Mulighet for å justere automatgirskiftene? (T5 2.5tdi 2009)

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
stratcast
Car: Caravelle T5 2009 (vare)
Phone: 92639400

Mulighet for å justere automatgirskiftene? (T5 2.5tdi 2009)

Post by stratcast »

Hei.

Er det mulig å justere girsiftene med oppdatering av software e.l.?
Den går hele tiden på 1 gir lavere enn ønsket i rushtrafikk/byen. Har bare problemet i 1-3. gir.

Blir mye bråk (turtall) og ekstrem respons ved gasspådrag, siden den skifter så sent.
Merker det godt på humpete skogsveier/grusveier og rundkjøringer stappet med biler / rushtrafikk (10kmt, 1.-2.gir).
Har hittil løst det med heavy metal på høyt volum, så slipper jeg å høre turtallet som fyker til værs :lol:

Kan chiptuning med "miljøprogram" være til hjelp kanskje? Anbefalinger?

PS: Vil fortsatt anbefale kassen fremfor manuellgir (spes. i Oslo-rushen), men uvant for en som har kjørt andre VW/Audi-automatkasser som skifter mer normalt. "D" føles som "S" rett og slett og giringen er mer som noe man forventer på en sportsbil for å sette det på spissen. :wink:
dieselfreak

Re: Mulighet for å justere automatgirskiftene? (T5 2.5tdi 2009)

Post by dieselfreak »

Jeg kunne ikke vært mere enig med deg :D

Tror dessverre ikke det er noe å gjøre med det. Jeg har spurt flere ganger på Møller om software-oppgraderinger, men det har bare blitt minimal forskjell.

Chiptuning vil vel ikke gjøre noe med software i kassa, men jeg spurte en "tuning-fyr" om han kunne gjøre software-endringer i kassa, og han sa at han fikk lest ut programvaren, men kunne ikke gjøre noe med det fordi det var "gresk".
2005 VW Transporter 2.5 TDI 130 Tiptronic (Firmabil)
1991 MB 300TDT S124 Sportline (Privatbil)
hunter
-
-

Post by hunter »

skift gir manuelt når d plager deg - tror ikke du får til å justere dette :mrgreen:
dieselfreak

Post by dieselfreak »

Enig med hunter her, jeg bruker manuell/tiptronic mye.
Men..... her oppstår dessverre også et problem. Elektronikken tillater ikke at du legger inn 3. gir før nesten 30 km/t. Hvis man vil aksellerere pent og rolig høres det veldig anstrengt ut med 2. gir opp til 30 km/t.

Ja ja, sånn er livet. Ingenting er perfekt, man må bare leve med det :lol:
2005 VW Transporter 2.5 TDI 130 Tiptronic (Firmabil)
1991 MB 300TDT S124 Sportline (Privatbil)
Post Reply