Rust på samtlige Caraveller - trist

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Sanwa
Phone: 90770912

Rust på samtlige Caraveller - trist

Post by Sanwa »

Det er mye Caraveller her vi bor, og samtlige har de tradisjonelle rustflekkene nede på dørene og mange også i hjulbuene.

Må jo være noe lurt man kan gjøre når man først forsøker å fjerne dette, hva er deres super tips for noe som varer?
Erfaringer?

Trygve
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Rust på samtlige Caraveller - trist

Post by Rudeboy »

-Min eneste erfaring er å ikke sette bort jobben til Møller :D

Ikke et vondt ord om dem eller kompetansen, men de har ved hjulbuer gjort en slett jobb - krokanfargen kom igjennom "ferdig" utført jobb, jeg kjøpte bilen som så ok ut og etpar år etter kom rusten til syne igjen.

Selv har jeg fått bytta rute hvor ordlyden "da bruker dere rensemiddel for å få primeren til å sitte før dere legger minst tre lag lakk" tydeligvis ikke kan ha nådd mottaker i telefonen :roll: Vinduskarmen under frontruta trenger "egentlig" å få løfta vekk frontruta og en grundig gjennomgang der, om det skal vare.

Sjekk tråden(e) om Tyskerbrakka så ser du hva jeg går igang med til helga - kaldzink, primer og tre lag lakk (original 2-komponentlakk fra VAG) er det primære. Deretter må en eller annen form for lakkforsegling legges men så langt har jeg ikke enda kommet, da 8)

Om dette kommer holde eller blir brunt om en tid, vil jo tiden vise. Jeg mener i all min legmannskap at det kommer holde lengre enn det som lå på hjulbuene fra før jeg kjøpte bilen til to'ish år tilbake i tid.

Så får jeg se da, hvordan det går :D

EDIT - hadde jeg hatt lomma full av pææng, skulle jeg restaurert Tyskerbrakka, da hadde jeg benyttet meg av lakkeringsverkstedet vegg i vegg med Møller/Kalbakken - fordi jeg har tro på akkurat dette lakkverkstedet og fordi det er vegg i vegg med dem som kjenner min bil best.
petterad
Car: 2005 T5, AXD aut.

Post by petterad »

Har hatt T4 i flere år, og ja, det ser ut som alle får denne sykdommen på de "vanlige" stedene.
Jeg har holdt på med hobby-garasje-lakkering i noen år nå, og prøvd frem litt.

Min erfaring ang T4 er at det er vanskeligst å unngå at rusten kommer tilbake der hvor det er en skjøt i kanalen under fremdørene. Man får rett og slett ikke sandblåst godt nok inni der.

Det er veldig enkelt om man vil unngå at rust kommer tilbake!
Det viktigste er god rengjøring av metallet, tørr luft, og riktige produkter.
Metallet må være 100% rent for rust. Glem pussing, det er kun sandblåsing som gjelder.
Bruker helst aluminiumsilikat (biltema). Noe dyr, men den er skarp og effektiv.
Brukt i en punktsandblåser, kan den samles opp og brukes om igjen.
Alt som er av små mørke porer må vekk!
Det er viktig å ha tørr luft fra kompressoren når man sandblåser. Jeg bruker alltid vannutskiller.
Det er viktig å ha tørr luft når du arbeider med bart metall. Altså, stå i en garasje, gjerne med varme på.
Bart metall skal dekkes til med primer så fort som overhodet mulig, jeg lar metallet aldri være bart mer enn en times tid. Jeg bruker KUN syregrunning som primer, gode erfaringer med Hagmans CA primer. Denne binder seg veldig godt til metallet. Tørker selvfølgelig av metallet med tynner før påføring.
Nå er det klart til å legge på sparkel. Sparkel skal aldri ligge på rent metall. Pusser du ned til metallet etter sparkling, må du påføre syregrunning før nytt sparkel legges på. Tungvint? nødvendig? Noen mener nei, jeg mener JA. (Her slurves det hos lakkverkstedene) Man kan legge farge rett oppå syregrunning, men jeg anbefaler alltid å legge fyller før farge. (Noen lakkverksteder mener det kan gå med fyller rett på bart metall og... men jeg mener nei)

Benytt alltid billakk produkter når du arbeider med rustfjerning. Jeg kjøper gode løsemiddelbaserte produkter fra et utsalg i Halden. Ikke noe vannbase-tøys der.
Lakk på sprayboks er fy fy.

Og selvfølgelig til slutt, klarlakk. Det er kun klarlakken som gir beskyttelse. syregrunning, fyller eller farge-laget er ikke noe beskyttende.

Når resultatet er klart, anbefaler jeg på T4 og montere transparent folie i hjulbuen for å gi ekstra
beskyttelse mot stenspruten fra framhjulet. (Bruk gjerne bokbinderfolie)

Mvh Petter.
tacticus
Car: T4 1994 2.5 Caravelle Syncro
Phone: 40482800

Post by tacticus »

Nydelig oppskrift petterad, har du noe sted å anbefale de selger denne syreprimeren din?
Brooom
Car: T4

Post by Brooom »

Å sandblåse er selfølgelig best, men om du har en arbeidsbil eller vanlig bruksbil med litt rust her og der, og det ikke er midt i fleisen, kan du hvis du ikke har blåseutstyr bruke owatrol på det etter du har fått vekk det du greier. Dette funker gull hver gang. Den tar litt tid for å tørke osv da. Har brukt dette mye på større ting men på bil f.eks nede på kanaler osv der det er så som så eller under, i motorrom osv er dette fint. Pleier å ta andre strøket 50/50 med bengalakk hvis jeg vil ha farge og f.eks sån body greier til slutt. Forrige summer når jeg holdt på tok pressa kveld, og sleit med å holde trykket i tanken på 3,5 kubikk endte det opp med at jeg grovblåste og hadde owatrol på ganske bye, men blei bra. Heldigvis er ny presse i hus, bare litt TLC på den så er jeg tilbake i støvet :twisted:
Sanwa

Post by Sanwa »

Hva heter den Owatrol saken du bruker?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Sanwa wrote:Hva heter den Owatrol saken du bruker?
..."Owatrol" ?

Finnes til og med hos Maxbo, OBS og en middelmådig fargehandel 8)
Sanwa

Post by Sanwa »

Trodde det var flere typer Owatrol, ok :)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Beste du kan gjøre på en T4 er å montere skvettlapper foran. Dette enkle ikke pene trikset, hindrer ikke rust, men utsetter dannelsen av dette langs kanaler og skyvedør etc ganske mange år.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Sanwa wrote:Trodde det var flere typer Owatrol, ok :)
Stemmer men de er omtrent som Mentholatum eller Coca Cola, de kan brukes på flere ting :wink:
Brooom
Car: T4

Post by Brooom »

Har vel noen owatrololjer som er mer beregna for treverke, men den for stål er det vel bilde av noe stålgreier på...

kjapt søk: http://www.owatrol.com/no/index.html
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

Og selvfølgelig til slutt, klarlakk. Det er kun klarlakken som gir beskyttelse. syregrunning, fyller eller farge-laget er ikke noe beskyttende
Bruker selv noe som heter epoxygrunning og den er tett og hard, 1 skikts lakk (2 komponent) gir samme beskyttelse som klarlakk og ved 2 skikts lakk har man base pluss
klarlakk
petterad
Car: 2005 T5, AXD aut.

Post by petterad »

tacticus wrote:Nydelig oppskrift petterad, har du noe sted å anbefale de selger denne syreprimeren din?
Hagmans CA primer selger de hos de fleste bilrekvisitabutikker, som Mekonomen, Bilextra og Torshov.
Der Postmeister wrote:Beste du kan gjøre på en T4 er å montere skvettlapper foran. Dette enkle ikke pene trikset, hindrer ikke rust, men utsetter dannelsen av dette langs kanaler og skyvedør etc ganske mange år.
Helt sant! Dette er noe man BØR montere på enhver T4!
Brooom wrote:Har vel noen owatrololjer som er mer beregna for treverke, men den for stål er det vel bilde av noe stålgreier på...
kjapt søk: http://www.owatrol.com/no/index.html
Owatrol har den egenskapen at den trekker inn i rusten og kapsler den inn. Owatrol er en MEGET god erstatning til sandblåsing og syregrunning, om man ikke klarer å få fjernet 100% all rust. MEN! Ikke legg lakkprodukter oppå owatrol! Løsemidlene i spray og billakkprodukter ødelegger egenskapene i Owatrolen. Skal man ha bilens farge på, må man ha et lag med et oljebase produkt mellom owatrol og bilfarge. (egen erfaring)
112wboxer wrote:
Og selvfølgelig til slutt, klarlakk. Det er kun klarlakken som gir beskyttelse. syregrunning, fyller eller farge-laget er ikke noe beskyttende
Bruker selv noe som heter epoxygrunning og den er tett og hard, 1 skikts lakk (2 komponent) gir samme beskyttelse som klarlakk og ved 2 skikts lakk har man base pluss
klarlakk
Epoxygrunning = syregrunning. Det stemmer som 112wboxer sier, at en 1 to komp akryl farge, gir samme beskyttelse som klarlakk. Det er flere ikke-metallic farger som er kun 1-skikt, og derfor ikke det brukes klarlakk på. Blander man herder i fargen, så er det en 2-komp, og har beskyttende lag. Bruker man den bare uttynnet så må det klarlakk på.

For alle dere som skal gjøre noe lakk-arbeider anbefaler jeg dere å handle med Plast & Fritid i Halden.
De fører MaxMeyer sin lakk-serie. MEGET bra produkter. Og de har meget billige priser. (Alt må hentes)
De har løsemiddelbasert lakk, ikke noe vannklin. Tlf: 69185560
112wboxer
-
-

Post by 112wboxer »

syregrunning brukes på mer diffuse/vanskelige underlag, epoxygrunning brukes endel nede på bilen..kanaler, hjulbuer,front og er mer motstandsdyktig ved steinsprut..er og tett dvs denne trekker ikke fuktighet,
syregrunning er ikke tett og må overlakkes
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Etter sveising og lakkering i fjor sommer, tok jeg en olje behandling av bilen. Om våren var det ikke en eneste rustflekk å se....
vw91
Car: T4-91

Post by vw91 »

kan anbefale oljebehandling på Funderud Antirust
sånn ser bilen min under etter å ha vært på oljebehandling noen ganger
dette er en 91 mod
Image
Mrt

Post by Mrt »

Hei,

Nyinnkjøp -98 Transporter Syncro DOKA med litt rust og jeg setter igang arbeidet med å "kontrollere" rusten på ymse steder. Heldigvis "bare" overfalterust, men dog en viktig jobb.
Jeg kom over denne flotte posten og vil forsøke disse alternativer.

Det som jeg ble litt "rådvill" i mitt hode og kanskje ikke helt forsto er hva som bør være best, syregrunning kontra epoksygrunning.

- Det er samme grunning bare epoksygrunning er mere slitesterkt enn syregrunning/primer (Hagmanns CA primer)?
- og begge krever overlakk ?
- kan man/bør man sparkle over epoksygrunning hvis det skal bli pent hvis/når man skal lakkere selv?

Det jeg ikke klarte å lese er noen anbefalinger på evt. epoksygrunning, navn, produsent.?
T4 - VW Transporter Syncro 2,4D -98 DOKA (AAB)
112wboxer
-
-

Post by 112wboxer »

Nå kommer mye an på hvordan du skal fjærne denne rusten, sandblåsing er jo det beste og der bruker jeg biltema sin og aluminiumssilikat som blåsemiddel og da er epoxygrunning etter min mening det beste, denne blandes 1del herder og 1del epoxy og blir hard og tett men poenget her er at det må være helt rent metall under, klart det kan sparkles utenpå denne men må mattes ned
bruker du stålbørste eller vinkelsliper er det vanskelig å få vekk all rust og da kan det like gjerne brukes owatrol/kinesisk treolje eller lignende for at denne skal trenge inn i
rustporene som er igjen og forhåpentligvis stabilisere dette
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Et annet lite tips er..
Bruk litt VARME !
Dvs, varm opp metallet såpass at du ser det dannes kondens, og at den deretter forsvinner.
Da får man ut siste rest av fukt fra metallet før man legger syregrunning på..
Holder med en varmluftpistol... Bare hold øye med tingene mens du holder på..
(OBS: Om bilen er hulrombeskyttet, så kan også olje renne ut når man varmer metallet litt.)
NB: Skal ikke bli så varmt at lakken rundt smelter/brenner..
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
Mads
-
-
Car: T4 2,5B 1995

Owatrol og emaljelakk

Post by Mads »

Jeg har forsøkt Owatrol og Quick emaljelakk, uten særlig hell.

Fremgangsmåten var slik:

Pusse med sandpapir.
Vaske med rødsprit.
Pensle på Owatrol.
Pensle på 2 strøk emaljelakk iblandet 20% Owatrol.

Quick emaljelakk inneholder white spirit, og skal således kunne tilblandes Owatrol.

Etter en vinter flasset det hele av igjen. Svært dårlig feste til underlaget.

Noen som har en ide om hvorfor?
Er rødspritvask for dårlig?
1995 Caravelle GL 2,5B
1985 Transporter 1,9i, wbx
1988 Jawa TS 350 m/sidevogn
1984 BMW R80 G/S
1966 BMW R27
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Du må la owa binde seg med malinga, kjenning av meg lager primer av 40% owa og 60 % lakk som han legger oppå halvvåt (rein) owatrol på bilen. To lak primer, så går han over til vanlig lakk og så lenge han legger lagene før det forrige tørket mener han det sitter evig.
Post Reply