Hvordan justere clucthpedal vandringen ?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
BulliBoyZ!

Hvordan justere clucthpedal vandringen ?

Post by BulliBoyZ! »

Hallo Transporter guruer! :D

Er det noen som kan tipse meg hvordan jeg kan justere clutchpedal vandringen? Noen som har et bilde / teknisk utdrag fra verksted håndbok? Clutchene min ligger inne hele tida og det er ekstremt vanskelig å gire! Jeg mistenker at det er pedalen og ikke no form for olje/utvekslings/gaffel problem. fordi den er liksom i gir allerede når pedalen er trykt nedi gulv belegget liksom! :lol: ...veldig kjedelig og det blir bare verre og verre!..Jeg fant ikke/ kom ikke til pedalen når jeg titta etter..den var liksom "innkaplsa" bak en metallplate/litt av fjæra syntes..

På forhånd takk!
dude....where`s my bulli?
T3/T4 caravelle

Post by T3/T4 caravelle »

Luft clutchen din, kommer greit til ifra motorrommet,til venstre i bakkant av motoren skal du finne en clutchpumpe med en luftenippel på toppen :D :D
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

huh? :shock: :shock: er cdet hydraulisk clucth på dissa!? det ante jeg ikke :lol: ...men lufte? da ...æææhh....min greie er ikke akkurat . :P ..jeg mener takk for beskrivelsen...men noe bilde elelr tegning eller no slikt? jeg har 1988 1,6 TD...og det er hydraulisk clutc på disse?... *GOSH* jajajaj man lærer nmoe hele tiden... detter er lixom bruks bilen min...da.. :wink:

takk for hjelpen i alle fall! :D
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Yepp, det er hydraulisk clutch på disse. Hvis ikke lufting hjelper, sjekk at slavesylinderfeste på toppen av girkassa ikke er brukket. Hvis du ser at den beveger seg under clutching (trenges assistent), så mister du effekten. Føler du at clutchen fremdeles 'biter' i girkassaskaft altfor tidlig når pedalen reiser seg, så har du en slitt clutchlager. Slurer clutchen noe?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

hvis ikke noen av disse tipsene løser problemet ditt, så kan du også kontrolere at du ikke har lekkasje på clutchsyl eller slavesyl.
Speedster
-
-

Post by Speedster »

...................
Last edited by Speedster on 22 Nov 2014, 23:46, edited 1 time in total.
-91(M) T3 Syncro
phower

Post by phower »

Har nesten samme problem på Campingen min. Trykker pedalen helt i bånn og clutch armen bak på kassen beveger seg som den tilsynelatende skal. Men jeg får ikke løst ut clutchen. Skal ta ned kassen og se hva det kan være. Men her er det jo ikke noe hydraulisk da.
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Har selv hatt problemer med både luft og lekkasje i slavesylinderen. Og lekkasje fra begge sylindre. Test med å pumpe med pedalen før du girer og se om du får clutchen til å fri ut da. Har hatt hell med dette, nødløsning.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

Takk for responsen gutta! :D :D

...nja ...njooo....når jeg pumper med pedalen så blir det lixom lettere å å få gira... her var det mange tips! skal prøve å få testa ut noen av dem i dag i allefall!....men det er veldig kjedelig når jeg skal bytte gir....for da må jeg nesten bruke makt for å få tat den ut av gir!...okidoki...skal gi dere en tilbake melding i løpet av et par dager...skal på jobb senere i kveld så prøver å titte litt å utforske og skru litt i lusnj tida idag.

men det ehadde vært knall om noen hadde et utdrag av teknisk tegning elle rbilde av disse lufte niplene elns så jeg bla bla bla tjatta tjatta tjattta :lol: :D
Post Reply