktober ja
Super bil å kjøre med godt drag.
Men i lørdag så ble det stopp :!: :!:
Dynamo la av da jeg var på vei å hente noe småtteri flaks at det finnes Buss folk litt her og der. Så jeg fikk skyss hjem å henta Sika til å hente tingene i bilen.
Lampa begynte bare å lyse, åsså forsvant all strøm.
Feil ja si det, kilereim, trur ikke det. Men en få rju ikke sett noe uten å demontere halve bilen.!! Tipper på laderelæ, krysser fingra for det.
men den må inn på VW verksted, så får vi hva pengene ruller denne gang.
På mandag så blir det til å ringe NAF å dem til å kjøre bilen til verksted. Hmm mandag er vist nå det
Super bil å kjøre med godt drag.
Men i lørdag så ble det stopp :!: :!:
Dynamo la av da jeg var på vei å hente noe småtteri flaks at det finnes Buss folk litt her og der. Så jeg fikk skyss hjem å henta Sika til å hente tingene i bilen.
Lampa begynte bare å lyse, åsså forsvant all strøm.
Feil ja si det, kilereim, trur ikke det. Men en få rju ikke sett noe uten å demontere halve bilen.!! Tipper på laderelæ, krysser fingra for det.
men den må inn på VW verksted, så får vi hva pengene ruller denne gang.
På mandag så blir det til å ringe NAF å dem til å kjøre bilen til verksted. Hmm mandag er vist nå det
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
ducce999s
- -

hmm, har blitt stopp på bilen. Dynamo lampabegynte å lyse og så forsvant strømmen
Flaks at forumsmedlemmer finnes litt her og der slik at en kom seg hjem og fikk henta Sikan
I dag kom NAF og henta og kjørte den til Møller TØnsberg, skal bli spennende å høre hva pris det blir på dette
Flaks at forumsmedlemmer finnes litt her og der slik at en kom seg hjem og fikk henta Sikan
I dag kom NAF og henta og kjørte den til Møller TØnsberg, skal bli spennende å høre hva pris det blir på dette
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
ducce999s
- -

En stund siden sist.
Ble en grei pris på reparasjon, var kun relæt som hadde tatt kvelden. straks under 2000kr totalt helt ok og kjapp og bra service i Tønsberg.
Har nå rullet ca 30000km med bilen siden jeg fikke den i oktober. Veldig grei bil som jeg er kjempefornøyd med.
Forbruket ligger på snitt 0,7-0,75 med topper i by kjøring på 0,85 og med bunn på E18 kjøring på 0,6. Rene sparebøssen dette
Bilen var EU godkjent i februar i fjol men pga at den ble omregget til personbil så ville SVV at bilen skulle inn på normalebetingelser dvs annenhvert år og da den har partall som slutttall så ville de ha inn den i år igjen!!! For at det var slik dems systemer var.
Har dog trekt ut i tid å få det gjort bl.a pga av jeg fått feil på airbag og båtte få tak på en ny. Og dessverre eller hvordan en skal si det så er det ikke mange slike biler som kommer til hoggern der airbagen er ok. Men fikk til slutt tak på en og sendte bilen til min mekaniker for full gjennomgang før EU.
dessverre ble lista lang
alt fra barekuler til vindusviskerrelæ og bromseskiver.
Det viste seg at amatørenbedriten som skrudd på bilen mens den var drosje har gjort en kjapp en og spart litt peng ved å montere skiver for 102Hk 280mm diameter. Men da det er en 150hk så skal det være større skiver 310mm. Resultat at bromsbeleggene ikke dekker hele skiva og slites feil og dårligere bromsevirken.
Så det ble en kostbar operasjon dette. Men men, nå skal bilen være klar og feilfri for de neste 100000km
hvilket vel tar med min kjøring litt over 2 år!!!!
Så neste uke der den hjemme igjen og frem til dess så tuffer en rundt i en av T3 bilene, blir en dag på hver av dem slik at en sprer km
Må bare tillegge at dama mi, som satte meg på spåret på denne sykdommen med Caraveller. Har gått fra å lure på hva en skal med en så stor bil, til å si at hun godt kan kjøpe den av meg da hennes -96 modell begynner å synge på siste vers
)

Ble en grei pris på reparasjon, var kun relæt som hadde tatt kvelden. straks under 2000kr totalt helt ok og kjapp og bra service i Tønsberg.
Har nå rullet ca 30000km med bilen siden jeg fikke den i oktober. Veldig grei bil som jeg er kjempefornøyd med.
Forbruket ligger på snitt 0,7-0,75 med topper i by kjøring på 0,85 og med bunn på E18 kjøring på 0,6. Rene sparebøssen dette
Bilen var EU godkjent i februar i fjol men pga at den ble omregget til personbil så ville SVV at bilen skulle inn på normalebetingelser dvs annenhvert år og da den har partall som slutttall så ville de ha inn den i år igjen!!! For at det var slik dems systemer var.
Har dog trekt ut i tid å få det gjort bl.a pga av jeg fått feil på airbag og båtte få tak på en ny. Og dessverre eller hvordan en skal si det så er det ikke mange slike biler som kommer til hoggern der airbagen er ok. Men fikk til slutt tak på en og sendte bilen til min mekaniker for full gjennomgang før EU.
dessverre ble lista lang
Det viste seg at amatørenbedriten som skrudd på bilen mens den var drosje har gjort en kjapp en og spart litt peng ved å montere skiver for 102Hk 280mm diameter. Men da det er en 150hk så skal det være større skiver 310mm. Resultat at bromsbeleggene ikke dekker hele skiva og slites feil og dårligere bromsevirken.
Så det ble en kostbar operasjon dette. Men men, nå skal bilen være klar og feilfri for de neste 100000km
Så neste uke der den hjemme igjen og frem til dess så tuffer en rundt i en av T3 bilene, blir en dag på hver av dem slik at en sprer km
Må bare tillegge at dama mi, som satte meg på spåret på denne sykdommen med Caraveller. Har gått fra å lure på hva en skal med en så stor bil, til å si at hun godt kan kjøpe den av meg da hennes -96 modell begynner å synge på siste vers

TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
ducce999s
- -

Da har endeligen den Gule komme hjem 
Gikk rett gjennom PKK uten anmerkning, så vi startet første dagen med en svipptur ned til Arendal og hjem igjen. Avslappet kjøring på E18, i med 5 gir og sett cruisen på de obligatoriske 70km/h og holde i ratten mens en gjør en masse annet
Servicen gjorde godt, og det ser ut til at forbruket har gått ned og
Gikk rett gjennom PKK uten anmerkning, så vi startet første dagen med en svipptur ned til Arendal og hjem igjen. Avslappet kjøring på E18, i med 5 gir og sett cruisen på de obligatoriske 70km/h og holde i ratten mens en gjør en masse annet
Servicen gjorde godt, og det ser ut til at forbruket har gått ned og
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
ducce999s
- -

Da har jeg endeligen fått ordnet med begge låskassene og bytta fjær slik at sentrallåset fungerer og at dørene ikke låser seg av seg selv. Fikk også plukket isør og smørt opp låssylindrene, og det var nødvendig. Høyre side fikk en ikke inn nøkkelen på.
Gjenstår å plukke ut låssylinder bak og rense å smøre, samt sjekke hvorfor s-låset i skyvedøren ibland fungerer og ibland ikke fungerer.
konstaterte at det vært andre som prøvet seg på låsene frem uten å vete hva som skal til. Stenger for å åpne med satt feilmontert og alle gummimellomleggen mellom dør og dørtrekk lå løse inne i døren.
Gjenstår å plukke ut låssylinder bak og rense å smøre, samt sjekke hvorfor s-låset i skyvedøren ibland fungerer og ibland ikke fungerer.
konstaterte at det vært andre som prøvet seg på låsene frem uten å vete hva som skal til. Stenger for å åpne med satt feilmontert og alle gummimellomleggen mellom dør og dørtrekk lå løse inne i døren.
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
ducce999s
- -

da var s-låsen i skyvedøren ordnet også. Lå en masse fett mellom blekkene i selve låset. Ble nødd til å åpne og rense.
Next step, få løs låssylinderen i bakluka.
Next step, få løs låssylinderen i bakluka.
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
ducce999s
- -

hmmmm, da står den gule på Møller i Larvik. Generator, servo reim hoppa av. Transport med NAF. Grei sak det. Men fikk feilmeldingen i dag.
En skrue til strammeren har gått av slik at strammeren detter ned. Tiltak: En må bytte en brakett, strammerhjul + litt mere. Blir et litet nett jobb for 11.000kr!!!!!!

Nr 3 som må skiftes. Alternativet var å plukke ut motorn for å få ut skruen
1 ukes leveransetid, spesialbestilling, ja ja bare å betale å se gla ut. Får ju ikke flytta bilen fra verksted heller og har ikke tid til å skru selv.
En skrue til strammeren har gått av slik at strammeren detter ned. Tiltak: En må bytte en brakett, strammerhjul + litt mere. Blir et litet nett jobb for 11.000kr!!!!!!

Nr 3 som må skiftes. Alternativet var å plukke ut motorn for å få ut skruen
1 ukes leveransetid, spesialbestilling, ja ja bare å betale å se gla ut. Får ju ikke flytta bilen fra verksted heller og har ikke tid til å skru selv.
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Hallo !
Har sett litt på bilen din og synes jeg drar kjensel på den.
Du har ikke tilfeldigvis kjøpt den i Moelv du vel ?
Dro kjensel på bilen og på plassen bilen står ama
Hilsen
Svein Erik
ducce999s
- -

PIO wrote:Hallo !
Stemmer godt det ja
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Ok, da var det riktig da 
Har kjørt forbi der noen ganger, selv om det er gjennomkjøring forbudt

Har kjørt forbi der noen ganger, selv om det er gjennomkjøring forbudt
Hilsen
Svein Erik
ducce999s
- -

Da har jeg fått montert lysforsterker sats på denne. Ble klar forskjell med 100W pærer 
For øvrig så har bilen bare gått og gått uten noen størr feil. Skal skifte c-lås på sidedøren og så må truligens kablene til fører dør sjekkes etter -27 graders perioden. Virker være brudd på den som skal åpne. Har videre fått tak på en låssylinder til bakluka så får en se om det er mulig å skake liv i den.
Dags for service igjen, har straks rundet 440k
For øvrig så har bilen bare gått og gått uten noen størr feil. Skal skifte c-lås på sidedøren og så må truligens kablene til fører dør sjekkes etter -27 graders perioden. Virker være brudd på den som skal åpne. Har videre fått tak på en låssylinder til bakluka så får en se om det er mulig å skake liv i den.
Dags for service igjen, har straks rundet 440k
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Du har vel ikke kjøpt disse 90/100w "Mega Blue" med Gold sokkel på "Tviltema"?ducce999s wrote:Da har jeg fått montert lysforsterker sats på denne. Ble klar forskjell med 100W pærer
Jeg har brukt disse og nærlyset tar kvelden ganske fort. 2 sett pærer på 4 mnd er litt for drøyt syntes jeg, Tror det blir for varmt i lampa sånn at disse tåler mindre rystninger? (er jo ikke slette veier her til lands) så jeg har gått tilbake til vanlige 55/60w. Men bruker forsatt lysforsterker.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
-
ducce999s
- -

bilxtra philips lys, får se hvor lenge de holder
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Jeg har brukt 90/100w "Mega Blue" fra Biltema. Pærene er helt topp og varer lenge. Jeg måtte bytte da jeg hadde bilen på EU-kontroll, men "Mega Blue"-pærene skal nok monteres inn igjenvwcoach wrote: Du har vel ikke kjøpt disse 90/100w "Mega Blue" med Gold sokkel på "Tviltema"?
Jeg har brukt disse og nærlyset tar kvelden ganske fort. 2 sett pærer på 4 mnd er litt for drøyt syntes jeg, Tror det blir for varmt i lampa sånn at disse tåler mindre rystninger? (er jo ikke slette veier her til lands) så jeg har gått tilbake til vanlige 55/60w. Men bruker forsatt lysforsterker.
I tillegg til at de holder lenge, gir de et veldig bra lys.
Det er selvsagt delte meninger om dette, men jeg er veldig fornøyd med disse pærene
Hilsen
Svein Erik
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Dette vil gradvis smelte på sikt, + og jordingskabel (les isolasjonen). lysbyter, større spenningsfall enn nødvendig, OM du ikke har byttet jording + kabel og satt inn relee.PIO wrote:Jeg har brukt 90/100w "Mega Blue" fra Biltema. Pærene er helt topp og varer lenge. Jeg måtte bytte da jeg hadde bilen på EU-kontroll, men "Mega Blue"-pærene skal nok monteres inn igjenvwcoach wrote: Du har vel ikke kjøpt disse 90/100w "Mega Blue" med Gold sokkel på "Tviltema"?
Jeg har brukt disse og nærlyset tar kvelden ganske fort. 2 sett pærer på 4 mnd er litt for drøyt syntes jeg, Tror det blir for varmt i lampa sånn at disse tåler mindre rystninger? (er jo ikke slette veier her til lands) så jeg har gått tilbake til vanlige 55/60w. Men bruker forsatt lysforsterker.![]()
I tillegg til at de holder lenge, gir de et veldig bra lys.
Det er selvsagt delte meninger om dette, men jeg er veldig fornøyd med disse pærene
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
ducce999s
- -

Ja som vanlig så skjer det ikke så mye med bilen annet en at den går og går og går åsså fikk jeg et stopp rett som det var. Reima til pumpa som gikk
ble en dyr affær på 7 lange å få skiftet Møller Ryen.
Men sett opp mot kjørte km så blir det få kroner per km
har nå rundet 455kkm
Men sett opp mot kjørte km så blir det få kroner per km
har nå rundet 455kkm
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
tlauri
- -

- Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002
Bilxtra selger ombygging clutch sett hvor man erstatter det DMF svinghjulet til fast svinghjul, dette svinghjulet tåler mye mere juling.Needforspace wrote:Angående vibrasjoner fra svinghjul, kan noe gjøres bortsett fra å trakke svakere?
Sliter med dette på min også og det har blitt verre etterhvert.
Spessielt hvis man trekker mye vogn/henger
Tom
Bodø City

Bodø City

-
ducce999s
- -

tlauri wrote:Bilxtra selger ombygging clutch sett hvor man erstatter det DMF svinghjulet til fast svinghjul, dette svinghjulet tåler mye mere juling.Needforspace wrote:Angående vibrasjoner fra svinghjul, kan noe gjøres bortsett fra å trakke svakere?
Sliter med dette på min også og det har blitt verre etterhvert.
Spessielt hvis man trekker mye vogn/henger
hmmm, må nok sjekke dette, da jeg tipper at et klutsjskifte ikke er alt for langt borte. Noen mere turer med å rygge opp bratte bakker for å hente en T3 så er den nok gangen helt
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G