Ny dynamo eller bytte børster?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Troxx

Ny dynamo eller bytte børster?

Post by Troxx »

Jeg har satt min 93-mod 2,4D til lading 2-3 uker annenhver dag etter jobb. Det er jeg lei av. Snakket med et verksted i Oslo, de skulle ha 2500 for dynamoen + 6-700 i arbeid.

En mekaniker med mer usikker historie skulle ha 6-700 kr for å bytte børstene på Bosh-dynamoen (han mente det stod en Boshdynamo i bilen).

1. Hva bør en ny dynamo koste?
2. Kan børstene byttes? (Er det å anbefale?)
3. Verkstedfolket mente at det kunne være 43 forskjellige dynamoer som var riktig for bilen. Er det riktig? (Høres jo helt tulling ut, skulle jo tro at det var noen med forskjellig Amp, men ikke feste/annen konstruksjon).
4. Hva med kulelagre, eller annen slitasje på dynamoen, er en dynamo å se på som en slitedel eller en ting man reparerer.
Troxx

Post by Troxx »

:roll:
KMiland

Post by KMiland »

Med litt fingerferdigheter så er det ikke så vanskelig å bytte børstene selv. er jo bare noen kull-klosser. (hvis man får tak i rette delene). Det er stort sett disse som er slitt...
VW Caravelle T4 2.5 TDI - 1999
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Batteriet

Post by Rudeboy »

Tror nok jeg ville byttet batteriet etter at du har utbedret feilen din, det får juling av de opp- og utladingene som du opplever nå.

Da trenger man jo ikke handle det dyreste, selv ville jeg handla på f.eks Biltema.

Og firdi man i Norge og bilens produksjonsland gjerne underdimmensjonerer batteriets start-Amp, så ville jeg gått ett hakk eller to opp i kraft slik at bilen starter når jeg skal hjem etter høstjakta :)

mvh,
Yngve S
Troxx

Post by Troxx »

Jeg tipper fingerferdighetene holder mål, så jeg går for "selvgjort er velgjort" versjonen...

Takker ellers for tips.... fler tips er velkommen!
Troxx

Post by Troxx »

Jobben tok 1 time om jeg trekker fra generelle forberedelser. Børstene var å finne på Torshov bilrekvisita (135,-). Nestegang tar det vel nok mindre tid.
Post Reply