Bensinpupe fra biltema til T3, med rar kobling

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Syre
Car: T4 2001 syncro 102tdi

Bensinpupe fra biltema til T3, med rar kobling

Post by Syre »

Hei

Skrur på en T3 1,9inj 90hk 1985modell med gåen bensinpumpe.
Har søkt på forumet og funnet erstatningspumpen fra biltema som skal passe på 2,1. Har søkt på mekonomen sin onlinekatalog og funnet ut at bensinpumpe til 1,9 og 2,1 har samme delenummer, så da bør vel pumpen fra biltema passe på denne bilen.
Problemet er stussen på trykksiden på pumpen. Her skal det jo være en slangestuss.
Image

Hvordan har dere som har montert denne pumpen på deres biler løst dette problemet?

Av ren nyskjerrighet, hva er den stussen som står der nå? Den minner litt om en banjokoblin blir jeg fortalt.

Lurer også på om det går ann å sette bensinfilteret før bensinpumpen, eller om det må stå etter pumpa?
Hilsen P.J. Lie
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Re: Bensinpupe fra biltema til T3, med rar kobling

Post by Viljar »

Gå til Tess å få tak i ny nippel.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Syre

Post by Syre »

Takk for svar.

Har vært hos tess og og de har ikke noe som passer. Nipplene vi får tak i der har npt eller bsp gjenger, dog virker det som om nippelen har 5LL fingjenger. Har vært i kontakt med Tess, Åkrehavn trålbøteri, biltema, filterteknikk og rørleggeren, ingen har noe som passer.

Jeg lurer på nå om vi skal prøve å borre ut innmaten i den nippelen som er der, og bare tre slangen over den slik den er.
Innmaten som er i den nippelen som står på pumpa nå er en fjær og no greier som jeg kanskje tror er en enveisventil eller trykkreduksjon eller noe.

Det er vel noen på forumet her som faktisk har montert denne pumpa på bilen sin, og jeg lurer på hvordan de gjorde det?
Hilsen P.J. Lie
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Ikketema må jo ha banjohunnen for å komme videre.

Den gjengen som er innvendig når du tar ut nippelen må jo være en kjent sak.
Kan være mm. gjenger med annen stigning enn vanlig, kan jo være BSTP (kon rørgjenge, ikke NPT). tomme-maskin gjenge UNF.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Speedster
-
-

Post by Speedster »

...................
Last edited by Speedster on 22 Nov 2014, 22:41, edited 2 times in total.
-91(M) T3 Syncro
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

Tviler på om pumpa på bildet har BT varenummer 52203?
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... ensinpumpe

Du trenger èn av disse i riktig størrelse, to kobberskiver og en mutter til formålet:
http://www.grene.com/shop/action/produc ... e_false_4D
Last edited by HappyT3 on 17 Sep 2010, 15:05, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Syre

Post by Syre »

Takker for alle svar

Pumpa på bildet er biltema nr 52203
http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?qui ... uery=52203
Som skal passe til en rekke biler, volvo 300, 700 ,900, saab 900, 9000, alfa romeo 75, renault espace og citroen cx.

La meg og presisere at det er gjengene fra nippelen og inn i pumpa som er problemet. Det er her vi skulle hatt en slangestuss.

Om man fant en banjokobling som passer på det som er der nå, da må jeg vel ha en blindeplugg for enden av nippelen? Er det noen som har noen formening om hva fjærene og det som er inni denne nippelen er for noe?
Hilsen P.J. Lie
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Det er vel en tilbakeslagsventil, slik at man kan demontere (om/hvis/når det er trykk på ene siden) denne uten at mediet spruter til trykket er utlignet.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Novisen
Car: T3 1988 c
Phone: 9-1-8-7-7-7-6-6

Post by Novisen »

Heisann. Jeg byttet til denne pumpa tidligere i sommer. Slik som deg hadde jeg de samme problemene. Jeg var innom først Biltema, så Tess som sendte meg til Wurth.

På Wurth, Lierstranda, var det endelig en kar med litt peiling. Han hadde ikke deler til dette selv men ringte til et lite lokalt firma her i Drammen. De ble enige seg imellom om hva som trengtes og jeg kunne bare hente ferdig kobling seinere på dagen.

Det gutta på Finn Tek, http://www.finntek.no/, gjorde var å sette sammen tre ulike koblinger. En som passet inni der hvor banjokoblinga sitter, til en overgang som ble avsluttet med en slik gradert rørkobling som jeg bare kunne skru på slangen med slangeklemma på.

Som kommentar fikk jeg av de på finntek at dette burde og Tess kunne gjordt, da de var alle tidligere Tess arbeidere og de visste at de hadde de samme delene der.

pål
Pål Grini

88 112c Trufacamper
Knut Andersen
-
-
Car: Karmann Gipsy 1981
Phone: 41668466

Post by Knut Andersen »

Jeg monterte samme pumpe på min syncro i vinter, satt bare på en større slange over den kuleventilnippeln mellom bensinfilter og pumpe.. har fungert fint i over 500 mil til nå.

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=23023
http://www.rpm.no

1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C Syncro
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Friolin
1970, T-1, Mania Spyder
1952, T-1, RPB Piraya
2001, Chrysler Sebring Cab
Syre

Post by Syre »

Fint, så det funker å bare dra en større slange over hele den rare nippelen også ha slangeklemme rundt? Er det nødvendig å fjærne leamikken som er inni nippelen? Eller er det en enveisventil, slik som nevnt tidligere, som virker riktig vei, slik at den ikke er til noe hinder.

Jeg tror det er grums i fra tanken som har tatt knekken på pumpa, lurer derfor på å sette filteret foran pumpa, går det bra? Eller bør jeg heller montere et mindre filter foran pumpa?

Takk for all hjelp
Hilsen P.J. Lie
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Hvis du tror det er grums i tanken bør du ta den ut, tømme den og rense den. Bensin er fint vaskestoff. Skift gamle råtne slanger under der når du først er i gang.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
MA
-
-
Phone: 41367753

Post by MA »

Hvorfor ikke bare kjøpe pumpen et annet sted så slipper man dette problemet.
Om man like vel må bruke masse tid og penger på å kjøre rundt andre steder og kjøpe ekstra nipler, stusser og tuter så blir Biltema kanskje sin pumpe ikke så billig likevel????
Bor i Oslo
Christian-bettle

Post by Christian-bettle »

gjengene i pumpa er.10mm fingjenger banjo og skrue har alle diselpumpeverksteder.prøv og få banjo med 90 grader sving så slipper du og legge slangen i stor bue. fordi mange banjoer er 45 grader.
Post Reply