T4 rust hjulbuar og kanalar - korleis reparera/stoppa
T4 rust hjulbuar og kanalar - korleis reparera/stoppa
Har de råd om korleis eg eventuelt kan motverka eller stoppa eller reparera slik rust? Eg ser at det er diskusjonar tidlegare som omhandlar noko av det same, men her er eg meir på jakt etter generelle råd. Eg ser for meg å liggja timar under med stålbørst og kjemikaliar av verste sort.
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Re: T4 rust hjulbuar og kanalar - korleis reparera/stoppa
Hvis du ser på prosjekt-tråden til HappyT3, så vil du finne noen tips vedr. behandling av rust.
Hvis du nå snakker om T3'n din, så vær klar over at den skjøterusten du ser, kommer ofte innenfra.
Konstruksjonen er slik at platene er punktet sammen i falser innover, og så er det påført karosserikitt i falsene før lakkering.
Bilene "lever", og dermed så sprikker kittet opp inni hjulbuene, slik at (salt-)vann kommer til. Dette vises ofte først når du ser rusten ved skjøtene.
Snakker du om T4, så bør spm. kanskje vært stillet under "T4".
Men kort kan man si at problemet er mye godt det samme. Under dørstokken på tidlige T4 (91-93(94) er det ofte rust, som bør behandles.
Hvis du nå snakker om T3'n din, så vær klar over at den skjøterusten du ser, kommer ofte innenfra.
Konstruksjonen er slik at platene er punktet sammen i falser innover, og så er det påført karosserikitt i falsene før lakkering.
Bilene "lever", og dermed så sprikker kittet opp inni hjulbuene, slik at (salt-)vann kommer til. Dette vises ofte først når du ser rusten ved skjøtene.
Snakker du om T4, så bør spm. kanskje vært stillet under "T4".
Men kort kan man si at problemet er mye godt det samme. Under dørstokken på tidlige T4 (91-93(94) er det ofte rust, som bør behandles.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Jeg gjorde ting med Tyskerbrakka i mai, sjekk (current) tråden om bilen for mer. Laaaaangt uti de sidene som er der.
Ser bra ut, ikke kommet til syne igjen, og ikke vil det det på de neste par årene.
Ser bra ut, ikke kommet til syne igjen, og ikke vil det det på de neste par årene.
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Rust er dessverre som kreft det må skjæres bort.
Hjulbuer er et ytterst utsatt sted, du vil aldri få vekk rust der, man kan legge mye kjemiske, rustbeskyttende, sinkgrunning,kaldgalvanisering grunning, "body"beskyttelse, lakk i flere lag, klarlakk, om dette ikke er helt homogent /tett og rusten ikke ble fjernet, vil det komme igjen, tiden det tar er avgjørende for tykkelsen, metoden, kvaliteten, sammenblanding av produkter osv. som er benyttet.
Rust på et ikke utsatt steder er en helt annen sak
Hjulbuer er et ytterst utsatt sted, du vil aldri få vekk rust der, man kan legge mye kjemiske, rustbeskyttende, sinkgrunning,kaldgalvanisering grunning, "body"beskyttelse, lakk i flere lag, klarlakk, om dette ikke er helt homogent /tett og rusten ikke ble fjernet, vil det komme igjen, tiden det tar er avgjørende for tykkelsen, metoden, kvaliteten, sammenblanding av produkter osv. som er benyttet.
Rust på et ikke utsatt steder er en helt annen sak
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,