Automatiske kjørelys som jukser

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
SSboy
Car: T4 Multivan 2002mod 2,5TDI
Phone: 48056912

Automatiske kjørelys som jukser

Post by SSboy »

Heisann.
Jeg har kjøpt meg en 2000 caravelle 2.5TDI, og ramlet selvfølgelig over dette forumet :D
Har et par spørsmål jeg håper noen av dere kan hjelpe til med.

Opplevd noen få ganger at de automatiske kjørelysene og lysene i dashbordet ikke virker når jeg starter opp bilen. slår jeg hovedlysene på og av igjen så virker de. Leste litt om dette her på forumet og fant ut at det mest sansynlig er lysbryteren. Tidligere eier byttet denne i sommer, har kvittering på det, kan denne være gåen igjen eller??

Tidligere eier har også tatt ut cd spilleren da han mente denne tappet bilen for strøm, jeg har nå montert en ny cd spiller som virker knall, måtte måle meg frem for å finne konstant strøm og styre strøm da det ikke var plug and play. Alt virker som det skal frem til i går når jeg skulle slå på hovedlysene, da mistet spilleren styre strømmen tror jeg... (har ikke målt dette enda) men den startet på nytt hvertfall.

Jeg har også en airbag lampe som lyser i dashen, ikke fått rotet meg til å fått en avlesning på verksted enda, men noen som har en formening hva det kan være?

Takker for alle innspill :wink: 8)
Fredly Bjørnstad
stste
-
-
Phone: 41145417

Re: Automatiske kjørelys som jukser

Post by stste »

Hei og velkommen til et flott forum 8)

Hvis det er koblet mer utstyr enn det bryteren er beregnet for, så kan det være den ja.
Ting som 100W pærer f.eks.
Bilradioen forstår jeg er koblet på lyset og det er feil.
Styrestrømmen til spilleren skal komme når du setter nøkkelen i posisjon 1 og den skal kobles ut når du bruker starteren.
Hvis spilleren er koblet på lysbryteren så kan nok levetiden til bryteren bli kortere.

Det er også et bakstykke på tenningslåsen som endel har problemer med, men siden du kan flytte på lysbryteren sor å få på lysene så tviler jeg på at det er gåent.
Prøv å rugge på nøkkelen neste gang lysene svikter. Hvis det hjelper, så må du bytte bakstykket. Det koster ikke masse
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
tlauri
-
-
Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002

Post by tlauri »

Hvis bilstereoen er koblet på lysbryteren så vil du merke dette når du justerer lysstyrke i dashbord, en annen ting som er viktig og huske er at hvis du skal kjøre med tilhenger/campingvogn så burde du vri over lysbryteren. For stor belastning i bryteren hvis du ikke vrir over.
Tom
Bodø City
Image
SSboy

Post by SSboy »

Takker for tilbakemeldinger.
Skal måle litt når jeg kommer hjem, sjekket bare at det kom strøm når jeg vridde på tenningen i pos 1.

Google er min venn :oops:

http://home.swipnet.se/dj_martin/iso%20 ... andard.htm

Har koblet styrestrømmen på A-6 (se link)hvor det tydelig står "belysning" :oops:
Fredly Bjørnstad
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

Vær obs på at Volkswagen ikke alltid bruker standarden på disse kontaktene. Her finner du en oversikt for T4 så kan du sammenligne med det som er på stereoen

http://t4-wiki.de/wiki/Radio
SSboy

Post by SSboy »

Takk for det :mrgreen:
Fredly Bjørnstad
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Det kan være ntenningsbryteren......jeg er på vei til Strømstad for å hente en akkurat nå.
Hvis det er lysbryteren, så har jeg en ny en med tåkelys foran og bak.....selges billigere enn hos Møller.
SSboy

Post by SSboy »

Tok ut spilleren for å sjekke styrestrømmen igår, stemmer at jeg har brukt belysning som styrestrøm til cd spilleren... funker sålenge jeg ikke skrur på hovedlysene.

Ser det er en ledning som er kuttet (blå og hvit) på ISO kontakta i bilen, denne var skjøtet på en rød ledning som gikk ned i midt "konsollen".

Fikk demontert div. deksler så fant jeg en hel kveil med ledninge stripset fast bak i midt "konsollen". Har tydligvis sittet mobil utstyr eller lig. 2 antenne ledninger og flere strømkabler som førte frem til batteriet, ikke tilkoblet.

Fjernet alt som var unødvendig av legninger... det jeg lurer på nå er om den hvite og blå ledningen kan være styrestrøm? Gir ikke noe spenning nå... sjekket sikringer, men fant ingen som var defekt. Tips??

Beste er vel egentlig å legge en ny styrestrøms legning, tips til hvor jeg kan koble meg til?

Takker for alle innspill.

Skal også motere noen ekstra lys snart :) :) Hella Rally 3003 og org Hella monterings brakkett til caravelle er inkjøpt.

Lurer på hvorfor jeg ikke har kjøpt meg en caravelle tidligere :roll:
For en bil :D
Fredly Bjørnstad
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Jeg har tatt styrestrøm fra bak tenningslåsen fra den ledningen som får strøm når tenning står på 1.
Konstantstrøm tar jeg rett fra batteriet med 10A sikring. Det er konstantstrømmen som er forbruksstrøm til spilleren.
Husk å legge opp egen bryter til ekstralysene:)

Lykke til 8)

Edit: Hvit og blå pleier å være strøm ut fra spiller for å aktivere elektrisk antenne for eks, men jeg vet ikke om det er det på din.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
SSboy

Post by SSboy »

Takk takk... er det jeg tenkte.

Når det gjelder ekstra lys, så må jeg vel ha 2 stk. brytere så lenge jeg har lykter med parklys?
En til parklyset og en som gir meg mulighet til å slå av ekstralysene?

Vet det ikke er lov til å bruke parklys, men.... 8)
Fredly Bjørnstad
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Det er vel ikke lov med mer en 2 parklys så ja disse ville jeg nok hatt bryter på :)
Så er det vel også påbudt med bryter på ekstra lys så her må du også ha bryter.

Jeg har også et sett med 3003 chrom og orginal Hella brakett liggende som jeg ikke har fått montert enda. :)

Hvis du kommer meg i forkjøpet kan ikke du da lage en "how to" på demontering av nedre grill og feste av brakettene :wink: :D
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
SSboy

Post by SSboy »

Hmmm... mitt festes bak skiltet og følger fangeren, delenr.: 8HG 000 774-801, finnes det flere typer da? uansett bedre enn det universale til å feste bak skiltet.

Søkte på delenr og fant en annen her på forumet som har brukt samme feste.
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=19552

Ser jo kurant ut, men kunne tenke meg et som var mer skjult.
Fredly Bjørnstad
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Ja da finnes det tydelighvis flere fra Hella. Mitt heter 8HG 000 811-801 og er spesiallaget for T4 96 og oppover. Det skal festes/kiles fast under den nedre grillen. Slik som dette. Lånte bilde fra tråden du linket til.
Image

Har hørt at disse universale som festes bak skiltet ikke er stabile nok på nyere T4 dette da fangeren er mykere og ikke så stiv på T4b.

For å montere de jeg har så må man av med blinklys og begge grillene for å komme til.
Last edited by Vissvass on 18 Dec 2010, 12:10, edited 1 time in total.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

ok gutter.

For det første er det ikke lov med park i ekstralys, så bryter her vil ikke gjøre noe fra eller til den dagen du blir stoppa..

For det andre er det heller ikke påbudt med egen bryter for ekstralysa. De slåes av og på med styrestrøm som igjen styres av hendelen for fjernlys inne i bilen og iht de kara jeg har prata med på biltilsynet er nettopp denne hendelen bryter god nok. Så bryter blir bare ekstra arbe og mest for egen del å regne.

Ekstralysfestene du montere som de oven er de enkleste til lang front. Den fangeren er noe dårligere festet i bilen enn kort front så dermed blir den og litt mer "skranglete" men ikke værre enn at det går. Du må barre gjøre det på rett måte da det ikke finnes noe fester bak fangeren du kan bruke som på kort front.

Husk og på at lang front festene finnes til biler med og uten klima/ac.
Du kan bruke de til uten på ac/klima men da må de moddes litt. Andre vegen er ingen problem. Har montert masse slike, men konas har fått et helt annet system. Synes de er litt svake til Hella Luminator så hun har en rigg monert tvert gjennom fanger med forsterkninger i bakkkant. Alt satt sammen av Defadeler, Passat 3b forstillingsbolter og custommade rigg. :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
SSboy

Post by SSboy »

Ok... nå må vi forklare litt her.
Lang vs. kort front???

Når jeg ringte Hellanor å spurte om de kunne skaffe et feste beregnet på caravelle, spurte han om skilt nr., om det var lakerte fangere(ikke på min) og om det var AC(har jeg heller ikke) derfor ente jeg med det festet.
Spurte om det ville sitte bra i fangeren, han bekreftet dette da det følger med noen lange bolter som skrues i fanger festet.

Anbefalles det andre festet 8HG 000 811-801?
Fredly Bjørnstad
tlauri
-
-

Post by tlauri »

Håper på en regelendring når det gjelder lys, i tyskland har de nå lov til å ha 2 stk ekstralys med ref 50%, de teller ikke med hovedlykter :D
Det kan hende det blir lov med mer en 2 parklys i norge siden den nye Mercedes E-klasse foreksempel har kjørelys med dioder som blir til parklys når nærlysene står på itilegg til de innerste lyktene som å er parklys. Mange med E-Klasse har blitt bøtelagt pga av lysene men bilen er typegodkjent med disse så biltilsynet har regelendring pågang, rart at Norge er det eneste landet man ikke skal ha lov til å ha mer en 2 parklys...
Forøvrig så kommer det en ny lykt fra Hella sånn ca i Mars som heter Luminator led, denne er like stor som den største xenon-lykta til Hella men med dioder :D
http://www.youtube.com/watch?v=d7JUWgu9 ... r_embedded
Tom
Bodø City
Image
Der Postmeister
-
-

SSboy wrote:Ok... nå må vi forklare litt her.
Lang vs. kort front???

Når jeg ringte Hellanor å spurte om de kunne skaffe et feste beregnet på caravelle, spurte han om skilt nr., om det var lakerte fangere(ikke på min) og om det var AC(har jeg heller ikke) derfor ente jeg med det festet.
Spurte om det ville sitte bra i fangeren, han bekreftet dette da det følger med noen lange bolter som skrues i fanger festet.

uten å ha sett det du har fått er jeg rimelig sikker på at du har fått feil. Du har lang front og kan dermed ikke bruke noe som skal festes i fangerfester av den enkle grunn at det har du ikke. At de på Hella ikke aner hva de snakker om har jeg opplevd mange ganger når det gjelder disse bilene. Når de klarer sende feil 3 ganger blir man litt matt...

Korrekt delenr aner jeg ikke men du skal ha til de seine modellene og ikke de som og passer Transporter. Kun Caravelle.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tlauri
-
-

Post by tlauri »

Der Postmeister wrote:
SSboy wrote:Ok... nå må vi forklare litt her.
Lang vs. kort front???

uten å ha sett det du har fått er jeg rimelig sikker på at du har fått feil. Du har lang front og kan dermed ikke bruke noe som skal festes i fangerfester av den enkle grunn at det har du ikke. At de på Hella ikke aner hva de snakker om har jeg opplevd mange ganger når det gjelder disse bilene. Når de klarer sende feil 3 ganger blir man litt matt...

Korrekt delenr aner jeg ikke men du skal ha til de seine modellene og ikke de som og passer Transporter. Kun Caravelle.

Det er en jungel av fester til Caravelle/Transporter så det er ikke rart det blir sendt feil, det har begynt å komme skikkelige kataloger på ekstralys fester men det er ikke så lett å få fabrikken i Danmark som lager disse festene til å lage skikkelige tegninger av monteringen. Firmaet i Danmark som lager disse festene er en vernabedrift som har div merkelige ansatte :lol: :roll:
Tom
Bodø City
Image
Der Postmeister
-
-

sist jeg sjekka var de svenske med Hellalogo.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tlauri
-
-

Post by tlauri »

Noen få er produsert i sverige, man kan finne tegninger av de forskjellige hvis man går inn på bilmodell på www.autokatalogen.se
Tom
Bodø City
Image
SSboy

Post by SSboy »

Da bytter jeg festet jeg kjøpte (8HG 000 774-801) til 8HG 000 811-801.
Hellanor hadde dette på lager, men det som var mest sjokkerende var prisen :shock:
Jeg ga 747,- inkl. mva for det første og det jeg skal bytte til koster 222,- inkl mva. får jo igjen over 500 kr :mrgreen:

Anbefalles det støtte stenger i toppen av lyktene (Hella rally 3003)?

Takker for alle innspill, nå gjenstår det bare å montere alt sammen.
Fredly Bjørnstad
Andreas89
-
-
Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
Phone: 99428142

Post by Andreas89 »

De fleste bruker sånne støttestenger/stabilisatorstag ja...
Andreas

2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
tlauri
-
-

Post by tlauri »

Anbefaler stag så slipper du vibrasjoner, bruk stag som heter 8HG 116 741-831 koster 176kr settet. Lykke til :)
Tom
Bodø City
Image
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

SSboy wrote:Ser det er en ledning som er kuttet (blå og hvit) på ISO kontakta i bilen, denne var skjøtet på en rød ledning som gikk ned i midt "konsollen".

Fikk demontert div. deksler så fant jeg en hel kveil med ledninge stripset fast bak i midt "konsollen". Har tydligvis sittet mobil utstyr eller lig. 2 antenne ledninger og flere strømkabler som førte frem til batteriet, ikke tilkoblet.

Fjernet alt som var unødvendig av legninger... det jeg lurer på nå er om den hvite og blå ledningen kan være styrestrøm? Gir ikke noe spenning nå... sjekket sikringer, men fant ingen som var defekt. Tips??
Den blå og hvite ledningen er hastighetssignal/speedpulse. Den kan være grei å ha hvis du skal koble navi eller bestemte typer radio som tilpasser høyttalervolumet utfra hastigheten på bilen. Eller kanskje taxameter. Men hvis du ikke er helt sikker på hva du driver med så skal den være frakoblet. Dette er samme hastighetssignal som blant annet går til speedometer, motorstyreenhet og evt. automatkasse. Hvis du kobler denne feil så kan du få feilfunksjon på mye rart rundt i bilen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Når vikitge ting er fikset, kan en lysforsterker anbefales. kjøpte en slik på Biltema, billig, og fikk mye bedre lys! En fordel med mine lys (1992 modell) er at de lyser langt fram der de skal, selv om styrken kan diskuteres.
Torbo
Post Reply