Hei
Ny her på forumet. Har en 2007 modell T5 1.9 TDi 102hk.
Har bestillt inn litt deler for å oppgradere det orginale stereoanlegget.
Har planlagt å ha ett 6,5" komponent sett på en Pioneer spiller.
Tenkte å montere diskanter under høytaller grilelr i dashbord.
Hører pr. idag at det er noen orginale høyttalere der.
Hvor store er disse?
Er det ellers noe gode tips på demontering av paneler og grill i dashbord?
Har bestillt følgende:
*JBL GTO-6507C Component system http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736
*Pioneer DEH-2300UB http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736
*Høyttalerbrakett http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=&vn=736
*Dynamat høytt isol/dempematriale http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... 436&vn=736
Mvh
Per Jarle
Oppgradering stereo T5 07mod
Re: Oppgradering stereo T5 07mod
Jeg ville byttet komponentsettet og brakettene til 8", da det er plass til det i dørene dine. Jo større membran, jo mer bass får du. Komponentsettet du har bestilt er 2ohm, noe spilleren din absolutt ikke er noe glad i. Komponentsettet bør kobles på en ekstern forsterker.
Du må ha av dørsidene for å komme til høyttalerne i dørene. Høyttalerne sitter poppet fast. Bor ut poppene og erstatt høyttalerne med de nye adapterne. Problemet er å trekke kabel ut i dørene på bilen, da det sitter kontaktstykker i mellom dør og bil. Ikke bare en gummigjennomføring.
Du må ha av dørsidene for å komme til høyttalerne i dørene. Høyttalerne sitter poppet fast. Bor ut poppene og erstatt høyttalerne med de nye adapterne. Problemet er å trekke kabel ut i dørene på bilen, da det sitter kontaktstykker i mellom dør og bil. Ikke bare en gummigjennomføring.
Mvh
Pål
Pål
Må en del opp i pris på 8" komonentsett, så 6,5" får dugePål_B wrote:Jeg ville byttet komponentsettet og brakettene til 8", da det er plass til det i dørene dine. Jo større membran, jo mer bass får du. Komponentsettet du har bestilt er 2ohm, noe spilleren din absolutt ikke er noe glad i. Komponentsettet bør kobles på en ekstern forsterker.
JBL komponent settet jeg har bestillt er spesielt bra og lettdrevet på head units
så de på Bilradiospesialisten. Dette hadde de testet
Så tipper det blir bra
Skal også isolere dører med lyddempe matrial:)
Sitering Bilradiospesialisten:
De nye GTO-høyttalerne har en nominell impedans på 2 ohm. Derfor kan de trekke ut all den kraft fra forsterkere og head-units, som normalt er utformet for å øke effekten når du kjører 2-ohm belastning. Den faktiske laveste impedans på GTO høyttalere er rundt 3 ohm, og tilbyr dermed tilstrekkelig sikkerhet mot potensiell overoppheting av lav kvalitets BTL forsterkere i mindre kostbare hovedenheter. (Kan kobles til alle bilstereoer)
Ta dette som tips og veiledning, ikke kritikk 
Tror du misforstår forskjellen på last og følsomhet.
Enkelt forklart. En høyttaler med høy last (les lav ohm) vil teoretisk doble effekten forsterkeren leverer. Den vil samtidig slite forsterkeren ut og etterlater overhode ingen reserver i strømforsyningen til å takle f.eks lange trommesoloer. En høyttaler med høy følsomhet vil være svært lettdreven for forsterkeren, uten å tappe forsterkerens strømressurser helt. Som er svært begrenset på en hovedenhet. Mao, du får en mye bedre dynamikk og dybde i lyden ved høy følsomhet, kontra høy last. Blir litt som å sammenligne en cd brendt med laveste bitrate, kontra en orginalinnspilt cd.
Det som redder det settet du har bestilt er at det har 92dB følsomhet. Men jeg vil uansett ikke anbefale å kjøre det rett på spilleren. Motoren din går oslo-trondheim på 4000rpm, men har den godt av det?
Dette satt litt på spissen.
Den pakka du har kjøpt med dempematte gir svært liten effekt. Skal du få en skikkelig virkning av dempingen, så bør du dekke hele ytterplata og innerplata på døra. Poenget er å legge til vekt/tungt bevegelig masse, og da hjelper det lite med to små lapper. Dempemattene skal kompensere for mykheten i døra, og gjøre den stivere. For når bassen slår, så skal membranen flytte luft, og ikke flytte døras blekkplater.
Jeg har drevet med bilstereo i 18år, profesjonellt i 10år, så jeg driver ikke bare å tuller med deg
Enkelt forklart. En høyttaler med høy last (les lav ohm) vil teoretisk doble effekten forsterkeren leverer. Den vil samtidig slite forsterkeren ut og etterlater overhode ingen reserver i strømforsyningen til å takle f.eks lange trommesoloer. En høyttaler med høy følsomhet vil være svært lettdreven for forsterkeren, uten å tappe forsterkerens strømressurser helt. Som er svært begrenset på en hovedenhet. Mao, du får en mye bedre dynamikk og dybde i lyden ved høy følsomhet, kontra høy last. Blir litt som å sammenligne en cd brendt med laveste bitrate, kontra en orginalinnspilt cd.
Det som redder det settet du har bestilt er at det har 92dB følsomhet. Men jeg vil uansett ikke anbefale å kjøre det rett på spilleren. Motoren din går oslo-trondheim på 4000rpm, men har den godt av det?
Den pakka du har kjøpt med dempematte gir svært liten effekt. Skal du få en skikkelig virkning av dempingen, så bør du dekke hele ytterplata og innerplata på døra. Poenget er å legge til vekt/tungt bevegelig masse, og da hjelper det lite med to små lapper. Dempemattene skal kompensere for mykheten i døra, og gjøre den stivere. For når bassen slår, så skal membranen flytte luft, og ikke flytte døras blekkplater.
Jeg har drevet med bilstereo i 18år, profesjonellt i 10år, så jeg driver ikke bare å tuller med deg
Mvh
Pål
Pål
Jeg forstår veldig godt ohms lov. Komponent settet jeg har bestillt har høy følsomhet.Pål_B wrote:Ta dette som tips og veiledning, ikke kritikk
Mye derfor anbefalte han på Bilradiospesialisten dette komponent settet til bruk på spiller.
Tror nok det kommer til å fungere veldig bra jeg
Skal dempe mer i døra også. Kan jeg bruke noe av dette fra Biltema til ytterplata i døra?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... ingsplate/
Eller har du noe andre giode tips til billig lyd iosolering i dør?
(Skal ikke legge ut 2-3000kr i dyr dempematriale.)