Motor kommer som regel kun opp i 70-80°C for tiden (-15°C ute) og ikke 90°C slik den burde selv ved langvarig kjøring på motorvei i 100+. Blir riktignok varm etter å ha kjørt opp lierbakkene som er ganske lange/bratte og i god fart. Men mener å huske at dette ikke var noe problem i fjor når det var tilsvarende kaldt ute.
Motoren har Webasto tilleggsvarmer og virker tilsynelatende slik den skal da jeg hører den går når motoren stoppes, dessuten har jeg fjernkontroll på den og forvarmer bilen vha. denne. Vet at webastoen blir deaktivert dersom det er såpass lite diesel på tanken at drivstofflampa lyser, men det er jo med hensikt og ikke problemet her.
- Noen som har en idé om hva dette kan skyldes, og evt. om dette er normalt når vi bikker tosifret minus?
- Kan det være at webastoen har nedsatt varmeeffekt av en eller annen grunn? Ville tro den oppførte seg mer i leia "virker/virker ikke".
- Termostat på motoren?
mvh.
OAK
Motor oppnår ikke arbeidstemperatur.
Motor oppnår ikke arbeidstemperatur.
'07 VW T5 California, 174HK tip.
Re: Motor oppnår ikke arbeidstemperatur.
Hei, hadde et lignende probl.med min forrige bil(Sharan05). Når jeg startet bilen på kalde morgener starter varmeren som normalt, men motoren kom skjelden lengere opp enn 70-80gr.c(utetemp:-10 til -15). På verkstedet sa de at varmeren måtte overhales pga sot.
Min nåværende bil(Caravelle05/06) funker veldig bra, holder 90gr.c etter litt kjøring uansett temp. ute.
Mvh Magne1
Min nåværende bil(Caravelle05/06) funker veldig bra, holder 90gr.c etter litt kjøring uansett temp. ute.
Mvh Magne1
-
Magnus
- Car: Toyota LC120 Arctic Truck
- Phone: 90037619
Ofte disse webastoene slår seg av om det blir mye små kjøring. selvom du bruker den som forvarmer, så kan det være den slår seg av når du vrir om tenninga. Skader ikke å ha service på disse heller da de fort kan bli fulle av sot.
På leting etter T5 4motion
2005 T5 2,5tdi Aut (solgt)
2005 T5 2,5tdi Aut (solgt)
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Hadde samme problem på et par T5 på jobb, der var det termostaten som måtte skiftes.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
asbjørn
- Car: caravelle 174 tip tronic. konebil touran 7s 2011
- Phone: 95146029
hei var det t5 174 hk dere hadde på jobb?
jeg har problem med en sånn en, oppnår kun 60-70 grader etter 48 km fra jobb. webastoen går hele tiden.
hører den stopper når jeg kommer hjem.
jeg har problem med en sånn en, oppnår kun 60-70 grader etter 48 km fra jobb. webastoen går hele tiden.
hører den stopper når jeg kommer hjem.
Jeg har undersøkt litt siden sist:
- Logget en del verdier fra Webastoen under kjøring (med VAG-COM) og denne ser ut til å gå som den skal med normale temperaturer etc.
- Ringte en VW merkeverksted og fikk beskjed om at det var helt normalt at dieselmotorer ikke ble varme på vinteren. Selv med Webasto da disse skrudde seg av uansett når vannet ble 70°C. (sistnevnte vet jeg ikke stemmer av egen erfaring og innhold i webasto sin servicemanual).
Har faktisk litt tro på at det kan være termostaten etter å ha kikket på diagrammet for kjølevæsken. Det virker sannsynlig at hvis termostaten åpner for mye så vil større del av kjølevæska gå via radiatoren og dertil mindre del innom webastoen. Alternativt kan det være at vannpumpa på webastoen ikke går eller har redusert effekt, men da tror jeg ikke kupéen ville blitt varm ved forvarming og Webastoen overopphetet.
Får se om jeg prøver termostatbytte, men ser litt kinkig ut å komme til bak/under turboen.
- Logget en del verdier fra Webastoen under kjøring (med VAG-COM) og denne ser ut til å gå som den skal med normale temperaturer etc.
- Ringte en VW merkeverksted og fikk beskjed om at det var helt normalt at dieselmotorer ikke ble varme på vinteren. Selv med Webasto da disse skrudde seg av uansett når vannet ble 70°C. (sistnevnte vet jeg ikke stemmer av egen erfaring og innhold i webasto sin servicemanual).
Har faktisk litt tro på at det kan være termostaten etter å ha kikket på diagrammet for kjølevæsken. Det virker sannsynlig at hvis termostaten åpner for mye så vil større del av kjølevæska gå via radiatoren og dertil mindre del innom webastoen. Alternativt kan det være at vannpumpa på webastoen ikke går eller har redusert effekt, men da tror jeg ikke kupéen ville blitt varm ved forvarming og Webastoen overopphetet.
Får se om jeg prøver termostatbytte, men ser litt kinkig ut å komme til bak/under turboen.
'07 VW T5 California, 174HK tip.