orker min 2,4 ei camping vogn på 2 tonn?
orker min 2,4 ei camping vogn på 2 tonn?
har kjøpt vogn og skal hente den til søndag og lurer på om eg må låne bil eller om min 1995 caravelle 2,4d orker? skal ta bilde til og vise mitt vogntog.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Re: orker min 2,4 ei camping vogn på 2 tonn?
Min 2.4d har jf vognkortet ikke anledning å koble på såpass tung henger. Førerkortet mitt sier 750 kg er max (total) hengervekt, selv med brems.
Om du snakker om å flytte den etpar mil langsetter relativt flat vei, tror jeg min T4a sin 2.4 ville slitt om jeg gikk rett under begrensninga som jeg mener er på 1.8 tonn, så mitt tips er å finne en bil som kan dra hengeren lovlig.
Innbiller meg T5a sine biler drar 2 tonn hengervekt, men det er jo et stykke opp til de høye vektene man kan trekke på førerkort B, da (4 tonn er vel det meste jeg veit av BE kan dra men da er vi ikke på T4-platformen lengre, men B sine begrensninger er rikelig beskrevet på forumet før).
mvh,
Yngve S
Om du snakker om å flytte den etpar mil langsetter relativt flat vei, tror jeg min T4a sin 2.4 ville slitt om jeg gikk rett under begrensninga som jeg mener er på 1.8 tonn, så mitt tips er å finne en bil som kan dra hengeren lovlig.
Innbiller meg T5a sine biler drar 2 tonn hengervekt, men det er jo et stykke opp til de høye vektene man kan trekke på førerkort B, da (4 tonn er vel det meste jeg veit av BE kan dra men da er vi ikke på T4-platformen lengre, men B sine begrensninger er rikelig beskrevet på forumet før).
mvh,
Yngve S
har BE og står i vognkortet mitt att jeg kan, men orker bilen, eller må jeg presse den veldig?
-
Caravelle nord
- -

- Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
- Phone: 97100033
T4 kan dra 2 tonn..4W drar vell 2.5 tonn.
Men om en tirlig T4 å kan dra 2 tonn det vet æ ikke. Men så at han har en sånn dærre 4W sak utgave,så da går det sikkert bra. Men tongt bi det åkke såm.
Men om en tirlig T4 å kan dra 2 tonn det vet æ ikke. Men så at han har en sånn dærre 4W sak utgave,så da går det sikkert bra. Men tongt bi det åkke såm.
Stig
http://pulversjaktblogg.blogspot.com/
1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
Har dratt noe mindre enn det med min 2.4d.Går helt fint det.Må bare ta den tiden du trenger opp bakkene.Hjelper så lite å presse på for å klare 5-10 km/t ekstra,for så å ødelegge noe.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
Rudeboy
- -

Det står i manualen for min bil, at ved tung belastning skal jeg ha på litt mer olje på bilen.
mvh,
Yngve S
mvh,
Yngve S
leste akkurat i vognkortet og den veide 1570 men tilatt total vekt var 1900kg, så burde gå bra;)
-
chr18
- -

- Car: lang T4 93mod.
- Phone: 90142311
står i vognkortet mitt at bilen kan dra hengere med brems på 1765kg, mens i instruksjonsboka står det 2000kg
må en tur innom biltilsynet å få det endret i vognkortet også, til tros for at jeg abre har B i sertifikatet. Men om jeg ville dratt så tung last over veldige lange strekk vet jeg ikke, og om det er mye bakker, ville jeg ihvertfall tenkt meg om, men at bilen vill klare å gå fremover, det tviler jeg ikke på, men trur min fort ville ligget på 2liter eller mer på mila, og gått maks 50 opp bakker.
christian
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
gearkassen får jo endel belastning, kunne jo vært en ide å sjekke nivået og skifte olje
Selv om man ikke har BE, har man jo campingvognregelen som gir dispensasjon for å dra henger tyngre enn 750 kg.
Pål Strand
og hvordan vil du få det til på en bil som T4??? Hva er tillatt totalvekt på en T4? Trekk dette fra på 3500kg og du ser hva campingvognregelen tillater å trekke... blir ikke så mye igjen...t21500 wrote:Selv om man ikke har BE, har man jo campingvognregelen som gir dispensasjon for å dra henger tyngre enn 750 kg.
det tar to kjøretimer og en oppkjøringstime til for å få BE... hvorfor vegrer folk seg for å kjøre lovlig? ca kr 3000,- og du skulle komme langt... og det er vel billigere enn å bli stoppet for ulovlig kjøring...
Uansett kan du kjøre med mer enn 750 kg, LOVLIG. Skrev vel ingenting om at man kunne trekke henger på 2 tonn?hunter wrote:og hvordan vil du få det til på en bil som T4??? Hva er tillatt totalvekt på en T4? Trekk dette fra på 3500kg og du ser hva campingvognregelen tillater å trekke... blir ikke så mye igjen...t21500 wrote:Selv om man ikke har BE, har man jo campingvognregelen som gir dispensasjon for å dra henger tyngre enn 750 kg.
det tar to kjøretimer og en oppkjøringstime til for å få BE... hvorfor vegrer folk seg for å kjøre lovlig? ca kr 3000,- og du skulle komme langt... og det er vel billigere enn å bli stoppet for ulovlig kjøring...
Nå vet jeg heller ikke noe om tillatt totalvekt er lik på alle T4, men tolker det sånn på ditt innlegg at det er likt over hele fjøla?
Pål Strand
tillatt vogntogvekt på bil med henger når en har klasse B sertifikat er 3500 kg!
om bilens tillatte totalvekt er på 2750 kg... da har man lov å trekke 750 kg tilhenger... som gir 3500 kg tilsammen...
så hvordan en T4 kan trekke over 1500 kg lovlig på klasse B sertifikat er det jeg spør om... ikke noe å ta på vei for... jeg spør hvordan du får det til??? om du har en stasjonsvogn på 1600 kg har du derimot lov å trekke inntil 1600 kg henger (tillatt totalvekt)... om en har klasse BE sertifikat er reglene noe helt annet!
om bilens tillatte totalvekt er på 2750 kg... da har man lov å trekke 750 kg tilhenger... som gir 3500 kg tilsammen...
så hvordan en T4 kan trekke over 1500 kg lovlig på klasse B sertifikat er det jeg spør om... ikke noe å ta på vei for... jeg spør hvordan du får det til??? om du har en stasjonsvogn på 1600 kg har du derimot lov å trekke inntil 1600 kg henger (tillatt totalvekt)... om en har klasse BE sertifikat er reglene noe helt annet!
Ikke helt korrekt Magne... Tillatt totalvekt på henger skal være mindre enn bilens egenvekt samt at tillatt totalvekt på bil + henger ikke skal overstige 3500.hunter wrote: om du har en stasjonsvogn på 1600 kg har du derimot lov å trekke inntil 1600 kg henger (tillatt totalvekt)... om en har klasse BE sertifikat er reglene noe helt annet!
Da må denne stasjonsvogna på 1600 kg ha tillatt totalvekt på 1900 kg, da går det akkurat. Men 4 passasjerer på 75kg/stk vil jo bruke opp hele nyttelasta på den bilen, så nyttelasta er nok høyere, altså går det ikke.
Uansett om hvordan dette er, kan mine innlegg i denne tråden slettes, da de egentlig ikke har noe med trådstarters spørsmål å gjøre.
Pål Strand
joda eg vil tro at en t4 har ingen problem med og dra denne vogna. men spørsmålet er heller om du orker og dra dette. altså det komer til og ta litt tid i bakkene. men vw har jo laget turtals motorer så det er bare til og dure avgåre. sjekk at vann og oljenivået er på max så skal dette gå fint.
men eg har set flere t4 med istykker rustet hengerfester.
men eg har set flere t4 med istykker rustet hengerfester.
1981mod vw lt35 bobil
1981mod vw lt35 bilberbingsbil
1997mod vw transe 2,5tdi
2005mod vw transporter 2,5tdi 4motion lang og blå
1985mod vw golf2 vr6 turbo rslykter recardo intriør og 0 rust
1986mod vw golf2 syncro 1,8l 20v med stor turbo og datasprut
1981mod vw lt35 bilberbingsbil
1997mod vw transe 2,5tdi
2005mod vw transporter 2,5tdi 4motion lang og blå
1985mod vw golf2 vr6 turbo rslykter recardo intriør og 0 rust
1986mod vw golf2 syncro 1,8l 20v med stor turbo og datasprut
vogna blei flytta på søndag, brukte desverre ikke t4 han som var med ville bruke bilen sin og da sparte jo jeg diesel, men hadde en L200 merka nesten ikkje vogna.
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Synes det er litt synd at folk som engasjerer seg, "blir tygd litt på" av noe småhissige påstander, velger å ikke være med på diskusjonen lenger pga dette.t21500 wrote:Uansett om hvordan dette er, kan mine innlegg i denne tråden slettes, da de egentlig ikke har noe med trådstarters spørsmål å gjøre.
Jeg personlig, vil ikke bare høre på de som skriker høyest.
Denne tråden har vært opp tidligere og de pleier å bli lange og for mange forvirrende og man kan sitte igjen med feil informasjon.
Det er mange som har kunnskap om hva de kan kjøre med de forskjellige klassene og det er like mange som tror de har.
Men det er vår plikt, som innehaver av førerkort, å sette seg inn i hva du kan kjøre, det burte ikke være tvil.
Her står alt.
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... ov+a+kjore
Men det som nesten er viktigere er kulevekta, denne er det mange som driter fullstendig i, bare se rundt deg.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Rudeboy
- -

Amen i kjerka, bra noen sier dette som det er.
mvh,
Yngve S
mvh,
Yngve S
og det må jammen meg være lov å spørre om hvordan noen kan kjøre lovlig med noe som reglene sier er ulovlig!!!
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Selvfølgelig, men noen velger å ikke delta, og der kanskje svarene er.hunter wrote:og det må jammen meg være lov å spørre om hvordan noen kan kjøre lovlig med noe som reglene sier er ulovlig!!!
For meg blir det å skrike å bruke STORE BOKSTAVER, 3 x ??? etterhverandre, det blir ikke noe bedre med 3 x !!!
Men folk gjør hva de vil, men jeg kan velge å svare eller ikke.
Selvfølgelig, man må også kunne stille spørsmålstegn til folk som svarer.
Det er ikke spørsmålene kunnskapen blir spredd videre med, men de gode svarene,
(vel, vel de med de gode svarene må sikkert ha spurt engang).
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
om problemet ditt er min tegnsetting så skal jeg prøve å bare bruke et tegn etter hver setning fremoverTom Bringsvor wrote:Selvfølgelig, men noen velger å ikke delta, og der kanskje svarene er.hunter wrote:og det må jammen meg være lov å spørre om hvordan noen kan kjøre lovlig med noe som reglene sier er ulovlig!!!
For meg blir det å skrike å bruke STORE BOKSTAVER, 3 x ??? etterhverandre, det blir ikke noe bedre med 3 x !!!
Men folk gjør hva de vil, men jeg kan velge å svare eller ikke.
Selvfølgelig, man må også kunne stille spørsmålstegn til folk som svarer.
Det er ikke spørsmålene kunnskapen blir spredd videre med, men de gode svarene,
(vel, vel de med de gode svarene må sikkert ha spurt engang).
vil bare minne deg om å lese tråden om igjen da. for spørsmålet mitt kom etter (slik du tolker skrifta) bruk av store bokstaver om at ting var "LOVLIG". og da forlanger jeg svar. beklager at jeg brukte tre spørsmålstegn på dette. at de som da påstår ting velger å trekke seg kan ikke jeg gjøre noe med. selv synes jeg ikke noe om å gjøre det på den måten, og intensjonen min var å få frem fakta og ikke noe annet.
opps. nå glemte jeg visst stor bokstav etter punktum. får prøve å huske d til neste gang.
DETTE liker JEG!!!!!!!!!!! bra med litt action!!!!!!!!!!!!
... og bare for å slenge meg på her, selv om bilen har tillatt totalvekt på 3499 kg så kan man fortsatt dra henger på inntil 750 kg. Med kun B i f.kortet. Hilsen kjøreinstruktør i caravanmiljøet