Hei,
Etter mange gode tips her, så bestemte jeg meg for en 5kw i stedet for å bytte ut den originale 3kw som satt i min '02 Multivan. Tok kvelden i vår, og har egentlig bare "utsatt" problemet.
Tenkte å nevne at hvis man bestiller en 5kw nå (tor den het D5W S eller noe sånt), så følger nå pumpa med i kittet. På pumpa står det 3,1kw -5kw, så den går nok til "begge". Verkstedet jeg kjøpte den av ble også overrasket da det var bestilt en egen pumpe i tillegg. Derfor kom det to pumper, men slapp selvfølgelig å kjøpe den som kom ekstra. Det jeg imidertid måtte ha, var en ny "svart" kontakt som sitter på pumpa. Klippte av de to gamle kontaktene og krympet på nye "sko" som passet i kontakten.
Leste at man trengte å forlenge eksos med ca. 10 cm, men dette kan jeg avkrefte.
Hele operasjonen ble gjort på ca 2,5 timer av en som ikke liker å skru så mye på bil, dvs. meg selv. Hadde tilgang til en grav, så alt var enklere. Bortsett fra å bytte kontakt til pumpa så var alt "plug'n play". Litt trangt å få den gamle ut, og enda værre å få den nye inn, men det går hvis man "lirker" litt.
Hele moroa kostet 4800,- +mva, som var ca. 1000,- mer enn hva 3kw hadde kostet meg.
Ved første start, så tente den ikke (ga opp), men på andre forsøk (som den selv prøver), så fyrte den opp. Kjørte den først ca 15 min, stoppet den, monterte bunnplate og gjorde meg ferdig. På turen hjem så brant den vel ca. 40 minutter, og fy satan hvor mye mer effektiv denne 5kw brenneren er i forhold til 3kw. Ikke så kaldt i dag, men nesten så jeg gleder meg til vinteren igjen. Selvfølgelig har jeg brutt temp-føleren på bryter inne på dash'en slik at den ikke starter på småturene ned til butikken og soter igjen.
Slang inn et helt nytt Bosh 100Ah (ca) batteri med det samme da jeg har kjørt originalt helt fra feb '03 til nå. Starteren likte nok dette da den spinner litt fortere nå.
Vel, tenkte jeg bare skulle si ifra det med at pumpa følger nå med i 5kw som standard. Kun kontakten som må huskes på.
-OleCG
Oppgraderte Eber 3kw til 5kw i dag.....
-
Cyberscott
- -

- Car: T3 syncro afn. t4 syncro x2
- Phone: 41466324
Re: Oppgraderte Eber 3kw til 5kw i dag.....
bra jobba
jeg også har tenkt til å oppgradere etterhvert. har du kasta den gamle eberen ell? kunne trengt noen deler (plastikk deksler bla)
-1990 vw Golf 2 vr6 kompressor
-1989 vw Rallye Golf G60
-1991 T3 syncro afn
-2003 T4 2,5tdi syncro
-2002 T4 2,5tdi syncro
-1990 Golf mk2 16VT
-1989 vw Rallye Golf G60
-1991 T3 syncro afn
-2003 T4 2,5tdi syncro
-2002 T4 2,5tdi syncro
-1990 Golf mk2 16VT
Tror ikke du skal avkrefte dette som en sannhet. De jeg har lest om som har gjort dette, måtte skjøte eksosen.olecg wrote:Leste at man trengte å forlenge eksos med ca. 10 cm, men dette kan jeg avkrefte.
Bygde selv om til 5kw sist vinter, og jeg måtte forlenge eksosen.
Forøvrig også veldig fornøyd med effekten i nyvarmern'.
Trond E. Gärtner
2000 Caravelle 2.5 TDI Lang
2000 Caravelle 2.5 TDI Lang
Den har dessverre fått et annet "liv"....Cyberscott wrote:bra jobbajeg også har tenkt til å oppgradere etterhvert. har du kasta den gamle eberen ell? kunne trengt noen deler (plastikk deksler bla)
Da må det være noen andre forskjeller ute og går. Den nye brenneren var omtrent identisk i størrelse og utforming som den gamle, så kanskje noe har skjedd på den fronten?MusicMan wrote:Tror ikke du skal avkrefte dette som en sannhet. De jeg har lest om som har gjort dette, måtte skjøte eksosen.olecg wrote:Leste at man trengte å forlenge eksos med ca. 10 cm, men dette kan jeg avkrefte.
Bygde selv om til 5kw sist vinter, og jeg måtte forlenge eksosen.
Forøvrig også veldig fornøyd med effekten i nyvarmern'.