Fjærer bak – fjærbrudd?
Fjærer bak – fjærbrudd?
OBS! jeg var under bilen i går og så tilfeldigvis en del av en fjærring som lå løs nederst i fjærfestet. Og jeg som trodde fjærene var skiftet før jeg kjøpte bilen i fjor!? De så jo helt nye ut.... Jeg håper/håpet at der var en rest fra forrige sikft?
Men det håpet har jeg vel gitt opp, da jeg målte bilen et par cm lavere på venstre side.
Dette får meg til å tro at dette (fjærbrudd) ikke er noen ukjent problem på disse bilene?
Hva mener de erfarne her på forumet?
Hva skal jeg kjøpe? Hva holder til en overkommelig pris?
Jeg trenger ikke progressive og heller ikke spesielt harde, da det er til en ReimoCamper uten altfor stor vekt bak....
Nå er jeg spent!
Men det håpet har jeg vel gitt opp, da jeg målte bilen et par cm lavere på venstre side.
Dette får meg til å tro at dette (fjærbrudd) ikke er noen ukjent problem på disse bilene?
Jeg trenger ikke progressive og heller ikke spesielt harde, da det er til en ReimoCamper uten altfor stor vekt bak....
Nå er jeg spent!
Torbo
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Re: Fjærer bak – fjærbrudd?
Om de "nye" fjærene er billige senkefjærer er nettopp dette årsaken, tror jeg.
Kan hende at orginalt noen ganger er best.
Kan hende at orginalt noen ganger er best.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Har et sett senkefjærer til overs som var for myke for min bil. Kjører med 245/40-18 på sommerdekkene og da subbet det.
Sean
--------------------
2000 VR6
--------------------
2000 VR6
Jeg tenkte ikke å senke bilen, har diverse under. Bla. vanntank, så original høyde er nok best for meg. Men om noen i oslo-området har brukte, kan det være interessant, selv om holdbarheten er så som så. Det er jo også er prissørmål.SCar wrote:Har et sett senkefjærer til overs som var for myke for min bil. Kjører med 245/40-18 på sommerdekkene og da subbet det.
Det er kommet litt mye i det siste. knust lykt, sprukket frontvindu, knust speil, defekt batteri o.a. servicearbeid.
Det er en 92-modell, så jeg vil ikke ivestere for mye. men fjærer må jeg nok ha.
God råd, tips og tilbud mottas med takk!
Torbo
Jeg kjøpte på Møller.kosta rundt 2800 (?) for to.Funker meget bra 
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Du tror nok rett, ihvertfall på biler som går mye med tung last. Det er såpass kjent at jeg for min del ikke ville vurdert brukte fjærer. Originalt finnes det dessuten minst 5-6 forskjellige fjærer til T4, med forskjellig lengde og stivhet. Det er lurt å ha like fjærer på begge sider. Hvis du har originalfjærer som ikke er altfor gamle og rustne, kan du se om du finner fargestripene som identifiserer fjæra. Da kan du evt kjøpe bare den ene ny. Hvis du skal kjøpe to nye originalfjærer kan det være et tips å sjekke pris på forskjellige typer. Hvis jeg ikke husker helt feil er de fjærene som leveres til forsterket fjæring og til biler med høy nyttelast litt billigere enn de svakere utgavene. Til originalcamperne tror jeg vanligvis det leveres ganske kraftige fjærer. Campinginnredninger veier ofte ganske mye, og innredninga er jo som regel inni bilen hele tida. Hvor mye vekt du har på bakakselen kommer jo selvfølgelig an på hvilken type innredning du har i bilen.Torbo wrote: Dette får meg til å tro at dette (fjærbrudd) ikke er noen ukjent problem på disse bilene?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Har byttet endel fjærer på t4 både på jobben og hjemme, men har egentlig inntrykk av at det går bedre med de bilene som går med noe last stort sett hele tiden enn de som går tomme. noen som har synspunkter på det? Senkefjærer er billigere enn fjærer med original høyde, holder ihvertfall ikke noe dårligere før de knekker, de billigste synker sammen da... Transporter er såpass høy under så høyden under er sjelden problem ved vanlig bruk, men selvfølgelig noen har andre behov enn andre...
Har senket min 30mm, ikke mest for utseendet men komforten, syns den blir mye stødigere litt lavere, kunne jo bare senket den foran men liker ikke stuket...
Har senket min 30mm, ikke mest for utseendet men komforten, syns den blir mye stødigere litt lavere, kunne jo bare senket den foran men liker ikke stuket...
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Har HR fra Martin, 40mm, det holder så langt, de originale har i følge tidligere eier knekt, mer enn en gang.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
Wargtass
- Car: -95 Caravelle 2.4D Syncro lang
Bestilte meg nettopp 2 slike som dette, visstnok forsterkede også.
Billig er det i alle fall, 50€ for 2 stk + frakt, så får vi se.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT
-
Tom Bringsvor
- -

Kr. ca 500,- virker på meg som fjærer du kunne brukt i kulepennen.Wargtass wrote:Bestilte meg nettopp 2 slike som dette, visstnok forsterkede også.
Er det ingen som kjøper billig som lurer på at pris ofte gjenspeiler kvalitet og i hvertfall på et slikt produkt som fjærer.
Kanskje fjærsmia på Ryen (vet ikke om de finnes enda) kanskje kunne laget bedre fjærer fra bunnen av til en riktig pris.
-
Wargtass
Tom Bringsvor wrote:Kr. ca 500,- virker på meg som fjærer du kunne brukt i kulepennen.Wargtass wrote:Bestilte meg nettopp 2 slike som dette, visstnok forsterkede også.
Er det ingen som kjøper billig som lurer på at pris ofte gjenspeiler kvalitet og i hvertfall på et slikt produkt som fjærer.
Kanskje fjærsmia på Ryen (vet ikke om de finnes enda) kanskje kunne laget bedre fjærer fra bunnen av til en riktig pris.
Ååå... Så hvis man får tak i noe som er mye billigere enn de vanlige utsalgsstedene (feks Møller), så er det automatisk dritt-kvalitet???
I mange tilfeller så er det nok slik, og spesielt med ymse produkter fra lavkost landene i østen men disse fjærene
er mer solide i godset enn standard og har i tillegg 2 års garanti og fremdeles ikke koster skjorta, så da får vi se.
Lurer på hvilken erfaring og bakgrunn du har med industri-produksjon som kan komme med en slik ekspert uttalelse som at dette er fjærer til kulepenn...
Det er vel i så fall noe som like godt kan overføres til orginal fjærene siden de tross alt knekker veldig lett.
Deler som blir solgt over disk på møller er det ganske mange ledd som skal tjene på før du får fingra i dem, er ikke kjempe glad i dem som handler alt på ebay og i utlandet fordi det er folk i norge som er avhengig av å tjene litt på dette også, men skjønner det veldig godt mange ganger.
har ved en anledning kjøpt deler fra danmark fordi delen var veldig uforholdsmessig dyr i Norge å ikke mulig å oppdrive brukt, og kostet halvparten i Danmark. snakk om original del over disk vw forhandler i danmark.
har ved en anledning kjøpt deler fra danmark fordi delen var veldig uforholdsmessig dyr i Norge å ikke mulig å oppdrive brukt, og kostet halvparten i Danmark. snakk om original del over disk vw forhandler i danmark.
Oppdaga det samme på min også når jeg skulle legge om til sommerdekk og bytte til senkefjører. På ene siden var orginalfjøra knekt. Inspiserte de i høst når jeg satte de på og heisa bilen før vinteren og da så alt bare bra ut. Saltet ppå veiene har herja stygt med bilen i vinterTorbo wrote:OBS! jeg var under bilen i går og så tilfeldigvis en del av en fjærring som lå løs nederst i fjærfestet. Og jeg som trodde fjærene var skiftet før jeg kjøpte bilen i fjor!? De så jo helt nye ut.... Jeg håper/håpet at der var en rest fra forrige sikft?
Nå er jeg spent!
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
- 2002 T4 California Coach
-
Tom Bringsvor
- -

Kjørt rundt på Vestlandet med campingvogn og litt last i 2 sesonger, opp og ned Geiranger, opp Trollstigen, veiene her er relativt dumpete og variable.
Med H/R senkefjærer kjøpt av Martin ca 50 mm senking, ingen problemer.
Hva gjør -20-25 gr.C med med materialet i fjæra.
Ingen skal komme å fortelle meg at det ikke produseres fjærer som både er dritt og billig, det finnes også fjærer som er litt dyrere og allikevel dritt.
Det finnes fjærer som er bra for noen og dritt for andre fordi brukeren av bilen krever mer enn kvaliteten i fjære kan gi, alt har også en levetid.
Det er lett å produsere fjærer som er billigere enn Møller / H/R.
Om man skal sammenligne noe bør man sammenligne epler med epler og ikke epler og eplekart.
Med H/R senkefjærer kjøpt av Martin ca 50 mm senking, ingen problemer.
Hva gjør -20-25 gr.C med med materialet i fjæra.
Ingen skal komme å fortelle meg at det ikke produseres fjærer som både er dritt og billig, det finnes også fjærer som er litt dyrere og allikevel dritt.
Det finnes fjærer som er bra for noen og dritt for andre fordi brukeren av bilen krever mer enn kvaliteten i fjære kan gi, alt har også en levetid.
Det er lett å produsere fjærer som er billigere enn Møller / H/R.
Om man skal sammenligne noe bør man sammenligne epler med epler og ikke epler og eplekart.
-
Wargtass
Ja selvsagt lages det mye drittfjærer, og H&R er av de bedre fjærene, samme med Eibach. Vet ikke om KW lager sine selv, men de er også generelt bra.
Men at man kan vurdere et sett fjærer kun ut i fra pris (for bildet er kun illustrasjon!) og si at dette da automatisk er dritt blir litt drøyt. Og jeg har vel heller aldri sammenlignet disse fjærene verken med H&R eller noe annet enn orginal fjærer...
Jeg har handlet av dette firmaet i flere omganger og store kvanta og ALT de selger er billig, men kvaliteten har vist seg å være som forventet allikevel.
Man kan heller ikke sammenligne prisene fra Ebay med hva enkelte "haier" her hjemme skal ha, det er ofte 2 forskjellige verdener.
Jeg velger nok en gang å stole på leverandøren her og prøve dette produktet, skulle det vise seg å være dårlig er det ikke verdens undergang for min del da det nesten er gratis.
Dessuten har firmaet i skrivende stund 405.157 salgskommentarer hvor samtlige 100% er positive, det er vel også en god indikasjon
Mine orginal fjærer var da selvfølgelig også knekt som så mange andres her inne, så hva skal man egentlig si om kvaliteten på de...
Jeg har hatt ganske mange eldre biler opp gjennom årene men har aldri hatt problemer med at fjærene har knekt på noen, det være seg orginal eller senke fjærer så at kulda tar knekken på de, javel, men da er de underdimensjonerte i utgangspunktet.
Jeg velger også å tro at de ryker lettere når man kjører med dårlige støtdempere så fjæra får mye mer belastning enn nødvendig og lengre vandring, og dette i tillegg til underdimensjonerte fjærer og kulde kan jeg se for meg blir uheldig. Dog så bestilte jeg også 4 nye forsterkede dempere på lasset samt mye annet så nå blir det en ordentlig overhaling av brakka
Men at man kan vurdere et sett fjærer kun ut i fra pris (for bildet er kun illustrasjon!) og si at dette da automatisk er dritt blir litt drøyt. Og jeg har vel heller aldri sammenlignet disse fjærene verken med H&R eller noe annet enn orginal fjærer...
Jeg har handlet av dette firmaet i flere omganger og store kvanta og ALT de selger er billig, men kvaliteten har vist seg å være som forventet allikevel.
Man kan heller ikke sammenligne prisene fra Ebay med hva enkelte "haier" her hjemme skal ha, det er ofte 2 forskjellige verdener.
Jeg velger nok en gang å stole på leverandøren her og prøve dette produktet, skulle det vise seg å være dårlig er det ikke verdens undergang for min del da det nesten er gratis.
Dessuten har firmaet i skrivende stund 405.157 salgskommentarer hvor samtlige 100% er positive, det er vel også en god indikasjon
Mine orginal fjærer var da selvfølgelig også knekt som så mange andres her inne, så hva skal man egentlig si om kvaliteten på de...
Jeg har hatt ganske mange eldre biler opp gjennom årene men har aldri hatt problemer med at fjærene har knekt på noen, det være seg orginal eller senke fjærer så at kulda tar knekken på de, javel, men da er de underdimensjonerte i utgangspunktet.
Jeg velger også å tro at de ryker lettere når man kjører med dårlige støtdempere så fjæra får mye mer belastning enn nødvendig og lengre vandring, og dette i tillegg til underdimensjonerte fjærer og kulde kan jeg se for meg blir uheldig. Dog så bestilte jeg også 4 nye forsterkede dempere på lasset samt mye annet så nå blir det en ordentlig overhaling av brakka
Høres ut til at Wargtass har noen fornuftige meninger. Jeg kan vel heller ikke skryte originalfjærene opp i skyene, da de så ganske nye ut fjor da jeg kjøpte bilen. Hvor mange ganger de har vært byttet før vites ikke???
Det er vel to ting som gjelder her: Stålkvalitet, herding og konstruksjon. VW lager nok ikke fjærer selv, men bruker som regel flere underleverandører.
Konstruksjonen ser ut til å være fjærtråd med variabel diameter. Belastningen blir da størst på den minste diameterren i hver ende, og det er jo der de ryker.
Jeg ville nok foretrukket fjærtråd med lik diameter på tråden hele veien, derved bedre fordeling av kreftene, og heller tettere viklet i hver ende om man absolutt skal ha progressiv fjæring. Linær fjæringsvei hadde vært bra nok for meg, men det er vel ikke å få tak i?
Det er vel to ting som gjelder her: Stålkvalitet, herding og konstruksjon. VW lager nok ikke fjærer selv, men bruker som regel flere underleverandører.
Konstruksjonen ser ut til å være fjærtråd med variabel diameter. Belastningen blir da størst på den minste diameterren i hver ende, og det er jo der de ryker.
Jeg ville nok foretrukket fjærtråd med lik diameter på tråden hele veien, derved bedre fordeling av kreftene, og heller tettere viklet i hver ende om man absolutt skal ha progressiv fjæring. Linær fjæringsvei hadde vært bra nok for meg, men det er vel ikke å få tak i?
Torbo
-
Tom Bringsvor
- -

Ja, man både kjenner og ser forskjell på Hazet og Biltemaverktøy, men ikke på fjærer.
At en fjær er typegodkjent av TÜV er vel å regne som en bedre type kvalitet enn de som ikke har det, bør/må vel også ha dette (eller andre godkjente typegodkjenningsinstanser) når man skal godkjenne dette og få det inn i vognkort.
(TÛV fjærer knekker helt sikkert de også).
Om demper er stiv som en bakelittstang og gummien i hjulopphenget er som gamle svamper, vil fjæra få mere juling, kulde og varme.
Kvalitet er et relativt begrep.
Tenker mest på sikkerhet ikke på billig billig.
(Må tilstå at jeg ikke gjorde det før)
At en fjær er typegodkjent av TÜV er vel å regne som en bedre type kvalitet enn de som ikke har det, bør/må vel også ha dette (eller andre godkjente typegodkjenningsinstanser) når man skal godkjenne dette og få det inn i vognkort.
(TÛV fjærer knekker helt sikkert de også).
Om demper er stiv som en bakelittstang og gummien i hjulopphenget er som gamle svamper, vil fjæra få mere juling, kulde og varme.
Kvalitet er et relativt begrep.
Tenker mest på sikkerhet ikke på billig billig.
(Må tilstå at jeg ikke gjorde det før)
Kanskje jeg bør vurdere nye dempere? Bilen står lagret om vinteren, så fjærene mine har neppe blitt sprø i kulda..
Ser hva som dukker opp.....
Ser hva som dukker opp.....
Torbo
-
Wargtass
Tja, hva skal man si...
Jeg har kjørt på H&R, KW, FK, Weitec, Jamex, Lesjøfors, Apex osv samt kappede orginalfjører og orginalt men til akkurat denne bilen verken trenger eller vil jeg ha senkefjører og kjøper dermed noe tilsvarende orginalt (men forsterket) og satser på at de har tilsvarende kvalitet (skal vel mye til å bli dårligere.)
TÜV godkjenning er til senkefjærer, nettop fordi de ja, senker og dermed trenger å "bevise" at de fremdeles er gode nok kontra fullhøyde orginalfjører.
Dog er TÜV ingen målestokk for kvalitet da det kun er et minstekrav å komme over mens mange fabrikanter tilstrever å lage vesentlig bedre komponenter enn som så.
Nå skal det også byttes ut alt av ledd og foringer på min bil samt fjører og dempere så problemstillingen din blir irrelevant og sikkerheten blir nok mer enn tredoblet kontra nå med utslitte dempere og knekte fjører...
Og angående billig billig så er jeg veldig kvalitetsbevist og bruker nok mye mer penger enn antakelig de fleste på diverse varer men på denne bilen holder det helt greit med oem varer da jeg har biler nok til sine formål, så skal jeg kjøre racerbil så har jeg noe annet å velge mellom.
PS: Man kan også fint se forskjell på fjører fra forskjellige fabrikanter til samme bil og modell når man studerer tykkelse på godset, antall viklinger, tetthet på viklinger osv men det er normalt veldig sjelden fjører knekker, de er stort sett enten bare for høye/lave eller for myke/harde akkurat som det er like mange meninger om det samme temaet.
Eller rett og slett feil til akkurat den bilen (for tung bil feks).
Torbo: Har du gamle dempere som har gått langt og synes bilen er litt slapp i fisken i dumpene er det bare å bytte de ut.
Bytter man først fjører burde det nesten være obligatorisk å bytte ut demperne også, har sett og prøvd veldig mange "ungdomsbiler" hvor man slenger på de billigste senkesettene eller bare kapper fjørene og beholder de gamle utslitte sykkelpumpene og du kan jo da tenke deg kjøreegenskapene på en slik doning.
Er også derfor mange banner billige senkefjører opp og ned i mente mens de egentlig antakelig hadde vært gode nok for de fleste hvis de bare hadde fått på tilpassede dempere i samme slengen.
PPS: Er du interessert i dempere også så ser du jo den nette summen av de feks her
Foran:
Bak:
Jeg har kjørt på H&R, KW, FK, Weitec, Jamex, Lesjøfors, Apex osv samt kappede orginalfjører og orginalt men til akkurat denne bilen verken trenger eller vil jeg ha senkefjører og kjøper dermed noe tilsvarende orginalt (men forsterket) og satser på at de har tilsvarende kvalitet (skal vel mye til å bli dårligere.)
TÜV godkjenning er til senkefjærer, nettop fordi de ja, senker og dermed trenger å "bevise" at de fremdeles er gode nok kontra fullhøyde orginalfjører.
Dog er TÜV ingen målestokk for kvalitet da det kun er et minstekrav å komme over mens mange fabrikanter tilstrever å lage vesentlig bedre komponenter enn som så.
Nå skal det også byttes ut alt av ledd og foringer på min bil samt fjører og dempere så problemstillingen din blir irrelevant og sikkerheten blir nok mer enn tredoblet kontra nå med utslitte dempere og knekte fjører...
Og angående billig billig så er jeg veldig kvalitetsbevist og bruker nok mye mer penger enn antakelig de fleste på diverse varer men på denne bilen holder det helt greit med oem varer da jeg har biler nok til sine formål, så skal jeg kjøre racerbil så har jeg noe annet å velge mellom.
PS: Man kan også fint se forskjell på fjører fra forskjellige fabrikanter til samme bil og modell når man studerer tykkelse på godset, antall viklinger, tetthet på viklinger osv men det er normalt veldig sjelden fjører knekker, de er stort sett enten bare for høye/lave eller for myke/harde akkurat som det er like mange meninger om det samme temaet.
Eller rett og slett feil til akkurat den bilen (for tung bil feks).
Torbo: Har du gamle dempere som har gått langt og synes bilen er litt slapp i fisken i dumpene er det bare å bytte de ut.
Bytter man først fjører burde det nesten være obligatorisk å bytte ut demperne også, har sett og prøvd veldig mange "ungdomsbiler" hvor man slenger på de billigste senkesettene eller bare kapper fjørene og beholder de gamle utslitte sykkelpumpene og du kan jo da tenke deg kjøreegenskapene på en slik doning.
Er også derfor mange banner billige senkefjører opp og ned i mente mens de egentlig antakelig hadde vært gode nok for de fleste hvis de bare hadde fått på tilpassede dempere i samme slengen.
PPS: Er du interessert i dempere også så ser du jo den nette summen av de feks her
Foran:
Bak:
ja når jeg tenker med om skal det jo være sammenheng mellom fjærstivhet og dempere. Men det er ikke alltid lett å vite om støtdemperne er bra eelr dårlige. Det nytter ikke å jynge denne bilen som det gjør med vanlige personbiler. Demperne har inen lekkasje er ser ut til å ha vært byttet tidligere, når vet jeg ikke. Bilen er kjørt 230 tusen km nå. Sikkert smart uansett. Bilen "duver litt på humpete vei", men jeg tenkte at det ikke var så unaturlig på denne bilen.
Bytte alle fire eller bare bak?
Tenker... http://www.vwbus.no/forum/posting.php?m ... =5&t=22489#
Enkelt å handle på nett?
har handlet småting, men tenkte at det kan bli høy frakt på tunge ting?
Hvilken erfaring har du Wargtass?
Bytte alle fire eller bare bak?
Tenker... http://www.vwbus.no/forum/posting.php?m ... =5&t=22489#
Enkelt å handle på nett?
har handlet småting, men tenkte at det kan bli høy frakt på tunge ting?
Hvilken erfaring har du Wargtass?
Torbo
-
Wargtass
Har du en Paypal og Ebay konto så er det veldig enkelt å handle over nett, bare å finne en selger/butikk (er mange butikker som reklamerer varer over Ebay) som sender hit til berget og 95% tar også Paypal som betalingsmåte så da er det bare å logge inn og bekrefte betaling så går alt av seg selv. (Penger blir overført, og selger sender varene til din Ebay adresse).
Nå er jo Norge utenfor EU, så du risikerer at tollvesenet sjekker pakka di og gir deg moms på varene i tillegg, så det kan du jo kalkulere med i prisen.
For min del har jeg satt adressen til Sverige og far min, som da også er innen EU og det blir ingen moms eller andre tillegg enn prisen du betaler og frakta.
Stort sett alle de store/seriøse butikkene har fast oppgitte fraktpriser til de forskjellige land, og den som jeg linket til tidligere opererer med 24,90€ på stort sett samme hvor mye du kjøper på en gang, kanskje øker med noen få € for større ting.
Pakkene ankommer ca. etter 3dager opp i mot 2 uker avhenging av butikk og verdenskriser (vulkanutbrudd feks)
Har aldri hatt noe tull med leveranser eller lignende, og i alle fall de tyske butikkene på Ebay kan dette med handel og er dønn seriøse med gode produkter.
Jeg handler stort sett på tysk Ebay (ebay.de) og litt på den engelske (ebay.co.uk) den amerikanske (ebay.com) blir det alvorlig med frakt på samt flere usikkermomenter synes jeg.
Nå er jo Norge utenfor EU, så du risikerer at tollvesenet sjekker pakka di og gir deg moms på varene i tillegg, så det kan du jo kalkulere med i prisen.
For min del har jeg satt adressen til Sverige og far min, som da også er innen EU og det blir ingen moms eller andre tillegg enn prisen du betaler og frakta.
Stort sett alle de store/seriøse butikkene har fast oppgitte fraktpriser til de forskjellige land, og den som jeg linket til tidligere opererer med 24,90€ på stort sett samme hvor mye du kjøper på en gang, kanskje øker med noen få € for større ting.
Pakkene ankommer ca. etter 3dager opp i mot 2 uker avhenging av butikk og verdenskriser (vulkanutbrudd feks)
Har aldri hatt noe tull med leveranser eller lignende, og i alle fall de tyske butikkene på Ebay kan dette med handel og er dønn seriøse med gode produkter.
Jeg handler stort sett på tysk Ebay (ebay.de) og litt på den engelske (ebay.co.uk) den amerikanske (ebay.com) blir det alvorlig med frakt på samt flere usikkermomenter synes jeg.
Takk for info!Wargtass wrote:Har du en Paypal og Ebay konto så er det veldig enkelt å handle over nett, bare å finne en selger/butikk (er mange butikker som reklamerer varer over Ebay) som sender hit til berget og 95% tar også Paypal som betalingsmåte så da er det bare å logge inn og bekrefte betaling så går alt av seg selv. (Penger blir overført, og selger sender varene til din Ebay adresse).
Pakkene ankommer ca. etter 3dager opp i mot 2 uker avhenging av butikk og verdenskriser (vulkanutbrudd feks)![]()
Torbo