Knapper til klima/webasto T5 Multivan

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Pålen

Knapper til klima/webasto T5 Multivan

Post by Pålen »

Multivan 2004 modell. 3 soners klimatronic m/Webasto vannvarmer
Fra utstyrslisten: Heizung-Klimaanlage 9AH Climatronic mit 2. Verdampfer und 2.Heizung.

Når jeg trykker på "REAR" knappen på klimabetjeningen 2 ganger står det "SIDE" i displayet.
Hører da en vifte starter, denne kan reguleres med samme bryter som hovedviften, og det blåser friskt ut bla dysene i side på dashbord fremme (og inn i sidedørene). Funksjonen står ikke beskrevet i manualen, og jeg lurer på om noen vet hva det er?

Det er videre en knapp med en flamme og en vifte på i konsollen i taket. Denne slår av og på displayet til Webasto/tidsur.
På dashbord ved siden av "ASR"knappen er det en lik bryter. Jeg slår denne av og på, men merker ikke at den slår av noe. Mulig det er en bryter for å slå av tilleggsvarmer under småturer? Men når det er kaldt hører jeg tilleggsvarmeren gå, uavhengig av posisjonen til nevnte knapp. Noen forslag her? Møller visste ikke hva det var. Mulig jeg kan gå til et Dieselelektroverksted og få dette målt....
moasko
Car: T3 Reimo Camper
Phone: 95150607

Re: Knapper til klima/webasto T5 Multivan

Post by moasko »

Hei

Rear knappen utnytter varmen som er igjen i motoren når bilen har stoppet. Hvis det begynner og bli lite batteri igjen, så stopper viften.
Pålen

Post by Pålen »

moasko wrote:Hei

Rear knappen utnytter varmen som er igjen i motoren når bilen har stoppet. Hvis det begynner og bli lite batteri igjen, så stopper viften.
Nei, det er "REST" knappen du mener..... :wink:
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Pålen wrote:Multivan 2004 modell. 3 soners klimatronic m/Webasto vannvarmer
Fra utstyrslisten: Heizung-Klimaanlage 9AH Climatronic mit 2. Verdampfer und 2.Heizung.

Når jeg trykker på "REAR" knappen på klimabetjeningen 2 ganger står det "SIDE" i displayet.
Hører da en vifte starter, denne kan reguleres med samme bryter som hovedviften, og det blåser friskt ut bla dysene i side på dashbord fremme (og inn i sidedørene). Funksjonen står ikke beskrevet i manualen, og jeg lurer på om noen vet hva det er?

Det er videre en knapp med en flamme og en vifte på i konsollen i taket. Denne slår av og på displayet til Webasto/tidsur.
På dashbord ved siden av "ASR"knappen er det en lik bryter. Jeg slår denne av og på, men merker ikke at den slår av noe. Mulig det er en bryter for å slå av tilleggsvarmer under småturer? Men når det er kaldt hører jeg tilleggsvarmeren gå, uavhengig av posisjonen til nevnte knapp. Noen forslag her? Møller visste ikke hva det var. Mulig jeg kan gå til et Dieselelektroverksted og få dette målt....
Knappen ved siden av ASR er vel på/av til varmetråder i vinduet til bakdøra.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Pålen

Post by Pålen »

Legger ved noen bilder, så det blir enklere å vise :wink:

Image
Dette er knappen på siden av girstanga. Merker ikke noen funksjon, og Webasto suser og går uavhengig av knappens stilling.....

Image
Denne knappen skrur på/av displayet/uret. Men displayet går jo også av automatisk når det ikke blir trykket på, så det ville vært rart med en knapp til KUN det bruket.... :cry:
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Ingen av disse knappene er orginale
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Denne bilen har Webastovarmer, denne skal starte når det er lavere temperatur enn ca 5 gr. ute.
Jeg misstenker at den ene knappen (sjeldent man har 2 knapper i paralell (ikke serie) til samme funksjon. kan være koblet til temperaturbryteren bak fanger på høyre side forran, (denne lukker når tempen blir lavere enn 5 gr.)
Ved mye småkjøring er det noen (mange) som har koblet en bryter på denne for å hindre varmer å starte i hytt og pine.
Skudd i blinde...
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Pålen

Post by Pålen »

Takker for tipset!

Har benyttet minusgradene til å teste litt. Knappen ved siden av girstanga gir ingen forskjell på om tilleggsvarmer slår inn eller ikke (under 5 grader). Den starter opp, og man hører susingen noen minutter etter at bilen stanses, uavhegig av hva bryteren står på. Jeg får nok ta opp bryteren og se hvilken kurs den er koblet mot....

Bryteren i taket lar meg slå på/av displayet/tidsurstyringen i taket. Når den er på er det lys i knappene og de kan betjenes. Når den er av er det helt "dødt". Skjønner ikke nytten av noe slikt, så det må være en annen plan de har sett for seg.....

Styrer webastoen med fjernkontrollen, virker også alt "normalt" og bilen blir varm og god :wink:
Pickupman
-
-

Post by Pickupman »

[quote="Pålen"]Multivan 2004 modell. 3 soners klimatronic m/Webasto vannvarmer

quote]

Ett trykk på REAR så står det SIDE. Da regulerer du styrken på sideviftene som blåser luft til de som sitter bak. Selve viftene sitter montert inni hver framdør! Åpne døra så ser du hvor lufta går inn og ut. Mens du er i REAR kan du regulere temp bak mm. Det er egen manual for Climaanlegget som skal ligge sammen med de andre i det store svarte "penalet" i hanskerommet. Flammeknappen er uoriginal. Takpanelet har ikke jeg heller klart å lært meg selv etter 4 år. Har du mikrofonknapp også, så har du DVE, Digital Voice Enhancement. Men den kan vi komme tilbake til hvis du lurer på den.
Mvh Pickupman
Pålen

Post by Pålen »

Pickupman wrote:
Pålen wrote:Multivan 2004 modell. 3 soners klimatronic m/Webasto vannvarmer

quote]

Ett trykk på REAR så står det SIDE. Da regulerer du styrken på sideviftene som blåser luft til de som sitter bak. Selve viftene sitter montert inni hver framdør! Åpne døra så ser du hvor lufta går inn og ut. Mens du er i REAR kan du regulere temp bak mm. Det er egen manual for Climaanlegget som skal ligge sammen med de andre i det store svarte "penalet" i hanskerommet. Flammeknappen er uoriginal. Takpanelet har ikke jeg heller klart å lært meg selv etter 4 år. Har du mikrofonknapp også, så har du DVE, Digital Voice Enhancement. Men den kan vi komme tilbake til hvis du lurer på den.
Flott, da vet jeg hva denne SIDE funksjonen er til. Takk!
REAR funksjonen er beskrevet i manualen ja, men der var ikke SIDE nevnt....
Flammeknappen er nok for å koble ut temp-sensoren slik at webastoen kan slås av på kortere turer. Bryterens posisjon ser imidlertid ikke ut til å påvirke noenting, så må nok frem med multimeteret :roll:

Ang takpanelet, så har jeg fått til å stille start og stopp tid, og legge inn flere programmer, men det som er rart er at ved innstilling av dato, så blir visningen av ukedag i displayet en dag feil, stiller jeg inn 24.11.2010 står det da THU (torsdag?) selv om det skulle være en onsdag. Uansett er det som regel fjernkontrollen som blir benyttet....
Post Reply