Hvor sikker er en T3?
(det ligger jo mange intressante video`r på nett.......)
T3 og sikkerhet
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Re: T3 og sikkerhet
Den er så sikker at det var en av svært få utenlandske varabiler som ble godkjent i USA. du ser feks. ingen Hiace fra midten av 80 tallet over there.
Crash testene du finner på nettet er ekstrem tester som ville knust det meste av kjøretøyer fra samme tdisepoke.
Crash testene du finner på nettet er ekstrem tester som ville knust det meste av kjøretøyer fra samme tdisepoke.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Det er vel sikkert testen der en doka(som er skvett lik min) blir redusert til et lasteplan, da lå det et par tonn på planet, og farten var 90+..
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
Se på de opprinnelige opptakene fra kræsjtestene. Der vil du se at den faktisk er meget sikker, sett i forhold til datidens standard. Faktisk er den ikke så gal sett i forhold til langt nyere biler heller. Det er riktignok svært kort deformasjonssone på T3, men den er der, og kupèen bak deformasjonssonen er veldig stiv.
I 'roll over' (veltetest) vil du se at den faktisk er langt bedre enn enkelte nye biler i dag! DET sier vel ikke så rent lite.
I Sverige ble det sågar utført en kollisjonstest med T3 mot Volvo 740, bare for å vise hvor sikker 740'n var. Det gikk ikke helt som de hadde forventet....
I 'roll over' (veltetest) vil du se at den faktisk er langt bedre enn enkelte nye biler i dag! DET sier vel ikke så rent lite.
I Sverige ble det sågar utført en kollisjonstest med T3 mot Volvo 740, bare for å vise hvor sikker 740'n var. Det gikk ikke helt som de hadde forventet....
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-hans christian-
Finnes det videoer av dette på nettet...?HC wrote:
Vi har vel alle sett videoen der en liten Renault Modus knuser en stor Volvo... Volvo er litt oppskrytt.
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
http://www.youtube.com/watch?v=Iwa9vdq8dvw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=YGKlWqSadlQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=YGKlWqSadlQ&feature=related
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Og her er link til noen av bildene fra T3 vs. Volvo:
http://www.251.org/i/images-Volvo.html

Det som nok gjør at T3'en kan ha en tendens til å være den som kommer best ut av et sammenstøt når det andre kjøretøyet er en personbil, er nok at treffpunkt blir relativt høyt på personbilen og dermed over dens deformasjonssone. Jeg husker et nyhetsoppslag i Glåmdalen for ca 15år siden hvor det var en stygg frontkollisjon mellom en T3 og en Citröen XM. Føreren av XM'en omkom, mens føreren i T3'en slapp unna uten noen som helst alvorlige skader. Årsaken var jo den lave og spisse fronten på XM'en, som gjorde at denne gikk under T3'en som en kile.Støtfangeren på T3'en traff da personbilen i frontruta.
Dette betyr jo ikke at vi sitter ektremt trygt i T3'ene våre. Vi er nok langt mer utsatt enn en som kjører en moderne personbil, forutsatt at vi kjører rett i en fjellvegg eller noe tilsvarende. Men, sett i forhold til stort sett alle andre tilsvarende biler fra samme epoke, så er T3 overlegen når det gjelder sikkerhet.
http://www.251.org/i/images-Volvo.html

Det som nok gjør at T3'en kan ha en tendens til å være den som kommer best ut av et sammenstøt når det andre kjøretøyet er en personbil, er nok at treffpunkt blir relativt høyt på personbilen og dermed over dens deformasjonssone. Jeg husker et nyhetsoppslag i Glåmdalen for ca 15år siden hvor det var en stygg frontkollisjon mellom en T3 og en Citröen XM. Føreren av XM'en omkom, mens føreren i T3'en slapp unna uten noen som helst alvorlige skader. Årsaken var jo den lave og spisse fronten på XM'en, som gjorde at denne gikk under T3'en som en kile.Støtfangeren på T3'en traff da personbilen i frontruta.
Dette betyr jo ikke at vi sitter ektremt trygt i T3'ene våre. Vi er nok langt mer utsatt enn en som kjører en moderne personbil, forutsatt at vi kjører rett i en fjellvegg eller noe tilsvarende. Men, sett i forhold til stort sett alle andre tilsvarende biler fra samme epoke, så er T3 overlegen når det gjelder sikkerhet.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-
-hans christian-
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
inntil for et par tre år siden var T3 like sikker som T4 iflg Folksam i Sverige. Hva som brått skjøv den ned fra pallen vet jeg ikke men jeg stoler på T3 like mye som T4. Selvsagt er en T4 med airbag å foretrekke.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
T3 er kjempehard i fronten. Jeg så en gang en campingbil som hadde vært i en kollisjon med en mindre japsebil. Jeg tror to personer i japsebilen hadde omkommet. T3'n så ikke så forferdelig skadet ut, og ble reparert, men han som fikk jobben med å rette den hadde litt å slite med. Hvis vi sammenligner med andre varebiler med setene over forhjula, fra samme tidsepoke, så er T3 i en helt egen klasse. Jeg har hørt om personer som har kommet uskadet ut av forsetene i en T3 etter en ganske heftig frontkollisjon med en lastebil. Men deformasjonssonen i fronten er ikke større enn den bør være. Det er ingen grunn til å føle at man er usårbar selv om man kjører "panserbil". De kreftene som ikke blir absorbert i deformasjonssonen, de er det kroppen din som må ta opp. Indre blødninger i organer som er skadet av sikkerhetsbeltet er gufne greier. I den samme ulykken som noen kom fra uten skader var det visstnok en person i baksetet som mistet livet på grunn av dette. Kjør forsiktig!HC wrote:Se på de opprinnelige opptakene fra kræsjtestene. Der vil du se at den faktisk er meget sikker, sett i forhold til datidens standard. Faktisk er den ikke så gal sett i forhold til langt nyere biler heller. Det er riktignok svært kort deformasjonssone på T3, men den er der, og kupèen bak deformasjonssonen er veldig stiv.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Så en test av to gamle Ford Sierra`r som smalt i hverandre.
(ligger på youtube et sted, fant ikke i farten)
Den ene bilen var lastet full i bagasjen og lå slik sett i "plan"
Mens den andre bilen var ulastet.
Resultetet var at den bilen som var lastet fikk støfangeren sin ca 10 cm lenger opp enn den andre.
I selve kollisjonen fikk den lastede bilen "klatreeffekten" og nærmest feiet over panseret til den ulastede bilen.
Heving av bilen bidrar til sikkerhet i front mot front.
(men kanskje ikke mot velt/rull og kjøreegenskaper generelt)
Kanskje jeg får revurdere noen T3 planer...... hm.....
(ligger på youtube et sted, fant ikke i farten)
Den ene bilen var lastet full i bagasjen og lå slik sett i "plan"
Mens den andre bilen var ulastet.
Resultetet var at den bilen som var lastet fikk støfangeren sin ca 10 cm lenger opp enn den andre.
I selve kollisjonen fikk den lastede bilen "klatreeffekten" og nærmest feiet over panseret til den ulastede bilen.
Heving av bilen bidrar til sikkerhet i front mot front.
(men kanskje ikke mot velt/rull og kjøreegenskaper generelt)
Kanskje jeg får revurdere noen T3 planer...... hm.....
de er ganske harde ,, jeg har testet ,:-) kom en hunday stasjonsvogn ut fra høyre ,, jeg klarte ikke stoppe ,,traff den v forhjulet ,,jeg hadde ca 50 ,,( skade etter krasj ,,,,,ene ekstralyset hang litt ned og måtte rettes opp ,, (skade hunday ,, kondemnert skjev / hjuloppheng knekt ,,,,+++ andre ting .. bilen var eu godkjent 2 dager før men møtet med t3 gjorde slutt på den 
x vw 87 syncro 1,9 tdk m sperre bak 8 seter og monsterhjul.. militær camo
x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
Bjørn Nilsen.... skedsmokorset
x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
Bjørn Nilsen.... skedsmokorset