Spørsmål om Multivan og hevetak

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
OddN
-
-

Spørsmål om Multivan og hevetak

Post by OddN »

Selv om jeg er (og alltid har vært) T3 entusiast, hender det at fornuften kommer sigende, og prøver å overtale entusiasten til å anskaffe nyere VW buss. Da bruker det å dukke opp diverse ting jeg lurer på...

Mener å ha fått med meg at T4 Multivan bare fins i kort utgave. Er det virkelig tilfelle for alle årganger? T5 fikk du vel både som lang og kort Multivan.

Og hevetak... er jo vanlig på Multivan. Men eksisterer det lang T4 (uansett variant) med hevetak? På T3 er det forskjell på om hevetaket er orginalmontert eller ettermontert, med tanke på høyden på øverkøya, det er bedre plass i en med orginalmontert hevetak, er det sånn på T4 og?

Og denne Multivan "intro" modellen som av og til nevnes her... finner ikke det navnet i noen som helst orginalbrosjyre... er det en offisiell betegnelse,eller et norsk påfunn? og hva innebærer det? (ser at de som regel er campingregistrert med Reimo? skap)

I mitt hode måtte den perfekte T4 være en lang Multivan syncro TDI med hevetak. Men jeg har en viss anelse om at det aldri ble laget :? Og da gjenstår muligheten med å sette det sammen selv av flere donorer... Og ja, jeg følger med på Amubus' anbulanseombygging :D , venter spent på hvordan det blir når innredningen skal forlenges de nødvendige 40cm...
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Re: Spørsmål om Multivan og hevetak

Post by Martin Sandvik »

Ang INTRO så ligger vel det i navnet, det er de første bilene som kommer til landet som gjerne Importør har satt sammen med det utstyret som er tilgjenelig i start av produksjon.

Det er kun i de siste 2-3 år at T5 lang Multivan finnes men det er en Caravelle med Multivan seter. Kun i 2010 og nyere at lang Multi fikk alt som een kort Multi T5 har.

Kjøp deg en lang T4 å kjøp alle setene fra en Mutilvan å sett inn
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Ang. lang multi UTEN hevetak, så får du den i lang utgave T4, men da med 7 seter. Se feks på www.mobile.de. Multivan som en er vant med her i norge tror jeg kommer i kort med hevetak. Ikke lang. Har hvertfall aldri sett det.

Er nesten enig med deg ang. drømmebilen, bare at jeg vil ha en med 7-seters innredning og IKKE hevetak ;)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Er kun kort, men mener jeg har sett en på forumet som dreiv å bygget om en lang med hevetak. burde være mulig, glassfibertaket blir bare litt kort. Har selv kjøpt inn seter, slik at jeg med tid å stund skal sette inn sete nr 6 og 7 i min 2003 multivan. må da ta ut skapene.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Skapene i INTRO er fra Trufa, hevetaket fra Westfalia. Taket er vel bare for kort utgave.

Og som det er sagt, ble de skrudd sammen her (minus taket, antar jeg ?) ved import. Seter forsvant for senere å aldri bli sett igjen og skapene fra Lørenskog ble montert, og bilene fikk skilt som femseters campere istedenfor å være sjuseters velutstyrte personbiler.

Lang vs kort er enkelt, det også. I Norge hevder de at det aldri fantes T4 i lang Multivan men det er feil. Det fantes lang utgave også, men da bortgjemt nede på kontinentet. Problemet var vel kundemassen og etterspørselen, tenker jeg.

Som Jostein sier, er det "bare" å hente seter for å avvente omregistreringsdato om få år.
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Rudeboy wrote:Skapene i INTRO er fra Trufa, hevetaket fra Westfalia. Taket er vel bare for kort utgave.
Litt unyansert her, Yngve. Det er jo ikke bare selve hevetaket som er fra Westfalia. Hele takløsningen er fra Westfalia, inkludert madrassene etc. for å si det enkelt: alt fra under "takrenna" og ned er bygd av VAG, alt over er fra Westfaila. De to skapene som sitter i bilen bak forsetene, er fra Trufa (norsk). Det samme er den løse overmadrassen til å ha over setene når en skal sove nede, er også fra Trufa. Trufa laget også den ekstra "klossen" med trekk på som skal stå i kortenden mellom skapene (med originalstoff på).

For øvrig: Jeg har originalbrosjyre/prislister på T4 multivan fra 2002 med oversikt over ekstrautstyr (options) som kunne leveres på Intro-utgaven, for de som er interessert i det (kan ta en kopi). Det er jo interessant lesning.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Thelax
-
-
Car: T4 Multivan Camping 2003
Phone: 94341238

Post by Thelax »

Hei.
Har en 2003 Multi Intro, om du kan ta en kopi av den brosjyren så hadde det vært topp. Kan du evt scanne og sende på mail?
Christian

2003 Multivan TDI 102 ACV
BMW E30 328 it
1968 Svithun (Tempo) Sprint 100

Multivanmafiaen
OddN
-
-

Post by OddN »

Takk for gode svar... men jeg er fortsatt en smule forvirret :)

Intro er altså et norsk påfunn, det forklarer jo hvorfor den ikke står i de tyske brosjyrene, men hvorfor kalle den Multivan intro i 2002 når du har fått T4 Multivan siden ca 1990 :? (feks allstar og classic) Jaja, var vel første som så akkurat sånn ut, med Trufaskap og registrert som campingbil.

Erjo, jeg tar gjerne en kopi av den multivanbrosjyra, hvis du orker å scanne :D

Og mobile.de blir jevnlig trålet, men det ser ut som om tyskerne er like dårlige som den jevne finn-selger med å vite hva slags bil de egentlig har :? Transportere annonsert som Caravelle, og Caraveller som Multivan... Har enda til gode å se en lang T4 som bærer preg av å ha vært orginal Multivan siden ny :wink: Det kryr imidlertid av lange Caraveller, annonsert som Multivan, med mer eller mindre vellykkede ombygginger.

Om dette realiseres blir det nok som Martin sier, å kjøpe en lang Caravelle syncro, og så gjøre resten selv... Og det med å sette et kort hevetak på en lang bil må sjekkes ut... Hevetaket på T4 går jo i hele bilens lengde, så om man setter det på en lang utgave blir det jo egentlig som hevetaket på en Westfalia T3, det går jo heller ikke helt fram. Alternativt får jeg vel venne meg til tanken på høyttak. (og kanskje gjøre som amubus, starte med en ex-ambulanse)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

kort er intro innstegsmodellen, mens Allstar, Generation etc er modellene over. Nå er riktignok de norske utstyrt med både lakkerte fangere, el vinduer og speil samt enkleste ac så de er bedre enn sine tyske innstegsmodeller.

Langt hevetak finnes, men jeg husker ikke om det var Reimo som leverte disse, jeg trur kanskje det er noe nederlandsk for de jeg har sett har vært derifra. De ser ut som Westfalia sine i fasongen så de er ikke stygge.

setene som mangler i de norske Multivan 2 vi snakker om trur jeg aldri ble med fra fabrikk. Da burde de ha vært i bøtter og spann på markedet her på berget.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Intro er bare en betegnelse for de første bilen
Vi har dette id ag også på alle bilene, Passat etc.etc

Ang det med 2002 er at da laget de camping utgave med lav avgift.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Min gamle T4 står oppført som "aksjon" der det står intro på alle Multivan, Martin.

Det var en aksjonsmodell de hadde som hadde to enkle seter, 760 kg nyttelast og kun levert i hvit eller rød.

Dessuten kosta den 20000 mindre enn de vanlige T4 varebilene og dermed matcha den Hiace i pris og kvalitet.

Poenget er at den teksten er noe vilkårlig etter hva Møller finner på å kalle dette og dermed ikke så mye å henge seg opp i.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Chartago har hevetak for lange utgave av T4 .
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

Zillka har også hevetak for lang utgave.
http://www.schlafdächer.de/sca_114.html
Post Reply