'91 Doka Syncro!

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
steinn
-
-

Re: '91 Doka Syncro!

Post by steinn »

Syncroeier wrote:Idag fikk bilen prøve seg litt i jobbsammenheng, jeg fraktet tilsammen over et tonn ut i 'felten' på tidvis elendige veier. Det gikk naturligvis litt sent i de drøyeste motbakkene, men alt i alt fungerer den flott! :)
Største problemet på turen var igrunn at koppholderen på dashen er for stor for statoilkoppen!(kan skimtes på bildet under)

Image

Image

planen for vinteren er å få byttet den noe inkontinente hovedpumpa til clutchen, og smøre opp sperra bak. resten får vente til våren. :)
Hvor er disse bildene tatt? Det er noe kjent med stedet - tror jeg.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

De er tatt ved Hengsvann oppe på meheia.. flott område!

Jeg sluttet på statoil for ca 2 år siden, men jeg kjenner godt til steglet ja.. ;)

Nå er snart hele hobbyverkstedet flyttet, denne bilen var rett og slett genial for jobben.. Selv med bilhenger og tung last holder den fartsgrensene noenlunde opp stigningene til kongsberg, har inntrykk av at 112 hestern mater på enda mer med høy belastning(mot en god dose bensin selvfølgelig) :D Forza WBX! ;)

kveldsstemning
Image

Forresten: hvor finner jeg gassdempere til Vindic kapellet?
steinn
-
-

Post by steinn »

Riktig! Syntes jeg dro kjensel på åsene i bakgrunnen.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Todal

Post by Todal »

Har det skjedd noe her siste halvåret? :)
Knut Todal
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Syncroeier wrote: Forresten: hvor finner jeg gassdempere til Vindic kapellet?
Har du festene, så er det bare å måle hvor lange de skal være, helt ute, og hel inne.
Mvh
Pål
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Heisann, lenge siden jeg har kikket på denne tråden ja..

Det har igrunn skjedd lite, glemmer jo det når bilen bare går og går.. :oops: :D
Andre bilprosjekter har også tatt mye tid(alle 3), men nå er planen å vie litt tid til dokaen igjen.

Ambisjonene er som vanlig skyhøye:
Bytte girkasse(etter tips fra Narle fant jeg girene i den også, jippii)
Bytte termostat(litt for kjølig den som sitter i)
Bytte eksos
Bytte til rød kjølevæske
Ta det værste av rusten så den holder gjennom vinteren.
Bytte pakninger og gassfjærer på kapellet
Montere låser på kapellet som faktisk kan låses

Det er vel tvilsomt at alt blir gjort før vinteren setter inn, men man må jo sikte høyt! :)
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Hvor sitter den låseringen som narle snakket om ?, må kassa deles ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

neida:
-skru av de 3 skruene som holder ryggelysbryteren
-ut med fjær og holder for denne
-er du heldig kan du nå lirke akslingen ut(når du har demontert sjaltearmen på andre siden), men mest sansynlig er delene ute av lage lenger inn.
-Blikket som er presset på akslingen(for å trykke på r.bryteren) jekkes forsiktig av med en skrutrekker(legg noe mellom skrutrekker og flens)
-ut med segerring, deretter blikkskiva som fjæra lå mot.
-da ser du nok noe ala bildet her, fjern segerringene på akslingen så du kan dytte akslingen innover
-da skal det være mulig å vri den blanke biten så den biten den røde pilen peker på ligger samme vei som den grønne pilen.
Image

da kan akslingen tas ut, og settes sammen på nytt.. vips så har du gir igjen. :)
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Satte igang med litt rustbehandlingen idag, det er en stor bil, så det ble bare front og venstre side idag. Det meste var overfladisk, men hjørnet foran bakhjulet var (som vanlig) angrepet.. Her ble det sveising, bygget alt opp som det var. Ikke pent, men solid. Alt ble smørt opp med 2 lag brunox(varmet opp med varmepistol etter hvert lag), så et strøk maling\understellsmasse nå burde holde det sammen en stund.

Kapellet er også demontert, dette skal nok shines opp litt før det kommer på igjen. Laget meg en innrettning så jeg heiser hele kapellet oppunder taket i garasjen, utrolig praktisk! Bare å sveive det på plass når jeg trenger det. :)

To be continued..

Image

Image
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da har bilen fått westfaliastoler og nye sko! litt rust arbeid in-progress som dere ser..

Image
hunter
-
-

Post by hunter »

originale 16" hjul?

blir bilen orange etter rustfjerninga?

tøff bil!
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Syncroeier wrote:
Neste gang jeg kjøper dekk tenkte jeg å tre de på noen felger jeg hadde i garasjen: ATS 7"15
Image

Pulverlakkere senter sort kanskje? :)
Knalltøffe felger på T3. Selge?
Mvh
Pål
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Veldig i tvil om jeg skal rulle på ny farge eller ha den oransje; jeg har et spann med mørk grønn stående, og lakken som er på er rimelig ferdig der det ikke er rust også.. litt i tenkeboksen på det..

ikke 16" nei, 15" som jeg fikk med bilen..

Pål_B: kan jo likegodt selge de, hva byr du? tror de er runde og rette, men har ikke hatt de på bil selv da bolthullene er for små for T3 pr.d.d.
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Hva er innpress og senterhull på disse?
Den ser fin ut den på bilden. Er de andre like fine, uten kantkjøring?

Må man også borre opp konen i bolthullene, eller holder det med å borre opp til 12mm hull?
Mvh
Pål
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Jeg mener de andre også var OK, jeg tipper det holder å borre hullene til 12mm..

Jeg kan sende deg en PM når jeg får sjekket de litt grundigere, det blir nok ikke før imorgen.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Felgene må da borres opp til 14mm ;) Ser for meg at konen muligens må senkes litt også, da det kanskje blir litt lite anleggsflate igjen etter at hullet er bort opp? Det har nok andre mer erfaring med enn meg...
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Etter en strabasiøs dag i garasjen er nå kjølevæska rød, termostat byttet, rør fra pumpe til termostat byttet til et renovert et, og eber'n er satt i drift.

Eber'n trengte igrunn bare bensin, så jeg monterte en biltemadunk i rommet under planet.. etter litt overtaling fyrte den, og fungerer utmerket! :)
Image

Termostat ble byttet ved hjelp av grove verktøy og mye bannskap, 3 av 4 bolter knakk!
Image
det gjorde 'grisepikken'(igrunn et ubrukelig verktøy?) også, så jeg så litt mørkt på det, og tenkte litt "hvorfor i helvete kjøper jeg ikke en ny bil?" osv..
Det ordnet seg på et vis, og etter litt luftehelvete var bilen klar hårfint før minusgradene satte inn. suksess! :)

Litt mer rustflikking nå så er den klar for vinter.. :)
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da har bilen vært innom NAF for EU kontroll(egentlig ikke før 31.01.2011, men jeg tenkte det var litt mildere vær å skru i nå!)..
Resultatet ble 7 1ere og 4 2ere. 2erne var:
knekte fjærer bak(har på lager)
gravrust på et bremserør bak
feil dekk(sette på 14" eller skrive inn i vognkort)
et setebelte som ikke trakk inn beltet skikkelig.

Det kunne da vært adskillig værre enn dette! Bilen er bra den.. :)
1ere var: litt mye slakk i hjullager bak, div. pærer som må skiftes, raklete oppheng av hengerkontakt, og eksoslekkasje.

en ettermiddag på verkstedet, så er den klar for drøye 2 år til.. :)
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

narle wrote:
Syncroeier wrote:
I det man vrir nøkkelen så nøler starteren litt før den slår inn, kan dette være elektronikkdelen på tenningen? i så fall, hvordan demonteres den? har jo en fin en på gamlebilen..

Jeg syns jeg leste noe om at starteren på AVN kassene er anderledes? passer den på AAN kassa?
Dette lurer jeg fortsatt på! :)
Passer på clutchhuset,men det er for trangt ved sperreaktuatoren.På AVN kassa sitter sperreaktuatoren lenger ut og akslingen til sperre er derfor lengre.
Da er AAN kassa på god vei inn i bilen på grunn av slurende clutch.. Jeg monterte over starter og sperreaktuator fra AVN kassa, og alt gikk på plass fint som bare det! forskjellen var etter det jeg kunne se inne i sperreaktuatoren(utformingen på membranen), akslingen mellom sperre og aktuatormembran var lik..

Det er et stort skår i gleden, når slavepumpa kom på plass oppdaget jeg at jeg bare har halv vandring på pedalen.. den stopper halvveis i en kontant mekanisk endestopp.. Hva i helvete er det? kom akkurat inn etter en lang dag i garasjen, må kassa ut igjen? :evil:
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Det problemet har jeg på Tristaren.Pedalen går ikke i bånn,den stopper mekanisk før det.Clutchen frir heller ikke ut nok på grunn av det.Lurer på om det er noe i pedal/clutchpumpe som gjør det.Har ikke fått sett på det.Blir interessant å høre hva du finner ut.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Har kjent dette på en bil også, bremsepedalen kjentes ut som om den traff noe, for så plutselig å gå lenger ned.
Men er jo litt rart hvis det plutselig skulle oppstå etter etr gearkassebytte :?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Tur-Bo wrote:Har kjent dette på en bil også, bremsepedalen kjentes ut som om den traff noe, for så plutselig å gå lenger ned.
Men er jo litt rart hvis det plutselig skulle oppstå etter etr gearkassebytte :?
Det er nok snakk om clutchpedal i dette tilfelle. Enig i at det ville være svært unormalt om bremsepedalen begynte å kødde etter girkassebytte :P
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Vel, bilen er igang igjen, men noen feil på clutchen fant jeg ikke.. Jeg skrudde ut starteren og gikk inn i clutchhuset med en videoprobe, alt så ut til å være i skjønneste orden.. ruslet da inn og prøvde pedalen en gang til, den funket som bare det.. ??

En teori jeg har uten å kjenne systemet helt er at stempelet i slavesylinderen har seget ut uten at pedalen ble trykket, at det rett og slett var for mye væske mellom stemplene? Når den sto over natta seg det tilbake til tanken på grunn av trykket fra clutchen..

Et skår i gleden er jo at 3giret hviner litt.. jeg skal prøve på en QMI kur så den i det minste holder ut vinteren..
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

narle wrote:Det problemet har jeg på Tristaren.Pedalen går ikke i bånn,den stopper mekanisk før det.Clutchen frir heller ikke ut nok på grunn av det.Lurer på om det er noe i pedal/clutchpumpe som gjør det.Har ikke fått sett på det.Blir interessant å høre hva du finner ut.
dette problemet fikk jeg på problemdokaen min når jeg bytta kasse... clutchproblemet var ikke annet enn at det finnes 2 forskjellige slavepumper.. og disse 2 pumpene har forskjellig lengde påstaget mellomclutcharm og slavepumpe.. byttet stag, alt i skjønneste orden.................. enn så lenge.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Hmm! det kan vel forklare det ja.. men fungerer det hydrauliske systemet som jeg tror? det er vel åpning til reservoaret når mastersylinderen er ute(pedalen ute), og da vil jo en slik forskjell slippes tilbake i kammeret? såfremt slavesylinderen har vandring nok that is.. Eneste logiske forklaring jeg kommer på ihvertfall..

kjørte en tur med bilen idag, alt ser ut til å fungere flott(inklusive diff sperra), men den hviner urovekkende.. :|

Oljenivået ble ikke sjekket på kassa før montering p.g.a en kombinasjon av hastverk og manglende verktøy, så planen er å helle på ny olje og muligens en slags tilsetning(Omega\QMI) før jeg kjører noe særlig mer.. Hvordan går dere frem når dere gjør dette? nivået skal ligge 15mm under kanten på hullet, noen tips å komme med for å få til dette enklest mulig?

Den berømte biltema lysrekka foran på fangern er nå byttet med 2 LED lamper(VisionX) hengt i yttre boltene for gangstercap'en, lyser bra nok de! :)
Post Reply