Jeg fikk hentet meg enda en bil i dag. Denne gangen ble det faktisk en tohjulstrekker, av alle ting. Det handler om en hvit pickup med 112-hester og femtrinnskasse. Tidligere eier hadde gjort en jobb med toppene, men kort tid etterpå fikk motoren rådebank. Da var det bare å angre på at ikke rådelagerne var skiftet når først toppene var av. Det fristet visst ikke å skru motoren fra hverandre igjen, så bilen ble parkert. Ifølge selger hadde den stått i ca 2-3 år, men det kan se ut som den ble avregistrert i mars 2005.. Batteri med strøm på og litt lirking på en kabelsko på starteren var det som skulle til. Da startet den med en gang. Så var det bare å fylle noen liter kjølevann og endel luft i dekkene, så bar det ut på veien.
Jeg kjørte innom jobben og fikk bilen opp i bukken. Fikk sett kjapt over den, og bilen ser faktisk veldig bra ut under. Egentlig litt overraskende, siden den sannsynligvis har stått parkert på grass i flere år. Det var bare litt kjeks i høyre stigtrinn. Motoren banker jo merkbart, og oljelampa blinker på tomgang med varm motor. Bremsevarsellampa begynte også å blinke mer og mer i løpet av turen, så jeg må nok finne ut hvor det lekker bremsevæske. Kanskje lurt å plukke av tromlene først og sjekke hjulsylinderne.
Motoren som sto i Caravellen min kommer egentlig fra en tohjulstrekker, og har 2WD eksosanlegg. Jeg har aldri fått start på denne, men den skal visst ha gått bra i den bilen den kom fra. Denne motoren er allerede ute, og skal inn i pickupen. Frontruta er sprukket, så den må nok skiftes for å få godkjent bilen. Ytre drivakselmansjett på venstre side så heller ikke helt god ut. Når godkjenninga er på plass blir det senking og noen litt mer presentable hjul. Så regner jeg med å ta en skikkelig runde på lakken. Litt rust i noen plateskjøter er det, men den blir det nok ikke gjort noe med foreløpig.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Nedtur. Nå har jeg plundra ganske mye med motoren jeg plukka ut av Caravellen. De som hadde knota med den tidligere mente at den hadde gnist, og fikk bensin, men den ville ikke starte. Det stemte bra. Til slutt fant jeg ut at justeringsskruene i vippearmene var løse, og støtstengene lå og slang inni røra. Jeg fikk til slutt ventilmekanismen på plass, og i kveld skulle jeg ta den siste justeringa på CO og tomgang. Da olja ble skikkelig varm begynte oljelampa å blinke litt på tomgang, og når jeg ruser motoren litt begynner den å banke. Fillern..
Henrik Engen
Opptur. På fredag ble den EU-godkjent. Null hull. Ny frontrute og drivakselmansjett var det som skulle til. Pluss nye viskere og noen lyspærer og diverse vedlikehold. Da var det bare å hive seg rundt og få ordna registrering. Det er godt å kjøre T3 igjen. Nå er det mange måneder siden sist.
Motoren er nok ikke helt god, det blinker litt rødt på tomgang når jeg får kjørt et par mil og motoren blir skikkelig gjennomvarm. Det får gå så lenge det går, det frister lite å rive motoren ut igjen med det første. Men jeg får kanskje begynne å lete etter rådelager og et par komplette motorpakningssett til DJ.
Bilder kommer nok når jeg får shinet litt mer. Jeg begynte litt rundt frontruta da jeg skulle montere den nye. Det blir ganske stor forskjell på den gamle oksiderte lakken etter en runde med Meguiar's. Mugg og jordslag i interiøret er nesten borte. Jeg trur dette skal bli ganske brukbart, jeg.
Henrik Engen
I fjor høst hadde jeg to biler med skilt, og da ble denne lånt bort til en kompis. Rådebanken ble ikke noe bedre i løpet av vinteren, så nå står bilen parkert. Fortsatt med piggdekkene på. Jeg tør ikke å starte den motoren en gang til, for da er jeg redd den skal hive en råde gjennom blokka.
Originalmotoren er plukket i biter, og det ser ikke så lovende ut. Det ene rådelageret var skikkelig kaputt, og hadde begynt å rotere i råden. Lagertappen på veivakselen kan kanskje bli brukbar med polering. Jeg ser ikke noen kraftige rivningsskader i overflata, men den har nok fått litt juling. Den må nok måles for å være sikker på hvorden det har gått. Lagerskålene på bærelagerne var ikke vakre, men tappene ser halvveis brukbare ut. Men jeg er nok redd veiva må slipes for at denne motoren skal bli 100%. Kamakselen hadde begynt å få ganske slitne knaster, og løfterne var litt innhule i bunnen. Det ser ikke ut til at det holder med lagerskåler til rådene og nytt pakningssett til denne motoren, nei. Den har angivelig ikke gått mer enn ca 150 000 km. Litt trist at det har blitt såpass store skader. Sannsynligvis er det slurvet med oljeskiftintervallene. Når først ett lager går, så vil vel dårlig oljetrykk og metallpartikler i smøresystemet føre til at det baller på seg ganske fort. Sliping av veiv, nye lager til motoren, ny kamaksel og nye løftere er vel ikke helt innafor budsjettet til denne bilen nå. Men nå om dagen er dette den eneste bilen med skilter på, så den bør ut på veien ganske snart.
Derfor har jeg demontert originalmotoren fra syncrocaravellen også. Denne skal ha gått ca 30 000 km etter overhaling på motorverksted. Men på grunn av en defekt innsprøytingsdyse gikk den for magert på den ene sylinderen slik at stempelet brant seg. Han som byttet stempel og sylinder på denne motoren hadde fått skadet fordelerdrevet på veivakselen, og hadde derfor gitt opp denne motoren. Nå lå den bak i bilen med den ene toppen demontert. Den ene ventilløfteren var borte, kanskje den ligger og slenger baki der et sted. Etter å ha demontert motoren tror jeg kanskje det fordelerdrevet kunne fungert, men det ser ikke helt pent ut. Det gjør heller ikke drevet på kamakselen. Jeg tror jeg bruker veivakselen med lager fra denne motoren. Rådene kjennes tighte og fine ut, så jeg tror ikke jeg demonterer dem. Hvis motorverkstedet har byttet strekkboltene så er det jo best å ikke løsne dem igjen. Og hvis de ikke har byttet dem så blir de jo ikke bedre for hver gang de løsnes.
Jeg er egentlig ikke kjempeimponert over den overhalingsjobben som er gjort. Den ene pinnebolten ved bærelagerne, nærmest svinghjulet, hadde nok plutselig blitt for lang da motoren skulle monteres. Jeg tror nok kanskje jeg ville delt blokka igjen da, men her var det montert ei hylse mellom skiva og mutteren. Pinnebolten var skrudd halvveis ut av gjengene. Et par av de andre mutterne som holder blokkhalvdelene sammen var nesten løse, men det var brukt rikelig med pakningsstoff.. Det var ikke brukt pakning mellom blokka og oljepumpa, kun pakningsstoff. Jeg vet ikke om den pakninga er nødvendig for at ikke oljepumpa skal presse på kamakselen? Ifølge boka skal de rette støpekantene på sylinderforingene monteres mot hverandre, og de to knastene ut mot kjølekappa. Her var to av sylinderforingene montert feil vei. Men det kan jo hende at det er de som har skrudd på motoren i ettertid som har gjort dette. Uansett må jeg vel ta utgangspunkt i at ting er i orden med lagerklaringer og slikt. Den har tross alt gått et stykke uten å havarere. Da er det vel bare å finne de beste delene, og forsikre seg om at de passer sammen.
Henrik Engen
Motoren er nok ikke helt god, det blinker litt rødt på tomgang når jeg får kjørt et par mil og motoren blir skikkelig gjennomvarm. Det får gå så lenge det går, det frister lite å rive motoren ut igjen med det første. Men jeg får kanskje begynne å lete etter rådelager og et par komplette motorpakningssett til DJ.
Er det samme paknings sett på DJ og DG motoren? Skal i gang med topp overhaling av mitt Oslo prosjekt og da må jeg ut med noen kroner til toppen(e) regner jeg med.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil